Sandisk ssd-hårddiskar på 64 gigabyte

Permalänk

Äh, SSD-hårddisk tycker jag fyller sitt syfte som begrepp även om det blir tekniskt felaktigt. Alla vet ju vad man talar om när man kallar det så, vilket väl ändå måste vara huvudsyftet? Begreppet hårddisk har ju sedan länge blivit särkopplat från sina tekniska egenskaper och blivit namnet på det man lagrar saker på i datorn (internt). Har hört begreppet flash-hårddisk också och man vet ju vad det innebär trots att det inte är korrekt.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Det här med begränsat antal skrivningar är lite oroväckande, men annars så skulle jag gärna ha en i min nästa bärbara.

Men om vi tar IE eller FF så skapar de en mängd med temporära filer hela tiden. Även Windows gör det. Så om man kör med SSD så bör man nog stänga av swapfilen och internetläsarens cache, och troligtvis andra saker med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jaja, och "floppy" hängde med trots att dom inte var floppy längre utan lite hårdare.

Blir nog svårt att få folk att inte säga hårddisk, trots att det är ett minne vi snackar om.

Tycker det är skönt att man slipper köra defrag på sånna här prylar iaf, muchos najsos.

Man talar om hårda skivor vilket hårddiskarna har. Har du sett en diskett med hårda skivor? 3,5" har ju mjuka, det vet alla som brutit upp en sån. Det är vad som internt som räknas.

flashdisk är väl inte så svårt att skriva!?
Flash är väl nog nära så man förstår att det är flash NAND-minne.
Disk i brist på bättre namn för "drive".
SSD kan lika gärna vara med SDRAM. Tyvärr är de inte så vanliga, gigabyte gjorde ju en som man kunde koppla in egna stickor på men den är väl svår att få tag på.
Visseligen är RAM-disk lite otydligt med, om det är en fysisk enhet eller bara virtuell enhet på internminnet. Men det får duga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Verkar mycket trevligt Nån som har några uppgifter på priset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När kan man köpa?

Nu har man läst om den ena feta SSD disken efter den andra.
Jag kommer byta ut slöa 1.8" mekaniska disk i laptopen så fort dessa släpps! Hoppas sweclockers kan slänga ut en nyhet så fort man kan köpa dessa diskar med en läshastighet på 64MB/sek. Nu är det ju bara lansering efter lansering.

Den som inte är imponerad av prestandan har nog inte kollat upp hur verkligheten ser ut på en vanlig mekanisk disk, speciellt 4200 och 5400 varvarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Inte imponerad av prestandan? Är 0.11 ms för långsamt? Hårddisken har grym prestanda och spöar alla mekaniska hårddiskar när det gäller boottider, spel osv. Om man ska skyffla stora filer kan det vara bättre med en mekanisk hdd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tänkte samma sak. Vanliga standard hdd ligger på 8-12 ms. Scsi neråt 4-5 ms? Och att det är åtkomsttid och inte överföringstid vi har att göra med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Skärpning killar.... söktiden är altså
NOLL KOMMA ELVA millisekunder (0,11mS)
INTE 11mS

Således 40ggr snabbare är SCSI

Kan bara säga, SIGN ME UP!

Jo, såg det nu.. var nog lite trött när jag skrev det det .. 0,11 och 11 är inte samma sak... men hur är det med läs och skriv hastigheten? ajja, blir nog klubbad där också, men kolla lite extre på dom, lät inte överdrivet men vad vet jag

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
..och så är de tysta också.

Vilket för mig hade varit det största skälet till att köpa..
Tänk vad skönt att ha media-burk vid tv'n med alla filmer
och musik liggandes på en server någon annanstans..
Sen köra passiv kylning eller något liknande så blir det helt tyst

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Den som letar efter *något* problem med dagens SSD-produkter är välkommen att noggrannare undersöka prestanda vid random write. Både throughput och IOPS. Ett föredömligt datasheet finns på Sandisks hemsida.

För den som inte orkar kolla upp det:

Random read: 68 MB/s
Random write: 8 MB/s
Random read IOPS 512b: 7415
Random write IOPS 512b: 16 (!)

Nu ska jag inte basha SSD som koncept helt, det har helt klart sina poänger. Men utan brister är tekniken inte idag. Dock ser det ut som om just skrivprestanda ökar med 50-100% per produktcykel, så det går fort framåt.

Permalänk
Medlem

Ja usch. SSD är verkligen inte en hårddisk. Jag tycker att vi bojkottar alla företag som listar SSD diskar under Hårddiskar!

...

Sarkasm förstås.

Hårddisk är ett ord som i vardaglig mening betyder sekundärminne/lagring. Minne betyder i vardaglig mening primärminne/cache/buffer.

Om vi inte ska kalla SSD för hårddisk, vad ska vi kalla dem för?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?