Viewsonic släpper 24-tumsmonitor

Permalänk
Medlem

Vad är det jag hör?
Folk som klagar på höga upplösningar?
Gör ont i min själ

Om ni vill köra "pixelmappat" men lägre kan ni ju köra 960*600 och är det för lågt så måste ni inte köra i native upplösning.

Spelar bara roll (anser jag) när man läser text osv. Visst, strategispel kan det kanske vara lite störande i (men dessa skärmar har ändå en hyffsad pixeldensitet och man sitter lite längre ifrån än vanligt) men för spel där skärmen rör sig snabbt (FPS, bilspel m.fl.) så spelar det absolut ingen roll.

Det är som att inte sen en film i native-upplösning. Och alla ni som köpt en 1366x768 skärm kommer nog aldrig att hitta någon film med den upplösningen. Och oavsett så har nog de flesta med en HD-TV aldrig ens kört någon film i native.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Ingen S-IPS panel, alltså helt ointressant för alla som värderar bra bild.

Tycker nästan att de senaste MPA (nu har jag säkert fått fel på förkortningen bara för det) versionerna är bättre än S-IPS. Färgerna är riktigt bra, mycket bättre svärta och bra betraktningsvinkel.

Men mellan en bra modern MPA och en bra S-IPS skärm tycker jag inte det spelar så stor roll. Då är backlight problem m.m. bra mycket mer avgörande IMHO.

Nu vet jag inte vad den här skärmen har för panel men TN panelerna har väl i alla fall inte funnits tidigare till 24"?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att HDMI har HDCP vilket är DRM. Usch för DRM!

http://www.drm.info/
http://nodrm.org/

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Vilken skarp iaktagelse.

De kunde också öka upplösningen till 35430x14800. Då skulle bilden bli väldigt skarp. Sen tycker jag att de kunde satt priset till 300kr. Då hade den varit jättebillig.

...sen är det inte rör i en LCD.

backlighten är lysrör

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Monsterdator, vet jag inte direkt om jag vill kalla det, med ett enkelt 8800GTX kort klarar man av dom senaste spelen på en 30" skärm med upplösningen 2560x1600. Vad för processor du använder i den upplösningen spelar inte så stor roll, faktiskt ingen alls då den inte kommer att vara någon flaskhals. All beräkningskraft ligger på grafikkortet allena i den upplösningen.

Mm, det kan hända men då ska man också ha råd med "ett enkelt 8800GTX" kort och de kostar allt från 4500:- och uppåt. Jag ser det iaf så att man måste ha rätt bra grejer i datorn om man ska kunna utnyttja allt av ett GTX kort.

T.ex ett kvalitetsnätagg (de kostar oftast mer än 1000kr) och sen då man kollar på tester nu på 1600x1200x32 i upplösning (allt påslaget)i t.ex Dark Messiah of Might And Magic så är man nere på 46fps och de har i övrigt ett väldigt kraftfullt testsystem.

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

I 1920x1200x32 tappar man inte mycket (1fps) men frågan är ju hur pass länge ett GTX kan hänga med om ett spel som är snart 6 månader gammalt är nere på 45-46fps och det snart kommer den själsliga uppföljaren till Farcry som kommer kräva mer än så.

Ska man vara tvungen att vänta ett par år på att priserna ska sjunka så en vanlig dödlig har råd att spela med högsta kvalite och alla bildförbättrings/kantutjämningstekniker aktiverade?

Såg just att i Oblivion i 1920x1200x32, No AA, 8x AF, Max quality, HDR-R presterar ett GTX på 28fps...... Om inte ens ett GTX kan hantera Oblivion i den upplösningen så lär det ju krävas en monsterdator som jag skrev tidigare för att spela Crysis som släpps snart.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Såg just att i Oblivion i 1920x1200x32, No AA, 8x AF, Max quality, HDR-R presterar ett GTX på 28fps...... Om inte ens ett GTX kan hantera Oblivion i den upplösningen så lär det ju krävas en monsterdator som jag skrev tidigare för att spela Crysis som släpps snart.

Märkligt då jag ser att man får över 32fps i 2048x1536 outdoor och över 118fps indoor i samma upplösning här: http://www.tomshardware.com/2006/11/08/geforce_8800/page9.htm...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tråkigt att HDMI har HDCP vilket är DRM. Usch för DRM!

http://www.drm.info/
http://nodrm.org/

Det har DVI också ...

Och nu när HDCP är verklighet så är det bara bra med produkter som stödjer det. Som konsument förlorar man absolut ingenting på att ha HDCP i sin skärm. Däremot förlorar man möjligheten att spela upp HDCP material fullt om man inte har det.

Sen att DRM är kasst och att det suger att man ska behöva ha det är en sak men man ska inte klandra skärmtillverkarna för att de tillåter sina kunder att se på HDCP skyddat material.

Om något bör man kritisera skärm och grafikkortstillverkarna hårt för att de varigt så extremt sena på att implementera det.

Anser jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det har DVI också ...

Och nu när HDCP är verklighet så är det bara bra med produkter som stödjer det. Som konsument förlorar man absolut ingenting på att ha HDCP i sin skärm. Däremot förlorar man möjligheten att spela upp HDCP material fullt om man inte har det.

Sen att DRM är kasst och att det suger att man ska behöva ha det är en sak men man ska inte klandra skärmtillverkarna för att de tillåter sina kunder att se på HDCP skyddat material.

Om något bör man kritisera skärm och grafikkortstillverkarna hårt för att de varigt så extremt sena på att implementera det.

Anser jag.

Om man har DRM på sin skärm eller grafikkort, så signifierar det ju att man accepterar det, att det är okej, och man stödjer indirekt det.

Det är väl bra att skärm och grafikkortstillverkarna har varit sena på att implementera DRM.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Om man har DRM på sin skärm eller grafikkort, så signifierar det ju att man accepterar det, att det är okej, och man stödjer indirekt det.

Det är väl bra att skärm och grafikkortstillverkarna har varit sena på att implementera DRM.

Tycker jag inte, man har inget val ...
Vill man visa sin ståndpunkt så är det bara att strunta att köpa sådant som kräver DRM-stödet.

Katastrofalt att de varigt så sena. Så mycket utrustning som inte klarar av HD enbart pga. någon teknikalitet. Värdelöst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Märkligt då jag ser att man får över 32fps i 2048x1536 outdoor och över 118fps indoor i samma upplösning här: http://www.tomshardware.com/2006/11/08/geforce_8800/page9.htm...

Enligt din länk så ligger det på 21,56fps i 2048x1536 Outdoors.
Du såg nog på fel gråfärg i stapeln.
1600x1200 ligger på 35,20fps och det är nog den du kollade på.

Men frågan är ju hur spelbarheten är med 20-40fps i Oblivion då outdoors....

Inomhus är det ju hur bra som helst men man är inte inomhus hela tiden i Oblivion.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Enligt din länk så ligger det på 21,56fps i 2048x1536 Outdoors.
Du såg nog på fel gråfärg i stapeln.
1600x1200 ligger på 35,20fps och det är nog den du kollade på.

Men frågan är ju hur spelbarheten är med 20-40fps i Oblivion då outdoors....

Inomhus är det ju hur bra som helst men man är inte inomhus hela tiden i Oblivion.

Är du färgblind? Den stapeln med 21.56 är i 2560x1600 och den är mörkgrå, 2048x1536 är blå vad jag kan se och 1600x1200 är ljusgrå...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Hehe, skrev visst fel upplösning men iaf så förstod du vad jag menade

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Ja hoppas dom slutar med den fula blanksvarta färgen bara en massa reflexer i ramen.

Det samma gäller tv aparater, Hade köpt en samsung för länge sedan om det inte var för den blanksvarta ramen.

Ser billig och plastig ut + att det blänker i den STORT -

Alu ram ska det vara och då äkta och inte silverfärgad plast.

Jag undrar vad dom tänker med. Problemet är att många inte tänker på hur det blänker, sen sitter de där med försämrad syn och huvudvärk. Tillverkar de glasögon med?

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

hm ser inte så blanksvart ut på dustins sida där jag köppte min .