Permalänk

PS2 eller PS3?

Jag har en fråga. Jag vill skaffa mig ett playstation för att kunna spela alla final fantasy-spel från 7 till det nyaste. Då har jag en fråga eller två. hörde jag nåt om att alla spel inte funkar, eller funkar så bra på PS3? stämmer det? Sen vilket är bäst att köpa, PS2 eller PS3?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem

En begagnad amerikansk PS3 från november 06 till februari mars 07 är väl kanske det bästa.

Är det bara FF spel du ska spela är ju en PS2 du skall köpa med tanke på att det inte finns något FF spel till PS3 i dagsläget och när det väl släpps lär maskinen vara bra mycket billigare

Permalänk
Avstängd

Är du ute efter FF så köp en Ps2. Dom kostar ju under en tusing.
Ps3 har som sagt inget FF, och det kommer dröja till 2008, så kanske lite onödigt i dagsläget.

Permalänk

Tack för svar. då vet jag hur jag ska göra Föressten, nån ny PS2? vad är det för skillnad på den gamla ps2 och den "nya" ps2?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyllet_84
Tack för svar. då vet jag hur jag ska göra Föressten, nån ny PS2? vad är det för skillnad på den gamla ps2 och den "nya" ps2?

Vet inte om du menar PS2 "slim" eller den där PS2,5 som det ryktas om. Men PS2 Slim är iaf den "nya" PS2 som släpptes för ett par år sedan. Den är MYCKET mindre än det vanliga PS2 och har inbyggd nätverksadapter.
Köper du ett nytt PS2 idag så är det garanterat ett PS2 Slim för de gamla tillverkas väl inte längre.
Själv hade jag försökt få tag på ett av de gamla för de känns mer robusta och stryktåliga. Och man kan även sätta i en hårddisk i de gamla om man har chippat dem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Avstängd

Som cloned säger, ett alternativ är ju att köpa Playstation 2 nu, veta att ALLA spel kommer fungera och vänta tills det finns fler bra spel för Playstation 3 och köpa ett då, för då lär ju priset ha sjunkit så pass mycket att det eventuellt täcker upp kostnaden för ditt Playstation 2 ändå och du har full bakåtkompatibilitet och/eller tom en extrakonsoll som du kan ha i sommarstugan/husvagnen/hos polaren/föräldrarna/...

Jag har ingen koll på hur bra bakåtkompatibiliteten är på PS3 tyvärr. Google?
Fördelen med en PS3a istället skulle ju vara att om du har en HD-tv så kan den ju skala upp spelen så de ser mycket snyggare ut, förutsatt att de fungerar.

Permalänk

jo, jag har en tv som klarar hdtv. Men för mig är ändå viktigast att spelen funkar som dem ska.

Nej jag menar den "nya" ps2 som man hittar överallt som går att köpa, alltså de där slim då? Så det är bara storleken och nätverskaptern som är annorlunda alltså? inget annat?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem

Man kan sätta in en HDD även i de "nya" Ps2 Slim

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyllet_84
jo, jag har en tv som klarar hdtv. Men för mig är ändå viktigast att spelen funkar som dem ska.

Nej jag menar den "nya" ps2 som man hittar överallt som går att köpa, alltså de där slim då? Så det är bara storleken och nätverskaptern som är annorlunda alltså? inget annat?

Japp, har iofs för mig att mhx på processorn e lite högre... Men det gör ingen skillnad... Det är som den tjocka PS2an bara mindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffen86@hotmail
Man kan sätta in en HDD även i de "nya" Ps2 Slim

Hur skulle man lyckas sätta i en hd i den? en hd är väll nästan högre än vad ps2an är.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Japp, har iofs för mig att mhx på processorn e lite högre... Men det gör ingen skillnad... Det är som den tjocka PS2an bara mindre

Nej inte riktigt.

Som sagt processorn i tjock var på 294Mhz medans den i slim är klockad till 299Mhz.

IEEE 1394 porten togs bort på slim och ersattes av en infraröd port för fjärrkontroller.

Slim är mycket tystare.

Slim har inbyggd ethernetport, på vissa marknader tom modem.

Slim stödjer inte inbyggd hårddisk

Slim har extern strömförsörjning

För att köra hårddisk på slim måste man chippa den och köra med extern usb hårddisk om jag inte minns fel

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Grafiken är inte så het på de gamla FF:

Skaffa en PS3, släng in FF-tolvan och vänta på remakes istället...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Inaktiv

Han kanske mande ff7 osv iofs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Grafiken är inte så het på de gamla FF:

http://www.nesfiles.com/NES/Final_Fantasy/castle.gif

Skaffa en PS3, släng in FF-tolvan och vänta på remakes istället...

...

Du kan aldrig ha spelat ett FF spel. 12:an är det sämsta i serien och grafiken är helt irrelevant i sammanhanget. varför du ens länkar till ett NES-spel är utöver mitt förstånd när trådskaparen nämner FF7 och frammåt, vilket innefattar FF7-9 som är några av de mest väldesignade spelen någonsin och mängden pixlar på skärmen tar inte ifrån den känslan de levererar.

FF1, som är bilden du länkar till om jag inte misstar mig, är dessutom omgjord till PSone och ser betydligt bättre ut än NES-originalet.

En PS2 är helt klart det bästa köpet idag, speciellt om man inte har en HD-TV. PS3 via komposit ska inte vara en speciellt häftig upplevelse helt enkelt. Bilden ska dessutom vara väldigt dålig, om detta nu inte fixades i fw1.80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Nej inte riktigt.

Som sagt processorn i tjock var på 294Mhz medans den i slim är klockad till 299Mhz.

IEEE 1394 porten togs bort på slim och ersattes av en infraröd port för fjärrkontroller.

Slim är mycket tystare.

Slim har inbyggd ethernetport, på vissa marknader tom modem.

Slim stödjer inte inbyggd hårddisk

Slim har extern strömförsörjning

För att köra hårddisk på slim måste man chippa den och köra med extern usb hårddisk om jag inte minns fel

har den sista tjocka modellen av ps2, v10. är 99% säker på att den har infraförd port för fjärr den med.

Ska man köra hd på en tjock ps2a så ska man också ha i åtanke att det är lagom svårt att hitta ne sony orginal nätverks adapter.

Ska du köpa en beggad slim så undvik första utgåvan (v12 tror jag) Lasern dör hur lätt som helst på den, även med orginal spel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |