Eizo 24-tumsmonitor med dubbla hdmi-anslutningar

Permalänk
Melding Plague

Eizo 24-tumsmonitor med dubbla hdmi-anslutningar

Monitortillverkaren Eizo har lanserat monitorn HD2441W som är 24 tum stor och har dubbla hdmi-anslutningar. Den ingår i Flexscan-serien monitorer och stödjer full hd-upplösning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj, en 24" widescreen skärm från Eizo med dubbla hdmi-anslutningar och stöd för full hd är någonting jag verkligen skulle vilja ha *drooling*.

Men den lär väll kosta duktigt med slantar också så jag får nog nöja mej med min nuvarande 20"-skärm ett tag till...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Är den verkligen på 16:9? Tror jag inte, om det är en monitor för datorbruk lär det vara 16:10. Stödjer skärmen HDMI 1.3?

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
Är den verkligen på 16:9? Tror jag inte, om det är en monitor för datorbruk lär det vara 16:10. Stödjer skärmen HDMI 1.3?

Självklart är den inte 16:9, det står ju helt klart att den kör 1920 gånger 1200, vilket lätt ses är 16:10. Att en 16:10 skärm sedan kan köra 16:9 (1920x1080) är väl inget man bör förvånas över...

Permalänk

Förklara för en som inte fattar, vad är nyttan med HDMI till skärmen? Får skärmen bätter signal eller högre prestanda?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Dubbla HDMI ingångar? Vad är det bra för? Behöver man verkligen det?
Dåligt, om man behöver det...

Tråkigt att HDMI har HDCP som är DRM.
* http://www.drm.info/
* http://nodrm.org/

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Dubbla HDMI ingångar? Vad är det bra för? Behöver man verkligen det?
Dåligt, om man behöver det...

Det är till för om du vill ha t ex tv-spelet inkopplat till skärmen sammtidigt som datorn är inkopplad...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Dubbla HDMI ingångar? Vad är det bra för? Behöver man verkligen det?
Dåligt, om man behöver det...

Tråkigt att HDMI har HDCP som är DRM.
* http://www.drm.info/
* http://nodrm.org/

Har alltid undrat varför man haft såpass få digitala ingångar på dessa dyra och fina skärmar. Äntligen så börjar det komma alternativ. HDMI/DVI same shit different name. Bara att slänga dit en HDMI-DVI adapter och tuta på. Grymt.

Tidigare har man ju ofta bara haft en enda digital ingång, så fort man velat koppla in en annan dator eller liknande har man fått köra analogt. Denna skärm har 3 alltså digitala ingångar

Gilla du inte DRM (gör inte jag heller) så sätt press på de som inför det och inte de som inte vill stänga ute sina kunder.

Permalänk
Medlem

Wow! Vill ha!! Snygg och (iaf på pappret) grym! Synd att man ska råka vara en fattig student! *doh*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Tråkigt att HDMI har HDCP som är DRM.
* http://www.drm.info/
* http://nodrm.org/

???

HDCP medför väll inga nackdelar ?

Däremot ger det möjlighet att se på blu-ray och HD-DVD filmer från datorn direkt på skärmen i full upplösning (har svårt att se hur du kan tycka att detta är tråkigt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
???

HDCP medför väll inga nackdelar ?

Däremot ger det möjlighet att se på blu-ray och HD-DVD filmer från datorn direkt på skärmen i full upplösning (har svårt att se hur du kan tycka att detta är tråkigt).

Årets kommentar!

Permalänk

ArneArne,
uid är emot alla former av DRM/licenser/whatever och menar alltid att allting skulle vara lika fritt och gratis som nån Linux-variant.

DVI kan dock hantera HDCP den med så vi får väl anta att han tycker skärmen i fråga skulle ha haft analoga DSUB-ingångar istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kostar den här och vad ligger priset på?

Fan alltså, det svåraste man kan köpa i dagsläget är ju en skärm. Allt annat finns det så mycket recentioner till och jämförelser och trådar där det diskuteras vad som är mest prisvärt osv. Finns ju inget till skärmar. :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vad kostar den här och vad ligger priset på?

Fan alltså, det svåraste man kan köpa i dagsläget är ju en skärm. Allt annat finns det så mycket recentioner till och jämförelser och trådar där det diskuteras vad som är mest prisvärt osv. Finns ju inget till skärmar. :/

Instämmer för fullt!...men man kan alltid kika i tidningshyllan på pressbyrån eller nått

...och vad kostar den i sek?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

sweet ha den kopplad till två datorer samtidigt. eller till spelkonsollen. och som grädde på moset en USB hubb, man tackar. men så e det en eizo som kostar skjortan. och båda armarna.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
ArneArne,
uid är emot alla former av DRM/licenser/whatever och menar alltid att allting skulle vara lika fritt och gratis som nån Linux-variant.

Jupp, jag ar emot alla formar av DRM. DRM ar fel. Ingenting ska ta kontroll over din dator, din dator ar din, och ska vara under din kontroll.
Allting bor vara lika fritt som Linux ja, eller BSD.
Det vore trevligt om det var gratis, men jag skulle kunna tanka mig att betala for Linux, so lange det var fritt so.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
DVI kan dock hantera HDCP den med så vi får väl anta att han tycker skärmen i fråga skulle ha haft analoga DSUB-ingångar istället.

DSUB ar det val inget fel pa?
Kan kora minst 1600x1200 pa DSUB, det ar val hogre upplosning an high-definition?
Man kan ju hypa DVI och HDMI hur mycket man vill, men DSUB ar det val inget fel pa?
Jag foresprokar en ny digital video-standard utan DRM.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jupp, jag ar emot alla formar av DRM. DRM ar fel. Ingenting ska ta kontroll over din dator, din dator ar din, och ska vara under din kontroll.
Allting bor vara lika fritt som Linux ja, eller BSD.
Det vore trevligt om det var gratis, men jag skulle kunna tanka mig att betala for Linux, so lange det var fritt so.

DSUB ar det val inget fel pa?
Kan kora minst 1600x1200 pa DSUB, det ar val hogre upplosning an high-definition?
Man kan ju hypa DVI och HDMI hur mycket man vill, men DSUB ar det val inget fel pa?
Jag foresprokar en ny digital video-standard utan DRM.

På vilket sätt har någon kontroll över din dator för att dom stödjer HDCP? Snacka om att DRM diskutionen har många missförstånd och få som tänker till... Ungefär lika trändingt som open source eller hata_microsoft. Man blir så less.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jupp, jag ar emot alla formar av DRM. DRM ar fel. Ingenting ska ta kontroll over din dator, din dator ar din, och ska vara under din kontroll.
Allting bor vara lika fritt som Linux ja, eller BSD.
Det vore trevligt om det var gratis, men jag skulle kunna tanka mig att betala for Linux, so lange det var fritt so.

Du får inte mindre kontroll, oavsett OS om du har HDCP stöd i skärmen. Punkt.

Däremot får du fler möjligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
DSUB ar det val inget fel pa?
Kan kora minst 1600x1200 pa DSUB, det ar val hogre upplosning an high-definition?
Man kan ju hypa DVI och HDMI hur mycket man vill, men DSUB ar det val inget fel pa?
Jag foresprokar en ny digital video-standard utan DRM.

Nej DSUB är det oftast inget fel på. Men kvaliten brister ofta på produkter som stödjer bådeock.

Sen är det 1920x1200 som ska köras ...

Tvivlar på att du kan få en modern 24" skärm utan HDCP idag och det är bra.

Permalänk

Nu saknas bara det som fanns för några år sedan men som IDIOTISKT nog har glömts bort totalt - mindre skärmar med hög upplösning. Förstår inte hur det ska vara så svårt att göra 22-tumsskärmar med full-hd-upplösning, när man för tre år sedan kunde göra 17-tumsdisplayer till bärbara datorer med sådan upplösning... Det måste vara någon jävla konspiration, SAMTLIGA TFT-displayer är lågupplösta idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Så har det ju alltid varigt till stationära datorer ...
Vilket suger ordentligt. Inte nog med att man gått från CRTs med variabel upplösning till TFTs med fast upplösning - man har även fått för sig att absolut alla skärmars upplösningar ska bero på skärmstorleken.
Vad är det för nisse som kom på att 17" och 19" skulle ha samma upplösning egentligen? Samma med 20" och 22" widescreen. Och samma med 24", 26" och 27" - och av någon mystisk anledning så väljer man att 30" skärmen som har överlägset störst yta (vid lansering fanns som störst 24") också en av de högsta pixeldensiteter - klagar inte (oj vad jag suktar efter en sådan, men med TFTns brister känns det fel att lägga så myckt pengar på en) men kan för mitt liv inte förstå logiken idet hela.

Bärbara har alltid haft fler alternativ, även om det blir färre med tiden.
1920x1200 på en 15.4" skärm har jag knappt sett idag men för ett antal år sen var det inga problem alls. Det trotts att marknaden för bärbara exploderat.

Permalänk
Medlem

Kostar 13.475,00 SEK (Inkl. moms) enligt Eizo.se, kan komma kosta mer/mindre hos olika ÅF när den väl kommer ut. Ganska standard-pris jämfört med deras andra skärmar, t.o.m billigare än vad jag trodde.

Permalänk
Medlem

Sant, det var inte så farligt för en Eizo.
Fasst med ett sådant pris kan i alla fall inte jag blunda för att titta upp mot 30" skärmarna
Visst är Eizon säkert bättre men upplösningen och storleken på 30" skärmarna är svårt att blunda för.