Via lanserar Nanobook UMD

Permalänk
Melding Plague

Via lanserar Nanobook UMD

Via har idag lanserat en referensdesign som de kallar Nanobook Umd. Det är en tidsenlig så kallad ultraportabel dator som har en 7-tums pek-monitor och en Via C7-M ULV-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbara specifikationer och liknande! Synd bara att den var så sjukt ful! Ser ut som den härrör från 80-talet eller något. Varför ha en så liten skärm på en så stor dator ändå? Ser ut som de hade fått in en 12" skärm om de bara ville :S

Ruskigt liten också! 23x17x2,9 MILLIMETER? Givetvis fel i nyheten, men nog hade det varit schysst att ha en dator som är knappt 3mm tunn? Det är ju som en reklambroschyr!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

räkna på vad en 12 respektive 7" display drar med baklight.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Intel har väl någon bärbar (var kanske protoyp) som är 1 cm tjock iaf?

Men som sagt, väldigt mycket döutrymme vid skärmen. Jämför bara med asusdatorn i nyheten innan, betydligt mer utrymmeseffektivt. Dessutom har den bra mycket bättre prestanda (bortsett från batteriet, som inte är så imponerande på någon av dem).

Får se vad priserna landar på. Touchscreen känns helt onödigt på en sån där skärm för övrigt.

Permalänk
Medlem

Håller med om att den är ful men i övrigt rätt nice. Lite mer modern/slimad design och 10 tums skärm så skulle jag kunna tänka mig den utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med på vad som drar ström i den där rakaren? cpun 3.5watt och en 2.5" hårddisk kanske 5watt... Då borde den ju ha minst 12h batteri tid eller med istället för 4-5h bara.

Vanliga bärbara drar ju säkert mer än 30watt (gissar, har ingen anning riktigt) som denna är långt ifrån och kommer ändå upp i 2-3h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

Vanliga bärbara drar ju säkert mer än 30watt (gissar, har ingen anning riktigt) som denna är långt ifrån och kommer ändå upp i 2-3h.

Du får ju ha i åtanke att vanliga bärbara har betydligt större och kraftigare batterier...

Permalänk
Medlem

Om batteriet är problemet, kan man då inte bygga denna i normal full bärbar storlek med ett extra stort batteri istället så måste ju denna dator gå att ha på minst 12h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Om batteriet är problemet, kan man då inte bygga denna i normal full bärbar storlek med ett extra stort batteri istället så måste ju denna dator gå att ha på minst 12h.

Det är teoretiskt möjligt att stoppa i större batterier i samtliga bärbara datorer. Om du undrar varför det inte görs i större utsträckning så beror det säkerligen på (bortsett från ekonomiskt) att batterier väger as.

En stor del av vikten ligger just i batteriet. Du kan ju ha en väldigt liten dator till måtten, men som väger 5kg...

Mindre smidigt alltså.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Intel har väl någon bärbar (var kanske protoyp) som är 1 cm tjock iaf?

Men som sagt, väldigt mycket döutrymme vid skärmen. Jämför bara med asusdatorn i nyheten innan, betydligt mer utrymmeseffektivt. Dessutom har den bra mycket bättre prestanda (bortsett från batteriet, som inte är så imponerande på någon av dem).

Får se vad priserna landar på. Touchscreen känns helt onödigt på en sån där skärm för övrigt.

via datorn har större hdd , och använder sig också av ddr 2 och har mer minne, ser inte den bättre prestandan i asus datorn förutom förmodligen bättre cpu

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

jag tycker designen är väldigt charmig faktiskt, lite sådär retro-feeling
håller dock med om att ASUS-datorn var snyggare

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag hänger inte med på vad som drar ström i den där rakaren? cpun 3.5watt och en 2.5" hårddisk kanske 5watt... Då borde den ju ha minst 12h batteri tid eller med istället för 4-5h bara.

Vanliga bärbara drar ju säkert mer än 30watt (gissar, har ingen anning riktigt) som denna är långt ifrån och kommer ändå upp i 2-3h.

Skärmen drar den största delen av strömmen tyvärr. Sen väger den ju för lite för att ha ett stort batteri.

Vill man ha lång drifttid kan man antingen ha en dator som drar ström men har ett större batteri, eller en dator som drar mindre ström men har ett normalt batteri. Båda har lika lång batteritid, men den sistnämnda kommer såklart att väga mindre.

Dock kan man kombinera strömsnåla grejer med stora batterier. Då har man en rätt tung dator men med sådär 7-12h batteritid!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Old stile tycker jag

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Oldschool brukar ju vara hett, men den där var bara jävligt ful. Inga touchpad heller....

Men spec:en var het!

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
via datorn har större hdd , och använder sig också av ddr 2 och har mer minne, ser inte den bättre prestandan i asus datorn förutom förmodligen bättre cpu

Asus har ju SSD så det är ju rätt förståeligt att den är liten (sen lär den prestera som ett monster också). Finns inget som hindrar att man stoppar i en större egentligen.

Har mer minne?
Det står att nanobooken max stödjer 1 gb minne (vilket för övrigt är väldigt lite som max), det gör nog asus-datorn också...

Permalänk
Medlem

För liten skärm, för dålig batteritid.
Batteritiden motsvarar min Handdator/GPS Mio P550 iofs, men denna har ju ingen GPS

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

kunde dem inte ha gjort den lite fulare!?!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Trevligt med ULV processor.

Men förstår inte vad dessa laptops är till för, orka med 7" skärm.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt med ULV processor.

Men förstår inte vad dessa laptops är till för, orka med 7" skärm.

Som UMD står för, folk kanske inte behöver mer än en PDA t ex. men dom jäklarna saknar tangentbord när man ska skriva mycket.. och T9 existerar inte i dom heller.

Har själv 2st PDA med qwerty tangentbord (yopy3500 & HP Jornada 680), 2st utan tangentbord (HP iPAQ rz1710 & Palm Zire31)... samt 2st laptop (Compaq Evo N160 & N600c)... gissa vilka som är smidigast när jag sitter på jobbet och antecknar?

Men herre jävlar vad PDA är begränsade, så en minimal laptop är något många skulle ha.. men 7" är tok för stort för mig

EDIT: denna dator har en skadad tangentbord åtminstånde... borttappade bokstäver (känner inte av alla tryck)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fhett kewl dator ju! assnygg Känns som en förminskad version av early 90's laptoparna man har liggandes.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
För liten skärm, för dålig batteritid.
Batteritiden motsvarar min Handdator/GPS Mio P550 iofs, men denna har ju ingen GPS

Optional Accessories MobilityPLUS Modules:
• Bluetooth VoIP Phone
• GPS
• DVB
• 3G/CDMA Phone
• World Clock
DVI to CRT Transfer Cable
Car Adapter
Leather Cover

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Oldschool brukar ju vara hett, men den där var bara jävligt ful. Inga touchpad heller....

Men spec:en var het!

VIAs egna bilder skiljer en hel del från bilden sweclockers visar. Där ser man att den har en minimal touchpad. http://www.via.com.tw/en/downloads/images/initiatives/ini_nan...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Ni måste väl mena 23x17x2,9 centimeter och inte 23x17x2,9 millimeter.