Asus visar upp Xonar D2 på Computex

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp Xonar D2 på Computex

Asus visade först upp ljudkorten Xonar D2 och Xonar D2K på Cebit tidigare i år. Korten har än så länge inte lanserats än men skall demostreras på Computex Taipei som börjar imorgon. Specifikationerna på korten har läckt idag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den var ju redigt snygg i varje fall.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt läckert kort, dock så sitter det ju i datorn så den biten spelar kanske ingen roll. Hurivida kortet kan mäta sig med Creative tycker jag låter bra...det är ju sällan Creativekorten fungerar som dom ska, någonsin.

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Är de billiga och har bra drivrutiner så låter det bra! Må creative brinna nånstans i underjorden för deras totala ignorans över att göra vettiga drivrutiner.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

EMI-störningar är ju något som drabbar interna ljudkort något enormt iaf. Tummen upp för nån form av EMI-sköld alltså, återstår ju att se hur effektiv den är. 192khz/24bit är ju inte mycket att skryta med, beror ju vilka DAC:s de använder samt hur bra designat kortet är. Undrar hur det blir med ASIO-drivisar?

EDIT: Hoppas någon tillverkare börjar släppa hyfsade ljudkort med schyssta ASIO-drivisar. Tycker att Creatives kort är den enda som ligger bra till i pris, men då måste man ju dras med deras virus till drivrutiner.

Permalänk

Hehe jag har själv inte haft problem med Creatives kort. Det gäller bara att veta vilka man skall undvika, till exempel Creative PCI128. 192Khz/24bit är bra mycket mer än vad man höra skillnad på så båda tummar upp för detta, samt den mycket mycket goda SNR:en!

Permalänk
Medlem

Hoppas det där inte är en susande fläkt utan endast ett "luftintag"

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Hoppas det där inte är en susande fläkt utan endast ett "luftintag"

Varför skulle den ha fläkt? Det är ett satans ljudkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför skulle den ha fläkt? Det är ett satans ljudkort

Exakt! Mer troligt att det som syns mitt på kortet är ren "styling".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Exakt! Mer troligt att det som syns mitt på kortet är ren "styling".

Nej? har du ens läst artikeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej? har du ens läst artikeln?

Men *suck* Menade inte hela skydds kåpan. Utan just den nederans ringen mitt på såklart

EDIT: Läste DU änns vad jag citerade?! Antagligen inte...

Permalänk
Medlem

verkar ju jakligt najs ju

Permalänk
Medlem

undrar jag också. är den där runda saken i mitten en fläkt? annars verkar de helt klart lovande

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

den runda saken i mitten är design :P;)

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hoppas den runda saken i mitten är en volymratt så man kan justera musiken när man meckar med datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Hoppas den runda saken i mitten är en volymratt så man kan justera musiken när man meckar med datorn

haha, LOL, det där var faktiskt riktigt roligt...

Men trevligt med lite mer konkurens mot Creative.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Låter lite löjligt faktiskt

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Är de billiga och har bra drivrutiner så låter det bra! Må creative brinna nånstans i underjorden för deras totala ignorans över att göra vettiga drivrutiner.

JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Är nästan lika extatisk som när Sverige gör mål i något VM eller OS!

Jag ser med glädje att jag inte är ensam i mitt innerliga hat mot creative.

Jäkla gnällpottar är de som inte gör något annat än "wajnar" om dittan och dattan.
Fixa drivrutiner för andra windowsversioner (typ XP x64) tidigt? Nej. Fixa för andra OS? Finns väl inte en enda linuxanvändare som kan få ljud ur sitt X-fi.
http://opensource.creative.com/soundcard.html
Den hemsidan säger väl i design hur mycket de bryr sig om linux (och andra OS)? Verkar ju betalt en snorunge som inte kan något bara för att vispa ihop en hemsida. Säkert samma stackare som försöker stödja opensource drivrutiner inom creative.
Gnällande om Vista och inte EAX2 skulle finnas eller hur det var, så det blev jobbigt att göra hårdvarudrivrutiner för dem... Inte orkar de göra något alls va!? Microsoft kapar bakåtkompatibilitet ganska mycket här och var i Vista för att utvecklingen ska röra på sig något. Vissa hänger med, andra inte.

Och PCI-Express. Nu minns jag inte om creative äntligen var på gång med det eller inte. Det var ju latencys osv som var så jobbbbbigtt... Ta tummen ur och arbeta på problemet istället!
Ska bli intressant med ASUS-kortet om någon testar i PCI 32bit/33 mhz mot PCI-E x1. Blir det ingen märkbar skillnad i professionella tester så har creative bitchat ytterliggare en gång utan anledning.

Om ASUS gör ett bra ljudkort, gör bra drivrutiner för andra operativsystem (eller open source! så det finns till *BSD) så kommer jag förlåta dem för deras arroganta påhopp på kunder här i Sverige, om ni minns det där för 1½ månad sen när svenska ASUS VD anklagade en privatperson som fått dålig service för förtal (info: företag kan inte förtalas) och talade om rättsliga saker.
Jag hade ingen speciell anledning att välja ASUS då så jag bestämmde mig för att bojkotta dem lite.
Men om det här blir bra ljudkort (i vettigt pris) så kan de bli förlåtna. Kanske ASUS mobo+grafikkort+ljudkort.

Btw roligt att de stöter sig lite med DRM-industrin, om ni tittade på bilderna hos vr-zone om ALT

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför skulle den ha fläkt? Det är ett satans ljudkort

Då är det endast en heatsink. Det är en CPU på den, elekronik blir varmt, men inte tillräckligt varmt så det kräver fläkt till ett ljudkort, lyckligtvis, ännu...

Tycker att Auzentechs kommande kort med X-Fi kretsar verkar mer intressant, men det är en personlig åsikt och inget att bli sur över och komma med svordomar igen!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6854...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Bra att Creative får en konkurrent. Det kan behövas.

Intressant med EMI-skydd, men undrar om det ska/borde behövas?
Kanske bör andra komponenter i datorn ha mindre EMI påverkan.

Väldigt bra att de gör loopback så att man kan gå runt DRM!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte haft nya ljudkort från creative på länge, men är det inte en slitterkontakt den där D-subben? Hatar sånt. Gillar när alla 3,5mm sitter direkt på kortet som det här asus verkar ha.

EMI kan vara problem i datorer, ja
Hade själv väldiga problem med det, svetsade ihop några plåtbitar och tejpade in och lade ovanpå mitt ljudkort så jag hoppades på att det skulle skyddas (det här var många år sen). Men icke, hade lika väldiga brus fortfarande. Dock kunde jag för lite om elektronik och hade inte jordat det
Men sen hittade jag felet. Jag hade någon gång tagit ut cd-romen och sen glömt kopplat in kabeln till den från ljudkortet. Så jag hade typ en lång antenn från ljudkortet genom datorn. Ett litet klick i cd-romen och allt var löst

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG