Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja? AMD eller Intel

Hej!
Jag har bestämmt mig för att köpa en helt ny dator.
men vad ska jag välja? AMD eller Intel.

Jag är en Spel människa och sitter just nu med AMD
men nu finns det ju intel med Core dual oxå
vad tycker ni att jag ska välja?

klockar inte någonting då jag ej orkat lära mig det än

Jag är ute efter en burk som ska vara tyst, stabil och inte bli för varm.

är det något mer ni vill veta så säg mig vad!

kanske har missat nått viktigt men men.

//MVH Mattias

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Har du gott om pengar så en C2D E6700 eller X6800 om inte en X2 4800+.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ständig fråga det här ADM eller INTEL.
JAg själv kör INTEL eftersom jag alltid gjort det har bara en kompis som bytt, det var från AMD till INTEL (inte för att INTEL behöver vara bättre) men ett musikprogram han hade fungerade inte med AMD.
Det var svaret han fick från Supporten av musikprogrammet och efter bytet fungerade det fint.
Hoppas du blir nöjd med ditt val...

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk

kör på intel 2 core duo den ger mer prestanda än amd

Permalänk
Avstängd

Intel core 2 Duo ger mer prestanda i toppsegmentet där AMD inte kan tävla just nu. Men annars ger AMD mer prestanda per krona och är oftast ett svalare alternativ.

Så, hur mycket pengar hade du tänkt lägga på processor, moderkort och ram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men annars ger AMD mer prestanda per krona och är oftast ett svalare alternativ.

Är det verkligen så? :S

Permalänk
Medlem

Jag har en Budget på ca: 22000 kr +/- 2000

Som Grafikkort hade jag tänkt mig ett XFX Geforce 8800GTX kort. men vilket av alla olika vet jag inte, kom gärna med förslag. ska fungera till 100% i dagen spel och de kommande spelen me som typ Crysis.

Minnen: det har jag inte den blekaste om vad jag ska ha pga att jag alldrig kört med varken Intell eller DDR2 minnen. så kom gärna med förslag där me. hade tänkt mig 2x1024 så länge eller ska jag ha mer?

Jag har ju redan bestämmt mig för att jag vill ha E6700 eller E6800 en Intell iaf. känner att jag vill bryta min gamla vana , AMD.
men då är det ett problem till vad ska jag ha för Moderkort??

det behöver inte vara ljud i det för jag ska ha ett PCI ljudkort. närmare bestämmt ett Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD?.

om jag inte redan skrivigt det tidigare. så har jag inte läst om hårdvara sen typ Januari 2006 senast. så allt har blivigt en djungel här för mig nu.

kom gärna med förslag på olika system i min prisklass.

Jag är en spel människa så det är 1:a tanken med denna dator + att jag inte ska klocka den i nuläget iaf, sen vill jag ju inte att den ska låta som ett jetplan heller, vill att det ska vara en tyst dator.

Allt ska köpas från komplett.!

är tacksam för alla svar o förslag jag kan få.
//MVH Mattias *confused*

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Om nästan exakt en månad (22 juli) sänker Intel priserna på bl.a. Q6600 och ersättaren till E6800 (E6850). Dessa kommer då att kosta under 3000kr. Så kan vara värt att vänta och lägga dem där extra tusenlapparna på något annat roligt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kramp
Jag har en Budget på ca: 22000 kr +/- 2000

Som Grafikkort hade jag tänkt mig ett XFX Geforce 8800GTX kort. men vilket av alla olika vet jag inte, kom gärna med förslag. ska fungera till 100% i dagen spel och de kommande spelen me som typ Crysis.

Minnen: det har jag inte den blekaste om vad jag ska ha pga att jag alldrig kört med varken Intell eller DDR2 minnen. så kom gärna med förslag där me. hade tänkt mig 2x1024 så länge eller ska jag ha mer?

Jag har ju redan bestämmt mig för att jag vill ha E6700 eller E6800 en Intell iaf. känner att jag vill bryta min gamla vana , AMD.
men då är det ett problem till vad ska jag ha för Moderkort??

det behöver inte vara ljud i det för jag ska ha ett PCI ljudkort. närmare bestämmt ett Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD?.

om jag inte redan skrivigt det tidigare. så har jag inte läst om hårdvara sen typ Januari 2006 senast. så allt har blivigt en djungel här för mig nu.

kom gärna med förslag på olika system i min prisklass.

Jag är en spel människa så det är 1:a tanken med denna dator + att jag inte ska klocka den i nuläget iaf, sen vill jag ju inte att den ska låta som ett jetplan heller, vill att det ska vara en tyst dator.

Allt ska köpas från komplett.!

är tacksam för alla svar o förslag jag kan få.
//MVH Mattias *confused*

Med en sån budget föreslår jag intel också.
AMD känns inte aktuellt i de prisklasserna.
Kör på 4GB när du ändå är på gång. Men jag ska nog inte tipsa mer för intelmoderkort och andra saker är inte min starka sida. Lycka till med bygget.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta lite. Priserna är på väg ner. Både amd o intel har nya proccessorer på ingång. Vet inte säkert när dock.

Rekomenderar Asus top modekort. trevlig kylning. Gigabyte är det inget fel på heller iof

Det jag är något imot är "Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin"

Jag har ett blått sådant. Har läst att många har problem med dessa. Mitt går bra. Det ända jag kan klaga på är ljudnivån. Jag skulle tagit ett.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327672
istället. mkt populär nätagg just nu!

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Har redan beställt nu, fick bli E6700 och Gigabyte kortet.
sen till nätagg så tog jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323037
ett 700watts agg som fått bra kritik så jag lär klara mig med det ett bra tag framöver.
hoppas bara att kablarna räcker till , för allt ska sitta i en Antec P180 burk
sen så får vi värkligen hoppas att grafik kortet passar me. annars så är det bara att dra fram dremeln o modda lite.
Grafik kortet blev ett 8800 GTX http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332049..

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Ser mysigt ut Hoppas det funkar som det ska!

Visa signatur

GAH