Permalänk
Medlem

trender inom datorprestanda

Finns det någon statistik för trender över datorprestanda.
T.ex. vad som krävs för spel.
Det skulle vara bra att ha sånt när man vill bygga system som
skall uppgraderas.
T.ex. hur mycket minne man kan komma att behöva och hur ofta
standarder byts ut och när ett gränssnitt kan tänkas bli gammalt.
Eller är allt sånt bara meningslöst?
Kan man använda sig av jämförelser från, säg, 10 år sen?
Eller handlar det bara om kvalificerade gissningar och chansningar
på vad som skulle kunna uppgraderas.

Vad jag undrar är om det går att luska ut hur mycket minne man
kan tänkas behöva om 2 år, kan tänka mig att Vista har kommit
igång då, så 2 GB lär ju vara minium, idag känns det om 1 GB för
ett eller 2 år sen var det väl 512 MB. Kommer det fortsätta i den
här takten eller kommer det börja avta, eller öka ännu mer?

Hänvisa mig gärna till en annan tråd om det finns en sådan, jag
hittade den inte själv iaf.
Jag är intresserad av en diskussion.

Visa signatur

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Permalänk
Medlem

Idag är DDR2 minne billigt, så köper du nu så får du mycket minne för pengarna. Tänk på att du behöver 64bitars os för att hantera mer än 4gb.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Det finns så mycket som spelar in när det gäller detta, så det blir svårt att gära någon allmängiltig rekommendation som räcker längre än max något år.
Om man t.ex. ser på Core2Duo, så var ju många glada att Intel behöll s775 för att de redan satt på ett 775-moderkort. Tyvärr visade det ju sig att deras gamla moderkort inte stödde core2duo ändå, utan de fick köpa nytt moderkort.
Även minnesstandarder byts ju ut lite då och då, vilket gör det svårt att sia om hurpass framtidssäkert ett moderkort med stöd för en viss minnestyp är.
De standarder som varat längs är ju standarder för perifer utrustning och för extra instickskort (serie, parallell, PCI), men det har kommit/kommer ju nya standarder även där.

Generellt verkar det som att med varje ny Windows-version så fördubblas mängden minne som man bör ha på burken.
(Med win2000, så var ju 512MB rätt så standard, men det var bra att ha 1024MB. Med XP var 1GB rätt standard och 2GB bra att ha. Med Vista verkar det som 2GB blir rätt så standard och 4GB bra att ha.)

När det gäller grafikkort så verkar det som om att det är dumt att tänka mer än ett år i taget (i alla fall om man tänkt hålla sig hyfsat spelbar i nya spel), eftersom prestandautvecklingen går så fort.

Även prisnivåer kan ju ändras väldigt snabb, se bara på DDR2-minne som var mer än dubbelt så dyrt för bara ett halvår sedan. Sedan finns det inget som säger att inte priset kan gå upp igen inom ett rätt kort tidsintervall (beroende på dollarkurs och hur minnestillverkarna fattar beslut om vilken minnestyp som de skall satsa på de närmaste året och om nya anläggningar tillkommer eller gamla läggs ned)

Köper man en hyfsat bra processor, så är det en av de komponenter som man kan behålla längst i burken.

Kort sagt, så blir det mesta kvalificerade gissningar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Intressant tråd.

Den kortsiktiga trenden för prestanda är svår att följa, eftersom den kan ligga stilla ett tag för att sen ta ett skutt uppåt när något nytt har inträffat.

En långsiktig trend för processorer, arbetsminnen och lagringminnen som verkar hålla i sig är att prestanda tenderar att fördubblas på mindre än 18 månader.

När jag köpte dator för 12 år sen, våren 95, var det en Pentium på 75 MHz med arbetsminne på 8 MB och lagringminne på 500MB.
Jag tror att den gick lös på nästan 20 000kr

En grov uppskattning av Processorns prestanda vore kanske antalet transistorer gånger klockan.
Även om en Pentium 75 (ca 3 miljoner transistorer) bara klockas 30 gånger lägre än min nuvarande, är den mycket långsammare per clockcyckel, så någonstan mellan 500-1000 är kanske rimligt där.

Nu har när arbetsminnet legat stilla ett tag jag misstänker att standard om 1 år kommer vara mellan 4 och 8 GB.

Edit: stavfel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt att några är intresserade.
Jag tänker mycket på spelprestande och krav för OS.
Olika applikationer kan ju ha väldigt olika krav, men när det gäller
spel så brukar de ju utvecklas parallellt d.v.s. spel som släpps samtidigt
har likvärdiga krav vad gäller arbetsminne, gpu, videominne, cpu och
lagringsytrymme.

Jag kommer ihåg 1998 då jag fick min första "bra" dator och hade 10 GB~
hårddiskutrymme, det räckte till full install på alla spel jag spelade, idag
behöver jag minst 50 GB (bara till spelen), kanske p.g.a. att det faktiskt
finns fler spel som man "spelar" eftersom man behåller äldre titlar också,
men faktum kvarstår, det krävs mer

Visa signatur

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Permalänk
Inaktiv

Jag tror standard om ett år är 2GB om man räknar med att standard idag är 1GB.