AMD släpper strömsnåla processorer

Permalänk
Medlem

"Om du hade läst lite"
Nej eftersom jag är analfabet har jag inget läst om kommande strategier och skyhögt lovande produkt presentationer där guld och gröna skogar inte räcker för att beskriva de den nytta, prestanda etc produkt kommer att ha.

Men du verkar uppenbarligen veta en hel del om detta så jag skulle gärna se ett kort utlägg på detta.. Speciellt de "ess" AMD kommer med de närmaste säg året.

Med dagens mått att beskriva prissänking pga klart lägre prestanda som ett ess för att hålla upp försäljningsvolym tycker jag verkar lite naivat som argument.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
"Om du hade läst lite"
Nej eftersom jag är analfabet har jag inget läst om kommande strategier och skyhögt lovande produkt presentationer där guld och gröna skogar inte räcker för att beskriva de den nytta, prestanda etc produkt kommer att ha.

Men du verkar uppenbarligen veta en hel del om detta så jag skulle gärna se ett kort utlägg på detta.. Speciellt de "ess" AMD kommer med de närmaste säg året.

Med dagens mått att beskriva prissänking pga klart lägre prestanda som ett ess för att hålla upp försäljningsvolym tycker jag verkar lite naivat som argument.

AMD:s ess = K10 (konkurrerar som Intels högpresterande CPU:s)
Intels ess = E2140 & E2160 (konkurrerar mot AMD:s strömsnåla och billiga CPU:s)

Det var detta jag menade med mitt förra inlägg, och jag menade inte att vara kaxig eller påstå att du var analfabet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Inte för att låta som en Intel fanboy för vilket jag absolut inte är men en PC cpu med L3 cache verkar mer i mina ögon som ett desperat tilltag för att få ut en gnutta extra prestanda.

Vi får helt enkelt vänta med att kalla den ess tills den iafall är släppt.

Ess för mig är något man tar fram som faktiskt finns att tillgå.

Sedan det som som talar för Intel är deras totala ovilja att släppa snabbare Core2duo processorer. De har ju faktiskt inte släppt en ända sedan releasen av extreme 2,93 och det är gött länge sedan. Tittar man sedan vidare på överclockningsresultaten så känns det som det finns GÖTT om marginal kvar i de gamla relikerna. Detta tror jag också berott på att de kört i från allt sitt motstånd så totalt så det inte funnits anledning att släppa bra bumpade hastigheter av cpun.

Men vi får hoppas det kommer lite från de båda här som visar nått gått. Monopol är aldrig bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Inte för att låta som en Intel fanboy för vilket jag absolut inte är men en PC cpu med L3 cache verkar mer i mina ögon som ett desperat tilltag för att få ut en gnutta extra prestanda.

Vi får helt enkelt vänta med att kalla den ess tills den iafall är släppt.

Penryn med 12 mb cache då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Ess för mig är något man tar fram som faktiskt finns att tillgå.

Båda företagen har ju tagit fram arkitekturen och har sagt att dem ska släppa processorerna. Ifall de redan hade släppt den så hade ju det inte vart ett ess, utan snarare...hmm, finns det ens något uttryck för det? Ett ess är en trick man har i bakfickan för att chockera och pressa sin konkurrent, och det är precis vad företagen håller på med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Sedan det som som talar för Intel är deras totala ovilja att släppa snabbare Core2duo processorer. De har ju faktiskt inte släppt en ända sedan releasen av extreme 2,93 och det är gött länge sedan. Tittar man sedan vidare på överclockningsresultaten så känns det som det finns GÖTT om marginal kvar i de gamla relikerna. Detta tror jag också berott på att de kört i från allt sitt motstånd så totalt så det inte funnits anledning att släppa bra bumpade hastigheter av cpun.

Men vi får hoppas det kommer lite från de båda här som visar nått gått. Monopol är aldrig bra.

Tvek på att Intel kommer komma med högre klockade CPU:s med sin nuvarande arkitektur, om det var det du menade. De flesta som klockar sina C2D sitter med fetare kylning, minnen osv som klarar belastningen. Intel kan inte ge garanti på att en 3,6 Ghz C2D ska fungera felfritt...möjligtvis ifall de minskar tillverkningsprocessen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Inte för att låta som en Intel fanboy för vilket jag absolut inte är men en PC cpu med L3 cache verkar mer i mina ögon som ett desperat tilltag för att få ut en gnutta extra prestanda.

Vi får helt enkelt vänta med att kalla den ess tills den iafall är släppt.

Ess för mig är något man tar fram som faktiskt finns att tillgå.

Sedan det som som talar för Intel är deras totala ovilja att släppa snabbare Core2duo processorer. De har ju faktiskt inte släppt en ända sedan releasen av extreme 2,93 och det är gött länge sedan. Tittar man sedan vidare på överclockningsresultaten så känns det som det finns GÖTT om marginal kvar i de gamla relikerna. Detta tror jag också berott på att de kört i från allt sitt motstånd så totalt så det inte funnits anledning att släppa bra bumpade hastigheter av cpun.

Men vi får hoppas det kommer lite från de båda här som visar nått gått. Monopol är aldrig bra.

1. AMD har aldrig gjort några desperata tilltag likt inärheten av Intel. Det närmaste exempel är väl bara att titta på "gallatin" kärnan från Xeon processorerna baserade på Netburst 130nm som blev en Pentium4 EE processor för konsumenter istället för en serverprocessor.

2. K10 lanseras först och främst som en serverprocessor där L3 cache är vanligt och oftast en bra struktur att ha. Det är redan bestämt sedan länge att samtliga segment med K10 också skall ha L3 cache, inte för att ha det som ett desperat tilltag, utan för att det är ett smart och mer nödvändigt sätt än innan att utnyttja kommande K10 bättre. Det är 4 kärnor, mycket data som skall hit och dit, och en delad cache är en mycket effektiv lösning, där L2 cachen får vara dedikerad för varje processorkärna. AMD av någon råkar vara en av världens duktigaste designers, man kan kalla det "teknisk elegans", även om inte du ser hur coren ser ut.

3. Klart att det finns marginal, du jämför en ny processorarkitektur med en ny tillverkningsprocess mot en äldre processorarkitektur med en äldre tillverkningsprocess. Mönstret brukar se ut så, men det passar väl bäst att säga det när AMD precis pressat ur nästan allt ur 90nm MFP?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Minibite3:
Nej jag tror inte heller de kommer att lanseras någon enbart högre klockad variant. Det visar dock att det finns go potensial i kommande liknande cpuer som intel sagt skall komma.

Vad det gäller L3 brukar detta användas för att det är ett klart billigare impementat än vad L2 är och jag gillar det inte obereonde av tillverkare. Intel har använt sig av det i flertalet modeller.

Och ess är fortfarande något som faktiskt finns att tillgå enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Minibite3:
Nej jag tror inte heller de kommer att lanseras någon enbart högre klockad variant. Det visar dock att det finns go potensial i kommande liknande cpuer som intel sagt skall komma.

Vad det gäller L3 brukar detta användas för att det är ett klart billigare impementat än vad L2 är och jag gillar det inte obereonde av tillverkare. Intel har använt sig av det i flertalet modeller.

Och ess är fortfarande något som faktiskt finns att tillgå enligt mig.

Men hade du betalat dubbelt så mycket (eller kanske mer) för en CPU med stor L2-cache istället för L3? Man kan inte få allt i världen

Detdär med ess börjar gå lite offtopic, men bara för att klargöra så betyder ess för dig något som redan finns på marknaden? Räcker det inte med att ha något som kan konkurrera mot motståndaren?

Hursomhelst så verkar vi ha olika uppfattning om vad ess är, och jag tänker inte börja diskutera i det ännu djupare för då hade det slutat med filosofi

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Triton242, var det svårt att finna argument? Tydligen...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Relik 📜

Vad hände med dessa? Finns de i nån svensk butik än?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S