Safari nu även för Windows

Permalänk
Moderator
Testpilot

Använder inte ens Safari på min Mac. Firefox is the name of the game..

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
varför har du så mycket minne för då, om
du inte tycker om att använde det?
programmen släpper det mesta av minnet
när andra program behöver det. om de är
konstruerade så, vilket de nämna
programmen är.

Dels för att jag vill använda minnet till vettiga saker och inte för att få lite text serverad - men även för att i alla fall opera/firefox/IE blir fruktansvärt sega när de används flitigt och tar upp så mycket minne. Webbläsarna ger helt enkelt upp när de blir för minnestunga.

Tycker inte att "lämna ifrån" sig minnet argumentet fungerar alls. Det betyder ju likväl att webbläsaren snor en massa minne från andra program vilket inte behöver vara särskilt önsvärt - också helt utan anledning, anser jag.

Med den filosofin skulle man ju aldrig behöva uppgradera ramet om man hade tillräckligt för varje enskild applikation - och att så inte är fallet hoppas jag slippa förklara.

Permalänk

Funkar bra i Mac OS X dock.

Funkar bra i Vista men i XP så dyker den ganska ofta. Synd att betan är så instabil, men kul att den är så mycket snabbare! Bonjour stödet borde alla tacka och ta emot!

Permalänk

Safari för Windows är väl bara ett försök att få in en fot plus en möjlighet för utvecklare på Windows att testa sina Web 2.0 grejer direkt för att se om de funkar med iPhone/OS X. Den här betan är bara på skoj.

Firefox under OS X? Urk. Nej tack. Kolla Camino 1.5 istället. Det perfekta mellantinget mellan Safari och FF.

Snabb webläsare hit och snabb webläsare dit.. man ska väl först se till att sitta med en bra uppkoppling. Hellre bra hantering av tabbar och bokmärken.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
På de gamla goda 60, 70 och 80 talet så var all mjukvara fri mjukvara som kom med källkod.

Sen på 90-talet, då kom proprietär mjukvara av zionister.

Proprietär mjukvara är ond.

Vad har du rökt egentligen? All mjuvara var fri? Haha!

Du använder förmodligen själv proprietär mjukvara dagligen. Jag använder öppen källkod och har ingenting emot det, men respekterar också att folk vill hålla källkoden "stängd" och tjäna pengar på sina program.

Permalänk
Medlem

usch de va inte en skonsam upplevelse. Hoppas det blir bättre!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Med den filosofin skulle man ju aldrig behöva uppgradera ramet om man hade tillräckligt för varje enskild applikation - och att så inte är fallet hoppas jag slippa förklara.

Nu är ju inte allt i en app swappbart (utan bara ca 80%) men så länge man har vettig minneshantering på datorn med "paged" -minne som kan laddas innan det anropas (precis som diskcachening) så behöver man inte så mycket mer minne än vad som är respektive minikrav.
(Så förklara gärna!)
Trodde alla operativ hanterade detta snyggt nu för tiden.
Sen om någon enskild app har minnesläckor som käkar upp låst minne så är det väl snarast det som är problemet och inte att andra app laddar mycket som "bara" tar minne som hamnar i "pages out".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Använder inte ens Safari på min Mac. Firefox is the name of the game..

Jag gillade inte formulärfälten till firefox i osx, blev att jag körde bonecho som i stället ballade ur och dolde element på skrivbordet, upprepades mellan omstarter dessutom.

Safari för win fungerar störtbra för min del, krashar nån gång om dagen men det är ju beta som sagt. Känns verkligen att den är rakt portad från osx då hela fönstret agerar som en osx-mjukvara och inte en windowsmjukvara. Tex fönsterstorleksändring på hörnet.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nu är ju inte allt i en app swappbart (utan bara ca 80%) men så länge man har vettig minneshantering på datorn med "paged" -minne som kan laddas innan det anropas (precis som diskcachening) så behöver man inte så mycket mer minne än vad som är respektive minikrav.
(Så förklara gärna!)
Trodde alla operativ hanterade detta snyggt nu för tiden.
Sen om någon enskild app har minnesläckor som käkar upp låst minne så är det väl snarast det som är problemet och inte att andra app laddar mycket som "bara" tar minne som hamnar i "pages out".

Suck...
Att det finns folk som kan försvara onödigt tung minnesåtgång. Sanslöst...

Jag är inte helt säker på detta, men jag skulle gissa (antar att du behöver källa på det, ska se om jag kan hitta något) att internminnet är snabbare än sekundärminnet - under förutsättningen att man använder sig utav en hårddisk eller kanske flashdisk som sekundärminne då..

Sen vet jag inte, men de flesta moderna desktop-OS stödjer nog multitasking. Det bör kanske undersökas närmare i och för sig men även om jag inte kan komma med något bevis för det så har jag en känsla som säger att det är så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag är inte helt säker på detta, men jag skulle gissa (antar att du behöver källa på det, ska se om jag kan hitta något) att internminnet är snabbare än sekundärminnet - under förutsättningen att man använder sig utav en hårddisk eller kanske flashdisk som sekundärminne då..

Givetvis är internmimme (RAM) typ 100 gånger snabbare än lagringsminne (typ flash, HD osv.) men det har ju inte så mycket med saken att göra för den del av en applikations minnesadresser som är swappade används inte så det spelar liten roll (under förutsättning som jag skrev, men du kanske inte läste, att "prefetch" funkar hyfsat bra).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen vet jag inte, men de flesta moderna desktop-OS stödjer nog multitasking. Det bör kanske undersökas närmare i och för sig men även om jag inte kan komma med något bevis för det så har jag en känsla som säger att det är så. [/B]

Sen vet jag inte vad du finner för anledning att skriva detta i tråden och alldeles speciellt i ett inlägg som man skulle kunna tro är ett svar på det jag skrev eftersom du citerade mig...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Varför uppför sig min Safari såhär då? Helknäppt!
Det fattas text både här och där. Har betett sig såhär sen installation.
Har dock fixat så att bokmärken fungerar (typ) genom ett hack (byta ut namnet på katalogen en.iproj till sv.iproj)

http://pici.se/73591
http://pici.se/73593
http://pici.se/73594

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Givetvis är internmimme (RAM) typ 100 gånger snabbare än lagringsminne (typ flash, HD osv.) men det har ju inte så mycket med saken att göra för den del av en applikations minnesadresser som är swappade används inte så det spelar liten roll (under förutsättning som jag skrev, men du kanske inte läste, att "prefetch" funkar hyfsat bra).

Nej, swappade minnesadresser används inte för tillfället ...

Jag förstår inte att jag ens argumenterar för att onödigt utnyttjande av virtuellt minne är onödigt ...
Hade prefetch fungerat perfekt i teroin så har du en poäng - om än en väldigt liten sådan. I strömsnåla miljöer drar de då bara onödigt med ström.
Men nu lever vi inte i en perfekt värld och prefetchalgoritmerna klarar inte av att förutspå dina nästa steg. Tyvärr.
Dessutom så kanske hårddisken används till annat? (återkoppling till multitasking)

Prefetch finns för att minimera ett problem. Problemet försvinner inte pga. prefetch (oavsett hur bra OSet är eller vem som gjort det ). Så, problemet är fortfarande ett problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Sen vet jag inte vad du finner för anledning att skriva detta i tråden och alldeles speciellt i ett inlägg som man skulle kunna tro är ett svar på det jag skrev eftersom du citerade mig...

Förlåt mig, tråden handlar ju om safari. Och självklart kan man inte då under några omständigheter påpeka förhållanden där safari inte är det enda aktiva programmet på en dator. Särskilt inte när de påverkar safari och safari påverkar dem genom att eventuellt exempelvis dra onödigt med minne.

Jag hoppas för mitt liv att du inte kan övertyga någon att det är OK att offra minnesutrymme helt utan anledning.

FFS - jag har ju inte ens riktiat kritiken rakt mot apple så ingen behöver ta det personligt.

Det är fortfarande en beta och jag påpekade att om minnesanvändningen är (vilket jag inte alls vet ens i betan (jag sa om)) sämre än i firefox/opera så är det dåligt - eftersom den redan är ett problem i firefox/opera (anser jag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Hade prefetch fungerat perfekt i teroin så har du en poäng - om än en väldigt liten sådan. I strömsnåla miljöer drar de då bara onödigt med ström.

I så fall väldigt konstigt att cache för diskar används i årtionden nu och att cachens storlek är en viktig parameter i HD-prestanda.
Du får väl tala om för att att det de håller på med är helt onödigt och drar bara massa ström i onödan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Förlåt mig, tråden handlar ju om safari. Och självklart kan man inte då under några omständigheter påpeka förhållanden där safari inte är det enda aktiva programmet på en dator. Särskilt inte när de påverkar safari och safari påverkar dem genom att eventuellt exempelvis dra onödigt med minne.

Fortfarande är der ju runt 20% av minnet som en app tar som är låst i RAM-minnet så jag förstår inte vad du far efter alls faktiskt.
Verkar som du fått det här med virituellt minne helt om bakfoten.

< http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Varför uppför sig min Safari såhär då? Helknäppt!
Det fattas text både här och där. Har betett sig såhär sen installation.
Har dock fixat så att bokmärken fungerar (typ) genom ett hack (byta ut namnet på katalogen en.iproj till sv.iproj)

http://pici.se/73591
http://pici.se/73593
http://pici.se/73594

Har läst det är skillnad på buggar i svenska respektive amerikanska versionen av windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Dels för att jag vill använda minnet till vettiga saker och inte för att få lite text serverad - men även för att i alla fall opera/firefox/IE blir fruktansvärt sega när de används flitigt och tar upp så mycket minne. Webbläsarna ger helt enkelt upp när de blir för minnestunga.

fattar inte vad du menar. anser du inte att surfning är
ett vettigt användningsområde stäng browsern dåra.
då frigörs det minne. varken opera eller firefox blir sega
då de tar upp mycket minne. tvärtom! se över din dator-
konfiguration om du upplever det så för det är precis
tvärtom RAM fungerar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker inte att "lämna ifrån" sig minnet argumentet fungerar alls. Det betyder ju likväl att webbläsaren snor en massa minne från andra program vilket inte behöver vara särskilt önsvärt - också helt utan anledning, anser jag.

jo det fungerar ypperligt. testa själv, dra igång en
vansinnes-session och surfa på minneskrävande sajter
se till att firefox eller opera drar mycket minne. skapa en ny
process som är aggressiv i sitt sätt att allokera minne och du
skall se att browsern släpper ifrån sig minne.
möligtvis är detta en operativsystemsfråga. det skulle inte
förvåna mig.

inte helt otippat blir firefox och opera sega efter att
den trejde processen gjort sitt. dvs när browsarna tvingats swappa. diskar är långsammare än ram-minne. så därför
tar det ett tag att återskapa data i minnet.

edit

i opera kan man faktiskt frigöra minne själv. töm cache, stängda webbsidor (papperskorgsikonen) och om man vill, radera history. eller så anger man ett maxvärde för minnesanvändningen och ett maxvärde för historyn. det fungerar ganska hyggligt. men inte perfekt.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
I så fall väldigt konstigt att cache för diskar används i årtionden nu och att cachens storlek är en viktig parameter i HD-prestanda.
Du får väl tala om för att att det de håller på med är helt onödigt och drar bara massa ström i onödan...

God morgon
Citatet du svarade på handlar om prefetch i dagens OS.

Visst blir processen snabbare med cachen men det är inget jag kommenterat.

Klarar du av att lägga allt i ramet utan att behöva skjuta undan delar av det i det på sekundärminnet så slipper du ju accessa sekundärminnet alls vilket förlänger batteritiden i ex. bärbara datorer. Och förbättrar prestandan.
Särskilt om man stängt av disken för att spara ström.

Men det är klart, onödigt att få bättre prestanda och bättre batteritid när man likväl kan få sämre prestanda och sämre batteritid - helt utan extra kostnad Eller vad säger du? Låter det inte som en bra deal?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Fortfarande är der ju runt 20% av minnet som en app tar som är låst i RAM-minnet så jag förstår inte vad du far efter alls faktiskt.
Verkar som du fått det här med virituellt minne helt om bakfoten.

< http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory >

20% av en stor kaka är mer än 20% av en liten kaka till att börja med (men visst, lätt ansett försumbart i sammanhanget).

Medger att jag använder termen virtuellt minne lite felaktigt (men medvetet) för att förenkla.
Verkar som du fått det här med sunt förnuft om bakfoten dock.

Finns en anledning till att folk lägger sina page-filer på ramdiskar som bara är dedikerade delar av internminnet för att slippa att onödiga saker läggs i någon växlingsfil på sekundärminnet. Visst, många gånger gör folk det kanske av fel anledningar och får "fel" resultat men du är nog rätt ensam om att hylla virtuella minnet och prefetchalgoritmerna så till den grad att det inte spelar någon roll huvida datan i sig ligger i internminnet eller sekundärminnet.

Optimalt så vill man ha allt i ram-minnet (om möjligt förstås), något som försvåras av minnestunga applikationer (konstigt ).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
fattar inte vad du menar. anser du inte att surfning är
ett vettigt användningsområde stäng browsern dåra.
då frigörs det minne. varken opera eller firefox blir sega
då de tar upp mycket minne. tvärtom! se över din dator-
konfiguration om du upplever det så för det är precis
tvärtom RAM fungerar!

Visst är surfning ett vettigt användningsområde. Men om man jämför med att rendera en filmsnutt t.ex. så känns det bra mer berättigat att 3D programmet tar mycket ram än att en webbläsare som i princip enbart ska visa bilder och text tar massa minne.

På den gamla goda tiden kunde man utan problem surfa extremt snabbt med en Pentium 2 dator med 128 mb ram. Minnesanvändningen idag mot då är enormt mycket större - och det enda vi fått för det är störigare reklam.
Det anser jag inte som vettigt utnyttjande av resurser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman

jo det fungerar ypperligt. testa själv, dra igång en
vansinnes-session och surfa på minneskrävande sajter
se till att firefox eller opera drar mycket minne. skapa en ny
process som är aggressiv i sitt sätt att allokera minne och du
skall se att browsern släpper ifrån sig minne.
möligtvis är detta en operativsystemsfråga. det skulle inte
förvåna mig.

inte helt otippat blir firefox och opera sega efter att den trejde
processen gjort sitt. det har att göra med disk swapping
och det är inget konstigt. diskar är långsammare än ram-
minne.

Möjligt att firefox/opera är dåligt skrivna alternativt (och kanske troligare?) plugginsen (med det menar jag väl nog främst flash (jag gissar bara, vet inte vad det är som segar ner dem men jag ser i alla fall resultatet dagligen)) men programen blir oavsett extremt sega och i slutändan helt oanvändbara. Detta oavsett OS och minnesmängd till förfogande (ok, jag har inte testat detta så noga på OS X, men *nix och XP samt Vista i alla fall - tror därför snarare problemet ligger i programmen snarare än OSen).

Du har rätt i att det i sig inte beror på minnesanvändningen och att jag på väldigt vaga grunder dragit den kopplingen (och antagit att safari har ett liknande förhållande) - om nu safari visar sig fungera lika rappt när det är precis nystartat som när har massa fönster och tabbar uppe och drar 400 mb så är det mycket möjligt att jag byter till safari även om minnesanvändningen skulle vara högre.
Även fasst jag tycker det är smått absurt (och onödigt) att en webbläsare överhuvudtaget kan ta så mycket minne
_____________________________________________________

Det jag ursprungligen skrev var att jag föredrar ett program som tar mindre minne över ett som tar mer minne. Att det skulle uppstå sådana diskussioner från det kunde jag inte drömma om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är surfning ett vettigt användningsområde. Men om man jämför med att rendera en filmsnutt t.ex. så känns det bra mer berättigat att 3D programmet tar mycket ram än att en webbläsare som i princip enbart ska visa bilder och text tar massa minne.

tror inte det är någon som säger emot dig i det här avseendet.
lyckligtvis har man vanligen gott om minne på maskiner avsedda för
filmrendering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På den gamla goda tiden kunde man utan problem surfa extremt snabbt med en Pentium 2 dator med 128 mb ram. Minnesanvändningen idag mot då är enormt mycket större - och det enda vi fått för det är störigare reklam.
Det anser jag inte som vettigt utnyttjande av resurser.

min laptop 400 mhz 256 mb ram har inga problem med minnesanvändningen.
den används till surfning och lite programmering och det fungerar bra.

men du måste tänka på att utvecklingen går framåt. när p2 var moderna
fanns knappt flash (jag kommer inte ihåg). och browsrarna hanterade inte
lika mycket grafik som idag. inte lika mycket skript heller. så det är inte en
rättvis jämförelse du tar upp. om du har intresse går det i vissa browsrar att
ställa in hur aggresiv den skall vara i sitt minnesanvändande. safari
borde få en likartad när den släpps final!

blir din browser seg tycker jag att du bör se dig om efter sätt att stoppa
reklam. de är ofta av ondo, prestanda-wise. speciellt dåligt skriven flash.

hej safari!
jag har samma uppritnings problem som Ckytep. en del text blir underscore
(________________)????
tur att det är gratis att uppdatera. om de tänkt släppa uppdateringar.
har läst på idg att windows versionen inte alls är säker så man kanske gör
klokt i att använda den sparsamt eller bara för att testa sina webbapplikationer.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Ruggigt larvig diskussion ni har!...;)

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
tror inte det är någon som säger emot dig i det här avseendet.
lyckligtvis har man vanligen gott om minne på maskiner avsedda för
filmrendering.

Själv har jag inte råd med en egen renderingsfarm så den får dela minne med webbläsaren.
3D var ett extremt exempel men betydligt vanligare saker som photoshop och spel gäller ju fortfarande (att kunna alt-tabba ur ett spel och in i webbläsaren direkt t.ex - med minnestunga program som swappats ner så kan det ta en stund vilket är onödigt om minnesanvändningen från början var onödig).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
min laptop 400 mhz 256 mb ram har inga problem med minnesanvändningen.
den används till surfning och lite programmering och det fungerar bra.

men du måste tänka på att utvecklingen går framåt. när p2 var moderna
fanns knappt flash (jag kommer inte ihåg). och browsrarna hanterade inte
lika mycket grafik som idag. inte lika mycket skript heller. så det är inte en
rättvis jämförelse du tar upp. om du har intresse går det i vissa browsrar att
ställa in hur aggresiv den skall vara i sitt minnesanvändande. safari
borde få en likartad när den släpps final!

Visst är det så, men trotts det har jag betydligt större problem idag med betydligt vassare hårdvara än vad jag hade då.

Och visst för att sidorna är mer avancerade, men prestandan bör inte skala så dåligt som den gör IMHO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
blir din browser seg tycker jag att du bör se dig om efter sätt att stoppa
reklam. de är ofta av ondo, prestanda-wise. speciellt dåligt skriven flash.

Möjligt, men är av naturen (och pga. erfarenhet) försiktig med automatisk filtrering av hemsidor/mail m.m. Stör mig normalt inte det minsta av reklamen i sig heller.

Kan däremot rekommendera flashblock, som låter en starta alla flashobjekt manuellt. Vilket gör att flashreklam aldrig behöver visas och betunga processorn - vilket helt klart ger en märkbar skillnad i batteritiden på bärbara (och livslängden för en tung webbläsarsession).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Ruggigt larvig diskussion ni har!...;)

Du ska bara veta hur mycket jag håller med dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Funkar bra i Mac OS X dock.

Funkar bra i Vista men i XP så dyker den ganska ofta. Synd att betan är så instabil, men kul att den är så mycket snabbare! Bonjour stödet borde alla tacka och ta emot!

Fick avinstallera safari från mina macar (kör eg opera) för det sabbade widgets och Adium.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

tycker det låter som att du behöver trimma inställningar
för minneshantering i din webbläddrare. det framgår ej
vilken du använder normalt men finns det ej sådana
möjligheter kanske du skulle tjäna på att byta till en där
det är möjligt. bara en tanke. stör du dig på problemet
ofta är det ju värt att tänka över saken.

nu tycker jag att vi lämnar den här frågan och fortsätter
att diskutera om safari på windows!

vad tror ni syftet är, vilka är målgruppen och kommer
apple att ge gärnet och satsa på en ofantlig kampanj
för safari? (final)

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Håller med.

iPhone stödet känns rätt rimligt, vet inte hur det är tänkt att programmen för iPhone ska skrivas men det underlättar ju enormt för windowsanvändare om det är så att safari krävs för att testa dem.

Och det är lär ju bredda communityn väldigt mycket för iPhone, särskilt om det är meningen att man ska kunna göra enkla program smidigt- typ gadgets och liknande. Men vet inte något om det, kanske sades något om det på keynoten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
God morgon
Citatet du svarade på handlar om prefetch i dagens OS.
Visst blir processen snabbare med cachen men det är inget jag kommenterat.

Misstänkte nästan att du hängt upp dig på ordet "prefetch" som ju MS lagt rabarber på. Men säg att 'förutsäga vad som ska komma' och du har något som kan kallas "prefetch" och som dessutom använts i diskcachening i årtionden. Men alla har väl fel antar jag…

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Klarar du av att lägga allt i ramet utan att behöva skjuta undan delar av det i det på sekundärminnet så slipper du ju accessa sekundärminnet alls vilket förlänger batteritiden i ex. bärbara datorer. Och förbättrar prestandan.
Särskilt om man stängt av disken för att spara ström.

Givetvis, men det finsn ju enkla anledningar till att i stort sett alla operativ numera hanterar virituellt minne, och det är ju inte bara ett historiskt arv. Men alla har väl fel antar jag…

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men det är klart, onödigt att få bättre prestanda och bättre batteritid när man likväl kan få sämre prestanda och sämre batteritid - helt utan extra kostnad Eller vad säger du? Låter det inte som en bra deal?

Antar att du tycker alla opertativs skrivs helt fel idag och att det var bättre innan windos 3?
[Alternativt att windows 3 är roten till det onda i att dagens applikationer inte snålar extremt med minnet.]
Tror nog alla tycker att det mesta blivit bättre sedan windows 3. Men alla har väl fel antar jag…

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns en anledning till att folk lägger sina page-filer på ramdiskar som bara är dedikerade delar av internminnet för att slippa att onödiga saker läggs i någon växlingsfil på sekundärminnet. Visst, många gånger gör folk det kanske av fel anledningar och får "fel" resultat men du är nog rätt ensam om att hylla virtuella minnet och prefetchalgoritmerna så till den grad att det inte spelar någon roll huvida datan i sig ligger i internminnet eller sekundärminnet.

Tror du har lite svårt att hänga med. Aktiva delar i en applikation hör hemma i primärminne så mycket det går (och säg 20% + 40%) men att ha resten (40% ) är det ju inte mycket nytta med.
Problemet blir först när de 40% av swappbart som bör vara i primärminnet swappas, men det är en fråga om pageing <http://en.wikipedia.org/wiki/Paging > och cacheteknik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Optimalt så vill man ha allt i ram-minnet (om möjligt förstås), något som försvåras av minnestunga applikationer (konstigt ).

Snarare av applikationer som ska ha allt i primärminnet trots att bara en del (ovan sa jag 20+40%) behövs där. Vilket är bäst? Att ha 100% av 350MB eller 60% av 500MB?
[Behöver jag tala om att 0.6 x 500 = 300? känns säkrast tror jag.]
Säg att du har 1.6GB och fem apps på 350MB : tusan det gick inte. Men säg att du har fyra apps på 500MB som behöver 60% i minnet för att funka fullt till det du gör 90% av tiden : ja det går ju fint, och det finns ju til loch med 100MB över till sådant som faktiskt inte behöver vara där…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Misstänkte nästan att du hängt upp dig på ordet "prefetch" som ju MS lagt rabarber på. Men säg att 'förutsäga vad som ska komma' och du har något som kan kallas "prefetch" och som dessutom använts i diskcachening i årtionden. Men alla har väl fel antar jag…

Vi pratade dock om "moderna OS" och eventuella kostnader av att inte få plats med allt i internminnet.
Lite kan du väl tänka själv också? Bara för att du missuppfattade något så betyder det inte att du måsta ta det till sin spets och förlöjliga dig över det (gäller även när jag/någon skriver fel).

Känns som du inte behärskar det du pratar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Givetvis, men det finsn ju enkla anledningar till att i stort sett alla operativ numera hanterar virituellt minne, och det är ju inte bara ett historiskt arv. Men alla har väl fel antar jag…

Ja, för att internminnet inte räcker till?
En anledning att hålla ner onödiga minneskrav kanske?
No shit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Antar att du tycker alla opertativs skrivs helt fel idag och att det var bättre innan windos 3?
[Alternativt att windows 3 är roten till det onda i att dagens applikationer inte snålar extremt med minnet.]
Tror nog alla tycker att det mesta blivit bättre sedan windows 3. Men alla har väl fel antar jag…

Jösses, vi pratar om ett eventuellt onödigt minnesutnyttjande...
Vad som är onödigt beror ju på nyttan av det som tar minnet (den som inte ser den ökade overheaden i dagens OS som något positivt ser det säkert som onödigt - jag gör det dock inte (rent generellt), lite trollning fick dig säkert på det spåret). Men eftersom jag ursprungligen pratade om ett onödigt utnyttjande så är det under den antagelsen som i alla fall jag utgått från.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tror du har lite svårt att hänga med. Aktiva delar i en applikation hör hemma i primärminne så mycket det går (och säg 20% + 40%) men att ha resten (40% ) är det ju inte mycket nytta med.
Problemet blir först när de 40% av swappbart som bör vara i primärminnet swappas, men det är en fråga om pageing <http://en.wikipedia.org/wiki/Paging > och cacheteknik.

Snarare av applikationer som ska ha allt i primärminnet trots att bara en del (ovan sa jag 20+40%) behövs där. Vilket är bäst? Att ha 100% av 350MB eller 60% av 500MB?
[Behöver jag tala om att 0.6 x 500 = 300? känns säkrast tror jag.]
Säg att du har 1.6GB och fem apps på 350MB : tusan det gick inte. Men säg att du har fyra apps på 500MB som behöver 60% i minnet för att funka fullt till det du gör 90% av tiden : ja det går ju fint, och det finns ju til loch med 100MB över till sådant som faktiskt inte behöver vara där…

Kortfattat.
Internminne - bra.
Växling - dåligt sett ur prestanda men bra pga. ökade möjligheter (pga. "ökat" virtuellt minne).

Kan vi vara överens om det?

Din wiki-länk:

Citat:

Most operating systems use the least recently used (LRU) page replacement algorithm. The theory behind LRU is that the least recently used page is the most likely one not to be needed shortly; when a new page is needed, the least recently used page is discarded. This algorithm is most often correct but not always ...

-> Onödig minnesanvändning - Obra.

edit:
Ordet minnesanvändning låter fel, snarare minnesutrymmeskrav eller nåt. Hoppas Ni inte hänger upp er på ordval.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Fick avinstallera safari från mina macar (kör eg opera) för det sabbade widgets och Adium.

Vilka widgets då? Mina funkar än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kortfattat.
Internminne - bra.
Växling - dåligt sett ur prestanda men bra pga. ökade möjligheter (pga. "ökat" virtuellt minne).

Kan vi vara överens om det?

Helt klart, men:
Det är ett orimligt antagande.

Iom att applikationer gör många saker så är det idioti att ha allt i internminnet - det ligger där till ingen nytta.
Ta en sådan sak som word count i word. Tror inte jag använt det på några år. Givetvis är det idioti att ha det i primärminne. Tyvärr är det något som finns i programmet så det går inte ladda programmet utan det. Men om det laddas och pagas ut så är det inget problem. Likadant är det med mängder med grejor. Kollade lite på Safaris minnesanvändning nyss och det använder 366MB i primär varav 28MB delat med annan app, och i swappen ligger det 1.2GB. Minnet är faktiskt inte mer än 640MB (med 9MB ledigt och 79MB resistent, fast 148MB kan swappas ut utan att det märks något för det är inaktivt) och swappen 6GB.
Var nog några veckor sedan jag startade om tror jag Skit samma…
Problemet är att applikationer gör så mycket och man använder så lite så det kan lika gärna stuvas undan temporärt för det är bara ivägen - dvs. swappas. Vora alla apps små och specialiserade på en sak så vore det väl vettigt om de var minnessnåla för då skulle man inte ha mycket onödigt laddat - mer än onödiga apps igång då möjligen - men då programladdning är så mycket långsammare än swapåtkomst så vore det faktiskt en prestandaförlust (för fallet där man får dra igång en app för en viss funktion jämfört med att ha en app igång som har funktionen swappad).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vilka widgets då? Mina funkar än så länge.

Swedish lexin o några mer. Inte alla o i adium sabbades chatfönstret som jag hade transparent bakgrund på. Ok, inga stora grejer men som sagt så tycker jag safari är skit hur som helst.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Helt klart, men:
Det är ett orimligt antagande.

Iom att applikationer gör många saker så är det idioti att ha allt i internminnet - det ligger där till ingen nytta.
Ta en sådan sak som word count i word. Tror inte jag använt det på några år. Givetvis är det idioti att ha det i primärminne. Tyvärr är det något som finns i programmet så det går inte ladda programmet utan det. Men om det laddas och pagas ut så är det inget problem. Likadant är det med mängder med grejor. Kollade lite på Safaris minnesanvändning nyss och det använder 366MB i primär varav 28MB delat med annan app, och i swappen ligger det 1.2GB. Minnet är faktiskt inte mer än 640MB (med 9MB ledigt och 79MB resistent, fast 148MB kan swappas ut utan att det märks något för det är inaktivt) och swappen 6GB.
Var nog några veckor sedan jag startade om tror jag Skit samma…
Problemet är att applikationer gör så mycket och man använder så lite så det kan lika gärna stuvas undan temporärt för det är bara ivägen - dvs. swappas. Vora alla apps små och specialiserade på en sak så vore det väl vettigt om de var minnessnåla för då skulle man inte ha mycket onödigt laddat - mer än onödiga apps igång då möjligen - men då programladdning är så mycket långsammare än swapåtkomst så vore det faktiskt en prestandaförlust (för fallet där man får dra igång en app för en viss funktion jämfört med att ha en app igång som har funktionen swappad).

Håller med till 100%.

Fasst jag klagade på att Safari eventuellt drar onödigt mycket minne. Och får som svar att det inte gör något om så är fallet pga. att det swappas..
Onödigt minnesutnyttjande fyller ingen funktion och bör varken vara utswappat eller i primärminnet.
Jag säger inte att man ska optimera i all oändlighet men som jag skrev, om Safari är värre än opera/firefox (som IMHO redan är kassa på det) så är det en nackdel för mig (men visst, glömde specifiera att det främst gäller om ungefär samma förhållande för respons och minnesanvändningen gäller).

Minnesanvändningen av själva Safari efter uppstart ser jag inte som ett problem - utan det är när sidorna laddats osv. som det hela sätts på prov - så word-count i word exemplet tycker jag inte passar perfekt här (om det inte var det du menade? Isåfall har vi nog missuppfattat varandra och då hållar jag med dig mycket tidgare (startup är ju också en liten del av den totala användningen vid 'grov' användning)).

Permalänk
Medlem

Prövade faktiskt Safari för Windows nu, och är ju inte direkt imponerad. Gräsligt rent ut sagt. Sidorna renderades ju inte alls korrekt. Att de ens vågade släppa detta till allmänheten är för mig en gåta.