Permalänk

dx10 - SATA2

nu till en ganska noobig fråga från mig :S

jag funderar på att köpa en ny dator

denna.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323784

detta moderkort stöder väll SATA ?

och har snackat lite med folk dom säger att jag ska satsa på
dx10 och sata2.
Vad är det för skillnad på SATA - SATA2 ?
Vad är dx10 ?

och vad tycker ni om detta paket ?

Permalänk

Moderkortet stöder SATA, men inte SATA 2. Du kan köra SATA 2 diskar på det moderkortet, men de körs då i SATA-hastighet.

SATA 2 har större teoretisk bandbredd och därmed överföringshastighet än SATA.

DX (DirectX) är en samling grafikrutiner som utnyttjas av spelprogrammerare när de skriver spel (om de inte använder OpenGL istället). DX10 är den senaste av DX-standarderna, men ännu har inget spel släppts som stöder DX10. Det är bara de allra senaste grafikkorten som stöder DX10 (8500, 8600, 8800, 2900XT), de lite äldre stöder DX upp till version 9.
De flesta spel som är ute nu använder sig av DX9. För att kunna använda DX 10 måste man ha ett grafikkort som stöder DX10, du måste köra Windows Vista och spelet måste stödja DX10.
I stort sett alla kommande DX10-spel kommer även ha ett DX9-spår så att majoriteten av datorspelarna, som ju sitter med DX9-kort skall kunna spela spelen.
Skillnaden är att spelen ser lite snyggare ut i DX10 än DX9. Det ryktas även om att prestandan skall bli bättre med DX10, men eftersom inga spel finns ännu, så är det bara lösa rykten. Om man skall gå efter erfarenheten, så har det istället varit tvärt om. Eftersom den senare versionen av DX innehåller fler avancerade effekter, så kräver spelet mer av grafikkortet när det kör det spåret än om spelet kör det äldre DX-spåret.

Angående paketet, så ingår inget grafikkort och om du sitter på ett AGP-kort, så kan du inte använda det, utan behöver köpa ett PCI-e kort eller så får du köra på den inbyggda grafiken. Den inbyggda grafiken duger till det mesta utan spel.

Om du redan har ett PCI-e grafikkort eller skall köpa ett i samband med uppgraderingen, så skulle jag nog kört på en sådan här uppgradering:

311237 GigaByte 965P-DS3, P965, LGA775 1.110,00
2055095 Intel Core 2 Duo E4300, BOX, LGA775 1.049,00
350825 Kingston DDR2-667, 2x1024MB, CAS 5 626,00

Varubelopp inkl. moms: SEK 2.785,00

Du får då ett klockvänligt moderkort och 2GB minne.

Om du inte tänkt klocka, så kan du naturligtvis köra på Kompletts paket och se till att köpa 2x1024MB minne istället för 2x512MB. Det krävs mer och mer minne numera och minnet är billigt, så det kostar inte många hundringar extra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

så då om jag köper mig detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334298
dx10...
kommer jag kunna spela alla gamla spel med detta graffe kort då elr? typ cs, wc3, wow, bfv, d2 mm ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kallie1338
så då om jag köper mig detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334298
dx10...
kommer jag kunna spela alla gamla spel med detta graffe kort då elr? typ cs, wc3, wow, bfv, d2 mm ?

Jepp, kortet stöder alla DX standarder upp till och med DX10. (det är samma sak med DX9-kort, de stöder alla DX-standarder upp till och med DX9)

Prestandamässigt så kan du få bättre presterande kort (i DX9) om du väljer ett DX9-kort för samma kostnad.(t.ex X1950Pro eller 7900GS)
Men om du vill ha stöd för DX10 och skall köpa ett kort i den prisnivån, så blir det 8600GT (om du inte avvaktar och ser hur ATI's 2600-serie presterar).

Visa signatur

~Pelle~