Asus skeppar moderkort med minnen?

Permalänk
Melding Plague

Asus skeppar moderkort med minnen?

Minnesstandarden ddr3 är väldigt ny på marknaden och de första styrkretsarna som stödjer denna minnesstandard är Intels P35 och G33 som släpptes i onsdags. Detta har medfört att det finns relativt få minnen på marknaden, något tillverkaren Asus har bestämt sig för att göra något åt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till zm för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hmm, håller minnena på att gå samma väg som Netburst? Högre och högre frekvenser men ingen minskad latens :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att detta är ett bra initiativ från ASUS, kanske inte så intressant för de av oss som är riktiga entusiaster som gärna väljer alla komponenter själva. Men för de som inte satsar på riktigt feta klockningar så är detta koncept intressant.

OffT: När jag uppgraderar till DDR3 så kommer jag äntligen att ha minne i 1337 Mhz.
Det var ju ett tag sen man klockade proppen till 1337 Mhz...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Hmm, håller minnena på att gå samma väg som Netburst? Högre och högre frekvenser men ingen minskad latens :/

Realtids fördröjningen ökar ju inte så vad spelar det för roll?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Favorit i repris då Kommer ihåg när jag köpte mitt Asus P4T-533 (inte hundra på namnet), för ett gäng år sen, på rambustiden. Då inkluderades en 32-bitars 256-megsmodul.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Asus skall ju även börja sälja modekort med tillhörande minnen som är en del av heatpipe slingan på modekortet, kommer doxck inte på vad de kommer heta just nu, X38 chip iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Realtids fördröjningen ökar ju inte så vad spelar det för roll?

Har du sett något test om det eller?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Hmm, håller minnena på att gå samma väg som Netburst? Högre och högre frekvenser men ingen minskad latens :/

Jo jag reagerar likadant men hastigheten kanske överväger ev prestandaförlust?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Har du sett något test om det eller?

Enkel matematik. Dubbla frekvensen och du kan (grovt räknat) dubbla latensen utan att fördröjningen påverkas. Finns många fler timings än de fyra vanliga.

DDR400 2-2-2-5 > DDR2-800 4-4-4-10 ger tidsmässigt samma fördröjning men dubbla bandbredden i sistnämda fallet.

Citat:

till minst 1600 megahertz med latenser om 9-9-9-27

Skulle vara DDR3-1600 8-8-8-20, men DDR3 har knappt hunnit presenteras. Ge tillverkarna ett halvår så finns det säkert.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Har du sett något test om det eller?

Timings är ju antalet klockslag som minnet måste vänta eller det tar att göra ditten å datten om frekvensen ökar så minskar ju fördröjningen , CAS 4 på DDR800 PC6400 motsvarar ju då CAS2 på DDR400 PC3200 osv så att timingsen ökar iochmed högre frekvenser gör ju ingenting.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tack till zm för tipset!

Varsågod för tippset

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

hur tipsar man om nyheter då?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
hur tipsar man om nyheter då?

Hej!

Antingen kan du direkt skicka ett mail till nyhet@sweclockers.com vilket går ut till alla nyhetsredaktörer. Eller så kan du använda kontaktforumuläret länst ner på webbplatsen (direktlänk).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Skulle vara ruggigt najs om dom hade nått superöverklockningspaket där man får med ruggigt överklockningsvänliga minnen och en överklockningsvänlig processor också, optimerade för moderkortet. Så slipper man hålla på och läsa massa recentioner själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara ruggigt najs om dom hade nått superöverklockningspaket där man får med ruggigt överklockningsvänliga minnen och en överklockningsvänlig processor också, optimerade för moderkortet. Så slipper man hålla på och läsa massa recentioner själv.

Hehe word.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Enkel matematik. Dubbla frekvensen och du kan (grovt räknat) dubbla latensen utan att fördröjningen påverkas. Finns många fler timings än de fyra vanliga.

DDR400 2-2-2-5 > DDR2-800 4-4-4-10 ger tidsmässigt samma fördröjning men dubbla bandbredden i sistnämda fallet.

Skulle vara DDR3-1600 8-8-8-20, men DDR3 har knappt hunnit presenteras. Ge tillverkarna ett halvår så finns det säkert.

... och den största fördelen har väl därmed varit att få ner antalet volt som krävs för att driva modulerna.

Vad gäller de s.k. sekundära timings så inverkar de obetydligt i verklig prestanda. På minnen som klarar fantastiskt snåla inställningar blir utslaget ändå bara till en intressesant kuriosa i några syntetiska test, eller en vunnen tiondels sekund i 1MB SuperPi. Förutom det att vissa minnen bokstavligen vägrar att köras på högre sekundära timings så har jag funnit det oväsentligt att trixa nämnvärt med dem (OK, jag tycker att det i stunder är roligt om jag har tiden, men just det: det tar mycket tid att fixa och trixa med 20 sekundära timings).

Jag satt och räknade här lite mellan mina 2x1GB kit DDR och DDR2 och dessa DDR3 minnen. DDR3 minnena är teoretiskt något långsammare på vissa timings, men inget som gör varken till eller ifrån. Den bandbredd som teoretiskt ökat är trots allt även den också oväsentlig; det blir lite grand som att jämföra SATA1 och SATA2, för så länge vi inte jämför burst rate så finns ingen konstant prestandavinst.

Men 1.5V känns rätt i och med att CPU:ernas förbrukning också dalar. Återstår i princip bara en energisyndabock i burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara ruggigt najs om dom hade nått superöverklockningspaket där man får med ruggigt överklockningsvänliga minnen och en överklockningsvänlig processor också, optimerade för moderkortet. Så slipper man hålla på och läsa massa recentioner själv.

Det är ju det som är halva nöjet!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Sweclockers forum - is the shit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Det är ju det som är halva nöjet!

Vill man hitta färdiga paket, som andra lagt tid och energi på att få ihop, så har man kommit till rätt ställe! Sweclockers forum - is the shit!

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Man kommer ihåg dagarna då det var skillnad mellan cas 2 cas 2,5 o cas 3 på ddr minnen. Ändra timings från cas 2,5 till cas 2 och plötsligt så arbetar din setihome 30,minuter snabbare med att räkna paketen. Eller att man kunde ta tiden på uppstarten med windows och se att det gick snabbare med lägre latency. Förutom den skillnaden man fick i spel när man testade 10,fps var mycket i den försvunna tidsåldern då alla kräma ur det som gick.

Men även nu ser man ju att tillverkarna förbättrar sina metoder och latencyn sänks efter ett tag, så även dom strävar efter lägre helt enkelt. Men kallare minnen skulle uppskattas

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge