Creative X-Fi pcie i slutet på året

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Till XP har dom inte släppt en ny drivrutin på evigheter och jag hör fortfarande knaster i vissa spel. Creative själva skyller på moderkortstillverkarna och tycker att dom ska släppa nya BIOS för att fixa felen. Till mitt moderkort lär det väl inte komma nåt nytt i alla fall, det senaste jag uppdaterade fixade bara så att BIOSet kände igen nya CPUer

Får man fråga i vilka spel du har hört knaster i? Aldrig varit med något liknande under mina år, så jag blir nyfiken på detta.

Rovah
Samma som dig har jag haft alla creatives ljudkort förutom den senaste "för mig", och jag har aldrig heller haft problem.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

För mig knastrar det enormt i Test Drive Unlimited, men har bara testat det snabbt och vet inte om det beror på spelet som verkar väldigt buggigt i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hur går man runt det?

Finns en ASIO plugin till Foobar2000 http://www.foobar2000.org/ som såvitt jag vet går förbi XPs mixer.

Men det fungerar ju bara för jusst den spelaren och inte för någon annan. Ett externt USB-ljudkort brukar (rent generellt, alla fungerar inte) vara den enklaste lösningen. Ex. M-Audio Transit.

Annars finns det massa mjukvara och pyssel, vissa ljudkort man kan flasha om osv. men kan vara riktigt bökigt (sök på bit-perfect hos t.ex. http://www.avsforum.com för mer info).

Bästa sättet är väl att köpa något snordyrt proffskort som går förbi det hela i drivrutinerna men det är som sagt dyrt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Får man fråga i vilka spel du har hört knaster i? Aldrig varit med något liknande under mina år, så jag blir nyfiken på detta.

Rovah
Samma som dig har jag haft alla creatives ljudkort förutom den senaste "för mig", och jag har aldrig heller haft problem.

BF1942 har en del knaster men inte BF Vietnam, så det kan ju vara spelet som är lite dåligt programmerat. Flat Out 2 demot var väldigt mycket knaster men det är säkert också spelet som är orsaken eftersom om man ställer in drivrutinen på windows media kompatibel eller vad det hette så försvann allt oljud

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det kommit så få PCI-E ljudkort är för att bussen är väldigt dålig anpassad för ljudkort.
Ljudkort skickar massa små paket som behöver låg fördröjning och PCI-E är anpassat för färre men stora paket (tänk jumboframes vs 1500MTU) och har hyffsat hög fördröjning.
Vanlig PCI är helt enkelt en bättre buss från ljudkortsperspektiv då PCI-E är mer focuserat på genomströmning än fördröjning.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Anledningen till att det kommit så få PCI-E ljudkort är för att bussen är väldigt dålig anpassad för ljudkort.
Ljudkort skickar massa små paket som behöver låg fördröjning och PCI-E är anpassat för färre men stora paket (tänk jumboframes vs 1500MTU) och har hyffsat hög fördröjning.
Vanlig PCI är helt enkelt en bättre buss från ljudkortsperspektiv då PCI-E är mer focuserat på genomströmning än fördröjning.

Hur ska de lösa det? Lagra/buffra upp all möjligt ljud som kan tänkas behövas i en viss stund? Vilket innebär att de måste ha mycket minne på ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Antagligen, men jag vet faktiskt inte hur dom löst det.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

audigy se är visserligen skräp, men för spel fungerar creatives ljudkort bäst.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
audigy se är visserligen skräp, men för spel fungerar creatives ljudkort bäst.

Håller med, du glömde nämna X-Fi suger lika mycket som audigy

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

X-fi som är ett DirectSound-kort har inga fördelar i Vista som kommer gå över till WaveRT mm. Hade vart bättre om Creative skrotat X-fi och kommit med nått helt nytt.

Jag sålde mitt X-FI elite pro och kör Realtech i Vista just nu, som funkar hur fint som helst. Asus nya kommer vara mkt mer intressant än X-Fi.

Det bästa man kan göra är att försöka bli av med sitt X-fi, inte inhandla ett!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer att komma några konsumentkort med WaveRT-drivrutiner? Jag tvivlar, WaveRT är ju lösningen för att musiker fortfarande ska kunna spela in analogt i Vistas restriktiva ljudmiljö. Något som det finns en del som tycker att gemene man inte bör få tillåtelse att göra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||