PQI introducerar solid-state-disk på 256 gigabyte

Permalänk
Medlem

Många verkar oroa sig för att SSD i flash-form har ett begränsat antal skrivningar. De lite nyare diskarna nämner 100 000 - 2 miljoner skrivningar på samma "plats" innan just den "platsen" är utsliten. Hade vi med andra ord ett program som skrev om och om igen på samma ställe borde vi alltså snabbt komma till ett tillstånd där vi inte kan lita på att data skriven till disken längre går att läsa...

Lösningen på problemet är något som kallas wear-leveling. Det innebär att disken sprider ut skrivningarna så att inte data skrivs om och om på samma ställe hela tiden. Om vi gör ett litet räkneexempel kommer vi fram till en ganska intressant slutsats.

Läsprestandan på nämnd disk är 60 MB/sek. Rimligtvis är skrivprestandan en bra bit från denna hastighet men för enkelhetens skull räknar vi på 60 MB/sek även för skrivning. Hur lång tid tar det då att fylla hela disken?
256 000 / 60 = 4267 sekunder

Data skrevs alltså på olika ställen hela tiden så innan alla delar fått 1 miljon skrivningar (om vi nu räknar på max 1 miljon skrivningar) måste vi alltså fylla hela disken 1 miljon gånger.
1000 000 * 256 000 / 60 = 4266666667 sekunder eller 135 år.

Vän av ordning kommer då på att vi säkert har kvar en massa data på disken och skrivningarna därför inte kan ske överallt. Givet ovanstående tid verkar det dock finnas utrymme för detta. Även om det är så att max antal skrivningar är 100 000 verkar vi få en disk som klarar år av konstant skrivande.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
60mb/s ? Kasst ju?

Min 7200 rpm 100 GB 2,5" har en maximal överföringshastighet på 50 MB/s.

SSD är framtiden!

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Franz
Många verkar oroa sig för att SSD i flash-form har ett begränsat antal skrivningar. De lite nyare diskarna nämner 100 000 - 2 miljoner skrivningar på samma "plats" innan just den "platsen" är utsliten. Hade vi med andra ord ett program som skrev om och om igen på samma ställe borde vi alltså snabbt komma till ett tillstånd där vi inte kan lita på att data skriven till disken längre går att läsa...

Lösningen på problemet är något som kallas wear-leveling. Det innebär att disken sprider ut skrivningarna så att inte data skrivs om och om på samma ställe hela tiden. Om vi gör ett litet räkneexempel kommer vi fram till en ganska intressant slutsats.

Läsprestandan på nämnd disk är 60 MB/sek. Rimligtvis är skrivprestandan en bra bit från denna hastighet men för enkelhetens skull räknar vi på 60 MB/sek även för skrivning. Hur lång tid tar det då att fylla hela disken?
256 000 / 60 = 4267 sekunder

Data skrevs alltså på olika ställen hela tiden så innan alla delar fått 1 miljon skrivningar (om vi nu räknar på max 1 miljon skrivningar) måste vi alltså fylla hela disken 1 miljon gånger.
1000 000 * 256 000 / 60 = 4266666667 sekunder eller 135 år.

Vän av ordning kommer då på att vi säkert har kvar en massa data på disken och skrivningarna därför inte kan ske överallt. Givet ovanstående tid verkar det dock finnas utrymme för detta. Även om det är så att max antal skrivningar är 100 000 verkar vi få en disk som klarar år av konstant skrivande.

Har du någon källa på att det är så det det fungerar/ska fungera?
Är lite skillnad på att utföra det på minneskort och SSD diskar där OSet ligger...

Får jag fråga hur det är tänkt att du ska läsa datan sen?
Om inte jag missat något ordentligt så kan du inte bara ändra adresserna hela tiden...

Om jag (som OS) säger att jag vill ha en fil på 1 mbyte i början av disken. Jag tar bort den och sen lägger jag dit den igen. Om nu disken får för sig att att lägga den efter den första megabyten på disken eftersom jag precis använt det utrymmet. Hur ska jag då hitta den sen?
Säger jag att jag vill åt första megabyten måste alltså disken hålla reda på att det egentligen är den andra megabyten jag vill åt.

Med en enorm fragmentation så skulle det innebära i teorin att hårddisken i sig skulle vara tvungen att adressera om i princip allting och det i sig skulle ju kräva en hel del minne.

Eller så är det jag som missuppfattat allt. Ska ge mig på att räkna lite på det så nu är det dags att vara uppmärksam så ni ser alla fel jag gör.
Vi börjar med 256 gigabyte vilket är 256 000 000 000 bytes (om vi räknar med basen tio), om vi förutsätter NTFS och en klusterstorlek på 4 kb så har vi alltså 256 ... / 4 st. antal 'delar', dvs. 64 000 000 000 delar. Med en adresslängd på 32 bitar och om vi skulle behöva mappa om alla delar skulle det kräva 2 * 32 bitar * antalet delar vilket blir 4 096 000 000 000 / 8 = 512 000 000 000 bytes vilket skulle kräva en 512 gb disk för att mappa om en 256 gb disk. Nu finns det säkert betydligt smartare sätt att göra det på, flytta delar av disken osv. men hur det går till praktiken (om det ens går till) vet jag inte och har du info om det så är jag intresserad.
Förutsätter att jag har bakat in ett eller annat allvarligt fel ovan också så ni får gärna rätta mig

Att det tar tid att "skriva sönder" hela SSD disken är rätt irrelevant i sammanhanget - som jag ser det i alla fall. Det är inte det som oroar folk och det är verkligen inte så det fungerar i verkligheten (om inte jag har helt fel vill säga).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
En fråga är vad denna kommer kosta när en 32-gigs kostar $1999!?

http://www.king-cart.com/cgi-bin/cart.cgi?store=dvnation&prod...

32 GB kostar 3800 kr (iaf ifrån Sandisk, där jag beställar mina)
16 GB kostar 462 $
8 GB kostar 270$
4 GB kostar 175$

Det är iallafall dom sista priserna jag har fått.
(Som jag får köpa dom för då ).
+ moms.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
32 GB kostar 3800 kr (iaf ifrån Sandisk, där jag beställar mina)
16 GB kostar 462 $
8 GB kostar 270$
4 GB kostar 175$

Det är iallafall dom sista priserna jag har fått.
(Som jag får köpa dom för då ).
+ moms.

Vart köper du dom då?! Antar att du köper dom genom ditt jobb eller liknande?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

"SSD-disk" och "RAM-minne". Vet folk ens vad SSD och RAM betyder? SS-disk och RA-minne möjligtvis, men inte Solid State Drive(/Disc)-disk och Random Access Memory-minne.

Well, back to topic. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en SSD på 16-32 GB om priset är rätt och prestandan den samma som på disken ovan. Min Raptor hade åkt ut med huvudet före.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Vart köper du dom då?! Antar att du köper dom genom ditt jobb eller liknande?

Japp, det stämmer. Köper dom av en firma i Norge.. 6-8 veckors leveringstid..

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

256GB är lite onödigt mycke i mitt fall, hade tänkt ha en i laptopen.

Det här med omskrivningar... Det handlar helt enkelt om att varje bit/sektor får inte skrivas om för många gånger, exakt hur många vet jag inte.

Jag tror inte man kan lösa detta genom en massa fulhack och extralager, jag tror istället man får börja anpassa operativsystemen lite efter SSD-bruk. Windows bygger fortfarande på en ATA-disk i varje PC innehållande operativsystem. Man måste helt enkelt se till att det inte ligger nån loggfil och fyllas på hela tiden, några filer skrivs om hela tiden etc.

I Linux/BSD är detta rätt lätt gjort genom lite pillande, vet inte hur det är med Windows, men jag har hört att swap-filen måste bort iaf.

Permalänk
Medlem

Hittade en artikel som beskriver problemet med omskrivningar.

http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Ett exempel från artikeln:

Citat:

The nightmare scenario for your new server acceleration flash SSD is that a piece of buggy software written by the maths department in the university or the analytics people in your marketing department is launched on a Friday afternoon just before a holiday weekend - and behaves like a data recorder continuously writing at maximum speed to your disk - and goes unnoticed.

How long have you got before the disk is trashed?

For this illustrative calculation I'm going to pick the following parameters:
Configuration: a single flash SSD. (Using more disks in an array could increase the operating life.)
Write endurance rating: 2 million cycles. (The typical range today for flash SSDs is from 1 to 5 million. The technology trend has been for this to get better.)
Sustained write speed: 80M bytes / sec (That's the fastest for a flash SSD available today and assumes that the data is being written in big DMA blocks.)
Capacity: 64G bytes (Actually single flash SSDs are available with 160G capacity in 2.5" form factor from Adtron and 155G in a 3.5" form factor from BiTMICRO Networks. The bigger the capacity - the longer the operating life - in the write endurance context.)

To get that very high speed the process will have to write big blocks (which also simplifies the calculation).

We assume perfect wear levelling which means we need to fill the disk 2 million times to get to the write endurance limit.

2 million (write endurance) x 64G (capacity) divided by 80M bytes / sec gives the endurance limited life in seconds.

That's a meaningless number - which needs to be divided by seconds in an hour, hours in a day etc etc to give...

The end result is 51 years!

Permalänk
Medlem

Jo, 51 år känns ju rätt lungt. Men det kräver också att "wear levelling" fungerar prefekt, vilket det INTE kommer att göra.

Det är snarare på tal om att vissa enstaka sektorer kommer slitas ut. Därför tror jag det behövs en ny typ av filsystem som kompenserar och håller koll på detta.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abadaar
Hittade en artikel som beskriver problemet med omskrivningar.

http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Ett exempel från artikeln:

Uträkningen förutsätter att man sprider ut skrivningarna på disken, vilket oftast inte är fallet. Ger helt skev bild av verkligheten då. Två miljoner skrivningar på samma variabel är skit och ingenting om man snackar om exempelvis en databas, men att förutsäga på vilken fysisk bit den kommer att lagras är däremot svårt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jo, 51 år känns ju rätt lungt. Men det kräver också att "wear levelling" fungerar prefekt, vilket det INTE kommer att göra.

Det är snarare på tal om att vissa enstaka sektorer kommer slitas ut. Därför tror jag det behövs en ny typ av filsystem som kompenserar och håller koll på detta.

Det finns ju ett par filsystem gjorda för flashbaserade diskar, de flesta för *NIX då.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_systems#Solid_state...

Permalänk

1. snälla sluta säg SSD diskar. Det är som att säga Solid State Disk diskar.
2. Varför heter det ens Solid State Disk, när det inte rör sig om en disk?

Väldigt irriterad av namnet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Solid State Device? med diskinterface

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Solid State Device? med diskinterface

Det hade varit väldigt mycket bättre namn tycker jag

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
1. snälla sluta säg SSD diskar. Det är som att säga Solid State Disk diskar.
2. Varför heter det ens Solid State Disk, när det inte rör sig om en disk?

Väldigt irriterad av namnet.

Jag kommer då forstätta säga SSD diskar - då jag redan nu säger RAM minne, CD skiva osv. - visserligen beroende på sammanhanget.
Men om du kommer på någon anledning som gör "SSD diskar" unikt så får du gärna skriva det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag kommer då forstätta säga SSD diskar - då jag redan nu säger RAM minne, CD skiva osv. - visserligen beroende på sammanhanget.
Men om du kommer på någon anledning som gör "SSD diskar" unikt så får du gärna skriva det.

Okej, där blev jag rätt ägd faktiskt
Någon som vet hur hög överföringshastighet en vanlig hårddisk har på 7200 rpm?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Kolla på storagereview

Tex här:
http://www.storagereview.com/php/benchmark/suite_v4.php?typeI...

Då är snabbaste raptorn med oxå.

Själv tycker jag antalet I/Os är ett bättre mått på vad en disk presterar irl, då man mycket sällan har stora sekventiella läsningar i normalt arbete.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730