Permalänk
Medlem

Kraftfull arbetsstation eller kluster?

Har suttit och funderat lite på en nollbudgetvision för rendering av 3D i filmform. För att gå rakt på sak så sitter jag med en del hårdvara i min ägo.

2x PIII 866MHz med 256MB RAM
1x PII 1GHz med 256MB RAM
1x P4 2.4GHz Celeron med 256MB RAM
1x P4 3.4GHz med 1GB RAM

Samt min arbetsstation: AMD64 3700+ med 2GB RAM

Möjligtvis också ett gäng PIII 500MHz om jag kan få tag i mer RAM.

Så nu undrar jag vad som ger mest beräkningsprestanda - detta kluster eller en arbetsstation med t.ex. en E6700 eller motsvarande med 3GB RAM (vilket nog är vad jag kommer att ha råd med ifall jag säljer all hårdvara jag har nu).

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

jag tror att ditt kluster kommer att ge mer beräkningsprestanda än att köpa en arbetsstation.

Vilket programm är et du ska navända den/det till föresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
jag tror att ditt kluster kommer att ge mer beräkningsprestanda än att köpa en arbetsstation.

Jo, jag tror det också. Och nu har jag kanske, om jag har tur, fått tag på 10 stycken PIII 700MHz burkar. Så det kommer nog inte råda någon som helst tvekan om vad som blir snabbast. Problemet blir att få tag på mer RAM minne. Räknar med att jag behöver 512MB per burk till att börja med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Vilket programm är et du ska navända den/det till föresten?

Om jag inte lyckas få tag på gratis licenser till Maya/3D Studio Max/Mental Ray så blir det nog så att jag kör Blender. Har du något bättre förslag?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
[B]Jo, jag tror det också. Och nu har jag kanske, om jag har tur, fått tag på 10 stycken PIII 700MHz burkar. Så det kommer nog inte råda någon som helst tvekan om vad som blir snabbast. Problemet blir att få tag på mer RAM minne. Räknar med att jag behöver 512MB per burk till att börja med...

Det låter ju riktigt trevligt det där, blir ett riktigt kraftfullt kluster till slut verkar det som. Var är det för miinnen du behöver till PIII CPUerna

Citat:

Om jag inte lyckas få tag på gratis licenser till Maya/3D Studio Max/Mental Ray så blir det nog så att jag kör Blender. Har du något bättre förslag? [/B]

Vet inte riktigt vad du menar med att få tag på "gratis" licenser, nästan alla 3D program har ju någon typ av test version som är begränsad på något sätt men som amn ändå kan lära sig programmet med.
Om du inte vill eller har råd att köpa en licens av Maya eller 3Dstudio så är nog Blender det ända alternativet som är kraftfullt nog, (det finns ju några andra gratis 3D programm till men kommer inte ihåg vad dom heter).

Det är vad jag kan komma på just nu,det finns ju en himla massa 3D programm o välja på men dom flesta är ju rätt så dyra, hoppas att du hittar något som passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Det låter ju riktigt trevligt det där, blir ett riktigt kraftfullt kluster till slut verkar det som. Var är det för miinnen du behöver till PIII CPUerna

SDRAM. En sisådär 30 stycken 256MB moduler. Gärna mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Vet inte riktigt vad du menar med att få tag på "gratis" licenser

Tänkte ifall Autodesk skulle tycka synd om mig och strössla lite kommerciella licenser på mitt kluster.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
SDRAM. En sisådär 30 stycken 256MB moduler. Gärna mer.

Det blir ingen billig historia, kollade runt lite och SDram minnena är ju inte direkt gratis, hopas att du hittar alla du behöver till ett vettigt pris.

Citat:

Tänkte ifall Autodesk skulle tycka synd om mig och strössla lite kommerciella licenser på mitt kluster.

HAHAHA, ja det kan man ju alltid hoppas på och när du ändå är igång och får gratis grejer kan du väll fixa en till mig med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Det blir ingen billig historia, kollade runt lite och SDram minnena är ju inte direkt gratis, hopas att du hittar alla du behöver till ett vettigt pris.

Nollbudgetbygge. SDRAM hittar man om man ligger i lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
när du ändå är igång och får gratis grejer kan du väll fixa en till mig med

Kan jag väl.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Nollbudget är bra om det går, och tack så mycket