Snart försvinner Netburst – enbart Core 2 gäller för Intel

Permalänk
Melding Plague

Snart försvinner Netburst – enbart Core 2 gäller för Intel

Sista kvartalet i år slutar Intel tillverka konsumentprocessorer med den gamla Netburst-arkitekturen, känd från Pentium 4. Netburst karakteristiska egenskaper var mycket höga klockfrekvenser och hög värmeutveckling.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ju kvickare netburst krossas dessto bättre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Goda nyheter, nu när minnena är så billiga är inte inte dyrt att uppgradera till C2D!

Permalänk
Medlem

Ja dax för intel att slänga ut den gamla och föråldrade netburst, var inte det verkligen på tiden. Den kan väl inte sålt så bra nu på slutet när core2 blivit så billig.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men jag trodde datorentusiaster visste bättre. Core 2-processorerna är baserade på Core-arkitekturen, inte någon fiktiv Core 2-arkitektur.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

har en prescott i en av datorerna hemma stock klock på 3.6ghz snabb men ack så varm.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Inte en sekund försent.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk

Min Northwood 3.2Ghz funkar fortfarande, inget fel på den.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Hedersmedlem

Allting går famåt men varför all denna hatkärlek till Netburts?

Jag kommer ihåg hur hemskt varm den första AMD T-birden blev...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Ursäkta mig, men jag trodde datorentusiaster visste bättre. Core 2-processorerna är baserade på Core-arkitekturen, inte någon fiktiv Core 2-arkitektur.

/Adrian

Core 2 är en ny arkitektur som baseras på Core som baseras på pentium M som baseras på Pentium 3....
Så jag tycker man kan säga Core 2 duo arkitektur.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Då får man fylla på sitt lager med 65 nm Cedar Mill-processorer innan dom försvinner från butikshyllorna. Måste ju ha något roligt att överklocka.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Allting går famåt men varför all denna hatkärlek till Netburts?

Jag kommer ihåg hur hemskt varm den första AMD T-birden blev...

Ja är det inte för den otroligt låga ipc?
Håller ju en mkt hög mhz men inte är dem speciellt snabba för det?
Amd vid 2.0 ghz var ju mkt snabbare.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel86
Ja är det inte för den otroligt låga ipc?
Håller ju en mkt hög mhz men inte är dem speciellt snabba för det?
Amd vid 2.0 ghz var ju mkt snabbare.

Nu kunde man inte få T-Birden att gå i 2GHz men visst så kan det ju vara fast P4:an var bättre överlag och håller än idag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

P4an fungerar ju som utmärkt arbetsprocessor (sålänge man håller sig borta från dagens spel) En sån där processor man kan slänga in till vänner som behöver *billig* dator.

Om ja inte minns fel så topa väl T-birden runt 21xx (Ln2 såklart) sen var de nog en japan, taiwanese också =), kanske kommit nåt nytt WR på senare år. Min sprang iväg till 1333@1600, vill leka mer men har inget moderkort

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
P4an fungerar ju som utmärkt arbetsprocessor (sålänge man håller sig borta från dagens spel) En sån där processor man kan slänga in till vänner som behöver *billig* dator.

Om ja inte minns fel så topa väl T-birden runt 21xx (Ln2 såklart) sen var de nog en japan, taiwanese också =), kanske kommit nåt nytt WR på senare år. Min sprang iväg till 1333@1600, vill leka mer men har inget moderkort

Tillverkningskostnaderna är nog knappast mycket billigare än C2D så de kan de lika gärna få en sådan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Core 2 är en ny arkitektur som baseras på Core som baseras på pentium M som baseras på Pentium 3....
Så jag tycker man kan säga Core 2 duo arkitektur.

Spelar väl inte speciellt stor roll vad du tycker när vi pratar om vilka namn Intel har gett sina arkitekturer.

Hade de sagt Pentium 4-arkitekturen vs Core 2-arkitekturen, visst, men nu valde de att säga Netburst, vilkens motsvarighet är Core.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Bra, det var fan på tiden. Äntligen!

Netburst suger, sämst! Usch och fy!
Heja Pentium 1, 2, 3 och Core 2 Duo.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Spelar väl inte speciellt stor roll vad du tycker när vi pratar om vilka namn Intel har gett sina arkitekturer.

Hade de sagt Pentium 4-arkitekturen vs Core 2-arkitekturen, visst, men nu valde de att säga Netburst, vilkens motsvarighet är Core.

/Adrian

Med tanke på att C2D baseras på P6+(++?) arkitekturen så tycker jag du ska skriva rätt själv när du rättar andra.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Spelar väl inte speciellt stor roll vad du tycker när vi pratar om vilka namn Intel har gett sina arkitekturer.

Hade de sagt Pentium 4-arkitekturen vs Core 2-arkitekturen, visst, men nu valde de att säga Netburst, vilkens motsvarighet är Core.

/Adrian

Nu är det faktiskt så att netburst är om man hårddrar det namnet på p4 arkitekturen tilllsammans med celeron och Xeon av samma design, dessutom varför i fridens namn skulle motsvarigheten vara speciellt Core?
Den precis som de andra cpu:erna jag nämnde tidigare baseras som sagt på P6 vilket x1zt redan nämnt, Core 2 är en uppdatering av Core vilken i sin tur var en lite större uppdatering av Pentium M osv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Intel Core (Yonah) räknas inte till Core-arkitekturen, den är mer lik en enkel dubbelkärnig variant av Pentium M (som är direkt nedärvd från P6, dvs Pentium Pro).

Core 2 är designad från grunden, men använder det bästa från P6, med en del tillägg från Netburst, och ganska mycket nytt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Netburst i grund är inte så usel som många vill tro. Det var några strategiska missar vid Prescott som dödade den. Hade dom bara krympt northwood hade den blivit svalare och utan problem nåt mycket höga frekvenser redan på 0.09µ. Hade det gått vägen hade dom legat på kanske 6GHz idag och då hade ingen klagat.
Men som sagt, lite missar och värmen sätter stopp för allt.

Permalänk
Medlem

Mo'Fire! Bring the fire.
Alla älskar väl ett extra elektriskt element i sitt hus? Prescott <3

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
P4an fungerar ju som utmärkt arbetsprocessor (sålänge man håller sig borta från dagens spel) En sån där processor man kan slänga in till vänner som behöver *billig* dator.

Vilken processor gör inte det? Skulle väl möjligen vara nån långsammare Via Epia-konstruktion som inte pallade med Office och surfande utan att gå på knäna.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB