Toshiba jobbar på högre lagringskapactiet

Permalänk
Melding Plague

Toshiba jobbar på högre lagringskapactiet

Toshiba och ett universitet i Japan har utvecklat ett nytt läshuvud till hårddiskar som klarar av att läsa och skriva till hårddiskplattor med mycket hög densitet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med flash hårdiskar då :S

Permalänk

Det här blir mycket spännande att se hur det går med.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

LAGRINGSDENSITET!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

aah, låter ju helt kalas kalas!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

ge mig 5TB diskar nu!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

(1 000 / 178,8) * 1 = 5,59284116TB diskar ska man alltså lyckas kunna få fram om dagens bästa hårddiskar ligger på 1TB.

Permalänk

hmmm, ser ett samarbete inom en snar framtid.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hurra! Fan va bra! Ärligt då kan man ju ha hur mycket film som helst på datorn:)

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

och jag som fortfarande sitter på en gammal 80 gigare... den måste nog känna sig aningens obetydlig just nu.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

väntar mer på att hårddiskarna ska bli snabbare. Hela hårddisktekniken börjar kännas överhuvudtaget föråldrad.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk

gött .. men framför allt så skulle jag villja ha billigare diskar och snabbare hastighet .. men då får moderkorttillverkarna ligga på lite med...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Blir väll som med allt annat, en långsam försiktig övergång så man kan mjölka kunderna på så mycket pengar det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
gött .. men framför allt så skulle jag villja ha billigare diskar och snabbare hastighet .. men då får moderkorttillverkarna ligga på lite med...

Hastigheten håller jag med om, men när man idag kan få diskar på 320GB för ca 650kr (ca 2kr/GB) så kan jag inte hålla med om att dom är särskillt dyra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

ökas densiteten ökas ju också den möjliga läs/skriv hastigheten

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Härligt! (är det inte om detta den där fjantiga tecknade reklamen som toshiba gjort där en "magnet-plupp" dansar och sjunger?)
EDIT: läste igenom nyheten riktigt, och det var inte det reklamen handlade om

Permalänk
Medlem

Kan dom inte fixa snabbare hårddiskar istället? Jävla 1900-talsteknologi alltså. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
(1 000 / 178,8) * 1 = 5,59284116TB diskar ska man alltså lyckas kunna få fram om dagens bästa hårddiskar ligger på 1TB.

Tror knappast att man idag använder den maximala denciteten för dagens läshuvuden. Seagate släpper ju snart 250GB/skiva medan Hitachis bara är på 200GB/skiva.

Hur stor är en hårddisk-skiva egentligen? 3,5 tum i diameter varav en tredjedel går åt området i mitten, som då tar 1/9 av hela arean.
Data-arean blir då 8,6 kvadrattum per skivsida.
Fem dubbelsidiga skivor ger 86 kvadrattum -> 86TB-diskar.
Lycka till med att få SSD att slå detta nån dag

Ni som klagar på hastigheter: Den linjära hastigheten är proportionell mot kvadratroten ur datadenciteten. Finns inga andra sätt att snabba upp dom, utom att öka på rotationshastigheten, vilket kommer med nya problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton

Ni som klagar på hastigheter: Den linjära hastigheten är proportionell mot kvadratroten ur datadenciteten. Finns inga andra sätt att snabba upp dom, utom att öka på rotationshastigheten, vilket kommer med nya problem.

Lagrar man på något som inte roterar, så.

Flashminnen t.ex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Lagrar man på något som inte roterar, så.

Flashminnen t.ex

Det han menade var att en högdencitets disk i sej är väldigt snabb och en ökning i rotationshastighet är onödig.

Vi kommer automatiskt få mkt snabbare hårddiskar när kapaciteten ökar, dagens problem är bara att få fram läshuvuden som klarar av detta till en rimlig peng. Samma visa ser man på Blu-ray och HD DVD formaten. Avläsningen är väldigt avancerad.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

Trevligt.

Men vill gärna se mer solid-state.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt.

Men vill gärna se mer solid-state.

Det är väl ingen som väntar på solid state för lagringssyften? Två helt olika syften väl?

Som jag fattat det så:
Solidstate: Systemdisk
Toshibas überdisk: Lagring

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Ja, det här är ju en sak som är här ganska snart, det kommer fortfarande ta flera år innan vi har en 500GiB solid state-drive för under 2000:- gissar jag på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!