Asus introducerar 7-tums bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar 7-tums bärbar dator

Asus har idag introducerat en mycket liten bärbar dator som har en 7-tumsmonitor och heter Eee PC. Den har ett qwerty-tangentbord samt inbyggd webbkamera.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Dock är 3 timmar batteritid lite väl kort

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Med de specifikationerna bör den vara rätt billig.

Vem köper en dator med 512 mb i ram idag? :\
Kostar ju bara några hundralappar till 1024 som är absoluta minimum idag.

Varför inte större SSD disk?
Har säkert med priset att göra men möjlgiheten att stoppa in en 64 gb disk bör ju inte vara dåligt. Förutsätter att den har en 1.8" plats för den i och för sig.

3 timmar var som sagt kasst, lite storlek hade de kunnat offra tycker jag, så strömsnål som den där är så borde man få bra batteritid.

Tråkigt med intel-mobile också, då är det antagligen en ULV processor på typ ~1.2 GHz eller vad de ligger på vilket är rätt segt. Vore roligare om de utnyttjat en ny ULV dualcore istället.

Riktigt trevligt med liten bärbar dock och med tanke på komponentvalet kan man bara hoppas att den blir rätt billig trotts sin storlek.

Permalänk

- Tänk om de kunde bygga in någon kretsstyrenhet från nVIDIA eller något så kanske till och med Tetris går laggfritt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Tänk om de kunde bygga in någon kretsstyrenhet från nVIDIA eller något så kanske till och med Tetris går laggfritt!

Kan inte se något bättre alternativ än intel för denna ...
Varför vill du se nVidia istället?

Konstigt att det står DDR2 bland specarna, det skulle ju betyda att det är en core2 processor i den?

Permalänk
Medlem

Verkar mycket trevlig måste jag säga... ska bli intressant att se vad de sätter för pris på den dock...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

ååååååååh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kan inte se något bättre alternativ än intel för denna ...
Varför vill du se nVidia istället?

Konstigt att det står DDR2 bland specarna, det skulle ju betyda att det är en core2 processor i den?

Core duo/single behöver också ddr2. Sannolikt är det väl en core single ulv på 1 ghz, kylningen är ju grymt begränsad i en såndär maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Core duo/single behöver också ddr2. Sannolikt är det väl en core single ulv på 1 ghz, kylningen är ju grymt begränsad i en såndär maskin.

Jag har en Pentium Mobile med DDR2 så det kan även vara, precis det förmodas i nyheten, en Pentium M ULV-processor.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag har en Pentium Mobile med DDR2 så det kan även vara, precis det förmodas i nyheten, en Pentium M ULV-processor.

I'm so sorry.
Pentium M verkar dessutom dra mindre. Fast.. tillverkar de fortfarande ens Pentium M?

Citat:

Från Wikipedia
Core Solo ULV U1300 1066 MHz 5.5 W
Pentium M ULV 1.0 1000 MHz 4-7 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kan inte se något bättre alternativ än intel för denna ...
Varför vill du se nVidia istället?

Konstigt att det står DDR2 bland specarna, det skulle ju betyda att det är en core2 processor i den?

- grafikkortsstyrenhet menade jag... och core2 betyder väll inte DDR2? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
I'm so sorry.
Pentium M verkar dessutom dra mindre. Fast.. tillverkar de fortfarande ens Pentium M?

Jag tror inte de tillverkar vanliga Pentium M, men däremot ULV-modellerna eftersom att de fortfarande är strömsnålast. I bland spelar prestandan ingen egentlig roll bara man är över en viss gräns, och då är den ström man sparar mer betydelsefull. Känns inte som en plattform där man multitaskar stenhårt direkt

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
I'm so sorry.
Pentium M verkar dessutom dra mindre. Fast.. tillverkar de fortfarande ens Pentium M?

Fan, installerade ju själv DDR2 ram i min core duo idag - lite borta är man ibland.

Tror de tillverkar Pentium M fortfarande (i alla fall ULV versionen), är väl först väldigt nyligen som det ens funnits någon ULV core duo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- grafikkortsstyrenhet menade jag... och core2 betyder väll inte DDR2? xD

Batteritiden bör ju vara bra viktigare än lite grafikprestanda. Knappast att man spelar på en sån här dator ändå när processorn motsvarar något man fick i budgetbärbara för 3 år sen i prestandaväg.

Ang. DDR2 så har du rätt - vet inte vad jag tänkte på.

Permalänk
Medlem

Finns vissa här som inte förstår att en Laptop är för att surfa, läsa osv och inte för att spela oblivion på ultra high. Dock kunde batteriet vara bättre, men den e tuff iaf

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Jag är lite av en forumpojke - skulle passa mig bra på tåget:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

sålänge den ork spela dvd film/xvid så sku ja va nöjd på tåget

Permalänk
Hedersmedlem

http://event.asus.com/eeepc/ där finns det fler bilder på den lilla datorn. Prislappen på $199 till $299 låter väldigt lockande. Får hoppas den hittar till den svenska marknaden.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Avstängd

Konstigt att skärmen har en radie i hörnen ser väldigt skumt ut.
jobbigt att inte se klockan eller krysset på fönstrena

Så kunde dom väl ha haft en bild som passar skärmens format på bilden. Eller är den inte större?

Permalänk
Hedersmedlem

Skumt med bara tre timmars batteritid men man kanske kan köpa till ett bättre batteri. Annars är detta helt i rätt rikning enligt mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Konstigt att skärmen har en radie i hörnen ser väldigt skumt ut.
jobbigt att inte se klockan eller krysset på fönstrena

Så kunde dom väl ha haft en bild som passar skärmens format på bilden. Eller är den inte större?

Jag tror det som är på varsin sida om bilden är högtalare.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
http://event.asus.com/eeepc/ där finns det fler bilder på den lilla datorn. Prislappen på $199 till $299 låter väldigt lockande. Får hoppas den hittar till den svenska marknaden.

Var hittar du dom prisuppgifterna? Jag vill bara veta om de stämmer. För den där var riktigt sexig och är precis vad jag behöver. En liten och riktigt smidig laptop. Att den väger 0.89 är ju nästan bara löjligt.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

hah, för de pengarna köper jag nog en även fasst jag egentligen *inte* har någon störrre nytta för den

Permalänk
Avstängd

Låter som en Jornada 680, en palmtop...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Låter som en Jornada 680, en palmtop...

Jornada 6xx och 7xx var ju grymt mkt mindre..
Detta är en ultra portable bärbar.

Permalänk
Hedersmedlem

7" kan man faktiskt ha till något så blir det inte för dyrt slinker det nog ner en sådan här i julstrumpan. Med extra batteri då.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Oh behave!
Så snuskigt het att ha på bussen tycker jag. precis perfekt storlek.
Inte lika het när det gäller prestanda, men det behöver det inte vara heller. Så länge jag kan glo på lite anime, lyssna lite på musik och dra ner lite anteckningar så är jag riktigt nöjd, precis vad jag behöver ha.

Skulle f.ö. vara perfa att ha när man lirar D&D så man slipper släpa runt på 2 dussin böcker överallt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

... men kör den linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
... men kör den linux?

Varför skulle den inte klara det? Vanlig x86 cpu, klarar ju xp om man vill det.

Edit: "OS: Linux/ Microsoft Windows XP compatible"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Var hittar du dom prisuppgifterna? Jag vill bara veta om de stämmer. För den där var riktigt sexig och är precis vad jag behöver. En liten och riktigt smidig laptop. Att den väger 0.89 är ju nästan bara löjligt.

extremetech bland annat: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2141807,00.asp

Det har annars pratats rätt länge om en "Asus 199 dollar"-laptop. Det kommer snart komma en upsjö olika tillverkare som har liknande modeller. Dessa datorer har tydligen en otroligt stor marknad jämfört med traditionella "dyrare" bärbara datorer.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Härligt om det kommer lite billigare ultraportabla, idag får man ju slänga upp minst 10K för en ultraportabel, och då är det ändå 12", 10" brukar vara ännu dyrare osv!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W