Elsa lanserar Physx-kort?

Permalänk
Melding Plague

Elsa lanserar Physx-kort?

Det har i dagarna rapporterats att tillverkaren Elsa skall börja tillverka fysikkort som baserar sig kring Ageias PhysX-teknik. Physx har inte blivit den succé som många trodde, men fortfarande finns det en liten marknad kvar för accelererad fysik i spel via Ageias instickskort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig sak. hade dock varit kul och testa med ett sånt kort i datorn.
Någon med erfarenhet ?

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Avstängd

Känns inte som om folk köper dessa, eller har jag fel?
Inga reviews på dessa då? Blir detmycket bättre prestanda?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Det kommer alldrig krävas ett externt fysikkort.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

När spelen kommer få en sån hvetets bra fysik kanske inte cpu räcker själv längre precis som grafiken.

Permalänk
Medlem

gpu med en fpu(?!) integrerat på kortet är framtiden. det är dit vi är påväg. inte fler instickskort!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Nja, det kan väl tom vara så att vi går en framtid där tom grafikkorten spelat ut sin roll till mötes. Läste det i någon artikel (men kommer inte ihåg var) för ett tag sedan.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

Trevligt att se något från Elsa, var länge sedan nu.
Men fysikkort dog tyvärr strax efter att det lanserats eftersom GPUer gör jobbet bättre. Och är billigare att köpa in då dom redan tillverkas i otroliga mängder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Nja, det kan väl tom vara så att vi går en framtid där tom grafikkorten spelat ut sin roll till mötes. Läste det i någon artikel (men kommer inte ihåg var) för ett tag sedan.

Typ som med AMDs Fusion menar du? Kombination av CPU och GPU i ett.

Permalänk
Medlem

eller bara en grafikprolle man mountar på mooderkakan som en vanlig cpu. med eget minne osv. visst var det också en ide har jag hört. ingen källa, bara ett vagt minne

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Typ som med AMDs Fusion menar du? Kombination av CPU och GPU i ett.

Kan nog stämma.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det lär dröja många många många år innan vi har en cpu kombinerad med en gpu som kommer kunna ge samma prestanda som 2 st separerade av ovan nämnda typ. PhysX är mest ett skämt och blev en rätt stor flopp. Dock synd egentligen då vatten, rök och liknande kan renderas sjukt mycket tyngre om nåt annat än cpun hanterar det. Tar för mycket kraft än så länge för att det ska vara möjligt att rendara liknande effekter på en CPU.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

synd bara att physx-kort lägger till mera objekt eller höjer detaljerna på dom så att graffikkortet får massor av extra att arbeta med.

Permalänk
Medlem

Vadå "succé som många trodde"? Om jag minns trådarna i forumet och nyhetskommentarerna så var det inte många som trodde på succé direkt.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Mer upplevelse inte FPS

Jag har ett Asus PhysX kort, och jag kan säga att spelen blir definitivt snyggare,
men det kostar några FPS eftersom GPU:n får många mer polygoner att
rita. Det går att köra Ageias fysikmotor utan PPU:n, och min E6600 klarar de
enklare scenerna galant, men när det blir tokmånga objekt som flyger omkring
droppar frameraten mycket ifall man inte har acceleration via PPU:n.

Så som sagt, tyvärr stöder för få titlar kortet, för snyggt blir det... Har man
bara ett bra graffekort så lirar det!

/Daniel

Permalänk
Avstängd

Realistisk fysik är häftigt. Men det är nog endast ett fåtal spel som stödjer det.
Jag tror inte att det är så många som vill lägga ut en massa pengar för att köpa ännu ett extra kort. Tror folk vill att PhysX funktionalitet ska integreras i kommande-generations grafikkort eller något.

Kanske är det vetenskapliga kommunitit intresserade av PhysX om de låter dem utföra intressanta fysiska experiment.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Fysiken kommer att revolutionera spelen. En ny era. Folk kommer att sälja hus och kärring för att få råd med den beräkningskraft som behövs. Det är bara spelet som visar vägen som fattas, sen börjar det...

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att det är Elsa som gör kortet? Trott att de gick under. Men trevligt att de finns kvar.

Har en GF3 Ti500 från Elsa

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Det kommer alldrig krävas ett externt fysikkort.

68KB borde vara tillräckligt för vem som helst.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hoppas den här trenden inte håller i sig, vill inte ha ett extra instickskort med fläkt i datorn. Det ska grafikkorten fixa.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
68KB borde vara tillräckligt för vem som helst.

OK alldrig var kanske lite överdrivet, men det kommer att krävas mycket för att vi ska köpa massa extradelar som redan - mer eller mindre - görs med andra delar.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd

Det säger sig ju självt... enkelt sagt... en processor som tar hand om sin egen arbetsuppgift. Inte 2 eller fler olika arbeten på en gång. Borde ju rent teoretiskt ge bättre prestanda.

Oavsett hur kraftfull en processor görs så kommer det alltid att vara bäst att ha separat grafikkort t.ex. Ja om nu inte grafikkorten stannar på den prestanda där de är idag. Men utvecklingen går framåt.

Fast det skulle ju kunna visa sig, att det kommer en multiprocessor eller vad jag ska kalla det... som har hand om allt från ljud till polygoner. :/ Men det är väl bara att vänta o se....

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer nån hit-titel Med PhysX motorn, som har grym fysik med kortet, alla som int ehar kortet kan fortfarande köra spelet, men med rejält förenklad fysik, då skulle folk direkt se skillnaden och kanske motiveras att köpa ett!
Det behövs dock ett något billigare kort också, budgetvariant för 800-1000kr är en lagom hög tröskel för att flera ska prova på och förmodligen fastna!

Vore synd ocm PhysX korten dog ut, är en utomordentlig idé, gör en specificerad processor för varje större uppgift, så blir kvaliteén och prestandan mycket bättre!
Att köra fysik på grafikkort tycker jag känns fel, dels för att de inte klarar av alla effekter och dels för att det tar av grafikprestandan, som det snarare behövs mer av då man kör mer fysik!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Folk verkar inte inse att Fyiskaccelerering kommer komm stort framöver, dock iform av GPGPUer från ATI och nVidia.
Så smidigt om man köpt nytt graffe om man kan stoppa i det gamla som fysikaccelerator. Man får ju knappast problemet med SLI att dom måste vara likadana.
Rent teoretiskt skulle det vara finfint att kunna stoppa i t.ex ett gammalt X800 som fysikaccelerator när man köpt sig ett nytt 2900XT.
Sedan att grafikkort utpresterar fysikkort på fysik gör inte saker sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Är det bara jag som reagerar på att det är Elsa som gör kortet? Trott att de gick under. Men trevligt att de finns kvar.

Har en GF3 Ti500 från Elsa

Jag reagerade med. De var ju finfina grejer under GF2 tiden. Kommer inte ihåg att jag såg någon GF3a faktiskt.

Permalänk
Medlem

Om jag ska tro min magkänsla så kommer vi få se mer av PPU. Just nu ser de dock lite ut som GPUs gjorde för.. 10 år sedan? Så vänta 8-10 år och häpna!
Hoppas bara vi inte får samma utveckling som dagens många high-end GPUs, större, brutalare..
Vill ha tysta, små, smidiga expansionskort.

Och vad är så dåligt med expansionskort? Förutom att de tar plats och väsnas om man väljer det?
Tack vare expansionskort kan vi idag köpa en fungerande dator redan i April, för att komplettera systemet med godis i Maj.. Och vet man med sig att man inte behöver SLI, PPU och Ljudkort (SPU?) så kan man alltid kpa sig ett mindre moderkort.
Ok, det är en djungel. Men den som letar får vänta för länge, tänk på det!

Godnatt!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag inte direkt på fysikkort och har aldrig gjort det. Inte för hemanvändare i alla fall.

Snart är 4-kärniga processorer mainstream, och sedan 8 osv. Samtidigt som att grafikkorten kan göra beräkningarna väldigt snabbt utan att tappa någon märkbar FPS. Så ett fysikkort känns lite överflödigt.

Det mest fysikkrävande spel under utveckling som jag känner till är Alan Wake. Och det använder sig av Havok och inte Ageia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag reagerade med. De var ju finfina grejer under GF2 tiden. Kommer inte ihåg att jag såg någon GF3a faktiskt.

Väldigt snyggt kort.

Srry för ofT

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är nästan helt säker på att externa fysikkort aldrig kommer slå och snart kommer dö ut. I dags läget finns hela 10 spel !!!!!!!! WOOOOW !!!!! som stödjer PhysX korten efter 1 års existens. Anledningen till det har ju flera speltillverkare redan gett ju. Vilket är att en CPU kärna klarar av uppgiften bättre. Det är ju det som är avsikten från flera speltillverkare nu, att börja lägga över t.ex fysikberäkningar osv på olika kärnor. Spelen blir ju inte snyggare för att du har ett PhysX kort, effekterna blir mer avancerade. Tjockare rök, mer partiklar osv. De ända som håller hand med Ageia är ju Ubisoft av nån anledning. Graw2 t.ex ska ha stöd för skiten. Kunde istället sett till att gjort en riktig fysikmotor till spelet som en flerkärnig cpu kan hantera. Men det kommer ju inte hända för det har inte Xbox360. Valve har ju redan bevisat med Havok motorn att PhysX är onödigt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Ja crysis kommer också ha inbyggd fysikmotor så visst fan kommer det aldrig bli någon stor marknad för fysik kort.

Permalänk
Medlem

Många som fortfarande ser PhysX som ett komplement till grafikkortet.
PhysX är ett komplement till processorn, som då kan kan hålla reda på många fler partiklar. Sedan ska grafikkortet rendera alla dessa extra partiklar, vilket får frameraten att bli lägre än om man kört utan PhysX.
Lägre prestanda men mer äkta. Om man sedan ser på hur processorerna utvecklats under det senaste året, och att PhysX är detsamma som när det presenterades så inser man att det är en överflödig produkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara