Compact Flash-adapter för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Compact Flash-adapter för bärbara

Tillverkaren Addonics har nyligen släppt en smidig adapter för de som inte vill lägga ut stora pengar på ssd-hårddiskar utan kan nöja sig med prestandan hos ett Compact Flash-minneskort i sin bärbara dator.

Läs nyheten: Compact Flash-adapter för bärbara

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

stödjer den sdhc? isåfall kanske det kan vara nått om man kan klämma in två 16gb sd kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
stödjer den sdhc? isåfall kanske det kan vara nått om man kan klämma in två 16gb sd kort.

eftersom det är ett 4gigkort på bilden så kan man nog anta d

Permalänk
Medlem

Verkar smidigt! blir nog ganska bra batteritid på den gämtemot en vanlig hdd

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
stödjer den sdhc? isåfall kanske det kan vara nått om man kan klämma in två 16gb sd kort.

Eftersom det står klart och tydligt att det är compact flash den använder så är det väl inte så svårt att lista ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Verkar smidigt! blir nog ganska bra batteritid på den gämtemot en vanlig hdd

En hårddisk står för en väldigt liten del av strömkonsumtionen i en vanlig laptop.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

när leddisplayerna kommer ut så ska man nog få fina tider på batteriet

Permalänk

Förutom 2.5 tums koppling har man kunnat köpa exakt samma sak på ebay för under en dollar. Min har 3 LEDs.

Permalänk
Medlem

Finns ju andra tillverkare som har gjort sådana hyffsat länge...
Här är en med singel slot:

http://cgi.ebay.com/Bootable-Compact-Flash-to-2-5-IDE-HD-Adap...

Edit: Bah, beaten.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Snuskigt dyr för inte många kronor komponenter.

Nåja, får se när den kommer till en lättillgänglig datorbutik i Sverige.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många skrivningar ett Compact Flash-minne klarar, för det är väl ganska viktigt om man ska kunna köra ett operativsystem på den. Konstigt nog är det inte mycket tal om antal skrivningar i dessa sammanhang, undrar vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Undrar hur många skrivningar ett Compact Flash-minne klarar, för det är väl ganska viktigt om man ska kunna köra ett operativsystem på den. Konstigt nog är det inte mycket tal om antal skrivningar i dessa sammanhang, undrar vad det kan bero på.

Ungefär lika många som alla andra flashminnen, jag tror det brukar handla om ca en miljon gånger. Det är samma typ av minnen som används i hybriddiskar, mp3-spelare etc. NAND-teknik är det som numera dominerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite märkligt att detta leder till ett nyhetsinslag, med tanke på att inget nytt hänt, precis som flera redan kommenterat.

Jag tror att ganska många av oss kört CF kort med IDE-adapter i egenhändigt byggda hårdvarubrandväggar i ett flertal år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Lite märkligt att detta leder till ett nyhetsinslag, med tanke på att inget nytt hänt, precis som flera redan kommenterat.

Jag tror att ganska många av oss kört CF kort med IDE-adapter i egenhändigt byggda hårdvarubrandväggar i ett flertal år nu.

Vart kan man hitta liknande men till sata?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Vart kan man hitta liknande men till sata?

Addonics har en variant för SATA också. Principen är densamma men anpassad för SATA gränssnittet.

http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/adsacf.a...

Permalänk
Medlem

Sandisk Extreme IV CompactFlash-serie ska (enligt dom själva) klara läs/skriv-hastigheter på 40MB/s. Det är snabbare än min 2,5"-hårddisk från Seagate som har en genomsnittlig läs/skriv-hastighet på ca 33MB/s. Dock kostar dessa minneskort ca 1500kr för 8GB så för mig är det inte särskilt intressant.

Edit: Hmm... skulle man tjäna på att köpa ett 2GB-kort och köra växlingsfilen mm på denna eller det mer beroende av läs/skriv än accesstider? Tänkte för den stationära. Eftersom min WD SE16 har ca 62MB/s och 9,5ms i ytterspår kan kanske dessa CF-kort med 40MB/s och näst intill obefintlig (?) accesstid rentav vara bättre?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

solid-state är framtiden!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Är inte det här en repris?
Nej, det var SD-kort förra gången.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

jag ser samma problem med denna adapter som med den jag har (skrev om det i slutet på tråden ovan)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=718...

monteringshålen sitter fel för att kunna användas i mina laptops...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borat
Ungefär lika många som alla andra flashminnen, jag tror det brukar handla om ca en miljon gånger. Det är samma typ av minnen som används i hybriddiskar, mp3-spelare etc. NAND-teknik är det som numera dominerar.

Som alla andra fashminnen? Det är många som säger så men jag fattar inte den biten. Det måste variera väldigt mycket mellan olika flashminnen. Det flashminne som sitter i de kvittoskrivare(lagra logotyper för snabb utskrift) jag använder är specifierade att klara endast 1000 skrivningar. Mp3-splare brukar kanske som du säger ha runt 1miljon, flashdiskar för industri, militär osv måste ju klara betydligt högre krav på skrivningar än en normal HDD!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Som alla andra fashminnen? Det är många som säger så men jag fattar inte den biten. Det måste variera väldigt mycket mellan olika flashminnen. Det flashminne som sitter i de kvittoskrivare(lagra logotyper för snabb utskrift) jag använder är specifierade att klara endast 1000 skrivningar. Mp3-splare brukar kanske som du säger ha runt 1miljon, flashdiskar för industri, militär osv måste ju klara betydligt högre krav på skrivningar än en normal HDD!?

Att industri och militär har högre krav än en miljon skrivningar är mycket möjligt, men då passar nog inte flash. Sen att göra det hela billigare genom att endast garantera 1000 skrivningar är nog inga problem. När man talar om flashminnen så brukar man säga att dom ca en miljon skrivningar. Sen vet jag att vissa filsystem kan mappa minnessällerna på diverse smarta sätt så man undviker problem med förlorad data etc.

Permalänk
Medlem

Dansdata har redan räknat på det.

"If your Flash device is "4Gb" with a formatted capacity of 3900Mb, and you do nothing but write to it as fast as you can - at, say, 30Mb/s - you'll still only be able to replace its entire contents every 130 seconds. At that rate, it'll take you 150 days to hit 100,000 cycles."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Dansdata har redan räknat på det.

"If your Flash device is "4Gb" with a formatted capacity of 3900Mb, and you do nothing but write to it as fast as you can - at, say, 30Mb/s - you'll still only be able to replace its entire contents every 130 seconds. At that rate, it'll take you 150 days to hit 100,000 cycles."

Det där är ju inte direkt normalt användningsområde (om man använder den som hårddisk).

Du kan ju förstöra delar av den på långt under en sekund om du så vill. Och det är något man måste ta hänsyn till vid vissa användningsområden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det där är ju inte direkt normalt användningsområde (om man använder den som hårddisk).

Du kan ju förstöra delar av den på långt under en sekund om du så vill. Och det är något man måste ta hänsyn till vid vissa användningsområden.

... jo, det är klart att man kan. Men efter alla dessa diskussioner om flashminnens hållbarhet (som diskuterats livligt från eller till på i princip samtliga datorrelaterade forum/sidor jag läst), så har jag fortfarande inte sett en enda rapport om ett flashminne som faktiskt trasat sönder.

Ponera nu att vi köper en HDD och en flashdrive samtidigt, om vi tar Dansdatas beräkningar så skulle det ta ~4 år för 1 milj skrivningar till flashkortet (vilket absolut inte är normalt beteende, ens för en stressad burk) och vid det laget tror jag iaf att jag har köpt en ny hårddisk...

Självklart så finns det både för- och nackdelar med båda lösningarna (främst inga rörliga delar!), men priset/GB är givetvis inte ens i samma solsystem (... har precis börjat spela Eve...), hur som helst... Det jag tror jag säger är nog helt enkelt att jag tänker testa, och självklart återkomma med en rapprt(/galleri?) när jag vet hur det slutat!

... det enda som stör mig ATM är att det inte finns några CF-SATA addaptrar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
... jo, det är klart att man kan. Men efter alla dessa diskussioner om flashminnens hållbarhet (som diskuterats livligt från eller till på i princip samtliga datorrelaterade forum/sidor jag läst), så har jag fortfarande inte sett en enda rapport om ett flashminne som faktiskt trasat sönder.

Normalt använder man inte flashminnen som hårddiskar och när man gör det så är det nog vanligast att man gör det för router-datorer där man tänkt på detta och främst läser från minnet.

Det är ju först nu man börjar använda flashenheter som hårddiskar på *riktigt* och jag säger ju inte att det hela ska dö på en vecka. Det är helt enkelt för tidigt för att se real-life resultaten av det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Ponera nu att vi köper en HDD och en flashdrive samtidigt, om vi tar Dansdatas beräkningar så skulle det ta ~4 år för 1 milj skrivningar till flashkortet (vilket absolut inte är normalt beteende, ens för en stressad burk) och vid det laget tror jag iaf att jag har köpt en ny hårddisk...

Det är inte det jag menar med onormalt användningsområde. Utan det jag menar är att de där beräkningarna förutsätter att du skriver datan så utpsritt som möjligt hela tiden. Något som aldrig händer i praktiken.
Om de där beräkningarna hade någon relevans i praktiken hade jag hållt med dig men de har de inte.
Det hela hänger på hur bra wear-level skydd som finns och eftersom det inte finns någon information om det så utgår jag från det värsta.