Permalänk
Inaktiv

Återuppliva Retroeran!

Del 1: Konsolerna

_____________________________________________________________________
För omvårdnad av ditt Nintendo behövs.
• Stjärnskruvmejsel av mindre sort.
• Platt skruvmejsel av mycket liten sort.
• Tops.
• Kontaktspray eller vanlig rengöringssprit.
• Eventuellt en ny connector.
• Trasa/Hushållspapper.
• Fönsterputs.

_____________________________________________________________________
Grabba tag i skruvmejseln.

Det som oftast är problemet med gamla Nintendo-konsoler är att connectorn har slitits ut. Detta kan man lätt åtgärda genom att köpa en ny eller att fixa i ordning den ursprungliga. Vilket sätt du än väljer måste du skruva isär konsolen. Med stjärnskruvmejseln får du ur de sex skruvarna (se bild 1) som sitter på konsolens undersida. Väl borta hindrar inte skruvarna dig från att ta isär de två delarna och kika in på det allra heligaste. Redan nu ser man connectorn och kan, om man vill haffsa igenom jobbet, rengöra den. Om man ändå tagit sig tid kan man likaväl göra det ordentligt, och därför går vi på ytterligare sju skruvar (se bild 2). Efter dessa är det bara sex skruvar (se bild 3) kvar till att rengöringen kan börja. På med skruvmejseln! Nu går det att lirka ut connectorn (se bild 4) ur sin plats och väl i din hand är det bara att påbörja den konstgjorda andningen.

Eftersom att kontaktsprayen löser upp allt som inte skall vara på metallblecken räcker det att vätskan får verka en stund. Använder man vanlig rengöringssprit är det värre, då man ofta behöver gnugga lite för ett bra resultat med den. Då får man helt enkelt använda sig av tops eller pappersbitar och försöka att komma åt. Att få blecken helt rena är en omöjlighet, men efter att man gjort sitt bästa kan man istället gå över på att vika upp dem. Det är nu vi behöver den minimala och platta skruvmejseln. Med denna tar man tag under varje bleck och pressar dem uppåt (se bild 5). Efter att man försiktigt pressat alla blecken uppåt är connectorn färdig och förhoppningsvis som ny. Det går nu, med lock och allt av, att testa om spelen fungerar. Om inte, se över connectorn igen eller eventuellt köp en ny och sätt in. Om det ändå inte fungerar kan det vara spelen som behöver en duvning (vilket gås igenom i del två av denna artikelserie).

När man ändå har locket av kan man se över själva kortet. Titta efter att ingen har spillt Cola i konsolen och om smuts eller damm finns ansamlade någonstans, ta lätt bort detta med tops och sprayen. Som en sista finish rekommenderas det att man tar fram en trasa och fönsterputs för att putsa upp den riktiga Nintendo-glansen på de plastiga delarna. Nu är det bara att sätta allt på plats igen och njuta av de gamla godingarna i en nyrenoverad NES.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

_____________________________________________________________________
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Super Nintendos sorgliga historia.

Att rusta upp ett gammalt Super Nintendo är betydligt svårare än att putsa upp ett vanligt Nintendo. Skälet till detta är att SNES:en har förbannats med specialskruvar och inte går att öppna med vanliga skruvmejslar. För att överhuvudtaget kunna göra någonting måste du alltså först införskaffa en specialbit till din skruvmejsel som kallas gamebit. Denna är riktigt lätta att få tag i och köpes billigast över auktionssidan Tradera, men finns också att köpa från Tradera.com. Att sedan hitta reservdelar till konsolen är lite svårare. Lättast är kanske att köpa en redan trasig att använda som reservdelsmaskin.
_____________________________________________________________________
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Del 2: Spelen

Del två i serien om att återuppliva gamla klassiker fortsätter med en fokusering på spelen. Hur ser egentligen din spelsamling ut? Kanske har du flera begagnade spel som mest ser ut som något som kastats i en sophög eller är du själv en slarver när det kommer till kritan? Hur som helst får du i den här artikeln hjälp med att rengöra spelen både för det estetiska sinnet och för spelbarhetens skull. Om batteriminnet slutat fungera kan du även få hjälpa med detta. Väck liv i dina ögonstenar!
_____________________________________________________________________
För omvårdnad av dina spel behövs;

För nybörjaren:

• Tops.
• Kontaktspray eller vanlig rengöringssprit.
• Trasa/Hushållspapper.
• Fönsterputs.

För experten:

• Lödkolv.
• Lödtenn.
• Gamebit.
• Lithiumbatteri.
• Försiktighet och en stadig hand.
_____________________________________________________________________
Vem sa att rengöring var tråkigt?

Sällan har jag tyckt om att städa, men när det kommer till att pyssla om mina älsklingsspel kan jag putsa i evighet. Man kan börja med att lätt rengöra hela kassetten med en trasa eller hushållspapper och till detta används fönsterputs. När den allmänna rengöringen är färdig går man på de grövre bitarna. I veck och skarvar samlas det otroligt mycket smuts, speciellt på de amerikanska Snes-kassetterna. För att bli av med detta doppas en tops i fönsterputs och sedan är det bara att gnugga (se bild 3). Om din kassett var lindrigt smutsig borde den vid det här laget vara fin, men om fallet är värre blir det att ta till rengöringsspriten. Denna löser fula fläckar som dykt upp vid till exempel borttagandet av en prislapp och dylikt. Vid det här laget borde det estetiska vara fullbordat.

Då är det dags att gå på det viktiga, nämligen rengöringen av kontaktblecken. Som vid rengöringen av connectorn i Nintendot, som gicks igenom i förra artikeln, är det här kontaktspray som gäller. Rengöringssprit fungerar lika bra, men sägs vid kontinuerlig användning vara skadligt för blecken. Dock rengörs inte spelen speciellt ofta och därför är det förmodligen ingen fara att använda det enstaka gånger. Personligen har jag alltid använt rengöringssprit för blecken och jag har aldrig råkat ut för något, tvärtom har det fungerat mycket tillfredsställande. Om ni är väldigt osäkra råder jag er att köpa kontaktsprayen som både löser upp smuts och lägger en skyddande hinna över blecken. Doppa topsen i vilken vätska ni nu valt och börja skrubba rent kontaktblecken (se bild 2). För att komma åt bättre kan det vara rekommenderat att öppna spelen först. Med denna metod kan man få igång spel som innan aldrig startat. Jag har själv erfarenhet av begagnade spel som varit så fulla av ärg att de inte startat, men efter en duvning med rengöringsspriten har de varit som nya igen.
_____________________________________________________________________
Att byta ut batteriet

Att det inte längre går att spara i favoritspelet är något som många kommer att uppleva inom en snar framtid. SNES-spelen såldes ju för över tio år sedan och batterierna börjar så småningom att ta slut. När detta hänt kan man inget annat göra än att köpa ett nytt spel eller byta batteri. Men att köpa ett nytt spel resulterar ju inte alltid i att batteriet är intakt. Nedan går jag igenom hur man byter batteriet själv.

När man fått upp kassetten, med hjälp av en gamebit, är det bara att ta fram lödkolven. Börja med att löda på de små metallbitarna (se bild 4)som sitter under batteriet för att lossa dessa. Med en platt skruvmejsel pressar man lätt bort metallblecken från batteriet (se bild 5)och kastar det senare i närmaste batteriåtervinning. Blecken sparas som fästannordning till det nya batteriet som till exempel kan köpas på Kjell & Company. Typen är den som används till klockor och det är ett tre volts lithiumbatteri. När man väl fått tag i det nya batteriet behöver man oftast skrapa lite där man skall löda, detta för att batteriets blanka yta inte fäster i lödtennet. När detta är gjort gäller det att trixa både batteriet och metallblecken på rätt plats igen, samtidigt som man löder fast alltihop. Detta är ett kritiskt moment och allt för ofta händer det att det blir för varmt i en skarv och batterisyran pyser ut och man får hämta ett nytt. Men om man lyckats har man fått sig en rejäl belöning i och med att man kan spela sina älsklingsspel i minst tio år framöver. Om man är orolig för den statiska elektriciteten kan det vara en god ide att jorda sig först.

Obs! Var försiktig med att inte droppa lödtenn på övriga delar av kortet! Tänk också på att all eventuell data som finns sparat i spelet kommer att gå förlorat så fort batteriet avlägsnas.
Jag tar inte ansvar för skadade spel eller dylikt!
_____________________________________________________________________
Bilderna
Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

_____________________________________________________________________
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Del 3: Kontrollerna

Nu är det dags för den avslutande artikeln om hur man återupplivar sin retrosamling. Vi har avklarat både konsoler och spel, och nu är det dags för kontrollerna. Vem har inte varit med om knappar som inte lyder? Att få pressa frenetiskt bara för att få makt över kontrollen för en sekund? Ett mycket irriterande scenario och värre blir det i och med att få återförsäljare har gamla kontroller på lager. Då finns det bara en sak att göra; återuppliva dina gamla.
_____________________________________________________________________
För omvårdnad av dina kontroller behövs

• Fönsterputs.
• Tops.
• Kontaktspray eller rengöringssprit.
• Liten stjärnskruvmejsel.
• Eventuellt nya gummin.
_____________________________________________________________________
Nintendo-kontrollen

Börja med att lossa de sex skruvar som håller ihop kontrollen. Efter detta kan man ta isär de två delarna och påbörja rengöringen (Se bild 1). Smutsen fastnar lätt i skåran som följer runt kontrollen, detta åtgärdas med en tops doppad i fönsterputs. Likadant rengörs knappar och dess motsvarande hål i kontrollen.

Om den tidigare rengöringen görs mest för att tilltala spelaren är nästa del väsentlig för kontrollens funktion. Nu handlar det om kontaktytorna. Dessa ytor finns på kortet och på gummina. Om dessa slammat igen kan inte elen röra sig fritt och det betyder ingen kontakt. Därför rengörs ytorna (Se bild 2) helst med kontaktspray, men undertecknad brukar själv använda rengöringssprit. När alla dessa är rena och fina är jobbet utfört! Bara att plugga in kontrollen i Nintendo-konsolen och testa.
_____________________________________________________________________
Super Nintendo-kontrollen

När det kommer till SNES-kontrollen är det inte mycket som skiljer sig gentemot NES-kontrollen. Den största skillnaden är att det tillkommit L och R-knappar, men dessa är också lätta att rengöra och medför inget problem. Tops och fönsterputs används även här för att göra rent i skrymslen och vrår (Se bild 3).

Kontaktytorna ser ungefär ut som i 8-bitarens kontroll så det är bara att gå på med kontaktsprayen. Se vilka områden (Se bild 4) det handlar om på skärmdumparna till höger.
_____________________________________________________________________
Att byta gummin

Om man testat precis allt i rengöringsväg för att få bort smuts och dylikt från kontaktytorna, och kontrollens knappar ändå inte fungerar är det gummina som helt enkelt slitits ut. Dessa gummin är de som sitter emellan själva knapparna och kontaktytorna på kortet. Om man har använt sin kontroll mycket är det stor chans att dessa gummin går sönder förr eller senare. Om man kan se skåror eller sprickor i gummit kan man lätt byta ut det mot ett helt nytt och fräscht. Nya gummin finns ibland att hitta på auktionsidan Tradera eller i spelbutiken Tvspeloteket. Hur själva bytet går till behöver knappast någon förklaring. Det är bara att öppna kontrollen och het enkelt ta bort de gamla och byta ut dem mot de nya (Se bild 5).
_____________________________________________________________________
Bilder på kontrollerna

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Lycka till Och om nåt du har är paj så kan du köpa nytt på www.Tradera.com och www.Blocket.se =D

Taget från.
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
Credits till Therese.

Permalänk
Avstängd

Tummen upp för dig, intressant och rolig tråd ^^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Tummen upp för dig, intressant och rolig tråd ^^

Tacka Therese.

Permalänk
Medlem

Mkt bra initiativ! Måste nästan plocka fram nintendot nu

Permalänk

*Sneglar snett åt höger mot sin käre SNES*
Min är tyvärr paj, får väl ta tid och öppna den och göra som du har skrivit :P.

Permalänk
Medlem

Ett annat ställe att köpa gummin och ny connector för NES är här:
http://www.fractronics.com/nintendo.shtml

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk
Avstängd

Du har ingen koll på hur man fixar random cartridges där metallbläcken på kretskortet i själva spelet har slitits ner/ut? Om det nu går =P

Permalänk
Medlem

Najs, själv så är jag på jakt att hitta alla mina gamla snes spel som jag hadde när jag var liten. Än så länge har jag bara hittat ett :(. Vet någon vart man kan hitta spel billigt?

Visa signatur

8D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Najs, själv så är jag på jakt att hitta alla mina gamla snes spel som jag hadde när jag var liten. Än så länge har jag bara hittat ett :(. Vet någon vart man kan hitta spel billigt?

http://www.tradera.com/

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tråd. hoppas listan fylls på med fler konsoller vad det lider.

Permalänk
Medlem

Bra tråd

Jag har en annan metod för att göra rent spelen. Funkar varje gång och jag tycker att resultatet är bättre än sprit+tops

Du behöver:
* Gamebit (finns billigt på tradera)
* Sudd

Skruva isär spelet och gnugga på kontakterna med suddet. Man får bort all oxid och smuts hur lätt som helst och kontakterna blir som nya. Kontakter som varit helt svarta av smuts blir blanka och fina igen. Och spelen startar på första försöket

Permalänk
Medlem

Är det gammalt källmaterial du har fått informationen ifrån? Tänkte då du listar att man kan köpa Gamebit mejslar ifrån Liksang, vilket dessvärre är nerlagt sedan ett tag tillbaka.

Sedan, where´s the SEGA love?

Annars skön informationstråd.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClockerN
http://www.tradera.com/

Problemet är att man måste vara myndig för att handla där. Jag tror inte heller min morsa går med på att bli medlem.

Visa signatur

8D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Problemet är att man måste vara myndig för att handla där. Jag tror inte heller min morsa går med på att bli medlem.

Kolla om det finns nån affär som säljer sånt i närheten.

Permalänk
Medlem

aa ska kolla, vet någon om det finns någon sida som bara säljer kartongerna och manualerna till snes spel?

Visa signatur

8D

Permalänk
Geeks
Grundare

Bör vetas att dessa artiklar är hämtade från:

http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...

När man citerar eller lånar någon annans texter måste man också be författaren om lov eller liknande.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Bör vetas att dessa artiklar är hämtade från:

http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...
http://www.gamingeye.com/ovrigt/retro/artiklar/artikel.eye?ty...

När man citerar eller lånar någon annans texter måste man också be författaren om lov eller liknande.

Har ändrat huvudinlägget nu.