Dell anlitar andrapartstillverkare

Permalänk
Melding Plague

Dell anlitar andrapartstillverkare

I en intervju med Dells Asienchef har det kommit fram att Dell tänker vända sig till fler andrapartstillverkare för tillverkning av datorer i framtiden. Detta för att spara pengar och att snabbare få fram fler datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul när man läser om världens största elektronikproducent, som man inte ens hört namnet på tidigare... Visar ju bara hur duktiga de är på gömma sig bakom märket

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk

Borde det inte vara mer vinstdrivande att göra det jobbet själva än att låta nån annan göra vinst på jobbet? Eller är man så ineffektiva på det så det blir billigare att köpa in tjänsten?

Permalänk
Musikälskare

Ibland är det lönsamt, tror DELL gör rätt faktiskt. Men dom behöver ju inte släppa iväg hela produktionen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Tycker det är kul när man läser om världens största elektronikproducent, som man inte ens hört namnet på tidigare... Visar ju bara hur duktiga de är på gömma sig bakom märket

...sant!...

PS....och helt offtopic = jag GILLAR Dell...skiter i vad alla andra säger...jag tycker att dem e bra...sen kan jag hålla med om mycket , som priserna tex... så nu var det sagt....o inge flaming nu :P....jag har tyckt mitt ....:D

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Borde det inte vara mer vinstdrivande att göra det jobbet själva än att låta nån annan göra vinst på jobbet? Eller är man så ineffektiva på det så det blir billigare att köpa in tjänsten?

Man tycker ju det, men ibland har företaget som anlitas mer erfarenhet, lägre tillverkningskostnad, bättre fabriker samt kan köra igång tillverkning snabbare, t.ex... Men nu är ju Dell redan etablerade men jag misstänker att de ändå finns viss tankeverksamhet samt kalkylerande bakom beslutet
Lite roligt att läsa om då jag jobbar för ett företag som Ericsson har outsource:at sin tillverkning av mobiltelefonväxlar till

Permalänk
Inaktiv

hoppas verkligen att dom inte blir nästa HP bara, vore för jävligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hoppas verkligen att dom inte blir nästa HP bara, vore för jävligt

vad e d me HP nu då? :S...what have I missed?!?!?!?!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Den största fördelen med outsourcing är att Dell inte behöver bygga om sina fabriker hela tiden, eller oroa sig för att maskiner ska stå still för att dom inte ska överproducera någon del. Säg att du har en fabrik som tillverkar en del till moderkortet, det behövs ett visst antal anställda för att alla maskiner skall gå, och man måste tillverka ett visst antal enheter för att man inte skall gå med förlust, tänk då om man bara behöver 80% av det antalet under en viss tid, då kommer man gå med förlust. Men om man köper från en annan tillverkare så behöver man inte oroa sig för att man inte behöver just den delen mer utan att gå med förlust, man beställer bara mindre.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
vad e d me HP nu då? :S...what have I missed?!?!?!?!

alla vet att HP suger :P, dom e dom sämsta bland märkesdator tillverkare.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
alla vet att HP suger :P, dom e dom sämsta bland märkesdator tillverkare.

aha haha...jag har alltid haft nått emot hp....har faktiskt diggat fujutsi simens mer....men dem vet jag att dem suger!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
alla vet att HP suger :P, dom e dom sämsta bland märkesdator tillverkare.

Så är det säkert. Du har nog full koll. Sannolikt. Helt hundra.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6003-svensk_superdator_hos_m...

Värdens sämsta tillverkare levererar mastig dator, men är sämst i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Så är det säkert. Du har nog full koll. Sannolikt. Helt hundra.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6003-svensk_superdator_hos_m...

Värdens sämsta tillverkare levererar mastig dator, men är sämst i alla fall.

Joo fast jag tror vi är inne mer på person datorer ;)...men men

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Joo fast jag tror vi är inne mer på person datorer ;)...men men

Tror snarare att ni snöat in er på de datorerna som är representerade på Siba och liknande kedjor. Där är alla maskiner av undermålig kvalitet, oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
alla vet att HP suger :P, dom e dom sämsta bland märkesdator tillverkare.

Jasså? Trist att höra, då jag inte alls har den uppfattningen.
Visst, de kör inte med externa nätdelar som Dell gör på sina Optiplexmodeller, men i övrigt är de ganska stilrena och enkla att handskas med.

Om vi går över på serversidan så ligger HP ljusår före Dell (I mina ögon då). Den som testat på Dells företagssupport och deras mjukvaror för att managera och övervaka servrar kommer troligtvis att hålla med mig.

Dessutom är ju HP bland de största (och bästa) på skrivare. Sen att bläckpriserna är rena ockerpriserna vet vi ju alla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan nog vara ett bra drag att öppna ett fåtal - "exklusiva" - butiker för att stärka varumärket. Lite Bennetonstuk på det hela.

Outsourcingen gynnar kunderna då det borde innebära fler konfigurationsmöjligheter och förhoppningsvis billigare sådana.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

"Världens största tillverkare av elektronik, Hon Hai Precision Industry Co"
Lite, kul att de är världens största, men att man aldrig har hört talats om dem.

För övrigt tycker jag att det är trevligt att Dell har börjat med Linux.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!