Plextor lanserar snabb sata-brännare

Permalänk
Melding Plague

Plextor lanserar snabb sata-brännare

Plextor har idag släppt en ny modell i den nya PX-800-serien. Modellen heter PX-810SA och erbjuder 18 gångers bränning av dvd samt serialata-gränssnitt.

Läs nyheten: Plextor lanserar snabb sata-brännare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

En sån kanske man skulle sikta på för att slippa ideskitkablarna helt i sin burk:-)
Och först var jag med:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

det finns ju redan 18x brännare! =/

Permalänk
Medlem

Vad skulle skillnaden bli om IDE byttes ut mot SATA? Högre läs/skrivhastighet?

Permalänk

tystare?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Samsung & Nec samt Asus/Lite-On har redan 18x brännare ute.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte Plextor haft 18x SATA brännare ute ett bra tag nu? Sen så har både Asus och LiteOn 20x sedan några veckor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
tystare?

på vilket sätt skulle det vara tystare med sata?

Permalänk

Mm, det känns då allt konstigt att få gamla nyheter. Lite-on:s 20X brännare släpptes ju redan i slutet av april. Men den räknas kanske inte av författaren eftersom den har IDE-interface

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Vad skulle skillnaden bli om IDE byttes ut mot SATA? Högre läs/skrivhastighet?

Man slipper otympliga breda kablar i datorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men e de inte så att dom första sata läsarna/brännarna som lanserades itne var bra. Har för mig de va så och att dom nu kanske fixat dessa "fel" så dom funkar nu.

Man slipper också att bygla om mellan master och slave inget mer klydd med byglar eller olika kablar på olika ställen.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

slipper man installationsklydd med sata dvd? att moderkortet inte känner av att man har en dvd spelare när man väl ska installera operativsystemet? jag läste att det var klydd med sånt.

Permalänk
Medlem

Kan man bränna DVD-ROM?

Varför har förresten alla (?) 18x-brännare en läshastighet på 16x?
Och varför finns det inga (?) DVD-enheter med CD-hastighet på mer än 48x, då CD-enheter har upp till 52x?

Permalänk
Medlem

ajpg_anton jag antar att du inte kan bränna så mycket snabbare (Skulle vara hög risk för fel?)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kan man bränna DVD-ROM?

Nej man kan inte bränna DVD-ROM! Men dvd-rw/dvd-r går nog utmärkt. ROM står för övrigt för read only memory.

Permalänk
Medlem

nyss sa de väll att de skulle lägga ner tilverkningen av brännare helt o hållet. rätta mig om jag har fel

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Plattformarna (moderkort) går mer å mer bort från ATA-100, de kör kanske enstaka pata-kontakter men då sitter de på kontrollers annars är det "all sata".

Därför är det ju tämligen logiskt att köra sata även på ODD enheter + att de är bra mycket enklare att dra kablarna till.

Dock vet jag inte nyhetsvärdet i det hela då sata-brännare i 18x har funnits ett bra tag, kanske är det det höga priset för en brännare som är det stora då i alla fall jag tycker att det är på tok för högt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

550 kr, bra. Äntligen något från Plextor som inte kostar skjortan.
Bra att den har SATA också.

Men kanske bättre att köpa Lite-On eller Samsung.

Plextor verkar ju inte vara ett så "trevligt" företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plextor#Threats_to_software_volu...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
på vilket sätt skulle det vara tystare med sata?

det var en fråga -.-, ser du inte " ? " frågetecknet?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
det var en fråga -.-, ser du inte " ? " frågetecknet?

Awh, my bad. Trodde att du såg det som självklart och typ dumförklarade honom genom att sätta dit frågetecknet typ:
Q: "vart kan man köpa mat?"
A: "ICA?.." (=

Förövrigt, den stora fördelen är väl att man slipper den satans stora jävla irriterande grått fula kontakten (= Nästa DVD (lr hd/br) för min del blir lätt med sata! Hoppas bara att windows installationen går smärtfritt då jag aldrig har installerat windows med en sata läsare.

Btw bor du i lenhovda? Fan vad coolt! lust att skicka iväg ett PM te mig? (=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
nyss sa de väll att de skulle lägga ner tilverkningen av brännare helt o hållet. rätta mig om jag har fel

Du har helt rätt. De senaste brännarna de släppt har varit andra tillverkares brännare med annnan logo + lite mjukvara. Den här är antagligen en Pioneer DVR-212D.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Vad skulle skillnaden bli om IDE byttes ut mot SATA? Högre läs/skrivhastighet?

nu har du missuppfattat det hela, sata är en typ av IDE på samma sätt som pata är en typ av IDE. Kontentan är att ni ska prata om pata när ni menar de med breda kablar och inte bara om IDE.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
nyss sa de väll att de skulle lägga ner tilverkningen av brännare helt o hållet. rätta mig om jag har fel

du har tydligen fel.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

kanske blir en plextor denna gången.. e lite less på min nec

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej man kan inte bränna DVD-ROM! Men dvd-rw/dvd-r går nog utmärkt. ROM står för övrigt för read only memory.

Anledningen till "frågan" var att DVD-ROM står i nyheten under brännhastigheter.
Givetvis vet jag att det inte går att bränna såna