Permalänk
Medlem

Minimal strömförbrukning

Hejsan

Jag har lite tankar på att bygga en dator som ska stå som router+webserver, kanske även fildelning inom nätverket. Eftersom den kommer stå på 24/7, så vill jag att den har så låg strömförbrukning som möjligt. Då tänkte jag att VIA:s mini- eller nano-itx kort skulle kunna passa. Men hur mycket jag än googlar lyckas jag inte hitta några sådana siffror.

Är det någon som vet hur mycket dom drar? Både när den arbetar och när den vilar. Ni får gärna tipsa om andra moderkort+processorer med låg strömförbrukning!

mvh Fredrik

Permalänk
Avstängd

http://en.wikipedia.org/wiki/VIA_C7 säger någonting om "Average power consumption of less than 1 watt" och "2 GHz operation and a low TDP of 20 watts. For comparison, Dothan-core Pentium M processors need 21 (FSB 400) or 27 watts (FSB 533) to reach 2.0 GHz.".

http://en.wikipedia.org/wiki/VIA_C3 säger någonting om "So Antaur which was the product name for mobile version of the VIA C3 is now called VIA C3-M. It is clocked at 1000 MHz and has a TDP of 11 Watts.".

Du får nog gå in och kolla på VIA's hemsida.

Du kan köra utan ljudkort. Moderkortet kan ha integrerat nätverkskort och grafikkort. Ska du bara routra, så behöver du inte ens någon hårddisk eller CD, du kan köra allt från ett USB minne.
Inget tangentbord, mus eller skärm!
Kör Linux, utan grafiskt användargränssnitt.

Ha ett nätaggregat med hög energi-effektivitet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Tackar! dum som man är glömde man wiki...

TDP, är det den maximala energi som krävs för att kyla processorn, eller är det kylning+drigt? Såg när jag kollade vidare osså att en C7 på 1,5GHz drar 12watt, det ser ju fint ut

Nån som vet något om huruvida moderkorten drar? Wikiåedia snackar bara om "very low power consumption motherboards"...

Vad gäller OS, lagring m.m. så hade jag redan tänkt i dom banorna specielt med tanke på usb-minnena numera rymmer 4Gb, om inte mer... en linux-dist utan grafiskt lulul, kan man ju få ner till kanske 100-200Mb med alla program. Sen kan man ju koppla en hårdisk till för att lagra musik/film m.m. som man vill komma åt från flera datorer. Btw, hur är det med strömförbrukning för en hårddisk när den inte används? Kanske fel forum-del men iaf

Permalänk
Medlem

Har du inga höga prestandakrav kanske det funkar med en Linksys NSLU2 plus lämpligt linux. Strömsnålt som tusan.

http://www.nslu2-linux.org/

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=111619

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
TDP, är det den maximala energi som krävs för att kyla processorn, eller är det kylning+drigt? Såg när jag kollade vidare osså att en C7 på 1,5GHz drar 12watt, det ser ju fint ut

Olika tillverkare mäter TDP-värdet olika. Tex, vissa mäter det som "average", medans andra mäter det som max. Intel och AMD mäter på olika sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Nån som vet något om huruvida moderkorten drar? Wikiåedia snackar bara om "very low power consumption motherboards"...

Kolla på VIA's hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Btw, hur är det med strömförbrukning för en hårddisk när den inte används? Kanske fel forum-del men iaf

Tror att det är <10w.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Hittade tyvärr ingen info om energi-förbrukning på VIAs hemsida (har jag redan kollat, första anhalt ). Men efter lite extra koll, så hittade jag till denna superba sida

Tack för alla svar iaf!

Permalänk
Medlem

håller på att plocka ihop en portabel labbdator, den måste fungera på 12v och batteridrift , och en isaplats

hittade microatxkort gigabyte 6vmel, en via c3 800Mhz, 512MB ram och en 40 GB hd, nätdel 12v som skulle vara till itx

i normal drift med xp körandes drar systemet 11w och med full processor last några watt till

ska bygga ihop en till och ha som diversedator som ska vara på dygnet runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldnslow
håller på att plocka ihop en portabel labbdator, den måste fungera på 12v och batteridrift , och en isaplats

hittade microatxkort gigabyte 6vmel, en via c3 800Mhz, 512MB ram och en 40 GB hd, nätdel 12v som skulle vara till itx

i normal drift med xp körandes drar systemet 11w och med full processor last några watt till

ska bygga ihop en till och ha som diversedator som ska vara på dygnet runt

Oj, det verkar häftigt Bygg-logg på nån sida? Bilder??

Permalänk
Medlem

inget än, bara satte ihop inkråmet i fel låda för att prova hur bra det gick att annvände c3'an för vanlig surfning, funkade bra

väntar fortfarande på ett chassi, ville ha så litet som rimligt möjligt

kommer ha en 10" bilskärm till det hela

Permalänk
Medlem