Google köper Gpgpu-företag

Permalänk
Melding Plague

Google köper Gpgpu-företag

I dagarna har det rapporterats att sökjätten Google har köpt företaget Peakstream, vilket är ett företag som bland annat har utvecklat verktyg för att öka prestanda på singel-trådade program på flerkärniga processorer och grafikkortsprocessorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den "vad är gpgpu" länken funkar inte...

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
den "vad är gpgpu" länken funkar inte...

En miss från vår sida - korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Google tar över världen (igen)...

In the year 2100 Emporor Google Rules with his Iron Fist...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Google tar över världen (igen)...

In the year 2100 Emporor Google Rules with his Iron Fist...

Jag är ingen expert. Men jag anser att det är bara en tidsfråga innan de blir för stora och inte får koll på verksamheten så att den blir vinstdrivande. Dessutom finns det många andra branscher än it-branchen som det finns stora bolag som har inflytande och makt. Men samtidigt är det bra att du och andra reagerar på deras uppköpande hit och dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Google tar över världen (igen)...

In the year 2100 Emporor Google Rules with his Iron Fist...

Hej! Vad betyder fist?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
Hej! Vad betyder fist?

Näve.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag är ingen expert. Men jag anser att det är bara en tidsfråga innan de blir för stora och inte får koll på verksamheten så att den blir vinstdrivande. Dessutom finns det många andra branscher än it-branchen som det finns stora bolag som har inflytande och makt. Men samtidigt är det bra att du och andra reagerar på deras uppköpande hit och dit.

Ja, fast samtidigt finns det många som menar att vi i västvärlden är på väg från ett industrisamälle till ett informationssamhälle, där den med mest information har mest makt, vilket google ligger bra till att få, deras senaste planer på att lagra varje googleanvändares surfvanor "för att kunna föreslå bra platser för användaren att besöka" kommer att ge dem.

Boken "Nätokraterna" är en läsvärd bok som avhandlar ämnet.

Google är på helt rätt spår om man vill ha mycket makt i framtiden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Det är bara en tidsfråga innan Google lanserar sitt egna OS, det ska bli väldigt spännande.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Det är bara en tidsfråga innan vi går på McGoogle och hugger in på en Altavista, det ska bli väldigt spännande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon bätre sökmotor?

Dom som sågar goggle kan bara inte söka, måste ha sin mamma som håller deras hand.

99% träff på goggle för mig hittils (siffra dragen ur röven, en uppskattad värde alltså)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Finns det någon bätre sökmotor?

Dom som sågar goggle kan bara inte söka, måste ha sin mamma som håller deras hand.

99% träff på goggle för mig hittils (siffra dragen ur röven, en uppskattad värde alltså)

Och du har ju totalt missat vad det handlar om. Google har de senaste fem åren utvecklats till så mycket mer än bara en sökmotor (jag anar av ditt inlägg att fem år är en relativt lång tidsperiod för dig).

Google har hand om all din mail, de har hand om statistiken för vilka som går in på dina hemsidor och de erbjuder dig alla office-program du kan tänkas behöva - givetvis körs de på deras server och de får därmed tillgång till allt du skriver. Dessutom har de, som du säger, världens bästa sökmotor och därmed även världens bästa möjligheter att styra hela världens informationsflöde. Detta var bara några exempel på områden som google har gett sig in på, det finns många fler.

Nu menar jag inte att google är ett ondskefullt företag, men om de skulle vilja så har de alla möjligheter att missbruka det förtroende världen (frivilligt eller ofrivilligt) har gett dem. Vi får helt enkelt hoppas att de inte gör det, och möjligtvis försöka hindra att de blir ännu större.

Permalänk
Medlem

Google blir bara större och större.

För några dagar sedan var det en kille i vår skola som kom och pratade om U-länder. Han gav några intressanta länkar till olika google sidor som innehåll statistik.

EDIT : Ibland blir man ju lite små sur när Steam inte fungerar, och steampowered är nere.

Undrar just vad som händer om google går ner, kanske bara för några timmar eller så. Men det skulle nog bli lite kaos!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Och du har ju totalt missat vad det handlar om. Google har de senaste fem åren utvecklats till så mycket mer än bara en sökmotor (jag anar av ditt inlägg att fem år är en relativt lång tidsperiod för dig).

Google har hand om all din mail, de har hand om statistiken för vilka som går in på dina hemsidor och de erbjuder dig alla office-program du kan tänkas behöva - givetvis körs de på deras server och de får därmed tillgång till allt du skriver. Dessutom har de, som du säger, världens bästa sökmotor och därmed även världens bästa möjligheter att styra hela världens informationsflöde. Detta var bara några exempel på områden som google har gett sig in på, det finns många fler.

Nu menar jag inte att google är ett ondskefullt företag, men om de skulle vilja så har de alla möjligheter att missbruka det förtroende världen (frivilligt eller ofrivilligt) har gett dem. Vi får helt enkelt hoppas att de inte gör det, och möjligtvis försöka hindra att de blir ännu större.

Jag missar inte mycket, men jag skrev till dom som inte förstår sig på goggle och envisas att använda sämre sk. sökmotorer

Och jag vet att Google är extremt stort, goggle earth, Goggle-mail m.m

Men som sakt, dom börjar bli förstora... sen undrar jag vad dom förstör genom att köpa företaget? kanske dom vill utnytja tekniken själva och skiter i oss som vill ha det, typ att spel/program blir optimerade för flerkärniga CPU fast dom är programerade för enkelkärninga...

EDIT: pinsamt att jag hela tiden stavar google med två g... typ goggle

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Dom får gärna köpa upp microsoft och förhoppningsvis göra nåt bättre av det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom får gärna köpa upp microsoft och förhoppningsvis göra nåt bättre av det

jag vill ha en google 360

Permalänk
Medlem

Google är välförtjänta av sin framgång, de red inte in på tronen pga brist på konkurens utan för att de hade en bra och välfungerande tjänst

Permalänk
Medlem

Varför är så många emot MS men tycker allt Google gör är hur bra som helst?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Varför är så många emot MS men tycker allt Google gör är hur bra som helst?

Ta som exempel Hotmail och Gmail

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Ta som exempel Hotmail och Gmail

som dag och natt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag tror iallafall på att det kommer komma ett företag som konkurrerar med Google inom snar framtid, om inte så kommer Google ha monopol på marknaden och köpa upp varenda företag som försöker konkurrera mot dem.

Frågan är bara hur lagarna och reglerna ser ut för monopolism.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Google är välförtjänta av sin framgång, de red inte in på tronen pga brist på konkurens utan för att de hade en bra och välfungerande tjänst

Permalänk
Medlem

Om George Orwells 1984 kommer förverkligas så är det på grund av Google. Google vet vad du söker efter, vilka sidor du klickar dig vidare till. De vet vad du diskuterar med dina vänner om du använder deras mailtjänst. Har du Google desktop installerat vet de vad du har för dokument sparade på din dator om du av vana klickar dig rakt igenom installationen. Så länge informationen endast finns hos google är det knappast någon fara, men hamnar det i fel händer så vet man inte vad som kommer att hända.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag tror iallafall på att det kommer komma ett företag som konkurrerar med Google inom snar framtid, om inte så kommer Google ha monopol på marknaden och köpa upp varenda företag som försöker konkurrera mot dem.

Frågan är bara hur lagarna och reglerna ser ut för monopolism.

Du har inte funderat på att det redan finns konkurrerande företag? Att det även fanns andra "innan google"? Har man inte kunskapen till att göra en bättre motor och få folk att använda den, ja då kommer man alltid bli snuvad på första platsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Google är välförtjänta av sin framgång, de red inte in på tronen pga brist på konkurens utan för att de hade en bra och välfungerande tjänst

så som det ser ut iaf får väl se om ett par år kanske det dyker upp lite skumma skandaler eller nått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
Det är bara en tidsfråga innan Google lanserar sitt egna OS, det ska bli väldigt spännande.

http://www.theregister.co.uk/2006/01/31/google_goes_desktop_l...
kanske inte ett helt eget os men ändå

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Avstängd

Trodde inte att Google skulle vara så intresserat av ett hårdvaru-företag.

Ganska läskigt att Google och Microsoft köper upp alla företag.

Google köpte YouTube och DoubleClick.
Microsoft köpte nåt stort, och är intresserade av att köpa Yahoo!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Varför är så många emot MS men tycker allt Google gör är hur bra som helst?

För att MS vill undanhålla information medan Google vill sprida information.

Jag tyckte MS var jättebra en gång i tiden. MS lyckades nå en bred marknad med den fria plattformen PC som grund. Och på så sätt har de bidragit till att många medelsvenssons på jorden skaffade en hemdator på väldigt kort tid - och det är de värda en eloge för.

Men, mina åsikter om MS har sedan dess mest gått utför. Jag delar visserligen Bill Gates visioner med en central Multimediamaskin i hemmet, men jag tycker att Microsoft känns mer och mer oseriöst. Kolla bara på klipp på premiärvisningar av diverse operativsystem och andra mjukvaruprodukter där något gått åt helt åt skogen. De verkar helt enkelt inte bry sig om kvalitet, utan snarare om kvantitet och därmed (tyvärr) snabba "fickpengar". BG talar om revolutionerande funktioner i deras senaste OS, funktioner som funnits ute ett par år på marknaden, fast inte just i MS OS. Och WOW-hypen är tramsig i minst två avseenden. För det första trodde jag att grottmänniskorna som gick på denna typ av reklam var utdöda sedan åttiotalet, för det andra så är Ubuntu med Beryl tio gånger WOW-igare (hur många lyckades jag sälja till nu ..).

Nä, Google är min klara favorit när det står mellan dessa giganter idag. Men hur Google beter sig om 15 år, det kan man ju bara sia om.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3