Permalänk
Avstängd

Varför finns PS/2 fortfarande far?

Varför finns PS/2 kontakterna fortfarande kvar?

Alla tangentbord och möss som säljs idag är USB.
Visst, man kan använda en USB->PS/2 adapter om man nu skulle vilja det, men de är väl för folk som inte har USB portar.

Det ända jag kan se för användsningsområde, är om man använder PS/2 mus och tangentbord, så kan man avaktivera USB så att folk inte kan komma med USB minnen och föra över data till minnet, typ på ett företag eller något.

Förr användes PS/2 för möss och tangentbord, men nu finns ju USB, och alla nya möss och tangentbord har USB sedan flera år tillbaka.

Så varför finns fortfarande PS/2 kontakterna kvar?
De fyller ju liksom inget syfte.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

PS/2 kontakterna har nativsupport i Bios. Har varit med ett antal gånger när stödet i bios för USB-tangentbordet inte varit aktiverat. Med PS/2 finns inte dessa problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
PS/2 kontakterna har nativsupport i Bios. Har varit med ett antal gånger när stödet i bios för USB-tangentbordet inte varit aktiverat. Med PS/2 finns inte dessa problem.

Hmm... jo det är sant. Men alla moderkort borde ha USB support påslaget i BIOS.
Finns det någon anledning att inte ha det?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Skulle man tillverka ett mobo utan PS/2 så tror jag man ser till att det inte går att avaktivera USB-stödet. Vore lite korkat nämligen, så svårt att ändra tillbaka sen isf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle man tillverka ett mobo utan PS/2 så tror jag man ser till att det inte går att avaktivera USB-stödet. Vore lite korkat nämligen, så svårt att ändra tillbaka sen isf.

Jo, håller med. Då får man resetta CMOS.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

En annan anledning är att vissa startar datorn med tangentbordet (jag startar med Ctrl + Esc) och detta funkar bara på PS/2-porten vad jag har märkt. Vet inte varför, men jag har nästan alltid kört på PS/2-portarna.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det är väl för att många fortfarande har kvar tgt-bord med denna kontakt antar jag. IMOså får de gärna ta bort så mycket som möjligt på modekorten, allt ifrån PS/2 och seriell/paralell portar till ljud och nätverk. Låt modekorten göra de som de är gjorde för och så kan man själv installera expansionskort med de funktionerna man har behov av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
En annan anledning är att vissa startar datorn med tangentbordet (jag startar med Ctrl + Esc) och detta funkar bara på PS/2-porten vad jag har märkt. Vet inte varför, men jag har nästan alltid kört på PS/2-portarna.

Ah, keyboard-power-on.
Vad för moderkort har du?
Kan man ställa in vilken knapp-kombination man vill ha?
Hade den funktionen på ett EPoX kort, då var det spacebar, eller så var det vilken knapp som helst, kommer inte riktigt ihåg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det är väl för att många fortfarande har kvar tgt-bord med denna kontakt antar jag. IMOså får de gärna ta bort så mycket som möjligt på modekorten, allt ifrån PS/2 och seriell/paralell portar till ljud och nätverk. Låt modekorten göra de som de är gjorde för och så kan man själv installera expansionskort med de funktionerna man har behov av.

Ja, PS/2 portarna för tangentbord och mus kan de ta bort.
Paralell porten (LPT) kan de ta bort också.
Men Seriell porten (COM) bör finnas kvar, för RS-232 och grejer, men den bör tas bort från I/O-plåten efter som så få hemmanvändare använder den, men den bör finnas kvar som pin-out på moderkortet, så man kan dra en sladd där till en expansion-slot för att få en COM port om man behöver det.
Jag tycker att det är bra att moderkort har integrerade grejer som tex nätverkkort, eftersom de ofta är bra, du lär ju inte märka nån jätte skillnad mot ett riktigt nätverkskort och ett integrerat. Det blir billigare än om du skulle behöva köpa expansionskort separat.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Ah, keyboard-power-on.
Vad för moderkort har du?
Kan man ställa in vilken knapp-kombination man vill ha?
Hade den funktionen på ett EPoX kort, då var det spacebar, eller så var det vilken knapp som helst, kommer inte riktigt ihåg.

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe och man kan välja mellan ett par olika alternativ i BIOS hur man ska kunna starta datorn, men jag tror att det bara fanns två alternativ på själva tangentbordet, och det var som du säger; space-tangenten eller Ctrl + Esc.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Finns gott om PS/2-tangentbord i drift, och det säljs fortfarande mängder av dem. PS/2 tangentbord behöver inte heller förlita sig på att operativsystemet har drivrutin för USB-kontrollen. Mitt PS/2 tangentbord är säkert 5 år gammalt, och jag har inga planer på att byta ut det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Finns gott om PS/2-tangentbord i drift, och det säljs fortfarande mängder av dem. PS/2 tangentbord behöver inte heller förlita sig på att operativsystemet har drivrutin för USB-kontrollen. Mitt PS/2 tangentbord är säkert 5 år gammalt, och jag har inga planer på att byta ut det.

Fungerar tangentbordet i BIOS, så lär det väl fungera i vilket operativ system som helst, med eller utan USB drivrutin? Eller?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Re: Varför finns PS/2 fortfarande kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Varför finns PS/2 kontakterna fortfarande kvar?

Alla tangentbord och möss som säljs idag är USB.

nja. jag köper fortfarande ps2 möss (pga av priset. 40-60kr för en optisk standard mus).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Varför finns PS/2 fortfarande kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
nja. jag köper fortfarande ps2 möss (pga av priset. 40-60kr för en optisk standard mus).

Använder du mycket möss?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Varför finns PS/2 fortfarande kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
nja. jag köper fortfarande ps2 möss (pga av priset. 40-60kr för en optisk standard mus).

Men då är det typ en billig mus från nåt okänt företag i Korea.
En mus använder man ändå några år. Jag har haft min i 6-7 år nu, skulle jag tro.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Skall man sälja datorer till statsmakten krävs både PS/2 och diskettstation.

Permalänk
Medlem

jag använder både ps/2 mus och tangentbord än

och går dom jag har sönder har jag ett tiotal till nere i källaren som jag bara behöver koppla in så inga ps/2 portar på moderkortet = nej tack!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Vet att vissa modeller av kompakta dell maskiner inte har ps2. Men dom har ju speciella biosar osv. Det mesta låst

Personligen kan jag tycka att dom känns onödiga. Men väldigt användbara lite då o då

Visa signatur

GAH

Permalänk
Avstängd

Kan säga att PS/2 inte stör mig, det tar så lite plats, är ganska praktiskt att ha och man behöver inte ha bara USB-portar och ljudutgångar på plåten där bak. Har man PS/2 och resten till ljud, USB, LAN och Firewire så räcker det gott. COM-port kan man ha på en pin-out på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag använder min KVM-switch som har PS/2 in och utgångar för att kunna köra två datorer från samma mus och tangentbord. Jag vet att det finns sådana lösningar för USB också (min flickvän har en bildskärm med sådan funktion för USB) men det känns onödigt att behöva köpa nytt bara för att moderkorten slutar supporta det... Finns dessutom annat man kan använda USB-portarna än att fylla dem med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns ingen kvm-switch för mus/tangentbord dom funkar så för usb. Iaf inte i dom vanliga svenska online datorbutikerna...

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Min flickväns Sony LCD-monitor har alltså switchfunktion mellan DVI-ingången och VGA-ingången, samtidigt switchas tangentbordet och musen som man ansluter direkt till monitorn till respektive USB-utgång som man kopplar till respektive dator. Ganska smart lösning!

Men man köper ju inte ny skärm bara för KVM-funktionen. Men finns det PS/2 till USB-omvandlare (istället för tvärtom som det brukar vara) så skulle man ju kunna koppla dessa till PS/2 utgångarna på en KVM-switch.

Permalänk

man kan ju spara 2 USB portar när man har ps2 grejer

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Tjänar man någon prestanda på att använde en mus i USB istället för ps2?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Tjänar man någon prestanda på att använde en mus i USB istället för ps2?

Aa musen blir klockad så alla spel flyter mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Aa musen blir klockad så alla spel flyter mycket bättre.

PS/2 är iof bättre till spel då det har uppdateringsintervaller som matchar bättre. Testa t.ex i spel där du rör dig mycket med X/Y axeln.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira
Finns ingen kvm-switch för mus/tangentbord dom funkar så för usb. Iaf inte i dom vanliga svenska online datorbutikerna...

Eh, va?

Jag är inte säker på vad du försöker säga, men om det är att det inte finns USB KVM-switchar i svenska webshoppar... Nå, det kan ju knappast vara vad du försöker säga. Omöjligt.
Lika omöjligt är det att du försöker säga att det inte finns PS2 KVM-switchar på samma ställe.

Du får gärna försöka rätta till vad det var du ville säga, för jag har uppriktigt sagt inte förstått.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
man kan ju spara 2 USB portar när man har ps2 grejer

Det enda argument som behövs.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det enda argument som behövs.

Moderkort med 8'a USB portar, och oftast två lika USB chip, vart och ett kapabelt att hantera 255 enheter, eller nått i den stilen. Visst, man får köra via hubbar, men trots det. Jag ser inte antalet usb portar som ett påroblem, och jag har 14-15 usb enheter kopplade till min kvm switch, utöver mus/tgt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
PS/2 är iof bättre till spel då det har uppdateringsintervaller som matchar bättre. Testa t.ex i spel där du rör dig mycket med X/Y axeln.

Tack för svaret.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Verkar som denna typ av adapter kan lösa problemet om moderkortet saknar PS/2 kontakter: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=USB-84

Alltfler moderkort sparar ju in på PS/2 och jag vill inte slänga min KVM-switch om jag uppgraderar till något moderkort som är bra i övrigt trots avsaknaden av PS/2 portar... Med denna adaptern går det åt bara en USB-port för både tangentbord och mus.