Åtta grafikkortskylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Då är det nog något som inte är som det ska känns det som. Dålig cirkulation i chassit eller dåligt monterad kylare. För mycket pasta? Snett monterad? För det första, vad är det som är 90 grader? Är det GPUn eller är det mofsetsen som är uppe i 90 grader?

Kan du skicka bild så man får se hur det ser ut?

Det sitter 7 st 90mm fläktar samt 1 120mm fläkt i burken, har provat att montera om den, tagit bort pasta, lagt på mer pasta, kört med open case osv osv, likväl så blir det för varmt tyvärr.

Som nån skrev det är nog marknadens värsta kort o kyla, kylflänsen (Zalman) blir varm som f-n, så fläkten hinner inte kyla ner det.

Gillar fläkten annars, tyst fast man kör på max speed, enkel att montera.

Permalänk

Synd bara att inte VF900 passar på mitt 7800GS AGP..
Brukar alltid köra Zalman annars, både VF700 och 900 är underbara.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Ja, som flera redan sagt så kan man ju vara nöjd med att ha köpt rätt (VF900). Jag kör min på 25% (helt ljudlös) i windows och 75% (svagt sus) i spel.

jag kör min på lägsta (1300rpm eller vad det nu är). Maxhastighet är sådär 2400rpm om jag inte minns fel. Hur gör du för att köra den i 25%? Min låter redan på lägsta...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Bogey<= Det är inget fel på Zalmans processorkylare, men tyvärr så har de fläktar som väsnas alltför mycket. Dessutom skulle CNPS9500 mått bra av att ha haft en 120mm-fläkt, vilket även visat sig när folk har moddat på 120mm fläktar istället för originalfläkten. Kylarkonstruktionen är alltså bra, men fläktarna dåliga.

Mm..Är väl medveten om vilken prestanda den kylaren har.
Den låg snäppet efter Big Typhoon och Ninjan i tester för drygt 2,5 år sedan och sedan dess har det kommit ännu effektivare kylare.

Men visst, den ansågs då vara hyffsad men för högljud.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Någon som vet om VF900-Cu LED passar till ett Geforce 6800LE, min bulk fläkt låter som ett mindre jetplan.

Stod att den stödjer gf6800, vet inte om designen skilljer speciellt mycket från 6800 och LE versionen.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Det är samma. Dock så kanske det är skillnader mellan AGP och PCI-E ? Men om det passar 6800AGP, så gäller det alla korten i den serien. Förutsatt att korten följer referenslayouten.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har VF900 (både vanliga och Fatal1ty-versionen) på mina 6800GT och 6800NU.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Någon som vet om VF900-Cu LED passar till ett Geforce 6800LE, min bulk fläkt låter som ett mindre jetplan.

Stod att den stödjer gf6800, vet inte om designen skilljer speciellt mycket från 6800 och LE versionen.

Om du kollar på Zalman´s hemsida, så har dom en kompablitetslista på sina saker, du kan säkert se om det går där.

Tror att Pcb´n är samma som 6800 (nu), 6800GT och 6800 Ultra och att det därmed går.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Inget G80 test??????????????????

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
Inget G80 test??????????????????

???????????????????????
Om du läser testet ???? Så ser du att det handlar om kylare och inte Gpuér...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Blev förvånad över att X2 presterade så pass dåligt i testet det måste som det skrevs bero på fläktstyrningen , hade först en hade först en X2a på mitt gamla X1800XT men fläkten dog så jag bytte till VF900 och jag måste säga att X2 var bättre på alla sätt och vis , körde den på 100% hela tiden och den var knappt hörbar om man satte örat mot den till skillnad mot VF900 som hörs ganska tydligt på högre farter , samt att temperaturen var 3-4 grader lägre vid load.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Kul att ni testade på just det kort som jag har också. Brukar inte hända.
Nu tack vare denna har jag köpt Zalman VF900. *pussar Sweclockers*

Köpte också en Zalman till CPU i samma vända.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Kör du en VF900 på CPU:n?

Ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ja.

Menar du på fullaste allvar att du använder en VF900 på din processor???

Trodde Dunde missförstod dig rejält, men nu undrar jag vem som missförstår vem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Menar du på fullaste allvar att du använder en VF900 på din processor???

Trodde Dunde missförstod dig rejält, men nu undrar jag vem som missförstår vem.

Han har en tråd om det:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Det var som 17

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Jag komm att tänka på att om man öppnar accelero x2 och sätter en 120 fläkt ovanpå.. undrar vad man får för kylning då.. måste nästan testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
jag kör min på lägsta (1300rpm eller vad det nu är). Maxhastighet är sådär 2400rpm om jag inte minns fel. Hur gör du för att köra den i 25%? Min låter redan på lägsta...

Jag har kopplat in den på en av moderkortets fläktportar och ställer hastigheten med speedfan.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
???????????????????????
Om du läser testet ???? Så ser du att det handlar om kylare och inte Gpuér...

lol visst har jag läst din pajas men" jag vill kyla en g80 och är `hyfsat nöjd med hr-03 plus med 12cm Scythe 80 cfm, en kylare för just G80.
Så det hade inte skadat med tester av just G80 kylare, CAPISCE? för referens eftesom många sitter på ett 8800 kort...........

roligt att veta vad man kan kyla sin andraburk med dock, kanske lite sent påtänk dock.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
lol visst har jag läst din pajas men" jag vill kyla en g80 och är `hyfsat nöjd med hr-03 plus med 12cm Scythe 80 cfm, en kylare för just G80.
Så det hade inte skadat med tester av just G80 kylare, CAPISCE? för referens eftesom många sitter på ett 8800 kort...........

roligt att veta vad man kan kyla sin andraburk med dock, kanske lite sent påtänk dock.

Pajas ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett Sapphire 1950XT kort och funderar på att byta kylning till den för antagligen kommer den väsnas ordentligt!? (har dock inte fått kortet än). Har några funderingar angående HR-03:an, skulle den klara kyla mitt kort passivt eller är det helt kört? Kortet kommer användas till filmtittande, vanligt datoranvändande och Fm 2007 där kortet kommer inte kommer använda sin fulla prestanda.
Hur krånglig är den att sätta på plats?

Tack för ett bra test!

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Snyggt och ett bra test, såhär ska ett test se ut! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
skulle den klara kyla mitt kort passivt eller är det helt kört?

Jag har hört flera som har kört passivt med HR-03 på x19xxxt kort, men det kräver att du har någorlunda ventilerat chassi tror jag

Permalänk

Jag håller med medlem Köpråd om att det skulle vara intressant att få veta om en hr-03 plus kan kyla ett Geforce 8800 (passivt?) utan kända problem.

Jag fundrar nu på att bygga en tyst dator enligt följnade,
vad tror ni, är det rimligt?

---
chassi: Aplus Miditower XClio II chassi (stor 250mm fläkt)
fläktar: 2st Noctua NF-S12-800 (120mm)

CPU kylning: Thermalright Ultra-120 eXtreme (C2D E6600 passiv)
VGA kylning: Thermalright Hr-03 Plus (G8800GTS passiv)

PSU: Corsair HX ATX 520W (best i test, tystgående)
---

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Jag håller med medlem Köpråd om att det skulle vara intressant att få veta om en hr-03 plus kan kyla ett Geforce 8800 (passivt?) utan kända problem.

Jag fundrar nu på att bygga en tyst dator enligt följnade,
vad tror ni, är det rimligt?

---
chassi: Aplus Miditower XClio II chassi (stor 250mm fläkt)
fläktar: 2st Noctua NF-S12-800 (120mm)

CPU kylning: Thermalright Ultra-120 eXtreme (C2D E6600 passiv)
VGA kylning: Thermalright Hr-03 Plus (G8800GTS passiv)

PSU: Corsair HX ATX 520W (best i test, tystgående)
---

Det funkar att kyla GTS-modellen hjälplit passivt, men jag hade inte rekommenderat det för några längre sessioner, särskilt inte under sommarmånaderna. Brorsan har HR-03 Plus på sitt 8800GTS, och det fungerade utan att han kopplade in fläkten. Dock så låter ju en 92mm på 5V nästan ingenting.
Däremot skulle jag inte rekommendera att köra GTX passivt. Mina blir asvarma nu under sommardagarna. Man bränner sig på heatpipesen.

E6600 borde gå att köra passivt, men det gynnar inte klockförmågan. Inte heller tror jag att kombinationen 6600 och 8800 passivt i samma chassi är en vinnare.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

tack för snabb och konstrukiv feedback,
Jag tänker som sagt inte klocka och är bara intresserad av att det ska funka så tyst som möjligt, de behöver inte kyla mer än vad som torde nödvändigt.

Skulle en 92mm på 5V gör någon tydlig skillnad?
Framför allt skulle den låta mer än den boxade kylningen på graffet?
Förslag på tyst 92mm fläkt?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
tack för snabb och konstrukiv feedback,
Jag tänker som sagt inte klocka och är bara intresserad av att det ska funka så tyst som möjligt, de behöver inte kyla mer än vad som torde nödvändigt.

skulle en 92mm på 5V gör någon tydlig skillnad?
framför allt skulle den låta mer än den boxade kylningen på graffet?

HR-03 Plus med en 92 låter mycket mindre än orginalkylningen. Du hör den knappt.
Orginalkylningen är iofs inte så hemsk på 8800. Betydligt tystare än 2900XT-korten.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Jo, jag var själv positivt överaskad av den relativt behagliga ljudnivån på Gf 8800GTS. En god utveckling sedan Nvidias äldre kort från tidigare serier som kunde låta en hel del mer.

Nu hör de till saken att denna dator ska byggas åt min far som har mycket känslig hörsel och sitter mycket vid datorn både för arbete och nöje, så jag har lovat att ta fram tystaste möjliga bygge (men dyra isolerade chassin eller vattenkylning ville han inte betala för om inte nödvändigt).

Förslag på tystgående 92mm fläkt?
Coolink SWif (http://www.webhallen.com/prod.php?id=60180) ?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Den 92:an kommer ni antagligen inte att höra. 11dB är verkligen tyst. En motsvarande tyst fläkt på processorkylaren, och ett riktigt tyst nätagg borde kunna göra en tyst burk.

Chassit hade jag inte tagit i med tång. Billiga chassin brukar sällan vara en bra bas för tysta burkar. Till en riktigt tyst burk finns det inga genvägar, men jag tar hellre ett bättre chassi, och en billigare processorkylare än den du har valt. Lians PC7-Scand är ett hyffsat chassi, men blir riktigt bra i kombination med ett ljuddämpningspaket, typ acousti-pack.
Egentligen ill jag gärna ha chassi med lucka, då det dämpar ljud från CD/DVD. Lian 6070 är suveränt, men kostar iofs en slant. Antec har väl ett par bra modeller också, som kan göras riktigt tysta.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Processorkylaren är noga utvald efter att jag läst många många tester varefter slutsatsen är att Thermalright Ultra-120 eXtreme helt enkelt passivt kyler bäst. Då har jag inget problem med hundralappen extra den kostar.

Av personlig erfarenhet vet jag att Aplus Miditower XClio II är en mycket bra uppfinning och Alpus var till och med bland de första ut med de stora 250mm fläktarna. Den stora fläkten kommer helt enkelt blåsa rakt på processorkylaren mindre än en decimeter ifrån och jag tänker mig att det bör undvara mig en extra fläkt till processorkylaren.

Ett alternativ jag också tittat på md stor fläkt:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=625&page=8

Jag antar att Denstore har rätt i att rekommendera ett mer påkostat chassi med extra ljuddämpning så som hårddiskupphängning.
Enligt Sweclockers är det rekommenderade Lian Li Miditower PC-7ASCAND V3 chassit riktigt prisvärt men samtidigt ska de läcka ljud som en schweizerost (test: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=642&page=8)
Har du någon personlig erfarenhet av byggen med detta chassi?

FrontLucka på chassi är en smaksak, jag förstår argumentet men är tveksam om jag någonsin varit med om att det gjort skillnad med en lucka och det är alltid en irritationsfaktor i mitt tycke att något är ivägen för frontpanelen.

Det mer påkostade Lian Li PC-6070 Scand leverras "färdigdämpat" och är tilltalande för ett tyst bygge, men hur bra luftgenomströmning blir det?(www.webhallen.com/prod.php?id=51399)

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)