Steve Jobs pratade Leopard och Iphone på WWDC

Permalänk
Melding Plague

Steve Jobs pratade Leopard och Iphone på WWDC

Ikväll inleddes Apples utvecklingskonferens WWDC med det sedvanliga introduktionstalet av Steve Jobs, som främst ägnade sin tid åt att prata om nyheterna i Mac OS X 10.5 ”Leopard”.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Leopard är ett 64-bitars operativsystem"

Rätt rörigt ändå.
Först kommer 32 bit, sen gör man om allt till 64 bit. Sen byter man till intel och gör om allt till 32 bitar för intels processorer. Och sen byter man till 64 bitar igen
Allt på en väldigt kort tid (allt är relativt ).

Hade kännts smidigare om de skippat 32 bitars intel-versionen utan helhjärtat satsat på 64 bitar så hade det aldrig varigt några kompatibilitetsproblem inom intel-hårdvaran i alla fall.

Det önskade nog apple också i och för sig om processorerna hade funnits.

Hur kommer applikationerna fungera på äldre macar?
Intelmacarna hade ju emuleringsmjukvara för att kunna köra PowerPC program. Men finns motsatsen? Visserligen tråkigt att betunga än redan gammal dator med emulering

Har inte sett keynoten än (säg gärna till när den kommer online, eller om jag missat den ) men rent spontant tycker jag Time Machine verkar som den roligaste featuren. I alla fall från vad jag såg på förra keynoten (tror jag ), men sades inte så mycket om hur det fungerade då (hur regler lagringen och begränsningar av lagringen sker - är rädd för att man kommer få lite för lite kontroll på det hela).

Permalänk
Avstängd

Har även hört att Leopard kommer att använda ZFS filsystemet!

Leopard verkar intressant, ska bli kul att få se det när det kommer.

Men tycker att Mac OS X är lite för proprietärt. Att gå från Windows till Mac OS X är som att gå från en slavägare till en annan.
Mac OS X borde sattsa mer på öppen källkod.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Rätt rörigt ändå.
Först kommer 32 bit, sen gör man om allt till 64 bit. Sen byter man till intel och gör om allt till 32 bitar för intels processorer. Och sen byter man till 64 bitar igen
Allt på en väldigt kort tid (allt är relativt ).

Vad menar du? Intel började med 64 bit (stationärt) i början av 2005? Det var 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad menar du? Intel började med 64 bit (stationärt) i början av 2005? Det var 2 år sedan.

Jo, men tror knappast att apple ville börja använda P4an...

De började med Core Duo som är 32 bitar (betydligt bättre val (anser jag), särskilt eftersom de började med bärbara och imacen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Har även hört att Leopard kommer att använda ZFS filsystemet!

Leopard verkar intressant, ska bli kul att få se det när det kommer.

Men tycker att Mac OS X är lite för proprietärt. Att gå från Windows till Mac OS X är som att gå från en slavägare till en annan.
Mac OS X borde sattsa mer på öppen källkod.

hela kärnan och deras EFI är ju open source!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot leopard. Dock hade jag hoppats på att få se ny design på burkarna. Lite småbesviken men nöjd med vad leopard erbjuder.

Permalänk
Medlem

Dåligt,tycker jag-en so länge.Mvh.........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Dåligt,tycker jag-en so länge.Mvh.........Klaus

OS X har rättstavning. Än så länge...
Men jag kan hålla med om att Steves keynote var ganska fattig. Hade hoppats på mer.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

"Leopard kommer att finnas tillgängligt från och med oktober, och skämtsamt nämnde Jobs att prissättningen för samtliga versioner, Basic, Premium, Business, Enterprise samt Ultimate, kommer att vara 129 dollar."

hehehe...

"Rätt rörigt ändå.
Först kommer 32 bit, sen gör man om allt till 64 bit. Sen byter man till intel och gör om allt till 32 bitar för intels processorer. Och sen byter man till 64 bitar igen
Allt på en väldigt kort tid (allt är relativt )."

Tja, jag tycker det spelar mindre roll för som användare märker man inte så väldigt mycket av det i de flesta fall. Rörigt för programmerarna förstås..

Skall bli kul att se lite videos på utube etc sen när det kommer.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
hela kärnan och deras EFI är ju open source!

Ränkar man source lines of codes (SLOC), så är nog kärnan (och EFI) en väldigt liten del av hela systemet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Mycket positiva reaktioner hör jag

Spel till Mac OS ! Ser det som ett STORT steg mot bättre konkurrens och framför allt borde väl det iallafall göra vägen för spel till Linux lite bättre?

Frihet, att välja själv utan tvång, älskar det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

jag har aldrig förståt varför det inte går att köra spel på mac. nuförtiden fins det ju pentium prollar och Nvidia graffe i dom flästa, om inte annat som tillval. och om det finns stöd för opengl så har jag svårt att förstå vad som stopar spel från att köras? men jag är ingen experet så det jag nyss sa ska tas med en nypa salt,klanka inte ner på det jag skrev säg mig bara vad som stoppar att spel körs på mac så är jag tacksam.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
om inte annat som tillval. och om det finns stöd för opengl så har jag svårt att förstå vad som stopar spel från att köras?

Det är baserat på openGL men spel använder väl inte openGL så ofta (hitintills).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Men altså hur ska de göra med spelen igentligen, för Windows EA games spel så används ju vad jag vet uteslutande DirectX så ska de göra openGL varianter av spelen eller vadå?
Blir mycket jobb i sånt fall.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

MAC är till för personer som inte vill bli insatta i datoranvändning men vill fortfarande ha nyttan av att arbeta med datorer, majoriteten av dessa är filmredigerare då man inte har en aning om hur man installerar en OS och vad man skall ta sig till om systemet går åt skogen mitt i en redigering utan man vill bara kunna redigera utan att få alla dessa buggar och extraproblem.
Tyvärr gör det MAC till en icke-användarvänligt operativsystem för personer som faktist Vill engagera sig med datorer, då det mesta är låst till operativsystemet och inte ger användaren lika många möjligheter.
Detta är som sagt väldigt bra, för filmredigerare och dylikt då man inte behöver oroa sig om virus. Det är även bra för ens mor eller fader som gärna vill ha en liten fin dator, men tyvärr är det inte mer än så enligt Mig.
Och för majoriteten av sweclockers besökare är det förmodligen på samma sätt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

sanazin: Jag kunde inte hålla med mycket mindre. Du har rätt att de är bra till de som vill ha det enkelt, men att s.k. power users får nackdelar av detta ser jag inget av, om vi inte talar om att byta hårdvara och liknande, där de flesta Macarna har det tunnt.
Mjukvarumässigt är de mer kompatibla än vanliga PCs och kan relativt enkelt köra OS X, Windows och Linux installerade samtidigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

kan bara instämma i vad Thomas sagt, säger man att OS X är begränsat om man vill göra lite mer avancerade saker, så vet man inte vad man talar om.

och att de flesta som använder dem är sånna som inte ens vet hur man installerar ett operativsystem, hahaha, sorry för om det låter hårt, men det är ju ofta skitsnack. visst finns det de som inte kan det, men det kan jag garantera att det finns på windows sidan med. vet då bra många som inte har en aning om hur man installerar windows t.ex. för övrigt är osx mycket lättare att installera än Windows xp, tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
MAC är till för personer som inte vill bli insatta i datoranvändning men vill fortfarande ha nyttan av att arbeta med datorer, majoriteten av dessa är filmredigerare då man inte har en aning om hur man installerar en OS och vad man skall ta sig till om systemet går åt skogen mitt i en redigering utan man vill bara kunna redigera utan att få alla dessa buggar och extraproblem.
Tyvärr gör det MAC till en icke-användarvänligt operativsystem för personer som faktist Vill engagera sig med datorer, då det mesta är låst till operativsystemet och inte ger användaren lika många möjligheter.
Detta är som sagt väldigt bra, för filmredigerare och dylikt då man inte behöver oroa sig om virus. Det är även bra för ens mor eller fader som gärna vill ha en liten fin dator, men tyvärr är det inte mer än så enligt Mig.
Och för majoriteten av sweclockers besökare är det förmodligen på samma sätt.

En helt idiotisk kommentar enligt mig. Mac är bara ett annat sätt för att inte göra som på PC.

Jag har varit engagerad i datorer sedan jag var lite parvel och sitter med en PC som jag plockat ihop själv konfigurerat m.m.

Har även en MacBook eftersom jag utbildar mig till förpackningsdesigner så där sitter man med Mac för att de har programmen och arbetskraften i sina datorer. Att Mac-användare skulle vara dumma människor som inte är insatta i datorvärlden är bara en grov fördom.

Har du ens arbetat med en Mac?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Har du ens arbetat med en Mac?

Förmodligen inte. När folk skriver MAC med versaler blir man iaf misstänksam. De flesta vet att MAC-adressen sitter i nätverkskortet. Och tycker man att OS X är för enkelt att använda i standardutförande kan man ju köra från kommandoraden som om det vore BSD.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
MAC är till för personer som inte vill bli insatta i datoranvändning men vill fortfarande ha nyttan av att arbeta med datorer, majoriteten av dessa är filmredigerare då man inte har en aning om hur man installerar en OS och vad man skall ta sig till om systemet går åt skogen mitt i en redigering utan man vill bara kunna redigera utan att få alla dessa buggar och extraproblem.
Tyvärr gör det MAC till en icke-användarvänligt operativsystem för personer som faktist Vill engagera sig med datorer, då det mesta är låst till operativsystemet och inte ger användaren lika många möjligheter.
Detta är som sagt väldigt bra, för filmredigerare och dylikt då man inte behöver oroa sig om virus. Det är även bra för ens mor eller fader som gärna vill ha en liten fin dator, men tyvärr är det inte mer än så enligt Mig.
Och för majoriteten av sweclockers besökare är det förmodligen på samma sätt.

Haha, du har humor du!

Snarare tvärtom. De som vill leka lite office och bara spela spel, fine då finns windows. För oss som vill göra allt annat samt även köra office och spela spel, vi kör Mac OS X.

När använde du Mac OS X senast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
men tyvärr är det inte mer än så enligt Mig.

Frågan är väl mest hur du lax komma fram till en sådan slutsats utan att ens sett OS X?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Vill HA Leopard!!!....

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
En helt idiotisk kommentar enligt mig. Mac är bara ett annat sätt för att inte göra som på PC.

Jag har varit engagerad i datorer sedan jag var lite parvel och sitter med en PC som jag plockat ihop själv konfigurerat m.m.

Har även en MacBook eftersom jag utbildar mig till förpackningsdesigner så där sitter man med Mac för att de har programmen och arbetskraften i sina datorer. Att Mac-användare skulle vara dumma människor som inte är insatta i datorvärlden är bara en grov fördom.

Har du ens arbetat med en Mac?

Du menar att det istället är smartare att lägga ned halva din livstid på att lära dig ett datorsystem som ska förenkla din vardag och dina arbetsuppgifter?

De riktigt smarta använder Mac för att det är enkelt, för att fokusera på arbetsuppgiften, inte på allt omkring.

Jag är inte smartare än att jag växte upp med PC så nu får jag stå mitt kast.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Du menar att det istället är smartare att lägga ned halva din livstid på att lära dig ett datorsystem som ska förenkla din vardag och dina arbetsuppgifter?

De riktigt smarta använder Mac för att det är enkelt, för att fokusera på arbetsuppgiften, inte på allt omkring.

Jag är inte smartare än att jag växte upp med PC så nu får jag stå mitt kast.

Osäker på ditt budskap.

Men det jag menar är att den person som jag kommenterade snackade en massa skit om han trodde att Mac-användare på något sätt skulle vara tekniskt efterblivna människor som inte kan något om datorer. Därav hänvisade jag till att jag pillat med PC halva mitt liv.

Nu använder jag Mac för att det passar mina arbetsuppgifter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Osäker på ditt budskap.

Men det jag menar är att den person som jag kommenterade snackade en massa skit om han trodde att Mac-användare på något sätt skulle vara tekniskt efterblivna människor som inte kan något om datorer. Därav hänvisade jag till att jag pillat med PC halva mitt liv.

Nu använder jag Mac för att det passar mina arbetsuppgifter.

Jag försökte skapa en diskussion rörande att man måste kunna allt om datorer för att vara smart. Frågan är om det verkligen smart att tvingas lära sig allt, eller om man kan ta den enklare vägen och fokusera mer på själva arbetet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag försökte skapa en diskussion rörande att man måste kunna allt om datorer för att vara smart. Frågan är om det verkligen smart att tvingas lära sig allt, eller om man kan ta den enklare vägen och fokusera mer på själva arbetet.

Aha du tänkte så. Ja men då håller jag iofs helt med dig. Att kunna tekniska detaljer och specifikationer är väl inte förknippat med att vara smart med tanke på att det finns otaliga sätt att vara intelligent på.

Så visst är det egentligen mer intressant att fokusera sig på själv uppgiften och inte vad man sitter med för att lösa den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser fram emot releasen av leopard. Blir en macbook i så fall

Edit:

Citat:

Leopard kommer att finnas tillgängligt från och med oktober, och skämtsamt nämnde Jobs att prissättningen för samtliga versioner, Basic, Premium, Business, Enterprise samt Ultimate, kommer att vara 129 dollar.

hihihihi... right back at you mr.gates

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
hihihihi... right back at you mr.gates

Inget mot när de drev med Ballmer när de (schiller och jobs) lekte med nya ichat
< http://www.youtube.com/watch?v=Faa_ireNobs >
(syns mycket bättre på keynotem )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

När många här är inne och pratar angående om OS X endast är till för personer som inte kan så mycket om datorer kan jag dela med mig av mina egna erfarenheter...

Har varit måttligt intresserad av datorer i många år, jag är bara 17 år så jag har inte hunnit fått så mycket erfarenhet än, och de första datorerna var givetvis installerade med Windows. Jag visste ju inte att det fanns något alternativ. Jag tyckte det var mycket roligt att "pula" med datorerna, allt från att modda chassin litegrann, sätta in vattenkylning till allt som har något att göra med mjukvara. Med mjukvara menar jag att programmera lite enkla program och ändra hur skrivbordet uppför sig på alla möjliga vis.

Efter att ha plockat ihop några datorer själv upptäckte jag att det faktiskt fanns alternativ till Windows. Linux, eller liknande operativsystem, hade man ju självklart hört talas om men dessa OS krävde ganska mycket av användaren för att få OS:et att fungera med all hårdvara, så jag tyckte det krävde för mycket tid bara för att få enkla saker gjorda.

Sedan upptäckte jag Apple's OS X. Operativsystemet var fruktansvärt enkelt att få att fungera med alla vardagliga sysslor och man möttes aldrig av kryptiska meddelanden om varför man inte skulle kunna få saker att fungera, allt bara fungerade. Dessutom kunde man trixa med alla möjliga roliga saker som man inte kunde med Windows. En sak är ju XCode, en alldeles gratis utvecklarplattform för att programmera program och det är kraftfullt, det är ju faktiskt, om jag inte är ute och cyklar, samma program som applikationer som Safari, iTunes och Mail gjordes i. En annan sak som är rolig är ju GeekTool, tillåter mig att lägga loggar eller shell script på skrivbordet. I länken nedan kan man se hur jag använder dessa script till att hålla kontroll på en kalender, cpu-användning och minnesanvändningen på min MacBook Pro: http://farm1.static.flickr.com/227/520483039_d9149270c8_b.jpg

Visa signatur

Jahaja??