Nvidia bekräftar ny grafikprocessor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Tur att jag inte köpte Nvidias värsting kort nu som jag hade tänkt mig.

Men jag kan tänka mig att det blir ganska dyrt kort men o andra sidan kommer man kunna få de gamla värstingarna billigt.

Det är nog bättre att koppla av och slå till när man så känner för. Det kommer alltid något nytt och tempot på lansering av grafikkort är den mest hektiska. Värstingkorten kommer ändå inte att sjunka till lågprisnivå, för om du ser efter ligger 7900GTX kring 4000 kr fortfarande. Med det som jämförelse torde ändå 8800GTS korten ses som billiga.

Permalänk
Avstängd

Wow, vad snabbt det går... redan, känns som om GeForce 8 just släpptes...

Hörde ett rykte om att ATI skulle släppa drivrutiner med öppen källkod, jag hoppas verkligen att detta stämmer. Stämmer det, så överger jag NVIDIA och går definitivt över till ATI.
Hoppas att NVIDIA eventuellt också kommer med drivrutiner med öppen källkod.

Jag hoppas att denna nya seria av Nvidias grafkkort kommer vara mer strömsnåla och energi-effektiva.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Råa?! Hur menar du?

Mycket kraftfull prestanda som motståndet inte slår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Förstår inte de som vill ha en med sämre prestanda som är svalare... det är just så att alla billigare och äldre kort är just det. Finns ju hur många som helst. Känns som att gå runt i en ferarri butik och säga jag vill ha en som inte går lika fort och som man kan köra i terrängen med.

Exempel: Skulle du valt ett grafikkort som hade den grymmaste prestandan på marknaden, men som kommer upp i temperaturer på 90 grader? Jag skulle inte det, med tanke på att jag tycker att 80 grader är på tok för högt för högt för dagens high-end kort.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Grader betyder ingenting (förutom att det värmer hela burken), ljudnivå därimot. Men skulle jag leta ett kallt grafikkort så skulle jag undvika top of the line korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag tycker synd om AMD, både Intel och nVidia levererar smäll efter smäll mot både deras rykte och ekonomi.

AMD och ATI hade ett kraftövertag över både Intel och nVidia när det gäller prestanda, speciellt AMD som med sin K7 tog hem segern över Pentium3 och Pentium4 A-B där Intel låg bättre till med sin "C" modell av P4, då AMD lanserade sin K8 som var totalt ohotad, mer försprång än vad Core2 har över AMD idag, och K10 väntar runt hörnet. Det sägs även att AMD skall ha förmåga att snabba upp sin övergångstid till nya tillverlningsprocesser.

Det är knappast så att du behöver vara orolig över AMD, dess ekoomi har varit något utan en nära katastrof, något som är tufft men som händer många företag. Du får dock ha i åtanke på att dom ligger i sitt sämsta läge just nu för att därifrån bara klättra uppåt iom uppköpet av ATI samt utvecklingen av K10 som är klar och dess eftersträdare med kodnamnet "Shanghai" (förbättrad K10). Hur det blir med grafikprocessordivisionen återstår att se, men tror fortsätter som vanligt. HD2900XT's efterträdare kan bli mycket stark. Eller så lutar det åt R700. Dom har ju även extremt mycket annat på tapeten, nästan lite för mycket med tanke på att dom bör ha fullt upp med att lansera det konsumenter/företag väntar på i första hand, dvs processorer och bra grafikkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer vara mer energisnålare. En sin föregångare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD och ATI hade ett kraftövertag över både Intel och nVidia när det gäller prestanda, speciellt AMD som med sin K7 tog hem segern över Pentium3 och Pentium4 A-B där Intel låg bättre till med sin "C" modell av P4, då AMD lanserade sin K8 som var totalt ohotad, mer försprång än vad Core2 har över AMD idag, och K10 väntar runt hörnet. Det sägs även att AMD skall ha förmåga att snabba upp sin övergångstid till nya tillverlningsprocesser.

Det är knappast så att du behöver vara orolig över AMD, dess ekoomi har varit något utan en nära katastrof, något som är tufft men som händer många företag. Du får dock ha i åtanke på att dom ligger i sitt sämsta läge just nu för att därifrån bara klättra uppåt iom uppköpet av ATI samt utvecklingen av K10 som är klar och dess eftersträdare med kodnamnet "Shanghai" (förbättrad K10). Hur det blir med grafikprocessordivisionen återstår att se, men tror fortsätter som vanligt. HD2900XT's efterträdare kan bli mycket stark. Eller så lutar det åt R700. Dom har ju även extremt mycket annat på tapeten, nästan lite för mycket med tanke på att dom bör ha fullt upp med att lansera det konsumenter/företag väntar på i första hand, dvs processorer och bra grafikkort.

ATI's försprång var ju inte som Nvidia har nu tyvärr. Atis försprång betydde inte speciellt mycket eftersom det gick bättre för Nvidia procentuellt Q3 och Q4 förra året fast ATI hade högre presterande kort så något försprång har dom dock inte haft inom senare tid, jo men sin GDDR4 som tyvärr inte gör mer nytta än att klocka högt med hög bandbredd som i praktiken inte betyder speciellt mycket tyvärr (X1950XTX var ett klockrent kort hur som helst).

Sen detta med AMD så tror jag det är ganska lungt på ett sätt. Sure, dom har köpt upp ATi för 5.3Miljader$ tror jag det var, mycket pengar men AMD regerade marknaden med sina athlon processorer i ca 3 år har jag för mig. Intel har regerat i snart 1 år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det sitter tydligen en himla massa ekonomer här på sweclockers. Den resursern kanske skulle uttnyttjas på nått sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det sitter tydligen en himla massa ekonomer här på sweclockers. Den resursern kanske skulle uttnyttjas på nått sätt.

Googla så får du upp alla siffrorna själv. Eller be Datanusse om en redovisning för vinstkapital från ATi/Nvidia förra året.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Amd hinner komma ikapp med några nya ati modeller snart, de ligger ju verkligen efter om de inte har något undangömt väntandes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Förstår inte de som vill ha en med sämre prestanda som är svalare... det är just så att alla billigare och äldre kort är just det. Finns ju hur många som helst. Känns som att gå runt i en ferarri butik och säga jag vill ha en som inte går lika fort och som man kan köra i terrängen med.

Det man vill ha är ju inte kort med sämre prestanda men låg energiförbrukning. Man vill ha nya bra kort med låg energiförbrukning, och detta borde ju vara möjligt då processorerna har en lägre tillverkningsprocess...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Förstår inte de som vill ha en med sämre prestanda som är svalare... det är just så att alla billigare och äldre kort är just det. Finns ju hur många som helst. Känns som att gå runt i en ferarri butik och säga jag vill ha en som inte går lika fort och som man kan köra i terrängen med.

Haha, så sant som det var skrivet. Det roliga är att detta tjatet har hållt på i flera år. :/

Jag tror att man håller på att utveckla nya komponenter och i detta fallet processorer som drar mer ström hela tiden tills man är tvungen att utveckla effektivare och smartare.

EDIT:
Titta på Nanoprocessorer till exempel. Det vi ser förmodligen efter dagens processorer, sen optiska processorer, kvant och foton processorer. Så klart kommer dessa inte alls att fungera som våra roliga kiselbaserade processorer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Får nog bli ett sådant kort, ny CPU och ddr3 minnen

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Nvidia mangeln är full gång. FoU kör parallellt med olika team. Då ena är klar dröjer det inte länge föränn den andra är klar. Vad vet jag? Jag ska ändå gå tillbaka till Ati-grafikkort ett tag, testa Crossfire med mainstreamkort.

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia köper upp Via och startar egen processortillverkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hoppas Nvidia köper upp Via och startar egen processortillverkning

De skulle kanske klara det själv, de är bra på GPU. Men något Nvidia inte duger till är på chipset sidan, bara kantat med värmeproblem och dåliga moderkort. Men kanske kunskap från Via skulle fixa den biffen också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
De skulle kanske klara det själv, de är bra på GPU. Men något Nvidia inte duger till är på chipset sidan, bara kantat med värmeproblem och dåliga moderkort. Men kanske kunskap från Via skulle fixa den biffen också?

Kan inte säga så mycket om nf5 o nf6 serien på chipseten då jag inte själv har användt någon av dessa. Har nf4 sli på min spelrigg, mest stabila jag någonsin har varit med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kan inte säga så mycket om nf5 o nf6 serien på chipseten då jag inte själv har användt någon av dessa. Har nf4 sli på min spelrigg, mest stabila jag någonsin har varit med om.

Mycket problem med NVIDIA nForce 650i och NVIDIA nForce 680i i jämförelse med P965, P35 etc vågar jag påstå. Nvidia ska hålla på med det som de är bra på d.v.s. GPU:er, möjligt att de blir bättre på annat i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Mycket problem med NVIDIA nForce 650i och NVIDIA nForce 680i i jämförelse med P965, P35 etc vågar jag påstå. Nvidia ska hålla på med det som de är bra på d.v.s. GPU:er, möjligt att de blir bättre på annat i framtiden.

Ett uppköp av Via och SiS hade varit fint. Med Nvidia vid rodret så kanske Vias cpuer hade fått lite slagkraft (för att inte tala om en annan buss).

Sen så hade en low-power gpcu varit jävligt nice att se från Nvidia också. AMD blir väl ensam på den fronten iom Fusion nästa år.

Permalänk
Medlem

No shit, kommer Nvidia med en ny GPU? En sån total chock. Det kommer en ny serie ungefär var 12'e månad. Var sjätte gör de en liten release på lite långsammare/nichade modeller, och alla dessa kommer "släppas" på pappret åtmonstonde 3-4 månader innan nån vettig människa kan köpa dom i butik. Så kommer det vara 2008, 2009, 2010 och i all framtid tills de sprängs åt helsike i WW3. De kommer bli varmare och varmare, då det helt enkelt är fysikens lagar som säger så. Ju mer transistorer ju varmare blir det. Möjligen att nåt rymdmaterial eller färre nanometer kan bromsa utvecklingen, men svalare lär det inte bli.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ATI's försprång var ju inte som Nvidia har nu tyvärr. Atis försprång betydde inte speciellt mycket eftersom det gick bättre för Nvidia procentuellt Q3 och Q4 förra året fast ATI hade högre presterande kort så något försprång har dom dock inte haft inom senare tid, jo men sin GDDR4 som tyvärr inte gör mer nytta än att klocka högt med hög bandbredd som i praktiken inte betyder speciellt mycket tyvärr (X1950XTX var ett klockrent kort hur som helst).

Sen detta med AMD så tror jag det är ganska lungt på ett sätt. Sure, dom har köpt upp ATi för 5.3Miljader$ tror jag det var, mycket pengar men AMD regerade marknaden med sina athlon processorer i ca 3 år har jag för mig. Intel har regerat i snart 1 år.

5.6 miljarder $ var det

AMD har haft största övertaget betydligt längre än Intel tidigare.

Det hela började när ATI släppte R300, nVidia hade inte en chans, och kan ju bero på att det inte vart någon direkt stor konkurrent till nVidia då ATI inte var som det är nu. ATI lanserade R350 och R360 i R9800 serien som GeForceFX inte hade en chans emot. nVidia gick till ritbordet tillsammans med IBM och tog fram NV4x som verkade mycket lovande. ATI körde vidare på SM2.0b en mer effektiviserad arkitektur av R3xx och drog även denna gången förbi nVidia. Jämför t.ex ett valfritt X850 mot valfritt 6800 kort idag och se vad som är snabbast. X1800 var verkligen inte dåligt heller, men fick sig ändå rejält med extra krut iom dess shaderenheter på 48st från 16. X19xx serien har stått sig bättre mot G7x vad jag vet. Med GeForce8 så lyckats nVidia riktigt bra, även med bildkvalitén, men det har bara gått ett ½år. Det R600 lider av något är dess begränsade TMU's på endast 16st mot G80's 32st. Dom flesta var ju rätt säkra på att R600 skulle ha 32TMU's, dock skall ju R600XTX ha 32TMU's. Sen kan man vara relativt osäker på nuvarande R600 som har extremt mycket power under huven i vissa applikationer. Det kommer hur som helst bli bättre med tiden, och XTX och senare gör sin ATI sin återkomst.

Kort och gott så skulle jag vilja säga att nVidia inte alls haft ett övertag overall. Det är hit och dit periodvis.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
De skulle kanske klara det själv, de är bra på GPU. Men något Nvidia inte duger till är på chipset sidan, bara kantat med värmeproblem och dåliga moderkort. Men kanske kunskap från Via skulle fixa den biffen också?

Visst håller jag med om att 650 och 680 har haft lite problem men de är även väldigt bra överklockare. Nvidia moderkort över Via baserat any day

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv

bara 6 månader kvar, låter roligt hoppas Ati inte sölar med att släppa ngt nytt.

men x1800-serien hade ju det svårt mot GF 7.8 256, men sen så släppte ati x1900 när nvidia släppte 7.9 och då hade prestandatronen återtagits.

Permalänk
Medlem

Han syftade ju på att det har gått bättre för nVIDIA ekonomiskt.
Han skriver ju själv att "fast ATI hade högre presterande kort".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
5.6 miljarder $ var det

AMD har haft största övertaget betydligt längre än Intel tidigare.

Det hela började när ATI släppte R300, nVidia hade inte en chans, och kan ju bero på att det inte vart någon direkt stor konkurrent till nVidia då ATI inte var som det är nu. ATI lanserade R350 och R360 i R9800 serien som GeForceFX inte hade en chans emot. nVidia gick till ritbordet tillsammans med IBM och tog fram NV4x som verkade mycket lovande. ATI körde vidare på SM2.0b en mer effektiviserad arkitektur av R3xx och drog även denna gången förbi nVidia. Jämför t.ex ett valfritt X850 mot valfritt 6800 kort idag och se vad som är snabbast. X1800 var verkligen inte dåligt heller, men fick sig ändå rejält med extra krut iom dess shaderenheter på 48st från 16. X19xx serien har stått sig bättre mot G7x vad jag vet. Med GeForce8 så lyckats nVidia riktigt bra, även med bildkvalitén, men det har bara gått ett ½år. Det R600 lider av något är dess begränsade TMU's på endast 16st mot G80's 32st. Dom flesta var ju rätt säkra på att R600 skulle ha 32TMU's, dock skall ju R600XTX ha 32TMU's. Sen kan man vara relativt osäker på nuvarande R600 som har extremt mycket power under huven i vissa applikationer. Det kommer hur som helst bli bättre med tiden, och XTX och senare gör sin ATI sin återkomst.

Kort och gott så skulle jag vilja säga att nVidia inte alls haft ett övertag overall. Det är hit och dit periodvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
5.6 miljarder $ var det

AMD har haft största övertaget betydligt längre än Intel tidigare.

Det hela började när ATI släppte R300, nVidia hade inte en chans, och kan ju bero på att det inte vart någon direkt stor konkurrent till nVidia då ATI inte var som det är nu. ATI lanserade R350 och R360 i R9800 serien som GeForceFX inte hade en chans emot. nVidia gick till ritbordet tillsammans med IBM och tog fram NV4x som verkade mycket lovande. ATI körde vidare på SM2.0b en mer effektiviserad arkitektur av R3xx och drog även denna gången förbi nVidia. Jämför t.ex ett valfritt X850 mot valfritt 6800 kort idag och se vad som är snabbast. X1800 var verkligen inte dåligt heller, men fick sig ändå rejält med extra krut iom dess shaderenheter på 48st från 16. X19xx serien har stått sig bättre mot G7x vad jag vet. Med GeForce8 så lyckats nVidia riktigt bra, även med bildkvalitén, men det har bara gått ett ½år. Det R600 lider av något är dess begränsade TMU's på endast 16st mot G80's 32st. Dom flesta var ju rätt säkra på att R600 skulle ha 32TMU's, dock skall ju R600XTX ha 32TMU's. Sen kan man vara relativt osäker på nuvarande R600 som har extremt mycket power under huven i vissa applikationer. Det kommer hur som helst bli bättre med tiden, och XTX och senare gör sin ATI sin återkomst.

Kort och gott så skulle jag vilja säga att nVidia inte alls haft ett övertag overall. Det är hit och dit periodvis.

Du snackar om teknologiska framsteg.

Att ha en bra produkt betyder inte att pengarna börja rulla in i massor. Man måste lansera och promota sin produkt på rätt sätt och vid rätt tid. Och ATI har varit yters dålig på det. Att nVidia är så stark ekonomiskt idag är helt tack varre ATI. De gav för mycket spelplan till nVidia och var inte tillräkligt tuffa.

- ATIs guld dagar tog det slut 2004 när nVidia kom med 6-serien. Med en start medel-segment kort och top-kort, men framför allt tillgänglighet. 6800GT var mycket tillgänglig, medans X800pro/X800XT var svårt att få tag på. 6600-serien presterade både bättre och var svalare än ATI's X700-serien.

X800Pro var var ingen hit då den kostade som en 6800GT men presterade 10-25% sämre Sen bytes den ut mot X800XL som presterade som 6800GT men var väldigt dåligt på att klocka. Gick inte alls hem hos de som vill överklocka. Sen hade 6-serien SM3.0 som var ett plus och ett drog till sig köpare som vill köra FarCry med HDR.

Sen får man absolut inte glömma SLI som var nåt helt nytt (nästan )! Sätta ihop två lika kort så har man 50-70% bättre prestanda. I två kort lösning så hade ATI ingen at sätta emot. Bara efter 6-7månader sedan SLI kom så kom ATI med en "lösning", där man måste ha ett specielt kort med ett vanligt från samma serie, duggel som behövdes kopplas utanför inte inanför som med SLI. Och man kunnde inte lägga till själv stöd för CF för vilket spel man ville (vilket man kan fortfarande inte!!!). Och CF var begränsad till 1600x1200 med 60hz.

Det är från där nVidia tåget börja rulla.
- Sen kom 7800-serien som var ett hit på så många sätt. Direkt tillgänglighet som var väldigt bra PR för nVidia då alla tidigare lanseringar var paperlansering, både från nVidia och ATI. Och helt konkurantfri markaden för nästan 6 månader. Denna kvartal var väldigt väldigt bra nVidia.
Sen kom X1800-serien som prestade bra mot 7800-serien. Men den sålde dåligt och sen byttes den ut mot X1900 efter knappt 4 månader. X1800 var nog historiens mest kortlivade grafikort serien.
Denna kvartal (05 Q4) så var skyllnaden mellan intjänat inkomst mellan nVidia och ATI väldigt stor. Och detta uppreppade sig med nVidias 8800-serien. nVidia gjorde en rekord vinst första kvartalet i år (07 Q1). Såna siffror som ATI bara kan drömma om.

Sen ska man räkna in mobo chip marknaden där nVidia haft det väldigt bra sedan nForce2.

Min egen slutsatts av det hela är:
Båda företagen har generelt lika bra produkter idag. Men det som skilljer de åt är hur de säljer, promotar sig och sina produkter. nVidia "syns" och "hörs" mer, allt från spel ( "The way it's meant to be played" ) till grafikort och moderkort.
I princip alla tittar på ATI och nVidia produkter och dömer där efter. Men man ska titta bakom, på själva företagen. Att ha mer avancerat teknologi, och/eller bättre prestanda garanterar inte mer inkomst. Det är när och hur som avgör. Det har man sett klart med 7800/x1800 och speciellt med 8800/HD2900. Och alla dessa gånger har nVidia redovissat väldigt bra kvartal.

Rent ekonomiskt så är nVidia mycket starkare än ATI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."