IBM släpper Power6-processor på 4,7 GHz

Permalänk
Melding Plague

IBM släpper Power6-processor på 4,7 GHz

Power6 är den senaste serverprocessorn från IBM som nu når 4,7 gigahertz. Enligt IBM själva ska den vara tre gånger snabbare än Intels Itanium som är en av de närmaste konkurrenterna.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

SKITBRA WOOOOHOOOOOO!!!!

Permalänk
Avstängd

768 gb RAM, oj oj oj.

Hur står den här sig mot Cell, och SPARC?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

ehw :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

När får vi prollarna med 256MB cache?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

äckligt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

jiddrans gött men de fungerar nog inte så bra som vi tror.. de är ju gjorda för deras uppgift och därefter får ett "bättre" resultat

eller har jag fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Gött att de la upp mitt tips här Gillar också den här nyheten

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Att ge konkurenterna en ordentlig match gör den utan tvekan. Enda processorn som kommer i närheten torde vara Suns Rock. Skulle vara kul att se dem göra en match.

Permalänk
Medlem

Det går att köra Linux på den, så OpenGL-spel är inga problem. Det behövs inget grafikkort. Det räcker med att köra i färgterminal var man befinner sig, eftersom mjukvarurenderingen hos en full rigg lär vara snabbare än dagens värsta spelgrafikkort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det går att köra Linux på den, så OpenGL-spel är inga problem. Det behövs inget grafikkort. Det räcker med att köra i färgterminal var man befinner sig, eftersom mjukvarurenderingen hos en full rigg lär vara snabbare än dagens värsta spelgrafikkort

haha UT 99 i OpenGl alla inställningar på max o spelhastigheten 200 så ligger man långt bakom går redan förfort i 120+

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det går att köra Linux på den, så OpenGL-spel är inga problem. Det behövs inget grafikkort. Det räcker med att köra i färgterminal var man befinner sig, eftersom mjukvarurenderingen hos en full rigg lär vara snabbare än dagens värsta spelgrafikkort

Underskatta inte grafikkorten. De är faktiskt jevligt bra på de saker de är gjorda för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det går att köra Linux på den, så OpenGL-spel är inga problem. Det behövs inget grafikkort. Det räcker med att köra i färgterminal var man befinner sig, eftersom mjukvarurenderingen hos en full rigg lär vara snabbare än dagens värsta spelgrafikkort

Omkompilerade och open source-spel är inga problem, förutsatt att det finns accelerade grafikdrivrutiner.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Minns förr då denna typen av processorer oftast hade lägre frekvens men kompenserade med otroligt hög IPC. Nu har dom höjt IPC och tagit enorma kliv i frekvensen. Inte klokt vad den måste prestera.
Ibland glömmer man hur AMD och Intel förhåller sig till sånna som IBM och SUN.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite trist att vi konsumenter är så inlåsta på x86. Jag tror det hade varit intressant att se vad tex SPARC, IA64 och POWER skulle ha att ge i vardagliga applikationer som komprimering, multimedia, spel osv. Då menar jag att windows, dx9/10, drivrutiner och program skule finnas till dessa arkitekturer.
Personligen tror jag att dagens x86 är en så gammal arkitektur som inte fått så mycket nytt och att det finns andra arkitekturer som kan mäta sig väldigt bra med dessa.

Jag hade gärna velat se lite praktiska och oberoende tester av tex UltraSparc IV, POWER5, POWER5+, POWER6, PowerPC 970, Sun Niagara II, Itanium 2 och x86 i tester som går att göra någorlunda rättvisa jämförelser. Då menar jag inte spel utan kanske komprimering, mediabehandling, folding@home och liknande grejer. Som det ser ut nu så ser vi bara massa grejer på pappret och möjligtvis några FLOPS uträkningar och andra syntetiska testprogram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Jag hade gärna velat se lite praktiska och oberoende tester av tex UltraSparc IV, POWER5, POWER5+, POWER6, PowerPC 970, Sun Niagara II, Itanium 2 och x86 i tester som går att göra någorlunda rättvisa jämförelser. Då menar jag inte spel utan kanske komprimering, mediabehandling, folding@home och liknande grejer. Som det ser ut nu så ser vi bara massa grejer på pappret och möjligtvis några FLOPS uträkningar och andra syntetiska testprogram.

Instämmer, skulle också vilja se tester.
Såg en video på YouTube om 3 stycken PlayStation 3 i ett cluster som utförde real-time raytracing.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

way to go IBM viva la PPC

Permalänk
Avstängd

En grej som gör att vi konsumenter är fast vid gamla x86 istället för att använda en ny fräsch och modern arkitektur är bakåtkompatibilitet, pga proprietär mjukvara (closed source). Hade alla kört mjukvara med öppen källkod, så hade det gått otroligt mycket snabbare och smidigare att migrera från en arkitektur, till en annan, och då kanske vi skulle använda en modern (superscalar?, parallell?, VLIW?, ILP?) arkitektur, istället för en patchad legacy arkitektur som x86.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!