Permalänk
Melding Plague

Enermax Uber Chakra

Det är alltid populärt med ordentliga datorlådor. Mitt uppe i sommarhettan är det dessutom en nödvändighet att chassiet klarar av att kyla datorsystemet utan bekymmer. Vi ska titta närmare på en modell i Enermax Chakra-serie som vuxit på höjden och som är utrustad med en gigantisk 250 mm-fläkt. Men är större alltid lika med bättre?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, ska läsa igenom den lite mer senare.

Men, hur tänkte de här, varmluft kommer ju att samlas ovanför nätagget och inte ha någonstans att ta vägen!
http://sweclockers.com/imagebank/200706/UtsidaBaksida003.jpg

Annars så är lillebrorsan "Chakra" också ett bra alternativ

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Inget för mig =/ som sagt jag vill ha mer för det priset, jag har köpt många 500 spänns chassin genom åren och fått samma inehåll som denna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Trevlig recension, ska läsa igenom den lite mer senare.

Men, hur tänkte de här, varmluft kommer ju att samlas ovanför nätagget och inte ha någonstans att ta vägen!
http://sweclockers.com/imagebank/200706/UtsidaBaksida003.jpg

Annars så är lillebrorsan "Chakra" också ett bra alternativ

Frågan är dock vad det gör om det finns en ficka med varmluft ovanfrör nätagget.

Permalänk
Medlem

är det för att chassit är billigt man måste ha reklam på sidan?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det för att chassit är billigt man måste ha reklam på sidan?

1400 kr är väl inte billigt? Snarare hutlöst dyrt med tanke på att den mindre modellen bara kostar runt 700 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jag menade att det ser billigt ut givetvis skyller jag på. (missade att läsa om priset)

(och allt blir relativt för en Lian-Li junkie i vilket fall ändå antar jag..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Verkar inget vidare alls. Varför har de gjort hålet i sidoplåten så stort för? Det är ju dömt att släppa ut en hel del oväsen.

Håller med Jaomi att lilla Chakran verkar mycket mer genomtänkt än detta chassi.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Så fort jag hör ordet så kopplar jag det direkt till Naruto...

Men detta hade tydligen inget med honom att göra =(

Permalänk
Medlem

Sjukt att det där chassit kostar 1400kr, för dom pengarna får man ett trevligt Lian-Li, Antec etc chassi som håller grymt mkt högre kvalitet sen finns det andra chassin med 25cm sidosnurran för runt 500kr av samma kvalitet.

Permalänk
Avstängd

Bland dom fulaste chassina jag sett tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Bland dom fulaste chassina jag sett tråkigt nog.

Jag håller faktiskt med dej där.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

tycker det är skitfint, men känns lönt med det stora feta hålet till 250mm fläkten när dom ändå bara har satt dit en fläkt... nä, lillbrorsan ser mycket mer genomtänkt och (!) prisvärt ut.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd

"Formfaktor Eeb, ceb, teb, atx, micro-atx"
Har aldrig hört talats om EEB, CEB, eller TEB som form-faktor.

Undrar om det gör någon positiv skillnad, det där med att fläkten har så ovanligt många fläktblad.

Intressant att den har eSATA-utgång.

Tycker att toppen var ful, jag föredrar en mer plan yta.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
"Formfaktor Eeb, ceb, teb, atx, micro-atx"
Har aldrig hört talats om EEB, CEB, eller TEB som form-faktor.

Undrar om det gör någon positiv skillnad, det där med att fläkten har så ovanligt många fläktblad.

Intressant att den har eSATA-utgång.

Tycker att toppen var ful, jag föredrar en mer plan yta.

Det är formfaktorer till servermoderkort.

Ex:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105570

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hm...Bra att du skriver ner produkter som förtjänar det, Xphase.

Ang priset, (skummade bara rec, sorry) Är det ifrån en firma/importör ?
Skulle kanske förklara det löljligt högt satta och helt orealistiska priset.
(giriga firmor är ju inget ovanligt)

Vem pröjsar detta, när man kan få ett dubbelt så bra för betydligt mindre ?

Gillar inte alls trenden med gigantiska fläktar/hål i sidoplåten..
Går knappt att få tyst på sådana chassin och ordentlig ventilation/kylning kan man fixa på annat sätt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

uber chakra?

läskigt...

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

ECA3120 VOSTOK är nog bättre för mig.
http://www.hubcanada.com/showProducts.php?prodid=999

Undra om den finns i aluminium. Hittade den här länken som kanske tyder på det: http://www.breakpoint.it/i/mkg/SkP.asp?id_prod=29619
Men jag vill ha svart aluminium.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm...Bra att du skriver ner produkter som förtjänar det, Xphase.

Ang priset, (skummade bara rec, sorry) Är det ifrån en firma/importör ?
Skulle kanske förklara det löljligt högt satta och helt orealistiska priset.
(giriga firmor är ju inget ovanligt)

Vem pröjsar detta, när man kan få ett dubbelt så bra för betydligt mindre ?

Gillar inte alls trenden med gigantiska fläktar/hål i sidoplåten..
Går knappt att få tyst på sådana chassin och ordentlig ventilation/kylning kan man fixa på annat sätt.

När jag skriver cirkapris brukar jag gå på vad de större butikerna tar för produkten, dvs. Dustin, Komplett, Datorbutiken osv. Oftast finns det någon liten okänd rackare som är billigare, men det brukar inte röra sig om några större summor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

tjänar de verkligen på att göra så här dyra chassien (få som köper) om de inte gör det _bra_ a la antec... kan inte sweclockers lägga ner mer energi på att recensera överkomliga (intressanta) chassien i 500-kronorsklassen istället. i princip allting ni recenserat i chassieväg på sista tiden har kostat mellan 1-3k (det där chassiet där man "fick" med 2 nätaggregat, lol).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
tjänar de verkligen på att göra så här dyra chassien (få som köper) om de inte gör det _bra_ a la antec... kan inte sweclockers lägga ner mer energi på att recensera överkomliga (intressanta) chassien i 500-kronorsklassen istället. i princip allting ni recenserat i chassieväg på sista tiden har kostat mellan 1-3k (det där chassiet där man "fick" med 2 nätaggregat, lol).

Jodå, men tyvärr kan vi inte välja och vraka utan för hålla till godo med det som tillverkarna vill skicka. Sen försöker vi även välja ut de mest intressanta datorlådorna, och de kostar som oftast inte runt 500 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jodå, men tyvärr kan vi inte välja och vraka utan för hålla till godo med det som tillverkarna vill skicka. Sen försöker vi även välja ut de mest intressanta datorlådorna, och de kostar som oftast inte runt 500 kr.

Precis, för 500 får du en Qtek låda med ett 350W nätagg till

Fast mitt chassi (lillebrorsan) var ju ganska överkomligt, kostade runt ~700.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

sluta whina om priserna, det är BRA att man recenserar lite dyrare grejor, det är ju de man verkligen vill veta om de är bra eller inte. Det är ju perfekt att nu tex. säga att XXX är bättre och för mindre. Recenserar man något billigt är det inte alltid man kan säga "men för dubbla priset får du det här!!!" så det blir ju MER diskussion genom att ta något lite dyrare och JÄMFÖRA.

Om man köper ett för 500 kr, för du vad du betalar för, och finns ju inte så himla mycket att förvänta sig. Dock är det ju himla bra om folk postar små mini recensioner så man vet vad som är bra när man bygger på en stram budget etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Precis, för 500 får du en Qtek låda med ett 350W nätagg till

Fast mitt chassi (lillebrorsan) var ju ganska överkomligt, kostade runt ~700.

Ett sådant chassi med nätagg skulle jag bara ta om jag är riktigt desperat eller typ skulle bygga extradator av gamla delar. Skulle inte koppla in min dator till ett sådan nätagg, är mer rädd om grejerna än så. Vet vilka skatbon till nätagg som brukar vara i den klassen, bara tur om man får något som är av kvalitet. Ursäkta om jag är pedant eller bara jobbig.

Permalänk

Jag förstår verkligen inte klagomålen över val av recensionsmaterial. För mig känns det som om vi nu fått svart på vitt att den här lådan inte är värd sitt pris. Det måste väl vara lika intressant att veta vilken låda som inte är ett alternativ som vilken som är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Satans vilket överpris, är ju dyrare än både P182 och Nine Hundred, som båda håller betydligt högre kvalité i såväl konstruktion som design. Vad i hela friden tänker Enermax med?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Prisjakt

Som någon skrev tidigare så får man oftast vad man betalar för om man bara ger 500:- Så länge chassit inte trillar i två bitar så kan man ju inte klaga på att man får mindre...

För att tester ska vara intressanta så vill det gärna till att prylarna kostar lite mer, och 1k är väl ingen förmögenhet för ett chassi? Vill man ha ett tyst chassi med bra kylning och bryr sig så tycker iaf inte jag att 1k är så mycket pengar...

Detta chassit var lite tråkigt, enermax är dock inget favoritmärke, men man hade ju hoppats på bättre.