Antipiratbyrån fortsätter samla ip-nummer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX

De stora bolagen och deras intresseorganisationer bör omedelbart sluta rota i folks privatliv (ett skyddat privatliv är värt oändligt mycket mer ur samhällssynpunkt än ett fåtal storbolags ekonomiska vinst) och sluta klaga på den fria och moderna teknik som gör att duktiga artister lyckas tjäna mer pengar på egen hand utan dessa bolag.

Nästan like "kommunistiskt" men faktisk låter ganska intressant!!
CD skivor kostar pengar pga av mellanhänder, och som jag sagt tidigare.
Låt Artisterna ha sina EGNA hemsidor och låt folk ladda ner albumet för en TIA!!!
det skulle inte finnas ett enda album som småglinen inte skulle köpa.

Och artisten skulle bli ÄNNU rikare, det är så här det borde vara, och på hemsidan kan artisten ta sin tid ATT TACKA den som betalar, och ha lite EXTRA material som behind the scenes och lite privata intrevjuer ETC ETC
ARtisterna vet faktiskt inte hur de skall ge lite service till sina fans.
Vissa länder är bättre på detta än andra.

Problemet är helt enkelt att bolagen och många artister inte har hängt med utvecklingen helt enkelt. Hur många "NYA" kändisar har ens get ut bättre ljud än cd?? JAg har i alla fall knappt kunnat hitta några bra konserer eller dvd audio etc. utan då blir det direkt klassik och anna musik.

och tar man tid och pengar för att köpa en CD borde man ju fö lite gratis posters, små vykort... eller NÅGOT för fan, det är ju så snålt at man tror att man köper medecin på apoteket!

Ingen service, inget köp säger jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Så taskigt. Du vill med andra ord tanka för fullt men vill att de som verkligen gör någonting tillgängligt för dig ska ta all risk, snacka om egoism. Inte konstigt att P2P är så hatat inom en viss grupp.

jag är inte egoist. men det är ju problemet med hela den här "fildelar" frågan om att saker kommer ut på internet innan dom kommer ut i affärerna. det är ju skiv- och filmbolagens fel och inte piraterna egentligen. till exempel Warner Bros om dom inte vill att en film ska komma ut på internet innan världspremiären så får dom fixa högre säkerhet.
Alltså det jag menar är det att det är bolagen som har dålig koll och skyller det mesta på piraterna.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att många filmer ska komma så mycket senare i Sverige och andra länder. Världspremiärer tror jag minskar piratkopieringen. Om det nu är översättningen som tar tid så kan de väl visa filmerna utan text först eller med englesk text om de nu vill det. Att sedan mindre kända filmer där inte filmrullarna tillverkas i lika många exemplar och således måste lånas ut till olika biografer gör mindre. De görs det inte lika mycket reklam för så man känner inte lika mycket att man blir "snuvad på konfekten" om man går på bio några månader senare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt fel att en privat organisation (iaf en organisation av privata företag) ska ha rätt att registrera människor som i deras ögon brutit mot lagen. Särskilt en lag de har direkt vinstintresse i att dessa människor följer.

Ett fritt demokratiskt land bör IMHO endast ha en polismyndighet som lyder under folket, staten, och inte vinstdrivande företag.

Sedan att en lag som kriminaliserar fildelning behövs borde ju vilken icke-kommunist som helst förstå. Skivbolagen bör ju lika väl förstå att deras höga priser och gammalmodiga distributionssätt driver folk att fildela.

UNF har ju knappast rätt att gå runt på stan och bokföra människor som bryter mot lagen och dricker alkohol på allmän plats...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Citerar Frida i en intervju från Aftonbladet:

Citat:

Frida är ingen blyg tjej.
Men – hon hade aldrig fått till den här megahiten utan det som kallas internet.
– Nej, jag är alldeles för feg för att skicka mina grejer direkt till skivbolag. Jag hade aldrig vågat söka till ett program som ”Idol” heller. Utan nätet hade jag varit en nobody.

Når större publik
Om nätet – mera konkret: olaglig nerladdning – fått mycket skäll för skivbranschens kris, finns det som alltid en annan sida av saken. Artister kan i dag skippa hela etablissemanget av multinationella bolag och lägga ut sina grejer direkt och nå en stor publik via youtube.com, myspace.com, allears.se…
– Det är nästan roligare att lägga ut grejer på nätet än att ge ut dem på skiva. Jag menar, jag sitter i min klädkammare, gör en låt, lägger ut den, och omedelbart får jag gensvar, beröm och kritik. Man lär sig skitmycket. Det är underbart.

http://aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,1091881,00.h...

Någon som fortfarande säger emot att skivbolagen klagar pga de är på väg att förlora makten över artisten och sin egen existens?

Får bli det sista i denna tråd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Som det är nu i Sverige ja. Men det finns ingenting som säger att det är det rimligaste eller bästa sättet om man tittar på hur omvärldens ISPs fungerar.

Oberoende av hastighet du väljer idag får du betala för trafiken som 'storpiraterna' genererar.

För att dra en kass parallell också så tänk på att köpa en sportbil, inte betyder det att ud måste köra med den hela tiden för det.

om du vill ha billigare bredband byt till glocalnet eller någon annan isp som har traffic limit

Permalänk
Medlem

alltså hur mycket av trafiken står "storpiraterna" för ? jag läste gammal statistik och då stod så mycket som 10 % för 80 % av trafiken, detta var dock i utlandet, och på den tiden då FLESTA bara använde lite mail och kollade nyheter. Idag lyssnar flera på radio, laddar ner filmsnuttar av lagliga grejor också.

Jag TROR att det går MÅNGA normala användare på en få tal stora användare... men även om det finns någon som laddar ner säg 200 gb i månaden, så är det ju ändå flera hunda kronon som abot kostar, så jag tror inte de går runt, men bra nära. Sedan har det en avskrämmande effekt att om någon hör att XX bolag stänger ute några personer, så kan det "kosta" i publicitet..
alltså enkelt, enligt dagens standard om det inte lönar sig, så skulle de inte låta folk tanka så mycket. Det finns webhotel som tillåter 10-20 gig trafik för några tiolappar, så bandbredd i all ära, men det kostar kanske mindre idag än man tror?

Permalänk

Äntligen börjar de hända lite saker, men visst är 20000:- grymt orimligt. Hela synen på fildelning är så snedvriden så de finns inte. De räcker väl för fan att säga: "De går inte att stoppa fildelning". Denna enkla mening kommer direkt från BBB grundaren Jonas Birgersson. Jag deltog i ett 2h långt otroligt bra seminarium som beskrev precis vad Internet kommer sträva mot i framtiden, och att de skulle vara nåt typ av vilseledning de kan man ju glömma. Hela synen kring delning och dess fortsatta spridning är ju inte precis någon nyhet i dagens samhället varpå någon typ av avstängningsknapp ej programmerades in i som ex Napster

Antipiratbyrån och övriga kan få hålla på så gott dom vill men fildelning i vilken form de än är i kommer inte under några omständigheter upphöra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag tror spel, film och musikindustrin får finna nya vägar att få betalt. I filmer och för den delen spel ser vi idag produktplacering. Jag tror det kommer att öka. Jag tror på interaktiv film där man kan peta på produkter och få reda på var de går att köpa och priset. Nu tror jag inte vi kommer se det om ett år, men om 5 tror jag det är fullt möjligt.
Industrin var trög redan tidigt. Jobbade med ett stort skivbolag i slutet av 90-talet och visade napster för en hög chef där. Tror det var i november 99 för att vara exakt. Han blev helt vit i ansiktet då jag på några minuter kunde hitta all musik han räkna upp. Några månader senare skulle de börja bygga sin portal på nätet. I början fanns musikförsäljning med i planerna men det föll på att de vill ha någon form av DRM. De hade kunnat vara smarta och skitit i DRM och hängt på tåget. Nu har de en massa problem och de får faktiskt skylla sig själv.
Dock börjar jag bli gammal, yupp, så jag shoppar min musik på iTunes Store. Det går snabbt och musiken är perfekt kodat (nåja inte en platta av äldre snitt (1949)). Fast jag förstår de som tycker 90:- är mycket om man pluggar. Fildelningen är som då vi bytte kassetband på 80-talet (vi som var unga då). Så jag tror det blir svårt att bli av med fildelningen. Fast bra tjänster, som iTunes, kommer locka oss som har ekonomin och som är lata. Jag längtar efter att köpa filmer och tv-serier på samma vis.

Det som stör mig är att en privat intresseorganisation får härja lite som de vill. Somnar man till på tåget och vaknar vid ändstationen kan man inte kräva att man skall få åka tillbaka till där man skulle hoppat av. Om de varit vakna i tid hade de inte suttit i den sitsen som de gör. De får faktiskt skylla sig själva. Fast de vill ta över tåget och köra tillbaka det utan de riktiga rättigheterna. Det skrämmer mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Citerar Frida i en intervju från Aftonbladet:

http://aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,1091881,00.h...

Någon som fortfarande säger emot att skivbolagen klagar pga de är på väg att förlora makten över artisten och sin egen existens?

Får bli det sista i denna tråd.

Håller med!

Samt att Daotanörden Basshunter hade aldrig slagit igenom förra sommaren om inte nätet fanns... Börjar bli mer och mer artister som ploppar upp så och får massa stim pengar samt konsert cash. Men då får ju inte de stora bolagen några pengar!!!! Buuuhuu stackars tjockisen i Skara.. ^^

Välkommen till 2000 talet Bert!

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk

Alltså...

Det känns lite som APB verkligen försöker sig på att gripa dom "små grupper" av människor som inte vet "exact" huruvida man "fildelar" idag. Det känns också som att dom koncentrerar sig på helt FEL grupp, Då det finns otaliga olika sorters "sätt" att fildela.

Det finns kalle 44 bast som ovan fick en låt av kollega som han senare ger till sin fru på sin bärbara osv.. Detta är en typ av (oskuldfull) fildelning.

Sen har vi Peter 17 som gillar lan och hamstrar så mycket han orkar på sin lilla 250 giggare och ger till sina kompisar... (Detta är OCKSÅ en typ av oskuldsfull fildelning då peter inte riktigt vet huruvida man riggar sin egen ftp etc..)

Sen har vi relativt datorkunnige Kent som är 24. Det är HAN som ser till att peter får sina spel för att han sitter och har sina 2 datorer i källaren som han hamstrar en massa på från olika sajter men lagrar dom lokalt. (Ett otroligt korkat sätt att dela med sig av upphovsrättskyddat matterial men å andra sidan får han sina creds av kompisar osv). Här börjar vi närma som vad som egentligen börjar kännetecknas som allvarliga brott. Men Kent är korkad och BÖR sluta med det han håller på med.

Sen har vi kan-skitmycket-men-fortfarande-dumt-sätt-fildelaren Görgen 36. Killen har´pengar och har börjat exploatera sig som antingen ftp-server osv, hos lite större omfång av folk. Görgen har ett relativt stort nätverk som gör att han har användare som själv lägger upp informationen på hans egna servrar och den är självgående. Han gör inte mycket mer än att administrerar den och ser till att hårdvaran finns för att samla på "skitet". Och nu har vi verkligen börjat närma oss vad APB EGENTLIGEN skall lägga allt krut på.

Sen har vi IT-Gurun Lasse. Killen har arbetat 25 år inom it-industrin och har sjuka mängder med bolag han administrerar. Killen har OCKSÅ under sin tid utforskat möjligheter just med IP-trafik och hur man undkommer det. Han har via sin vanliga hemPC skapat RDP och VPN-Tunnlar direkt mot de företag vars företagsledning som bara nickar på huvet när Lasse vill köpa in hårvara, lyckats trycka in FS-maskiner på deras bolag. DEssa replikerar information sinsemellan för att se till att olika information finns på MASSVIS med olika ställen. Så även OM det nu mot all förmodan kommer in nån på bolaget som protesterar vet lasse att med enkla knapptryckningar kan har eliminera informationen och FTP fortsätter att köras 60 mil från plats. Han har OCKSÅ strukturerat upp FTP-accessen på det vis att han KÄNNER dom som ansluter sig. DVS dom personer som ansluter sig är något smartare än görgen men dummare än lasse. Därav VET han att pålitligt folk hämtar informationen.
Lasse i sin tur känner juh folk på realesegrupper som ger honom informamtionen och som han ser till slussas vidare till "underentreprenörer" såsom Görgen etc. Och via sin helt legala hemPC kan han administrera företagsnätverken helt legalt utan att dra misstankar om extrema informationsöverföringar till och från hemmet.

Det är folk som "Lasse" som APB skulle koncentrera sig på. men TYVÄRR är lasse så pass anonym att vägen MÅSTE gå via Kalle, Kent lasse och görgen... så det är dom som får på nötet först när det är Lasse som är den riktiga dummingen.
Jag vet inte exacta lösningen på detta, men jag kan ge mig F*N på att om APB började granska företag istället för privatpersoner hade dom kunnat komma SJUKT mycket längre i fildelarbranchen än dom gör med enstaka korkade privatdelare.

Enkelt uttryckt: För att döda en orm avlägsnar man huvet. Nu är det juh direkt olagligt att avlägsna lasses huvud men ni förstår vad jag menar i att stoppa fildelar-ledet..

Det här var bara en parentes och har du kommit ända hit och dragit på smilbanden under läsningens gång känns det lyckat. Men detta är "faktisk" information om huruvida VAD som skall göras OM nu APB är seriösa i sina försök till att stoppa fildelare, vilket jag iofs betvivlar.

Reserverar mig för eventuella stavfel eller helt obegriplig svenska i överstående text.

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men för helvete då, måste vi införa "Scenkunskap" i grundskolorna nu eller?
Releasegrupperna släpper för helvete inte sakerna för att svenssons ska ladda ner dem. Försvinner alla svenssons från piratscenen så kommer snarare releasegruppernas antal att öka -_-

.,

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Kan ju låta de förtsätta samma de om de vill det. Men hur gör de om man sitter bakom en router då? Har de då tillräckligt med bevis att "just" din dator som har utfört den olagliga handligen. Bara en lite tanke.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Kan ju låta de förtsätta samma de om de vill det. Men hur gör de om man sitter bakom en router då? Har de då tillräckligt med bevis att "just" din dator som har utfört den olagliga handligen. Bara en lite tanke.

Sitter man bakom en router så blir det svårt för "dom" att bevisa vem som laddat ner upphovsrättskyddat material utan rättighetshavarens tillstånd.

Mao kan man om man så vill och vågar ha routern konfigurerad så att den tillåter trådlös anonym anslutning och sedan bara hävda det vid ev rättegång att jag har inte laddat ner nått material vilket givetvis då är under förutsättning att det inte hittades något komprometterande material på din dator.

Om dom nu har gjort nån husundersökning för det kan ju även tänkas att du blir bannad av din ISP och då är det till denne du får lämna ev klagomål till och då lär rådet bli att du fixar din router och händer det en gång till så bannar dom dig kanske för evigt?

Permalänk
Medlem

Angående antipiratbyråns olagliga registering som blev legaliserad av datainspektionen.
Nyligen så gjorde DI en kontroll av att vissa registerinnehavare kunde lämna registerutdrag. Hade inbillat mig att de även skulle kontrollera antipiratbyrån men där blev man blåst. Ställde nyligen en fråga om hur man får ut ett registerutdrag därifrån speciellt när man har dynamisk IP och ens ISP inte vill lämna ut ett intyg på vilka IP man haft på slutet och när. Fick ett svar efter några dagar, det ser ut så här:

"Du har kontaktat Datainspektionen med frågor gällande ip-nummer och rätten till information enligt 26 § personuppgiftslagen.

Med personuppgiftsbehandling som faller under personuppgiftslagen följer en skyldighet att efter begäran från den registrerade lämna ett så kallat registerutdrag. Den personuppgiftsansvarige måste dock säkerställa att uppgifterna lämnas ut till rätt person. Detta kan vara särskilt svårt avseende IP-nummer."

I princip är de befriade om inte någon vill gå till JO och anmäla DI för att de inte vill upprätthålla personuppgiftslagen. Skulle tro att APB är skyddade från statsmakterna vare sig de är lagliga eler inte.