Nintendo Wii nätaggregat

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii nätaggregat

Hej.

Jag har nyss köpt en Nintendo Wii från Japan. Fick en universell ac adapter för europa (110-240v), men den fungerar inte i Sverige, då vi inte har platta kontakter. Sedan tycker jag det är konstigt med 110-240v.

Eftersom inte kontakten passade så böt jag ut till en svensk. Nätagget exploderade. Med andra ord klarar inte detta nätaggregat strömmen. Jag hoppas som sjutton att inte min Wii blev skadad. Då tar jag livet av mig.

Hursomhelst sleep.gif
Ska ett svenskt Wii nätagg fungera med en japansk konsol?
Det är väll ingen skillnad på konsolerna?

Tacksam för svar, behöver hjälp snarast.

Permalänk
Avstängd

ha ha ursäkta men som sagt japan har annan ström på 110v o 60 hz medans sverige har annan men det borde gå o få tag i en konverter till kontakten kolla på elaffärer

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Orka konverter. Om inte konsolen är förstörd lär jag försöka få tag på ett svenskt nätagg. Tror ni Nintendot är fuckat?

Proppen gick i huset, nätagget exploderade i luften.

Permalänk
Avstängd

jag rekomenderar inte att hålla på o få tag på andra nätagg dom skicka nog¨med nätagget som va testat för denna konsoll o om det nu finns konverters så ta det annars tror jag det är slutet för din wii , jag törs inte säga om ditt wii är paj men som sagt har dom andra ström resurser så kan det vara svårt

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan om den japanska Wii konsolen är indentisk rent hårdvarumässigt som den svenska.

- Min 110-240v adapter är ju pajj, och 110v original agget har jag ingen nytta av?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt om du nu tycker om ditt Wii så mycket, jag menar att du inte borde leka med strömen då du nyss hade tur. Kunde ju ha hänt nåt...annat hade kunnat gå sönder istället för nätagget.
Jag vill ditt bästa och rekomenderar att du skippar den helt och hållet, men vill du ha kvar den så skicka in den på felsökning och låt dom kolla upp den och bedöma vad den kräver för lagning och adaptrar osv...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om konsolen är död. Men troligtvis inte då jag endast hörde en smäll.

Hmm..skippar den - Det kan jag inte göra pga olika anledningar. Menar du att skippa hela konsolen......?

Nej. Varför skulle jag inte kunna använda en svensk adapter till en japansk Wii?
Det är väll samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Nu när nätagget ändå är trasigt så kan du öppna det och kolla om det sitter någon säkring som kan ha gått sönder.

Permalänk
Medlem

Det har jag redan gjort. Ja säkringen är pajj.

Permalänk
Medlem

I ditt första inlägg skriver du
"Eftersom inte kontakten passade så böt jag ut till en svensk. Nätagget exploderade."

Lite senare
"Min 110-240v adapter är ju pajj, och 110v original agget har jag ingen nytta av?"

Fick du med 2 st nätadaptrar, en original för endast 110V och en universal som tar både 110V och 230V? Som denna?

Att proppen gick indikerar att det är kortslutning i nätadaptern. Antingen fabrikationsfel eller så blev det fel vid kontaktbytet. Jag gissar på att din Wii inte tagit skada.
Wii drivs med 12V 3.7 A DC oavsett vilket land de är avsedda för, så det går utmärkt att köpa en Wii-adapter på närmsta ställe.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hej. Okej, jag fick två nätagg precis som du sa.
Jag vet iofs inte riktigt om det finns en propp i nätagget? Men det har gått sönder
där inuti. Proppen gick i huset alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahfire
Hej. Okej, jag fick två nätagg precis som du sa.
Jag vet iofs inte riktigt om det finns en propp i nätagget? Men det har gått sönder
där inuti. Proppen gick i huset alltså.

Säkring = en liten propp