Permalänk
Medlem

hjälp med flashning

Sitter nu och funderar på att flasha min samsung läsare men har aldrig gjort det förr, det finns div. guider på nätet men såklart måste man ha en floppy och det har man ju inte haft på år och dar. Finns det någon här som bor i GBG regionen som känner sig lite hjälpsam och skulle vilja flasha en drive mot betalning ? ger er precis vad det kostar i butik. Mitt problem är att butikerna som gör det här hemma i gbg har inte börjat använda det nya fw:et som släpptes.

Permalänk
Medlem

Xbox 360?

Om det är en 360, så är mitt råd att inte flasha alls. (Om inte garantin har gått ut)

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

ja, det är en xbox360

Garantin är redan slut och enheten är isär klar för flashning, nu gäller det bara att hitta någon som kan göra det =(

Permalänk
Medlem

Behövs det ens floppy? Jag tror inte det? Skall fråga kompisarna, hur de gjort.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur kan garantin vara slut? Du vet att man har 2 års garanti va? Står på deras sida, dom hade förlängt. (kan va bra o veta)

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Hur kan garantin vara slut? Du vet att man har 2 års garanti va? Står på deras sida, dom hade förlängt. (kan va bra o veta)

När jag frågade supporten för Xbox 360 så sa dom att det bara är ett år.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Men jag har då i alla fall 2 år. Supporten måste ha missat de i såna fall eller nåt. För tror ju inte dom förlänger o sen skiter i de, vet ju folk som skickat in sina som köpt dom när de kom o får ny på garantin.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Men jag har då i alla fall 2 år. Supporten måste ha missat de i såna fall eller nåt. För tror ju inte dom förlänger o sen skiter i de, vet ju folk som skickat in sina som köpt dom när de kom o får ny på garantin.

Jag fick iaf ingen ny garanti när jag fick en ny maskin från MS. Jag ringde och frågade och då sa dom att dom ser att jag har fått en ny konsoll och dom sa att jag fortfarande har ca ett halvår kvar av min garanti. Jag frågade om jag inte skulle få förlängd garanti, och dom sa att så är det inte hos MS med 360. Det är 12 månaders garanti på allt sa dom...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

mysko. då motsäger dom sig själv ju. (att man fick 24mån garanti) på den första man köpte. ska kolla upp de där alltså.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Om jag känner till rätt så är det så att Konsumentverket säger att elektronikprodukter som inte anses vara förbrukningsvaror skall alltid ha 2 års garanti emot fabrikationsfel. Alltså 2 års garanti oavsett vad försäljaren säger om ett år eller dylikt.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Avstängd

Nuförtiden är det väl tre år dock.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor."

För var det ju ett år där säljaren skulle bevisa att det var du som hade pajat varan och två år mot andra fel, nu är det mao 6 månader på det förstnämnda men 3 år på det senare.

De 1 år som Microsoft säger ersätter de 6 månaderna ovan, dvs om den pajar inom 1 år så kommer du få det fixat om du nu inte har typ hällt läsk i den..

Permalänk
Medlem

I Finland behöver inte de ens ge garanti för ngt sådant står inte ens i konsumentskyddslagen. Utan köparen har 6 månaders reklamationsrätt, efter det måste köparen bevisa att det har varit fel i produkten från första början. Alltså de flesta företag ger garanti fast de inte behöver.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocaine
ja, det är en xbox360

Garantin är redan slut och enheten är isär klar för flashning, nu gäller det bara att hitta någon som kan göra det =(

Jag bor i GBG och kan flasha MS25 utan ge några garantier. Det är 99.5% chans att jag lyckas då jag kör med USBminne och 0.5% att strömmen går vilket den inte gjort på 3år. :/

Jag kan flasha MS28 men då krävs det att jag måste löda i dvdspelaren som jag inte riktigt gillar.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag bor i GBG och kan flasha MS25 utan ge några garantier. Det är 99.5% chans att jag lyckas då jag kör med USBminne och 0.5% att strömmen går vilket den inte gjort på 3år. :/

Jag kan flasha MS28 men då krävs det att jag måste löda i dvdspelaren som jag inte riktigt gillar.

Löda? Vad är det för krångligt sätt du flashar på? Bara att flasha som en ms25 i stort sett.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Löda? Vad är det för krångligt sätt du flashar på? Bara att flasha som en ms25 i stort sett.

Jag har inte VIA chipset så om han har en MS28 så behövs lödning.

Det finns bara en metod att flasha en MS28 på nforce chipset och det är att använda VCC då man kortsluter en resistor som gör att den blir en "ms25".

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Jag har inte VIA chipset så om han har en MS28 så behövs lödning.

Det finns bara en metod att flasha en MS28 på nforce chipset och det är att använda VCC då man kortsluter en resistor som gör att den blir en "ms25".

Vad känns bäst då, löda eller köpa ett VT6421A-kort för 75:- + frakt?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Re: hjälp med flashning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocaine
Sitter nu och funderar på att flasha min samsung läsare men har aldrig gjort det förr, det finns div. guider på nätet men såklart måste man ha en floppy och det har man ju inte haft på år och dar. Finns det någon här som bor i GBG regionen som känner sig lite hjälpsam och skulle vilja flasha en drive mot betalning ? ger er precis vad det kostar i butik. Mitt problem är att butikerna som gör det här hemma i gbg har inte börjat använda det nya fw:et som släpptes.

Billigare att köpa en floppy för 50 spänn?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB