Sandisk ssd-hårddiskar på 64 gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Sandisk ssd-hårddiskar på 64 gigabyte

Tillverkaren Sandisk har släppt två nya ssd-hårddiskar som nu visas upp på Computex Taipei-mässan som öppnade sina dörrar idag. Det handlar om två nya minneshårddiskar på 2,5- samt 1,8-tum med en lagringskapacitet på 64 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Najs. Äntligen lite bättre hårddiskar

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

MTBF värdet fyller inget syfte att sprida vidare anser jag.

Men annars så vill jag bara veta priset. Lite tråkigt att 1.8" versionen drar så mycket mindre ström (eller snarare omvänt - att 2.5" versionen drar mer) eftersom de är på samma kapacitet. Man får hoppas att 2.5" versionen är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Finns det något ställe man kan köpa såna här billigt? Säg 16-32GB. Vore lagom för en systemdisk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Jo alltså dessa skulle passa skitbra till systemdiskar då dom kan gå i evigheter,

dock så blir jag inte imponerad av prestandad.. verkar sämre än 7200 varvarna med sata

men vi får se antar jag, dessa är ju första serien och teknologin går ju som bekant frammåt så det knakar just nu

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

"...mtbf-värde (mean time between failures) på 2 miljoner timmar."

Alltså ((2 * (10^6)) / 24) / 356 = 234.082397 ÅR innan det blir fel och hela disken går sönder?

Betyder det nu att hårddisken i princip aldrig kommer gå sönder?!!! Var det inte prat förut om x antal skrivningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"...mtbf-värde (mean time between failures) på 2 miljoner timmar."

Alltså ((2 * (10^6)) / 24) / 356 = 234.082397 ÅR innan det blir fel och hela disken går sönder?

Betyder det nu att hårddisken i princip aldrig kommer gå sönder?!!! Var det inte prat förut om x antal skrivningar?

Grejen är den att dem tar kanske 1000st diskar och sen ser man när de går sönder efter hand och räknar hur mycket den totala driftiden blev i snitt om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

En liten kugg fråga, hur testar man mtbf-värdet egentligen? är det bara hur länge hårddisken kan stå och idla utan att göra något?

Om man nu ska mäta detta, hur lyckades man komma på denna teknik detta år och samtidigt ha kommit fram till den där slutsatsen på över 200år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"...mtbf-värde (mean time between failures) på 2 miljoner timmar."

Alltså ((2 * (10^6)) / 24) / 356 = 234.082397 ÅR innan det blir fel och hela disken går sönder?

Betyder det nu att hårddisken i princip aldrig kommer gå sönder?!!! Var det inte prat förut om x antal skrivningar?

Jo.

Man kan bara skriva ett visst antal gånger till varje block. Däremot så innehåller de flesta (jag är säker på att Samsung har det iaf) ett program på hårddisken som gör så att inget block används fler gånger än något annat block. Tekniken som programmet använder sig av heter Wear Leveling.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Men skriver den inte ändå på samma plats om den bara ska ändra lite i en fil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Men skriver den inte ändå på samma plats om den bara ska ändra lite i en fil?

Jag vet inte hur det där fungerar i detalj. Programmet är nog ganska avancerat. Det är framtaget för att använda så mycket som möjligt av hårddisken för att maximala antalet skrivningar per block inte skall nås så snabbt.

Enligt Datormagazin så ska en server som tuggar 24/7 klara att ha en SSD i 50 år innan det blir problem. Det går väl inte att kräva mer än ett par år från en mekanisk mekanisk hårddisk. Alltså är inte detta något problem.

Det enda som skulle kunna vara ett problem är den "långsamma" hastigheten som SSDs skickar data i. Runt 60mb/s är inte långsamt tycker jag däremot.

Kan någon säga något dåligt med SSD?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Kan någon säga något dåligt med SSD?

Priset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag vet inte hur det där fungerar i detalj. Programmet är nog ganska avancerat. Det är framtaget för att använda så mycket som möjligt av hårddisken för att maximala antalet skrivningar per block inte skall nås så snabbt.

Enligt Datormagazin så ska en server som tuggar 24/7 klara att ha en sådan disk i 50 år innan det blir problem. Det går väl inte att kräva mer än ett par år från en vanlig mekanisk hårddisk.

Kan någon säga något dåligt med SSD?

Japp, antalet skrivningar ÄR begränsat, men inte för mekaniska hårddiskar. Hmm jag undrar vad den där servern gjorde då...

En till sak som är dåligt: PRISET per GB iaf.. än så länge har väl inte SSD diskar sprungit om Raptor diskar som prisvärd system disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
Jo alltså dessa skulle passa skitbra till systemdiskar då dom kan gå i evigheter,

dock så blir jag inte imponerad av prestandad.. verkar sämre än 7200 varvarna med sata

men vi får se antar jag, dessa är ju första serien och teknologin går ju som bekant frammåt så det knakar just nu

Inte imponerad av prestandan? Är 0.11 ms för långsamt? Hårddisken har grym prestanda och spöar alla mekaniska hårddiskar när det gäller boottider, spel osv. Om man ska skyffla stora filer kan det vara bättre med en mekanisk hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Japp, antalet skrivningar ÄR begränsat, men inte för mekaniska hårddiskar. Hmm jag undrar vad den där servern gjorde då...

En till sak som är dåligt: PRISET per GB iaf.. än så länge har väl inte SSD diskar sprungit om Raptor diskar som prisvärd system disk?

Precis. Det är begränsat för SSD men inte mekaniska. Ingen fördel men med Wear leveling så är det fortfarande 5-10 gånger bättre än en mekanisk hårddisk.

SSD är inte prisvärda än, nej. Det håller jag med om. Men det kommer explodera om något år. Samsung är ju toksnabba på att pressa upp antal GB.

Jag tror att jag formulerade mig dåligt i förra meddelandet. Jag ändrar det.

Har någon nån info om varför alla SSD är mindre än 3,5? Kan det vara så att tillverkarna struntar i stationära datorer? Jag har hellre MINST 3,5" SSD i min burk.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Har någon nån info om varför alla SSD är mindre än 3,5? Kan det vara så att tillverkarna struntar i stationära datorer? Jag har hellre MINST 3,5" SSD i min burk.

Antar att SSD antagligen utvecklades främst med den bärbara marknaden i syfte och jag antar att det i efterhand är lättare att gå uppåt än nedåt i storlek. Samtidigt kan man kanske anta att vi håller på att få ett nytt standardformat på hårddiskar (på längre sikt). Vore kanske inte så konstigt med tanke på hur länge hårddiskarna sett ut som de gör rörande storlek och konstruktion. De flesta andra delarna har såvitt jag vet förändrats storleksmässigt under den tiden hårddisken stått still (med undantag för minnen?).

Men jag håller helt med dig, om SSD i 3,5"-format kan underlätta utvecklingen istället för att klämma in det i 2,5" så borde man satsa på det. Dock tror jag inte det är det utvecklingen hänger på, så man får väl skaffa en vagga för 2,5" i 3,5"

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en större? för mig spelar storleken ingen roll i en stationär om det bara finns en modell... vill du ha den större pga ha mer utrymme på den kan du väl ändå lika gärna köpa 2? eller varför 3.5" och inte ta typ 5.25" ?

Men om man tänker så här: SSD har ett begränsat antal skrivningar på ett ställe, men om man nu tar en ännu större SSD borde den väl ändå har längre livstid om man har Wear leveling som sprider ut skrivningarna över hela hårddisken?

Permalänk
Medlem

Förträffligt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Antar att SSD antagligen utvecklades främst med den bärbara marknaden i syfte och jag antar att det i efterhand är lättare att gå uppåt än nedåt i storlek. Samtidigt kan man kanske anta att vi håller på att få ett nytt standardformat på hårddiskar (på längre sikt). Vore kanske inte så konstigt med tanke på hur länge hårddiskarna sett ut som de gör rörande storlek och konstruktion. De flesta andra delarna har såvitt jag vet förändrats storleksmässigt under den tiden hårddisken stått still (med undantag för minnen?).

Men jag håller helt med dig, om SSD i 3,5"-format kan underlätta utvecklingen istället för att klämma in det i 2,5" så borde man satsa på det. Dock tror jag inte det är det utvecklingen hänger på, så man får väl skaffa en vagga för 2,5" i 3,5"

Det kan jag också tänka mig med tanke på om man flyttar runt datorn så kanske det blir fel i skrivning eller läsningen.

Jag tycker att det är synd att förstöra standarden 3,5" eftersom alla chassin har 3,5" platser. Isf borde tillverkaren skicka med en vagga som nämndes tidigare

Permalänk
Medlem

När de går ner lagomt i pris så kommer jag definitivt införskaffa en. Kanske borde man hålla sig från de första modellerna som blir lite mer mainstream så får man bort ev. barnsjukdomar, sen är det bara att köra hårt.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Inte imponerad av prestandan? Är 0.11 ms för långsamt? Hårddisken har grym prestanda och spöar alla mekaniska hårddiskar när det gäller boottider, spel osv. Om man ska skyffla stora filer kan det vara bättre med en mekanisk hdd.

Tänkte samma sak. Vanliga standard hdd ligger på 8-12 ms. Scsi neråt 4-5 ms? Och att det är åtkomsttid och inte överföringstid vi har att göra med.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror vi kommer har en stor namnförväxling på halsen medan med de här.
SSD = Solid State Drive
Jag finner inget bra ord för Drive på svenska ("enhet"? men det är väl mer för unit?) så Disk går väl bra.
Men snälla. Det är ingen hårddisk eftersom det inte innehåller hårda skivor.

Sen som sagt SS = Solid State, inom elektronik så talar man om det när det inte innehåller några rörliga delar.
SSD kan lika gärna vara SDRAM som NAND flash (som det väl är i de här från sandisk).

SSD flashdiskar?
SSD RAM-diskar?
Blir det inte bättre så?
Jaja, jag är en kärring ikväll, vet. Men massa inlägg i lagringsforumet som är svar till trådskaparen går delvis ut på att predika ut korrekta termer för saker och ting. Kanske kan vi stoppa denna term i sin "linda"?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tänkte samma sak. Vanliga standard hdd ligger på 8-12 ms. Scsi neråt 4-5 ms? Och att det är åtkomsttid och inte överföringstid vi har att göra med.

Skärpning killar.... söktiden är altså
NOLL KOMMA ELVA millisekunder (0,11mS)
INTE 11mS

Således 40ggr snabbare är SCSI

Kan bara säga, SIGN ME UP!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jaja, och "floppy" hängde med trots att dom inte var floppy längre utan lite hårdare.

Blir nog svårt att få folk att inte säga hårddisk, trots att det är ett minne vi snackar om.

Tycker det är skönt att man slipper köra defrag på sånna här prylar iaf, muchos najsos.

Permalänk
Medlem

Solid State Drive menar väl helt enkelt att det är en hårddisk (eller snarare - används som en hårddisk, och sålänge den gör det blir det nog svårt att särskilja dem från hårddiskar) fasst dem inte har några rörliga delar.

Men visst kan SSD vara mycket annat, men rätt uppenbart vad det rör sig om för teknik oftast.

Nog för att det alltid kan bli bättre, men vad ska man kalla dem? Inte så att man orkar skriva SSD flashdisk hela tiden utan måste ju vara någon flashig förkortning

Permalänk
Avstängd

Trevligt med SSD-diskar.
Hoppas få se fler tillverkare, mer konkurrens, och nya SSD-diskar på marknaden framöver.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Om man tänker så här: En vanlig hårddisk brukar vi kalla just hårddisk. Köper vi ett flash-minne, kallar vi det usb-minne. Minne är internt minne som är snabbt minne därför sätter vi usb framför för att göra skillnad på dem..

Hårddisk har ju använt för att göra skillnad på minne och hårddisk. Den stora skillnaden är att vi lagrar OS, viktiga filer program osv på hårddisken, det gör vi inte på minnet. Därför kan det lät bli förvirrande. Nu är ju SSD diskar precis något mitt emellan flashminne och hårddisk. Då borde det få ett nytt namn så vi kan skilja på det också men vad?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska ha!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Därför kan det lät bli förvirrande. Nu är ju SSD diskar precis något mitt emellan flashminne och hårddisk. Då borde det få ett nytt namn så vi kan skilja på det också men vad?

SSD?

Permalänk
Medlem

..och så är de tysta också.