Dell lanserar Linuxdatorer

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar Linuxdatorer

Idag kan datoranvändare i USA köpa Dells första linuxsystem. Det handlar om tre stycken datorer, två stationära och en bärbar, som har linuxdistributionen Ubuntu 7.04 förinstallerad. När dessa datorer kommer att kunna köpas i Sverige är inte känt ännu.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Applåder till Dell som faktiskt lyssnar på en minoritets önskemål.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

I USA.. Ge oss det här! Nu!

Ghaaaaaaa!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Uppesittarkväll. Trevligt!

Värt att notera är ju att en av de stationära datorerna är något av en speldator. Vågar man hoppas på att nån speltitel medföljer?

EDIT: Nepp, tar tillbaka, verkar som det blir gf 7300 för hela slanten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

mycket trevligt. Hoppas innerligt att fler tillverkare hoppar på linux tåget. Alternativa OS på den stora marknaden är väldigt positivt.

Permalänk

hur är det egentligen... drar linuxdistributioner mindre ström än windows? det kan ju vara en fördel om man köper en billig laptop utan förhoppningar om att spela på den.

Permalänk
Medlem

Ubuntu i all ära. Men frågan är om marknaden är mogen för linux eller ubuntu moget för marknaden. Visst kan jag tänka mig att detta lockar vissa anhängare utav öppen källkod. Men att vanliga hemanvändare köper sig linuxburk har jag dock svårt att tänka mig.

Ska dock bli intressant att följa utvecklingen. Ubuntu utvecklas ju med stormsteg och kan nog bli en värdig konkurrent till Vista inom loppet av några år.

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0nn
Ubuntu utvecklas ju med stormsteg och kan nog bli en värdig konkurrent till Vista inom loppet av några år.

Det får vi hoppas på!
Konkurrens gynnar konsumenterna

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

@n0nn

Det är en bra fråga du ställer, om marknaden och ubuntu är redo för varrandra. Jag tror att ubuntu kan fungera ganska så felfritt för "oerfarna" användare om man levererar systemet som dell gör, dvs på väl testad hårdvara och med de flesta av allmänheten önskade mjukvaror (det mesta man kan tänka sig vilja ha finns ju med från början i ubuntu, dvs ooffice, mediaspelare, firefox etc) Skulle den "oerfarne" användaren vilja ha någon ytterligare mjukvara finns det ett stort biblotek att välja bland tack vare Automatix, vilket gör det riktigt enkelt att installera ny mjukvara. Även uppdatering av operativsystemet är väldigt enkelt.

"problemen" med linux börjar om man vill installera andra drivrutiner, program eller börjar meka runt med inställningar på "låg" nivå. För en någorlunda erfaren användare av linux är det ofta inga problem, men jag anser att den vanlige användaren får problem här.

Så förutsatt att användaren håller sig på "stigen" som finns och inte vandrar ut på egna äventyr så tror jag användandet av Ubuntu kommer att fungera nästan felfritt. Tack vare att det är dell som ligger bakom burkarna så får man ju ganska fin support om nått ändå skulle gå fel.

Mina två cent. Sen måste ju någon "vanlig" användare köpa burkarna också vilket kan bli svårt om inte dell gör bra reklam för grejjerna. Jag tror många "vanliga" användare förknippar linux med något krångligt och svårt och detta måste motverkas av dell. Vad tror ni?

EDIT: Läste lite om spec på burkarna och tänkte posta dom här om någon missat det:

"The Inspiron E1505n comes with a 15.4 inch WXGA display, an Intel Pentium Dual Core T2080, 512MB memory, 80GB hard drive. The Dimension E520n comes with a 17 inch flat panel, Intel Core 2 Duo E4300, 1GB memory, 250GB hard drive and 256MB nVidia GeForce 7300LE. The XPS 410n has a 19 inch flat panel display, Intel Core 2 Duo E4300, 1GB memory
250GB hard drive and 256MB nVidia Geforce 7300LE.

Prices start at U$599 for Inspiron E1505n, US$599 for the Dimension E520n and US$849 for the XPS 410n."

599$ för en laptop låter förträffligt enligt mej Vågar man hoppas att priset hamnar under 5000:- här i sverige?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Dells datorer går väl att konfigurera ganska rejält? Bör ju inte vara några problem att byta ut grafikkortet till ett kraftigare från Nvidia i såfall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
@n0nn

Prices start at U$599 for Inspiron E1505n, US$599 for the Dimension E520n and US$849 for the XPS 410n."

599$ för en laptop låter förträffligt enligt mej Vågar man hoppas att priset hamnar under 5000:- här i sverige?

Knappast troligt med vår moms. Glöm inte att du bor i Sverige.
Billigaste bärbara på dell börjar på "Pris från
5 790:-
Inklusive moms och frakt"

Trevlig nyhet annars! Bra att de anstränger sig lite och satsar på nåt "nytt".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tänk att Dell skulle bli först... trodde jag faktiskt inte...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

Rock on Dell!

Jag hoppas att det verkligen blir en dundersuccé!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
"problemen" med linux börjar om man vill installera andra drivrutiner, program eller börjar meka runt med inställningar på "låg" nivå. För en någorlunda erfaren användare av linux är det ofta inga problem, men jag anser att den vanlige användaren får problem här.

Jag motsäger inte vad du skrev, men har å andra sidan kommit hem ifrån att ha hjälpt en "vanlig användare" att ominstallera och få ordning på sitt Windows. Med vanlig menar vi ändå kanske en som redan har 10 år på nacken med att klicka sig fram i Windows; någon gång måste ju till upprepningarna ge lite resultat...

... men inte alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Knappast troligt med vår moms. Glöm inte att du bor i Sverige.
Billigaste bärbara på dell börjar på "Pris från
5 790:-
Inklusive moms och frakt"

Trevlig nyhet annars! Bra att de anstränger sig lite och satsar på nåt "nytt".

Ingår det inte Windows Vista då?
Om det gör det så låter väl under 5000kr rimligt om man använder ett gratis-OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag motsäger inte vad du skrev, men har å andra sidan kommit hem ifrån att ha hjälpt en "vanlig användare" att ominstallera och få ordning på sitt Windows. Med vanlig menar vi ändå kanske en som redan har 10 år på nacken med att klicka sig fram i Windows; någon gång måste ju till upprepningarna ge lite resultat...

... men inte alltid.

Jag motsäger inte heller vad du säger och jag hoppas jag inte tar för stora ord i min mun när jag säger att linux inte sunkar till sig som windows gör efter att man använt det ett tag. Håller man inte efter windows med adware borttagning, skräpfilsrensning och defragmentering blir burken segare med tiden, det är min erfarenhet. Till min vetskap finns det en obetydlig mängd ad/spyware och virus för den delen till linux, samt att hårddisken inte blir defragmenterad.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket billigare datorerna med linux installerat blir kontra windows. Om man utgår från att de har samma spec i övrigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Efter att ha bläddrat igenom den bärbara ubuntudatorn respektive den ordinarie Windowsdatorn, och anpassat dem så att det följer med samma saker med båda kom jag fram till att prisskillnaden var klart nämnbar:

Inspiron E1505 med Vista home basic: $728
Inspiron E1505n med Ubuntu 7.04: $649

Som sagt; konfigurationerna är identiska (förutom operativsystem) för ovan nämnda priser, så prisskillnaden blir $79, och då är det ändå home basic på datorn den jämförs med, de övriga varianterna kostar mer.

Dock lite synd att det är så svårt att hitta datorerna, inte direkt så att de skyltas med

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

@Talavis

Bra jämförelse. Håller med om att det minsan inte är lätt att hitta datorerna om man utgår från www.dell.com

Jag frågade via live chatten när datorer med ubuntu skulle börja säljas i sverige, men han visste inte och bad mig kontakta dell.se (inte helt oväntat kanske, men värt ett försök)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Jag motsäger inte heller vad du säger och jag hoppas jag inte tar för stora ord i min mun när jag säger att linux inte sunkar till sig som windows gör efter att man använt det ett tag. Håller man inte efter windows med adware borttagning, skräpfilsrensning och defragmentering blir burken segare med tiden, det är min erfarenhet. Till min vetskap finns det en obetydlig mängd ad/spyware och virus för den delen till linux, samt att hårddisken inte blir defragmenterad.

Ja du, det må finnas delade meningar om Linux, men stryktåligt är det dock. Ska inte sticka under stol med att jag själv är en *nix fan.

Hursom så hjälpte jag svärmor med att sätta ihop ett system med Linux - hur dum får man egentligen vara för att riskera liv och hälsa på det sättet? - och dessutom så är hon en datoranalfabet. Jag ägnade ett par dagar åt att hjälpa henne runt i systemet, bekanta henne med lite program osv.

Hon tog datorn med sig hem och köpte en ny skärm. Systemet fungerar utmärkt än om det blir en hel del support per telefon (mest om program funktioner som ändå inte är utmärkande för Linux). En dag ringer hon och har lite större problem eftersom "paneler och ikoner försvunnit" ifrån skrivbordet, naturligtvis påpekande att "datorn gjort detta helt på egen hand". Skrivbordsmiljöer i *nixar är ju överlag mer modifierbara och hon hade verkligen lyckats stuva om allt som tänkas kan. OK, vi löser det ganska enkelt och sedan frågar jag hur hon stängt av systemet när hon inte kommit åt den funktionen. Nu kommer chocken: hon hade inte nöjt sig med ett tryck på power knappen vilket skulle ha påbörjat en vanlig kontrollerad shutdown, nej hon hade hållit inne knappen för "det gick snabbare att stänga ner på det viset"!

Wow! Nu var det bara det att hon så gjort i 6 månader! Operativsystemet, partitionstabellen, filsystemet och allt övrigt är dock helt intakt. Inte för att hacka på Windows, men jag har svårt att se hur det skulle klarat samma 6 månaders dagliga misshandel utan att ge ett enda felmeddelande.

Permalänk

tillhör själv gruppen som aldrig haft linux och kommer med största säkerhet inte ha det heller men en tanke slog mig när jag såg detta.

"Ni" som kör linux, tillhör ni verkligen gruppen som skulle få för sig att gå och köpa en "märkesdator"??

tvivlar starkt på Dells möjligheter till en sälj succé

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crillelundh
tillhör själv gruppen som aldrig haft linux och kommer med största säkerhet inte ha det heller men en tanke slog mig när jag såg detta.

"Ni" som kör linux, tillhör ni verkligen gruppen som skulle få för sig att gå och köpa en "märkesdator"??

tvivlar starkt på Dells möjligheter till en sälj succé

För egen del skulle jag inte köpa en stationär dator, men en bärbar med garanterat fungerande delar känns mycket lockande (den jag har nu fungerar aceptabelt, men det är en del som kunnat funka betydligt bättre).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag väntar främst på en sån bärbar, att det är märkesdator spelar mig absolut ingen roll. Som det är sagt ovanför, skönt att allt funkar direkt i en laptop, inget man skruvar upp och pillar i precis
Hoppas dom kostar under 6000 bara, perfekt lek-dator!

Permalänk
Medlem

@KimTjik Gösses, vilken historia!

@crillelundh Jag är ingen van användare, men jag är bra sugen på en laptop som garanterat fungerar i linux från dag ett, att det är dell gör mig inget.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Tänk att Dell skulle bli först... trodde jag faktiskt inte...

Låter som du mest lyssnat på skitsnacket om Dell. Var du insatt i hur Dell jobbar så borde man nästan förutsätta att dom skulle våga hoppa på linux till persondatorer först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crillelundh

tvivlar starkt på Dells möjligheter till en sälj succé

Jag är ganska säker på att Dell satsar långsiktigt och att en del av idén är att höja status bland segmentet du nämner. Oftast är "fanatiker" såpass mycket fanatiker att dom kommer lovprisa alla som hjälper deras OS på traven =P

Vad som är viktigt är inte att Dell får en snabb succee utan att andra tillverkare hakar på så att Linux får mer fäste.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crillelundh
"Ni" som kör linux, tillhör ni verkligen gruppen som skulle få för sig att gå och köpa en "märkesdator"??

Pga. kända problem med kompatibiliteten så har nog flera valt att själva bygga sina system. Eftersom DELL:s drag varit känt relativt länge har det varit möjligt att följa "snacket" i olika Linux-communities och utifrån det tycks det finnas flera som överväger att köpa ett DELL system med Ubuntu och det av två skäl:
- visa sitt gillande av DELL:s beslut
- hårdvaran fungerar garanterat i Linux

Den sistnämnda punkten är intressant eftersom långt ifrån alla gillar Ubuntu, men om det fungerar i Ubuntu så kan man ju lika gärna installera någon annan distro.

Permalänk
Medlem

Tror annars datorn kan sälja rätt bra för att OSet drar ner priset. Finns nog flera Windowsare som kan tänka sig köpa en, även om dom byter ut OSet sen.

Anledningen till att dom säljer spelar ingen roll, bara dom säljer.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Go Dell! har aldrig gillat dells stationära(plast överallt, jättesvårt att serva utan att bryta av nån liten fjantig plastbit som är jätteviktig)men deras bärbara har jag inget emot. dock så om man köper en sån däringa så blir man ju tvungen att byta dist... liksom ubuntu... hallå, jag har kört linux i typ 7 år... aj dånt nid hållahanden-dist.
man tycker ju att det kanske kunde ge lite olika alternativ eller nåt. kanske debian eller varför inte gentoo. fast som grundsystem med i typ bara X kompilerat och drivisar fixat. vore rätt så skönt. då skulle jag nog köpa en faktiskt

EDIT:Jag skulle nog faktiskt köpa en macbook istället. de är söta :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunz0r
Go Dell! har aldrig gillat dells stationära(plast överallt, jättesvårt att serva utan att bryta av nån liten fjantig plastbit som är jätteviktig)men deras bärbara har jag inget emot. dock så om man köper en sån däringa så blir man ju tvungen att byta dist... liksom ubuntu... hallå, jag har kört linux i typ 7 år... aj dånt nid hållahanden-dist.
man tycker ju att det kanske kunde ge lite olika alternativ eller nåt. kanske debian eller varför inte gentoo. fast som grundsystem med i typ bara X kompilerat och drivisar fixat. vore rätt så skönt. då skulle jag nog köpa en faktiskt

EDIT:Jag skulle nog faktiskt köpa en macbook istället. de är söta :).

Du säger nej till Ubuntu men Debian går bra, ok, skillnaden är ju makaber mellan dessa... Ett bra initiativ av Dell.

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Medlem

Asus vs Dell

Tycker att både Asus och Dell ar bra datorer
fast å andra sidan så är det faktiskt så att Asus tillverkar Dells bärbara
Och tillochmed flera andra som Apple och nu har dom världens snabbaste servrar med andra ord ett märke att räkna med framöver
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5684