Recension: ATI Radeon HD 2900XT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Vaddå 60%? Menar du att du kan regulera fläkthastigheten på ditt Gainward-kort? Jag kan det inte på mitt relativt sunkiga Gainward 6800Gt (Golden Sample). Jag har Expert Tool, vad har du? När du säger att grafikkortet är tyst, menar du att det hörs ett litet väsande. Mitt Gainward hörs på tok för mycket.

OBS! det är inte det systemet nedan jag snackar om.

RivaTuner kanske..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

8.3 beta. Är det hela drvirutinsbetäckningen? 8.37.4.3 heter väl den senaste man kan hämta på ati.amd.com eller?
Fressten är detta med i listan över fixar i ovan nämnda driver "Starcraft: A DirectDraw error is no longer experienced when playing the game ". Tänk att dom sysslar med sånt för ett så gammalt spel när dom tycks ha seriösa problem med prestanda :S

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Finns inte en möjlighet att testa allt utan man måste göra en avvägning och jag väljer i regel fler grafikkort än fler spel. Speciellt då jag brukar överklocka alla grafikkort och prestandatesta dem (vilket inte alla gör). Valde även att lägga till energiförbrukning och temperaturer denna gång. Jag ser det mer som mitt bidrag och sedan bör man även titta på andra tester för att få en komplett bild. Svårt att täcka alla områden. Sen är inte alla grafikkort jag kört med i detta test....

Att det uppstår problem osv. är mer regel än undantag och ibland löser man det snabbt. Har svårt att tro att läsaren är så intresserad av sån information, just nu har jag t.ex överklockat "sönder" en installation så det blir att återställa allt Händer därför att saker blir försenat, dock var det inte på grund av brist på försök. Ifall det är något som inte funkar kanske man inte får "en till vecka på sig" eller vad vet jag.

KnightCharger. Det var inte riktat mot dig utan mot SweC. Vet att du har fullt upp med alla tester och du gör underbar jobb! Det jag syftade på var att det är för lite folk som har hand om både nyheterna och produkttester. Läste innan att du hade tex flera chassin som bara väntade på att bli testade. Hade ni haft mer folk hade ni kunnat dela upp arbetet och få ut fler och större artiklar snabbare! Så tjata på Edin!

Permalänk

Presterar helt klart godkänt för pengarna anser jag. Hade utan tvekan valt ett 2900XT om jag skulle köpa grafikkort idag. 512 bitars minnesbuss och en minnesbandbredd på över 100GB/s är ju inte helt fel. Lyckas de sen få till ett R600 med 65nm tillverkningsprocess som inte läcker så mycket ström så de kan få upp frekvensen och dessutom backar upp det med bra drivrutiner så blir det fina fisken. Finns helt klart potential i arkitekturen.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
RivaTuner kanske..

Brukar inte sitta med fläktutrustade grafikkort så detta var en nyhet. Rivatuner säger du, ska testa det:-)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffy89
man kan ju inte riktigt jämföra 8800GTS och HD 2900XT. inte än så länge iaf. pris på 8800gts: 2530:- (datorbutiken). pris på HD 2900XT: 3290:- (datorbutiken)

Nej gud nej hur skulle man kunna jämföra så två vitt skilda saker som ett 8800GTS och ett HD 2900XT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Fast du kan ju böna och be att swec sponsrar dig med en 30" tft istället, så kan du köra vad du vill upp till 2560*1600...
Fast mer realistiskt är kanske en 24":are.:)

De som är seriöst intresserade av kort som 2900XT borde ha skärm som har någon som helst möjlighet att utnyttja dess potential. Har man inte det, så kan man lika gärna köpa ett billigare kort, och lägga pengarna på en vettig skärm.

När det gäller vad forumiterna har för skärmar, så tror jag att det är få som kör på mindre än 1280*1024 (1280*960), och de som gör det borde inte fundera på att köpa dagens high-end-kort överhuvudtaget. Det är bortkastade pengar. Inget av korten har problem med att köra en 1280*1024 eller mer i runt 100fps med massor av godis påslaget.

'

man måste också tänka på att vi testar kort som är optimerade för dx10 i dx9 spel, och även om många tycker att de tär meningslöst att spela på upplösningar under 1280x1024 (själv föredrar jag denna upplösning) så tvivlar jag starkt på att de kommer kunna ligga på 1600x1200 i spel som till exempel crysis och liknande på stadiga frames över hundra. särskilt inte om man ska ha de mest avancerade grafiska funktionerna, till exempel antialiasing x8 osv.

persongligen tycker jag det är obekvämt att köra över 1280x1024, i srategispel blir text för liten och man blir trött i ögonen, och i fps spel vill jag kunna köra på uppdateringsfrekvenser på 85hz minst.

själv ska jag sätta ett 2900xt i en ny dator jag ska bygga efter sommaren, och jag lär fortfarande köra på 19" crt skärmar eftersom det räcker och jag tycker att man måste lägga ut mycket pengar för att få en tft skärm med samma färgkvalitet och djup som crt.

det är dock bara vad jag tycker och tänker, alla borde välja det dom vill välja, inte vad folk säger att dom bör välja.

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffy89
man kan ju inte riktigt jämföra 8800GTS och HD 2900XT. inte än så länge iaf. pris på 8800gts: 2530:- (datorbutiken). pris på HD 2900XT: 3290:- (datorbutiken)

gts 320mb är inte det kort som HD 2900xt ska jämföras med utan deras 640mb variant.
Där ligger priserna betydligt högre.

320mb är för lite ram för dagens spel och framförallt kommande spel.
512mb ram är det minsta jag skulle köpa om jag köper nytt.

2900xt med funktioner för en längre tid är ett kort som räcker längre än nvidias för de som inte uppgraderar så ofta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Snälla du, ta den diskussionen i nån annan tråd.. Ämnet är ganska uttjatat vid det här laget.

Eftersom du verkar väldigt insatt i ämnet kan du väl svara på min enkla fråga. Tanken med min fråga var inte att skapa ytterliggare förvirring i denna tråd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StMandel
Eftersom du verkar väldigt insatt i ämnet kan du väl svara på min enkla fråga. Tanken med min fråga var inte att skapa ytterliggare förvirring i denna tråd.

Nej tack..
Spela mycket och bilda dej en egen uppfattning, eller använd sökfunktionen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

har ettt ASUS 8800GTS 640mb men anser inte det vara värt att gå över till HD2900kortet då det inte skilje de årt så mycket i prestanda Driverheaven gjorde ett test där 2900 kortet fölorade mot 8800GTS.

men vem vet om ett par drivrutiner senare kanske det är så pass att den kikcar 8800GTS all over the place då kan jag fundera på byte

men det är klart även om 8800ultra är dyr så är den ju bra bättre än ett 8800gts den saken är klar i alla fall

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
ljudnivån på kylningen är ju det viktigaste..
är den tyst?
är så nöjd med mitt 8800gts på 60% , tyst som bara den!

Precis, det som avgör drygt halva köpet om vi ska höfta till med nåt. Mycket viktigt är det i alla fall.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

har ett 8800gts 320mb bredvid mig, men är sugen på ati. är de värt 500kr extra för ati?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
har ett 8800gts 320mb bredvid mig, men är sugen på ati. är de värt 500kr extra för ati?

Inte just idag.

EDIT: Beror på vad du ska använda grafikkortet till förutom spel.
Fast skulle jag sätta ihop en dator idag för 10000 kr så hade det blivit ett HD2900XT. Har man redan köpt ett 8800 kort så hade jag inte rekommenderat ett HD2900XT som det ser ut just idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ja, humm jag inväntar dx10 spelen och ser vad korten presterar där istället...

Då kanske Ati har hunnit med att fixa till sina drivrutiner också:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Jag såg ett test där de testade med 3d Max 07.

Där låg HD2900XT långt före 8800GTX.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag såg ett test där de testade med 3d Max 07.

Där låg HD2900XT långt före 8800GTX.

Ta och länka det om du kan för jag har inte ens sätt testet. Vore najs och se 07' versionen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag såg ett test där de testade med 3d Max 07.

Där låg HD2900XT långt före 8800GTX.

Sluta upp med att snacka strunt om du inte kan länka till testet...

Permalänk
Medlem

okey, ska skicka tillbaka kortet imorrn i alla fall. känner att ja blir mer nöjd med det kortet. hoppas jag.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Bytte just till moderkort som stödjer Crossfire 2.0, hoppas nu på att HD 2600 presterar bra och är till ett pris därefter. Hoppas även att det finns lite att hämta med bättre drivrutiner så småningom. Känns hyffsat skönt iaf då korten trillar in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag såg ett test där de testade med 3d Max 07.

Där låg HD2900XT långt före 8800GTX.

Länk till det testet tack!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
okey, ska skicka tillbaka kortet imorrn i alla fall. känner att ja blir mer nöjd med det kortet. hoppas jag.

Är det värt 500+ frakt dit och frakt tillbaka?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Är det värt 500+ frakt dit och frakt tillbaka?

Tveksamt. Jag tycker att grafikkortsvalen beror även på moderkort man kör eller tänkt köpa. Och de som har AMD-processorer borde överväga ett ATI-grafikkort för att vara på den säkra sidan om man tänker på framtiden. Man vet inte vad som kan hända. Vad kommer att hända med alla fina directx 9 grafikkort? De är inte speciellt eftertraktad längre om man tittar på forum där folk säljer och köper.

Permalänk
Medlem

nej ja orkar inte skicka tillbaka. ska klocka lite i stället. jävla datorbutiken strular ju. dom tog betalt 4ggr för mina grejer o fått tillbaka för 2ggr hittils. Fattar inte va fan dom håller på med.

Hur mycket har ni fått upp era 8800GTS i ? mitt är stock klockat till 550mhz i alla fall. BFG. ska montera ihop allt imorrn. Ska man använda aceton till o ta bort gammal kylpasta med?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Dåligt test tycker jag.

Dessa kort är till för entusiaster som vill köra med mycket grafikeffekter. Ni kunde ha struntat i de två lägsta upplösningarna och istället testat 1920x1200 samt 2560x1600 (iaf den första som är en väldigt populär upplösning).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
nej ja orkar inte skicka tillbaka. ska klocka lite i stället. jävla datorbutiken strular ju. dom tog betalt 4ggr för mina grejer o fått tillbaka för 2ggr hittils. Fattar inte va fan dom håller på med.

Hur mycket har ni fått upp era 8800GTS i ? mitt är stock klockat till 550mhz i alla fall. BFG. ska montera ihop allt imorrn. Ska man använda aceton till o ta bort gammal kylpasta med?

Som jag trodde. Skulle kostat dig mer än ett Hd2900XT. Fast HD2900XT kommer förmodligen prestera om ditt nuvarande grafikkort ganska ordentligt, spekulationer. Beror så klart på i vilka upplösningar du spelar i. Allt under 1600*1200 klarar du dig fint på idagens spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Länk till det testet tack!

http://www.presence-pc.com/tests/AMD-Radeon-2900-XT-22674/23/

Detta är det närmaste jag hittar men resultatet är blandat. Min franska är mer än knackig men ni som är datanördar förstår nog det mesta;-)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
http://www.presence-pc.com/tests/AMD-Radeon-2900-XT-22674/23/

Detta är det närmaste jag hittar men resultatet är blandat. Min franska är mer än knackig men ni som är datanördar förstår nog det mesta;-)

Vad är en datornörd? En kille som är snygg, sjunger bra, får brudar men är upptagen, effektivast penis, och älskar datorvärlden? I så fall är jag en datornörd. Annars vet jag inget om ordet datornörd.

ON-T: Jag ser dock inget 3Dmark 2007 inte?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad är en datornörd? En kille som är snygg, sjunger bra, får brudar men är upptagen, effektivast penis, och älskar datorvärlden? I så fall är jag en datornörd. Annars vet jag inget om ordet datornörd.

ON-T: Jag ser dock inget 3Dmark 2007 inte?

Blev ju tvungen att lyssna lite när du skriver så där, och nja.. Har väl hört många versioner av Stand by me, och din är knappast en av dom jag kommer lägga på minnet, sorry..
Resten av den icke efterfrågade infon har jag inget intresse av, dock anar jag en rejäl släng av hybris.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad är en datornörd? En kille som är snygg, sjunger bra, får brudar men är upptagen, effektivast penis, och älskar datorvärlden? I så fall är jag en datornörd. Annars vet jag inget om ordet datornörd.

ON-T: Jag ser dock inget 3Dmark 2007 inte?

Tja jag använde inte ordet datanörd i negativ betydelse. Eftersom jag själv har blivit snabbt mer aktiv här på swec så är jag en stolt datanörd jag ocskå(dock inte i kunnig bemärkelse).

3dmark 2007 har ju knappt kommit ut? Jag har plöjt nätet och det mesta tyder på att CreV snackar goja, eller? Lägg märke till att han inte skrev "mark" utan "max". hehe

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]