Intel släpper grafikkort i 2008?

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper grafikkort i 2008?

Vi har tidigare rapporterat att Intel har sökt personal för utveckling av "nästa generations diskreta grafikkort" vilket har gjort att mängder rykten har cirkulerat kring att Intel skall börja producera insticksgrafikkort. På Computex har det dykt upp mer rykten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Hoppas det kommer linux drivers snabbt då också

Permalänk

Hoppas de presterar minst lika bra som Intel V740.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

intel har ju öppen källkod på sina grafikdrivrutiner, så ja.. det kommer nog rätt grymma drivrutiner till linux rätt snabbt

Permalänk
Medlem

Intressant. Kan tro att de känner behov efter att AMD högg klorna i ATI. Linux drivers har väll Intel haft länge så det lär nog inte slutas med om de släpper PCI-E kort. Hoppas det sätter press på Nvidia och ATI att fixa ordentliga linux drivisar.

I alla fall, piskar de Nvidias värsta kan jag nog tänka mig ett till AMD riggen.

Permalänk

Intel vill nog köpa Nvidia men Nvidia är för dyra.
Förmodligen hade AMD köpt Nvidia om dom hade haft råd. Det hade givit AMD en stor skjuts tanke på vilket marknadsvärde Nvidia har jämfört med vad ATi hade. Men detta ska bli intressant och se vad Intel ska komma med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tror inte intel har några som helst svårigheter med att köpa Nvidia. Däremot så skulle förmodligen inte konkurrensmyndigheterna godkänna ett sådant köp av naturliga anledningar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Intel vill nog köpa Nvidia men Nvidia är för dyra.
Förmodligen hade AMD köpt Nvidia om dom hade haft råd. Det hade givit AMD en stor skjuts tanke på vilket marknadsvärde Nvidia har jämfört med vad ATi hade. Men detta ska bli intressant och se vad Intel ska komma med.

Intel har en omsättning som nVidia inte ens kommer i närheten av det är ungefär som att jämföra Exxon Mobile med norska statkraft.

Sen undrar jag vad INtel skulle tjäna på att köpa upp nVidia de har troligen kompetenta elektronikingenjörer så att det räck redan annars så har de inga financiella problem och kan anställa nya.

AMD var ute efter kunnandet (som i patent) som fann inom ATi och var beredda att betala för det, vilket de gjorde. Intel har tillräckligt med kapitalkraft för att kunna börja tillverka separata grafikort med kort varsel.

Det tar alltid längre tid att integrera ett existerande företag i ett annat än att bredda sim kompetens. Vilket är vad jag tror att Intel kommer att göra.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag anmärka på lite petitesser känner jag. Det är nog värmen.
"Intel släpper grafikkort i 2008?"
Ja, visst heter det "in 2008" på engelska men...

'Intel släpper grafikkort under 2008', eller det enklare 'Intel släpper grafikkort 2008' skriver vi på svenska.

Kapten Stofil d.y.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

"Intel Inside" kanske får en nya mening igen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Intressant, grafikmarknaden behöver mera aktörer...har Matrox totalt somnat förresten ? Gör dom bara Cad/Cam kort numera ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det tar alltid längre tid att integrera ett existerande företag i ett annat än att bredda sim kompetens. Vilket är vad jag tror att Intel kommer att göra.

Det där är en sanning med stor modifikation. Det finns mängder med fusioner/uppköp som lyckats riktigt bra att på kort tid integrera verksamheter, framförallt inom IT-branchen. Det lär med andra ord handla om helt andra saker.

Att Intel försöker att etablera sig på grafikkortsmarknaden känns ju inte som något konstigt. De inser att de måste börja skaffa sig bredare kompetens inom detta område för att möta framtida behov/hot. Till skillnad från AMD har dock Intel redan en bra bas att stå på när det gäller kunnande om grafikkretsar och styrketsar. Det finns med andra ord lite mening med att skaffa sig ytterligare kompetens genom att tex. köpa upp Nvidia. De ligger dock en bra bit efter AMD och Nvidia på grafikkrets-fronten, vilket de troligtvis insett själva och därför valt att inte satsa på högpresterande kretsar. I de lägre segmenten lär de dock ha bättre chans, men då behöver man bli bra mycket bättre på att göra drivrutiner och sett från et historiskt perspektiv brukar det ta tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Nu måste jag anmärka på lite petitesser känner jag. Det är nog värmen.
"Intel släpper grafikkort i 2008?"
Ja, visst heter det "in 2008" på engelska men...

'Intel släpper grafikkort under 2008', eller det enklare 'Intel släpper grafikkort 2008' skriver vi på svenska.

Kapten Stofil d.y.

Isåfall är det värmen här oxå..

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem

Discrete betyder i detta sammanhang separat och inte diskret. Vad skulle ett diskret grafikkort vara för något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Discrete betyder i detta sammanhang separat och inte diskret. Vad skulle ett diskret grafikkort vara för något?

Mitt Radeon 9600 presterar ganska blygt. Kanske rentav diskret? Jag menar, det märks inte att det försöker göra något för att snabba upp ritningen av bilder.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Coolt. Hoppas det kommer linux drivers snabbt då också

Enligt Keith Packard på Intel så kommer deras grafikkort ha fungerande Linux-drivrutiner samtidigt som hårdvaran släpps.

De garanterar inte att det finns drivrutiner färdigpaketerade för just din favoritdistribution men de lovar, åtminstone muntligt, att de ska finnas i källkodsform och finnas tillgängliga för nedladdning från dag 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Enligt Keith Packard på Intel så kommer deras grafikkort ha fungerande Linux-drivrutiner samtidigt som hårdvaran släpps.

De garanterar inte att det finns drivrutiner färdigpaketerade för just din favoritdistribution men de lovar, åtminstone muntligt, att de ska finnas i källkodsform och finnas tillgängliga för nedladdning från dag 0.

Godis... så länge de har paket till ubuntu o redhat så skiter jag i resten

Btw: menar du inte från dag 1?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Discrete betyder i detta sammanhang separat och inte diskret. Vad skulle ett diskret grafikkort vara för något?

Diskret fungerar alldeles utmärkt att använda i det här sammanhanget.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Citat:

åtskild.

1) filos. o. naturv. åtskild, existerande hvar för sig, icke öfvergående i hvarandra l. i ngt annat; motsatt SAMMANHÄNGANDE.

Diskret används ju rätt ofta i elektronik prat, diskreta komponenter osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Godis... så länge de har paket till ubuntu o redhat så skiter jag i resten

Btw: menar du inte från dag 1?

jag tror han menar just dag 0, dvs INNAN eller iom släppet av hårdvaran. Att släppa nån dag innan kan ju va fördelaktigt för dem som vill ha paket då ligger de där klara o väntar på att du ska pressa in ditt kort du precis packat upp. kan va sömnbrist som talar, men jag uppfattade det som så iaf.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad som hände med S3? Tillverkar dom grafikkort fortfarande?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Är det någon som vet vad som hände med S3? Tillverkar dom grafikkort fortfarande?

Minns jag fel eller köpte inte VIA upp dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Godis... så länge de har paket till ubuntu o redhat så skiter jag i resten

Btw: menar du inte från dag 1?

Det är ju mest upp till Ubuntu's och RedHat's releaseteam att se till att de paketeras för just deras distributioner. Om jag förstått rätt så är Intel's policy bara att se till att källkoden ligger ute.

Jag menar dag 0 som i att drivrutinerna redan finns tillgängliga som källkod den dagen kortet kommer ut, inte att de nödvändigtvis släpps samma dag.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer nog lätt att köpa grafikkort från Intel.

Både ATI och NVIDIA suger, men NVIDIA suger lite mindre tror jag.

Intel kör med drivrutiner med öppen källkod på deras GMA-kretsar. Så gör Intel riktiga grafikkort som har öppen källkod, då kör jag lätt på Intel!

ATI och NVIDIA suger!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!