Uppgifter om HD 2600XT

Permalänk
Medlem

"We got hold of an early sample of the RV630. The benchmark numbers are encouraging as it beats the hell out of the 8600GTS."

:D!!

Hmmm.. men när man kollar på siffrorna är korten väldigt lika ändå.

Skiljer nästan ingenting mellan 8600GTS och detta

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

jag tror att en 8800gts 640mb blir kortet för mig

jag pallar inte längre!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vaddå problem med att klocka?

Har det inte funnits grafikkort tidigare som har saknat PCI-E-kontakt? Har inte de gått att klocka? Förmodligen drar det inte 65W om gränsen är 75W för vad PCI-E-slotten kan leverera, längre än så har nog AMD/ATI tänkt får jag hoppas, de brukar ju ha tänkt mer än medelanvändaren på SweC (företag som tillverkar transistorer av 65nm storlek brukar ju besitta en del kunskap...).

Blir spännande att se när xbitlabs får tag på ett retail-ex så de kan mäta det på riktigt innan rykterna bekräftas av andra, och tillslut blir till "sanningar". 8600-korten drar i varje fall under 50W, så vi lär nog få se ett mellansegmentkort som lägger sig ungefär där.

Att kortet är 65nm behöver ju inte betyda att det klockar speciellt väl heller. Det handlar lite om hur arkitekturen skalar och hur den är optimerad. K8-strukturen var rätt klockvänlig då den var 130nm (om än rätt varm), deras nya 65nm-processorer klockar sämre, så det är ingen universiell sanning att mindre tillverkningsprocess betyder bättre överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Efter Nvidia släppt sina ganska klena mittsegmentskort hoppades jag på ATI men de verkar ju inte heller släppa några toppenkort...
jaja, det är ju bara siffror, de kan ju prestera bättre än vad det ser ut som... *hoppas*

Det är just därför de kallas mellansegment eftersom de inte är "toppenkort"

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Som några tidigare har påpekat:

"We got hold of an early sample of the RV630. The benchmark numbers are encouraging as it beats the hell out of the 8600GTS.

Here are some early results using X6800 processor with 2GB of DDR2-800.

3Dmark06

Radeon HD 2600XT - 5760 marks
GeForce 8600GTS - 5900 marks

3Dmark05

Radeon HD 2600XT - 11652 marks
GeForce 8600GTS - 11500 marks

FEAR (1600x1200)

Radeon HD 2600XT - 29 fps
GeForce 8600GTS - 29 fps"

http://hdtvsg.blogspot.com/2007/04/ati-radeon-hd-x2600xt-benc...

"The benchmark numbers are encouraging as it beats the hell out of the 8600GTS". Ja jag fattar då inte vilka siffror de har kollat på då, någon som kan förklara det för mig?!

Ja inte skiljer det mycket mellan dessa två kort i alla fall och med tanke på priset finns det ingen anledning att inte köpa ett 8800GTS 320Mb istället. Ett 8800GTS 320MB är 500Kr dyrare än ett 8600GTS och mycket mycket bättre. Vad HD 2600XT kommer kosta har jag ingen aning om än men förmodligen runt 2000 det också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Uppgifter å läckt info hit och dit, dittan å dattan och allt möjligt, ge oss korten nu !

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Precis, nu är det väl för f*n dags att komma med korten någon gång?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Uppgifter å läckt info hit och dit, dittan å dattan och allt möjligt, ge oss korten nu !

Precis!

VM i "läcka info och skryta upp men inte släppa några kort", och vinnaren är AMD/ATI!!!

Jag tror Duke Nukem Forever släpps samtidigt :P...nämen skämt åsido.
Nu får dom ta å ge sig. Inte för att jag har någon brådis själv att köpa nytt kort eftersom jag själv redan sitter på ett tillräckligt bra kort men ändå...

Det vore ju också konstigt om de inte skulle ha ett bättre kort än de som redan finns så vi får hoppas att vi får se prestanda som är värt att vänta på, inte några futtiga 5-10% bättre än konkurrenterna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ati har ju verkligen varit långsamma med DX10 kort.

Nvidia släppte ju sina DX10 kort för drygt ett år sen.. Trist att de är så sega!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är just därför de kallas mellansegment eftersom de inte är "toppenkort"

Jag tycker mitt 7300LE är ett toppenkort, inte toppen pga av att jag får tokmånga FPS utan toppen för att det är så billigt och ändå funkar någorlunda. Det beror ju lite på vad man sättar i begreppet "toppen"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ati har ju verkligen varit långsamma med DX10 kort.

Nvidia släppte ju sina DX10 kort för drygt ett år sen.. Trist att de är så sega!!

Schysst tidsperspektiv... 8800-serien släpptes runt jul...

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Schysst tidsperspektiv... 8800-serien släpptes runt jul...

vad har mitt 7300-kort med tid att göra?

Permalänk
Medlem

Han syftade nog på det som jaomi skrev att Nvidia släppte sitt DX10 kort för drygt ett år sen, då det var runt jul.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är just därför de kallas mellansegment eftersom de inte är "toppenkort"

Det hade ju iofs. varit trevligt om de hade spöat sina egna mittensegmentkort från förra generationen.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=637&p=2

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

"Förra veckan kunde vi se för första gången se prestandatestrer av de kommande HD 2600XT-korten, även kända som RV630, från AMD ATI."

heter det inte "prestandatester"

OnT: Verkar vara ett trevligt kort, men dock så vill man ju ha riktig strömförsörjning, och gärna mjukvaruvoldmoddning

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt vanligt att folk tar åt sig av saker som inte var ämnade för dom. Ett tips är att kolla på raden: "Ursprungligen inskrivet av _ _ _ _ _". Om du inte heter _ _ _ _ _ så var förmodligen inte inlägget riktat mot dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Egentligen lite oroande att det tar ATI/AMD tar sån tid på sig att leverera dom nya korten, bara lite glimtar då och då, samma med AMD CPU där det inte finns nåt seriöst alternativ till Intel
Normalt sett brukar sådant betyda att ett företag har seriösa problem av nått slag, tror det var ett stort mistag av AMD att köpa upp ATI
Ucsh kanske bara jag som målar fan på väggen, men faktiskt skulle inte bli förvånad om det inte kommer några kort alls

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Även om det är en 128 bit buss så är det ändå ~35 gigabytes per sekund i teoretisk maxbandbredd pga 2.2 ghz ddr4 minne. Så det är inte så slött trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Egentligen lite oroande att det tar ATI/AMD tar sån tid på sig att leverera dom nya korten, bara lite glimtar då och då, samma med AMD CPU där det inte finns nåt seriöst alternativ till Intel
Normalt sett brukar sådant betyda att ett företag har seriösa problem av nått slag, tror det var ett stort mistag av AMD att köpa upp ATI
Ucsh kanske bara jag som målar fan på väggen, men faktiskt skulle inte bli förvånad om det inte kommer några kort alls

Lika bra att få korten till det stadie man vill innan man lanserar. Inte som man har ngn brådska (om inte AMD får det riktigt illa ställdt) när det inte finns ett enda spel som använder DX10 ute än och det är ju inte så att folk slänger sig över Vista. Och drivrutiner måste ju mogna, annars blire väl som för nVidia i början. Samt att det är i OEM som de stora pengarna ligger. Och nVidia fick ju just ut sina mellansekvenskort, de har inga kort i OEM maskinerna från 8000 serien än så länge.

+ att Ati/AMD satsar på mer än bara FPS denna generation. UVD samt det inbyggda ljudet får vi inte glömma.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att det inte komma några shyssta alternativ till mitt nu rätt gamla Radeon 850 PRO. Jag vill inte köpa ett high-end kort, utan något som är i samma prisklass som det kort jag har nu. Speciellet som jag bara har 4x PCIE :P. 1950XT är ju perfekta kortet men inget DX10 stöd gör nog att man ångrar sig om något år.

2600XT är besvikelse om den bara har 128 bus. Visst det är inte allt, men det känns som att det i praktiken kommer innebär att jag inte får bättre prestanda alls annat än i riktigt nya spel som använder mkt shaders :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Tycker det är tråkigt att det inte komma några shyssta alternativ till mitt nu rätt gamla Radeon 850 PRO. Jag vill inte köpa ett high-end kort, utan något som är i samma prisklass som det kort jag har nu. Speciellet som jag bara har 4x PCIE :P. 1950XT är ju perfekta kortet men inget DX10 stöd gör nog att man ångrar sig om något år.

2600XT är besvikelse om den bara har 128 bus. Visst det är inte allt, men det känns som att det i praktiken kommer innebär att jag inte får bättre prestanda alls annat än i riktigt nya spel som använder mkt shaders :/

Det kommer säkert ngt GTO kort för runt ~2700-3000 för att tävla mot GTS 320 mb. Det är väl kanske lower highend men hyffsat billigt ändå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Verkar vara rätt vanligt att folk tar åt sig av saker som inte var ämnade för dom. Ett tips är att kolla på raden: "Ursprungligen inskrivet av _ _ _ _ _". Om du inte heter _ _ _ _ _ så var förmodligen inte inlägget riktat mot dig.

Nu var det visserligen så att jag citerade fel men editerade kvickt som tanken så han borde inte ens sett det Jaja... Missförstånd på internet? Jag fattar inte

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Nu var det visserligen så att jag citerade fel men editerade kvickt som tanken så han borde inte ens sett det Jaja... Missförstånd på internet? Jag fattar inte

Haha ok, på det viset.

Förlåt WIRN...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Den stora nackdelen är ju att dom är så pass sent ute, den skulle ju egentligen lanseras nu. Annars får ju nvidia större andelar på marknaden. Och det är ju kanske inte så många som orkar och vänta till vinter på detta kortet.