Datorer får ungdomar att hålla sig borta från flaskan?

Permalänk
Avstängd

Eller så har de insett att man faktiskt kan ha roligt utan alkohol. Jag är ingen nykterist. Men va fan är alkohol bra för? Pff... sicken smörja.

Men det är inte bättre att sitta vid datorerna och vara osocial. :/ Men det är dit vi är på väg... inte så mycket uteliv jämfört med några år sedan. Tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Det stämmer grymt bra på mig :] jag gör massa saker förutom att spela datorspel men endå har jag aldrig druckit men det kan ju bero på att jag är smart ;P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrulle
Ja, kan man kombinera det på ett bra sätt så är det inga problem, men många som går i högstadiet har svårt att hantera alkohol, men det kommer väl med tiden. Jag tycker till exempel att man ska sänka åldersgränsen på alkohol, om den uppfattning som jag fått utav Danmarks alkoholpolitik stämmer, 16år och dom har färre alkoholister (procentuellt) där än i här i Sverige. Hur kan det komma sig tro?

Edit: Men å andra sidan, tänker man så så kan man tillåta alla droger och tro att det blir färre drogmissbrukare, det finns ofta en baksida med vissa åsikter..

Jo alltså kan bara hålla med dig, jag går själv på högstadiet (eller gick tills igår, skolavslutning) i 9an. Jag kan hålla med om att ungdomar i min ålder kan ha problem med alkohol, andra har mindre problem, jag vet inte riktigt varför, men gener spelar in även som många säger, kroppsstolek och kön spelar in. (killar kan av någon konstig anledning dricka mer än tjejer, även om dom väger lika mycket)

sen tror jag faktist vilken inställning föräldrar har till ens drickande spelar stor roll.

Det kanske stämmer det där med att man skulle få färre alkolister om man sänkte till 16, det skulle ta bort den där osäkerheten, mystiken ur det hela, det skulle kanske få färre att dricka alltför mycket alltför tidigt

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Hehehe kanske stämmer Jag har varit utan dator ett par veckor nu så igår drog jag ut på krogen och hadde det kul istället för att köpa grejor till datorn (det får jag göra vid löning)
Var på Debaser vid slussen, 90kr inträde + liveband där inne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
"grilla och ta en öl" <- storkoll på ungdomars supvanor LOL

Kan väl ärligt säga att jag grillade förra helgen och jag drack då ingenting, nu
baserade jag dock det valet på att jag skulle köra bil efteråt så det hade ju
absolut inte varit lämpligt att dricka. Sätter mig inte bak ratten ens om jag
tagit en klunk öl. Men sen så har jag mina skäl till det också.

Jag har dock vid flertalet tillfällen grillat och bara tagit någon enstaka öl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
Det kanske stämmer det där med att man skulle få färre alkolister om man sänkte till 16, det skulle ta bort den där osäkerheten, mystiken ur det hela, det skulle kanske få färre att dricka alltför mycket alltför tidigt

Det hela med 'mystiken' av att dricka är lite beroende på person tror jag faktiskt.
När jag var mindre (runt 15-16) så hade mina föräldrar inställningen att det var
bättre att jag fick smaka hemma och se om det var något jag gillade istället för
att jag skulle springa runt på stan och köpa närmaste importvodka (smuggel).

Att dom hade den inställningen istället för att komma med en massa predikande om
att "alkohol, det får man bara dricka när man är 20+ och även då så hamnar man i helvetet."
Hade mina föräldrar kommit med sånt så hade jag väl antagligen haft
en annan inställning till alkohol, druckit så ofta jag kunnat då man som tonåring
oftast är väldigt rebellisk mot sina föräldrar utav någon anledning.

Dock att sänka till 16 är absolut inget som jag tror skulle funka i Sverige.
När man var mindre då tyckte man att det hade varit underbart, men nu när man
börjar närma sig 25 så inser man att det inte hade varit lämpligt att ha alla i
den åldern springandes omkring och vara för fulla för att veta vad dom sysslar med.

(Ojdå.. Långt inlägg..)

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

paran0id:
Maekh skrev "ha koll på ungdomars supvanor". Sen skrev du själv att du inte drack för att du skulle ta bilen hem. Med ungdom tror jag han menar tonåren, elller åren innan man får supa lagligt. Då matchar du inte in där, och kan således inte ta dig själv som exempel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Alkohol är bland de farligaste droger som finns, efter nikotin. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en morfintablett istället för en flaska sprit, till exempel.

Jag har sätt som kommit in till akuten efter att de nästan flått sig själva efter att ha tagit t.ex. methamfetamin. Du har rätt i viss mån då det finns droger som inte är lika farliga som alkohol till exempel LSD-25.

Men någonting positivt med alkohol är att det är relativt svårt att överdosera, det är inte så många som första gången lyckas drika så att de dör. Vilket är fallet med många andra droger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefil
Sitter just nu med en bärs framför burken.
Stärker mig ofta före BF2 bataljer.

Bra sagt. Så löjligt med att sitta och nörda varje dag. Ne fy fan, ut och vara social! Vem har sagt att man måste dricka varje helg? Typ varrannan tycker jag man SKA göra för att komma ut lite. Men det är min åsikt.

Citat:

Det du säger nu tycker jag är "lite lite" rimmligt...
Men att hävda att du valde sam ekonomi för att umgås med mer sociala människor än naturare är helt fel synpungt...

hoppas du har insätt det..

Såklart man han ska göra det om han känner så! Hela samhället idag går ut på att: få bra utbildning, skaffa jobb, villa. = Trisst.
Folk ska få leva som dom vill. Dock kanske inte alkolist eller för nördig.

Cheers!:)

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk

Bull

Vilket bull, jag sitter ju här ioch är bra på örat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Alkohol är bland de farligaste droger som finns, efter nikotin. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en morfintablett istället för en flaska sprit, till exempel.

Morfin är mycket mer beroeendeframkallande och det skadar itne bara levern, utan hela ditt nervsystem, även njurarna. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en flaska sprit än en morfintablett, jaja både och är olagligt, så man borde nog inte göra något alls av det.

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
paran0id:
Maekh skrev "ha koll på ungdomars supvanor". Sen skrev du själv att du inte drack för att du skulle ta bilen hem. Med ungdom tror jag han menar tonåren, elller åren innan man får supa lagligt. Då matchar du inte in där, och kan således inte ta dig själv som exempel.

Självklart så inser jag ju att jag inte är något praktexempel på den typ av ungdom
som antyds av honom, men ser mig faktiskt fortfarande som ungdom vid 23

Sen så menar jag ändå att jag även tidigare i livet har grillat och bara tagit
någon enstaka öl, i rent socialt tillstånd, alltså inte för att bli full utan helt
enkelt för att jag tycker att öl är gott.

Är det inte under sådana omständigheter man dricker så kan man lika gärna
låta bli att dricka helt och hållet. Inget blir bättre av att dricka överdrivet.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
"grilla och ta en öl" <- storkoll på ungdomars supvanor LOL

Haha, så skrattretande att läsa sånna här inlägg! Så du menar alltså att alla ungdomar som dricker alkohol dricker bara för att just dricka, sitta i parken och dricka upp alla starköl man har för att sedan gå ut och flumma?
Nejdu, vem är det som har dålig koll? Jag och mina kompisar kan sitta hos varrandra, grilla en biff, dricka en eller två öl till. Ja, ha det allmänt skönt!
Så nej, alla som dricker blir inte alkholister. Det är något som alla sostanter och fältassistenter vill att ungdomarna ska tro...

Visst är jag inte 15 år längre, men jag har varit det för inte för länge sedan. Så jag har lite koll på hur det är endå. Och ja, jag började dricka vid den åldern också, men då inte varje dag eller varje helg, inte för att jag gör det nu heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Inget som går upp emot att dricka öl eller ta annat preparat framför datorn ;D

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
...

Men någonting positivt med alkohol är att det är relativt svårt att överdosera, det är inte så många som första gången lyckas drika så att de dör. Vilket är fallet med många andra droger.

Överdosera och överdosera, Alkohol fuckar upp dig totalt och får dig att göra andra dumma saker så att du dör istället. vet 2 personer som har drunknat pga alkohol, en vid midsommar förra året och en för jämt någon vecka sedan. Finns garanterat tusen till. En annan bekant låg och spydde ute på stan när 3 pers kommer och sparkar och slår honom så han vaknar upp på sjukhus.
Senast igår var det tydligen en kompis som fick en spritflaska i huvudet av en annan kompis.

Fast givetvis, Detta skedde säkert under väldigt fulla omständigheter, det går ju att dosera alkoholen rätt ochså, lika lätt som man kan dosera amfetamin eller wtf som helst. problemet med illegala droger är att man inte vet vad man får riktigt, Så sett kan det vara svårt att dosera. Men det är ju bara att börja med lite sen ta mer och mer Logiskt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

man kan ju faktiskt ha roligt utan att dricka, men det är ju dumt att chansa

Permalänk
Inaktiv

Det är sällskapet samt individen som gör alkisen

Jag är iof en sån som dricker just för att bli full (känner att en fjortisstämpel är påväg), och när jag blir full skaffar man mer kontakter samt vänner!

Jag anser att Alkohol är väldigt väldigt bra, i rätt doseringar. så smidigast vore om man bara dricker sig rolig och snygg, tar och dricker mängder med vatten, äter mkt mat och ser te att inte lägga sig för full så slipper man även bakfyllan. Känner på mig att någon kommer säga att man träffar nytt folk online oxo men det är långt ifrån samma sak.

Permalänk
Avstängd

Kanske några som dricker istället för att slippa spela WoW 24/7?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har mycket med lathet att göra.

Jag, tex. Jag sitter nästan varje helg vid datorn. Jag hade tyckt att det hade varit mycket roligare att gå ut och "supa" än att sitta vid burken, men det är bara omständligt.
Först ska man planera var man ska vara, sen ska man ställa in sig (man måste ju värma upp psykiskt för en fest), sen ska man duscha och göra sig fin, sen ska man iväg och sen ska man klödda med transport eller övernattning.
Sen blir det dessutom en hel dag efteråt för att kunna bli människa igen.

Ska man bara sitta vid datorn är det bara att säga "vi ses på msn" innan man sticker hem, sen är det fixat! Datorn är ändå som en andra värld som man stiger in i och allting finns ett musklick iväg. (nån sa nåt om detta tidigare)

Jag ser inget problem med att gå ut och festa, snarare tvärt om. Datorn kan aldrig komma upp den sociala klass som vanliga hederliga fester gör. Aldrig!
De som pratar absolut minst i min klass är faktiskt de som ägnar mycket tid framför datorn. De vågar inte prata med nya människor (äldre människor, typ lärare blir det minsann inte många ord till).

Jag tror inte alkoholen är så farlig som vissa vill få det till. Hela världen (särskilt vi svenskar) har druckit alkohol sen innan hjulet uppfanns. Det har inte varit annorlunda de senaste 100 åren och ändå står vi här idag, med den enorma tekniska framgång. (Vi behöver inte vara så mycket smartare om det nu är alkoholen gör oss dummare.)

Sen tror jag också att alkoholen är som en ursäkt för att få träffas. Jag och en god vän har sen i höstas börjat röka vattenpipa relativt regelbundet. Det blir som en orsak för att träffas, för vi hade garanterat inte suttit och bara druckit cola tillsammans. Jag har dessutom träffat fler människor via vattenpipan, som jag aldrig hade träffat annars.

Sammanfattat:
Jag tror att alkoholen fungerar som en ursäkt för att få träffas, och att träffas irl skapar sociala människor.
Att sitta vid datorn är helt ok till en viss gräns. Men om man inte träffar folk irl på fritiden så blir man inåtvänd och får svårt för att uttrycka sig i det verkliga livet.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd

Islänningar sägs vara mycket värre än oss svenskar. Dom dricker ofta tills dom blir redlösa

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jag tror att det har mycket med lathet att göra.

Jag, tex. Jag sitter nästan varje helg vid datorn. Jag hade tyckt att det hade varit mycket roligare att gå ut och "supa" än att sitta vid burken, men det är bara omständligt.
Först ska man planera var man ska vara, sen ska man ställa in sig (man måste ju värma upp psykiskt för en fest), sen ska man duscha och göra sig fin, sen ska man iväg och sen ska man klödda med transport eller övernattning.
Sen blir det dessutom en hel dag efteråt för att kunna bli människa igen.

Ska man bara sitta vid datorn är det bara att säga "vi ses på msn" innan man sticker hem, sen är det fixat! Datorn är ändå som en andra värld som man stiger in i och allting finns ett musklick iväg. (nån sa nåt om detta tidigare)

Jag ser inget problem med att gå ut och festa, snarare tvärt om. Datorn kan aldrig komma upp den sociala klass som vanliga hederliga fester gör. Aldrig!
De som pratar absolut minst i min klass är faktiskt de som ägnar mycket tid framför datorn. De vågar inte prata med nya människor (äldre människor, typ lärare blir det minsann inte många ord till).

Jag tror inte alkoholen är så farlig som vissa vill få det till. Hela världen (särskilt vi svenskar) har druckit alkohol sen innan hjulet uppfanns. Det har inte varit annorlunda de senaste 100 åren och ändå står vi här idag, med den enorma tekniska framgång. (Vi behöver inte vara så mycket smartare om det nu är alkoholen gör oss dummare.)

Sen tror jag också att alkoholen är som en ursäkt för att få träffas. Jag och en god vän har sen i höstas börjat röka vattenpipa relativt regelbundet. Det blir som en orsak för att träffas, för vi hade garanterat inte suttit och bara druckit cola tillsammans. Jag har dessutom träffat fler människor via vattenpipan, som jag aldrig hade träffat annars.

Sammanfattat:
Jag tror att alkoholen fungerar som en ursäkt för att få träffas, och att träffas irl skapar sociala människor.
Att sitta vid datorn är helt ok till en viss gräns. Men om man inte träffar folk irl på fritiden så blir man inåtvänd och får svårt för att uttrycka sig i det verkliga livet.

skönt skrivet

Permalänk
Medlem

Re: Datorer får ungdomar att hålla sig borta från flaskan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Enligt centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning är alkoholkonsumtionen bland Sveriges niondeklassare rekordlåg. Kan datorer vara orsaken?

Läs nyheten

Den helt uppenbara anledningen är såklart att en större och större andel av ungdomar i Sverige är från länder där det inte dricks lika mycket alkohol som i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem med att gå ut och festa, snarare tvärt om. Datorn kan aldrig komma upp den sociala klass som vanliga hederliga fester gör. Aldrig!
De som pratar absolut minst i min klass är faktiskt de som ägnar mycket tid framför datorn. De vågar inte prata med nya människor (äldre människor, typ lärare blir det minsann inte många ord till).

svårt för att uttrycka sig i det verkliga livet. [/B][/QUOTE]

stämmer kanske i din klass ;P men stämmer fan inte på mig iaf jag sitter mkt vid datorn men jag e oxå den som pratar mest i klassen så det där beror nog inte på att man sitter ve datorn iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

Trenden verkar hålla i sig, efterföljande års rapport visar att siffran för pojkar sjunkit till 61%. För flickor steg det dock till 67%.