Permalänk
Medlem

Ny hårdvara för att streama 1080p

Har inhandlat en PS3 och satt upp så att jag kan streama från min PC till PS3:an.

Problemet är att jag har en gammal AMD Athlon64 3200+ och 1Gb minne som verkar vara på gränsen när man ska se HD-material (720p), det hackar en hel del när det blir lite "action". Vill gärna kunna streama ut 1080 och gissar att jag då behöver lite nyare prylar i min PC.

Har tittat på en AMD Athlon64 X2 6000+ med 2Gb Corsair XMS2-6400 och ett Asus M2N32 moderkort och undrar om det kommer att räcka eller är det overkill? Ska man kanske köpa Intel istället?

Denna PC ska endast användas som filserver/streamserver så jag behöver inte ha någon propp mm som klarar spel bra.

En annan sak som man kan fundera på är ju vilken av propparna som är lättast att klocka.

Permalänk
Avstängd

Intel är lättast att klocka men det är kanske inte så smart att klocka en server då du behöver mycket kylning och den kommer att dra mycket elektricitet.

En 6000+ är overkill så att det bara skriker om det om du ska ha det till filserver. Personligen skulle jag satsa på en 4600+ då den är sval och drar lite elektricitet samt att den är billig.

Permalänk
Medlem

Den ska ju som sagt även vara streamserver till PS3:an och då krävs det ju lite CPU för att transcoda 1080p- och 720p material, frågan är bara hur mycket man ska köpa.

Har fått för mig att intels proppar är bättre på det men jag vet inte säkert.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jisstus
Den ska ju som sagt även vara streamserver till PS3:an och då krävs det ju lite CPU för att transcoda 1080p- och 720p material, frågan är bara hur mycket man ska köpa.

Har fått för mig att intels proppar är bättre på det men jag vet inte säkert.

Att Intels proppar är bättre på vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Att Intels proppar är bättre på vad?

Då det gäller att transcoda material som ska streamas, vet inte om jag är ute och cyklar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jisstus
Då det gäller att transcoda material som ska streamas, vet inte om jag är ute och cyklar

Intels high-end prollar slår AMD:s nu och det med gasnak stor marginal. Men jag skulle dock rekomendera att du kör på en AMD ändå då de har ett pris/prestanda index som Intel inte kommer i närheten av att matcha. Även fast C2D propparna klockar som gudar.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det blev Intel till slut.