Intel, Dell och Microsoft formar nand-grupp

Permalänk
Melding Plague

Intel, Dell och Microsoft formar nand-grupp

Jättarna Intel, Dell och Microsoft har idag tillkännagivit att de har startat en arbetsgrupp för att göra nand-minne vanligare i datorer världen över. De har även skapat gränssnittet "Non-Volatile Memory Host Controller Interface" för operativsystem så att de kan använda nand-flashminne som diskbuffert exempelvis.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag läste ett test på tomshardware att Turbo saken inte gjorde någon skillnad alls ^^

Bra att det blir mer flashminnen i framtiden i alla fall

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar om "att göra nand-minne vanligare i datorer världen över" i sig bara innebär en grym marknadsföring. Intel har naturliga egenintressen som tillverkare; DELL tar sin andel av omsättningen och MS kanske kan använda hypen kring detta till att marknadsföra s.k. fördelar med Vista.

Flashminnen kan ändå inte mäta sig med internminnen, så i nuläget talar vi om ett konstgjort behov.

Permalänk
Avstängd

Det där med Readyboost och Readydrive verkar bara dumt.

Skulle dock vilja se mer solid-state diskar.

Undrar om Microsoft försöker få så att "Non-Volatile Memory Host Controller Interface" bara fungerar i Windows eller något...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det där med Readyboost och Readydrive verkar bara dumt.

På vilket sätt är det verkar det dumt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Undrar om Microsoft försöker få så att "Non-Volatile Memory Host Controller Interface" bara fungerar i Windows eller något...

Varför skulle MS göra utveckla ett gränssnitt för programmering till linux ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På vilket sätt är det verkar det dumt?

Kanske därför att det är fråga om en kompromiss som i sig ger ganska liten eller ingen tidsvinst alls. Å andra sidan har fler och fler 2GB interminne som egentligen inte utnyttjas särskilt effektivt vid kontorsapplikationer.

Citat:

Varför skulle MS göra utveckla ett gränssnitt för programmering till linux ?

På den punkten har du rätt, än om ditt svar verkar missa poängen. Linux behöver inte detta gränssnitt eftersom det uttryckligen är till för att bättre integrera ReadyBoost och ReadyDrive, vilka i sig inte har något med annat än MS egna operativ system att göra.

Permalänk
Medlem

Nje, jag tycker NAND/Solid State är hypat nog. Kunde dom inte ägna sin tid åt att utveckla nya, coola, tekniker? (bordet med inbyggd dator var inte något större steg framåt imo)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kanske därför att det är fråga om en kompromiss som i sig ger ganska liten eller ingen tidsvinst alls. Å andra sidan har fler och fler 2GB interminne som egentligen inte utnyttjas särskilt effektivt vid kontorsapplikationer.

I och för sig, samtidigt som flash-minne blivigt billigt så har ju även RAM blivigt löjligt billigt det med och ram är ju alltid att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
På den punkten har du rätt, än om ditt svar verkar missa poängen. Linux behöver inte detta gränssnitt eftersom det uttryckligen är till för att bättre integrera ReadyBoost och ReadyDrive, vilka i sig inte har något med annat än MS egna operativ system att göra.

Sant

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är märkligt hur låga priserna på DDR2 RAM är. Köpte häromveckan ett par Mushkin Enhanced Memory DDR2 800 för 750 kr. OK, det är inte deras top-serie om än bland deras prestanda minnen, men ändå 2GB Mushkin minnen för en så låg prislapp!

De är inte tänkta att överklockas utan spinner nu i en testrigg för diverse *nix system. Modulerna är klassade som 5-5-5-12 1.9V, men efter lite justeringar och testande visade det sig att de lika stabilt kan köras i 4-5-4-12 1.9V. Svårt att känna sig annat än nöjd... eller skulle jag slängt in 4GB när jag redan var igång (jag får nog köra minst två virtuella system ovanpå värdsystemet för att kunna effektivt utnyttja mer än 2GB; Beryl, FF och lite andra små program och jag kommer ändå inte upp i mer än 150MB utnyttjat fysiskt minne)?

Edit: ursäkta det här var ju faktiskt en tråd om MS. Som det kan gå!