Pentium II fyller 10 år

Permalänk

Ouh vilka minnen. Kommer ihåg 1997-1998 när första hempcn levererades. Kommer ihåg hur stort det var att starta datorn och framför allt favoritspelet då. Big Red Racer. Säkert inte många som kommer ihåg det idag, men det var grymt kul. Nästan så att man längtar tillbaka dit.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Hittade en sån ovanpå min skärm, häftig kylfläns syn bar att jag nte kommer åt å ta nån bild på den (fet metallbit ovanpå med intelfläkt (original?))

http://surl.se/atnr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilka underbara minnen! Sommaren 1997 fixade farsan en pentium mmx 166 till oss, 16mb i ram.

Satt där och lirade en massa roliga spel, underbara stunder framför deathrally, red alert etc.

Sen blev det 128mb ram, klockning till 266mhz och ett voodoo2, då var det riktigt HÄFTIGT!!! Det där är en känsla som man nog aldrig får vara med om igen...

underbar tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
hehe kommer ihåg då jag och min bror satt å spela nått super mario spel på våra p2 i mitt rum oj vad kul vi hade (tills min bror kom på vart saxen fanns och att det fanns sladdar i datorn men ha va ju bara 4-5 år så å jag lämnade datorn öppen) men sen skaffade vi en p3 och vi var värst av alla men den slutade förra året under släggan (vart förbannad hehe) å nu sitter man på ganska mycket bättre maskiner å bara klagar på att alla kompisar har bättre datorer

mmm släggan blev de för min Ibm hemdator med p2 233mhz också heh, vet inte om de va släggan som gick sönder mest. Datorns chassie var lika tjockt som tegel fast plast typ:D.. Ångrade mig dagen efter men jag spara ju hd-n på 3.92gb med allt skoj hehe.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

P2 håller än med XP om man drar ner på effekterna.

Gillar dock inte P2an, när slot CPU kom så kom även ATX standarden, snygga Baby AT lådor försvann och ersattes av fula höghus till lådor med mer plats än vad man egentligen behövde.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Tyvärr missade man nästan p2-generationen själv, då vi hade en P54C 120 MHz som räckte länge, dock minns jag ändå mot slutet av dess tid när morsan träffade sin nuvarande man och han hade en P2 350MHz, först med 64 MB ram och utan dedikerad grafik, men som snart komm att uppgraderas med ytterliggare 64 MB Ram samt ett Vodoo3 (3000 AGP, tror jag modellen hette, eller nåt i den stilen i alla fall). Dessutom skaffade vi en logitech-ratt med forcefeedback och pedaler.

Vodoo3-kortet hade ju TV-ut, och fatta vilken upplevelse det var att köra collin mcrae rally på 32" TV:n med ratten och pedalerna...

Tror det var '95 vi skaffade p1:an och sen misstänker jag att det var '98 p2:an blev inköpt. '99 tror jag i alla fall voodoo3-kortet kom.

Fy, jag saknar 3dfx, blev fruktansvärt upprörd när de gick i graven, vägrade Nvidia ända fram tills för typ snart två år sedan, då jag skaffade ett 6600gt som håller än... nästan...

Tillägg: Måste bara hålla med BorN, nu för tiden får man inte samma kännsla av fullkomlighet vid systembyten som man gjorde på den gamla goda tiden. P3:an på 1 GHz(!) var sista gången jag var med om den kännslan, efter det har det bara dalat...

Den dator som känndes allra mest imponerande för mig var faktsikt ändå tidigare nämnda pentium 120MHz, som alltid gjorde kompisarna gröna av avund (från inköpet '95 tills dess att P2:an började dyka upp i hemmen). Sen kostade den burken också 15 000 1995, vilket ju inte alls var så lite pengar då...

Permalänk
Medlem

hehe har alltid velat ha en dator som klarar av att spela dvd, men kunna surfa smatidigt medett visst antal program i bakgrunden, så här sitter man med p4 från 2002 som snart kan fira 10 år hehe ,, nästan...

Permalänk
Medlem

grymt bra artikel. nostalgin flödar.... ah........

Permalänk
Medlem

Underbar artikel!

Vilken nostalgikänsla man fick!

Permalänk
Medlem

perfekt. jag diskuterade nyss min första dator (pentium 200 mmx) med en kompis. sen ser jag denna artikeln.

Permalänk
Avstängd

Ääääh, det där är ingenting. Har en Z80 i min 5 meter långa maskin på jobbet. Kopplad till den har vi två stycken 286:or och en 8086

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H