Creative släpper nya drivrutiner för Vista

Permalänk
Melding Plague

Creative släpper nya drivrutiner för Vista

Det har gått fem månader sedan Windows Vista lanserades och först nu släpper Creative ordentliga drivrutiner till sina ljudkort i lågprissegmentet. Tidigare har användare av ljudkortet Audigy endast haft tillgång till en enkel drivrutin med avsaknaden av flertalet funktioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget för X-FI ? :\

Permalänk
Medlem

eller 2zs. Men nu finns det hopp i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Men hur är det med drivisarna till riktiga studiokort då? Har de bra stöd ännu? =/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

är det något jag hatar med creatives sida är det att det tar 10 år och ladda hem något, sitter och tankar 64mb drivisar nu i 12kb/s

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

va fan, ge mig Audigy 2 ZS drivare.
Snart 4 månader gammla drivare på deras sida som fungerar crap.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Är detta även för Audigy 4 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
är det något jag hatar med creatives sida är det att det tar 10 år och ladda hem något, sitter och tankar 64mb drivisar nu i 12kb/s

12kb/s är fan bra för creative, brukar ligga på 5...

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
är det något jag hatar med creatives sida är det att det tar 10 år och ladda hem något, sitter och tankar 64mb drivisar nu i 12kb/s

hehe samma sak med Asus hemsida drygast i världen :S

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är helt bedrövligt. Väldigt illa av Creative.
Fem månader, och Vista har fortfarande inga drivrutiner. Väldigt dåligt Creative. Skärpning!

Helt oacceptablt att behöva vänta så länge. Tråkigt att det inte finns mer konkurrens på ljudkortsmarknaden.

Och inte har de Linux drivrutiner för X-Fi heller.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Och inte har de Linux drivrutiner för X-Fi heller.

Oj, vad konstigt. Efterfrågan måste ju vara ENORM!

Inte.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Äntligen! Och EAX stöd på det

Edit går dock inte att aktivera i Neverwinter Nights 2 för mig.

Edit 2:

# Creative Device Control
# Creative EAX Console
# Creative Speaker Settings

Finns inte att hitta för mig iaf, endast Audio Console. Kör Vista 32 bit.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Och fortfarande ingen lösning på X-fi kort och mikrofon under XP??!! Reklamerade min X-Fi Extremegamer tidigare idag p.g.a. att mikrofoningången inte fungerar (läs: creatives "flexijack" är felkodad/trasig från fabrik). Tycker att de borde reagera när de får tillbaka tusentals ljudkort men icke.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara creatives fel att drivrutinerna är så här försenade.
Det är så otroligt långt tid creative har haft på sig och förrens nu har dem knappt släppt något vettigt drivrutin, MEN eftersom Microsoft (Jävla ...) bestämde sig för att ta bort Directx Sound Acceleration ur Vista tog dem därmed bort ALL hårdvarasupport från alla sorters Ljudkort, tack vare det fick man använda sig av en beta mjukvaro program vid namnet Creative ALchemy Project för att kunna få vettigt ljudkvalite på datorn, i alla fall fick jag göra det.
Tycker verkligen det är löjligt av microsoft att dem ändrar en hel koncept och därmed förstör för många utvecklare och tillverkare.
Så än en gång, tack till Microsoft för att dem förstörde med Vista, även om jag sitter på det för att förr eller senare måste jag uppgradera och jag vill helst ta itu med alla program för närvarande än då.

Edit: Vad i Helvete ?! ?! ?! ?! ?!
Var är X-Fi Drivrutinen ? =/ För guds skull säg inte att dem inte släppte drivrutiner till X-Fi serien ..............................

Jösses.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Och fortfarande inget ljud från subben då man spelar i t.ex winamp. (vista32 & SB live24)
Så då var det bara att av installera skiten & trycka dit den gamla fungerande konfigurationen av riktigt gamla drivisar & kontrollpanelen, men får det inte att fungera mera. Testat Systemåterställning & allt, men nix.
Tack så jävla mycket Creative.

Permalänk
Medlem

Notera att drivrutinen ovan _inte_ är för "riktiga" Audigy-kort. Den är för Audigy "LE","SE" etc. vilka egentligen är rebadgade SBLive!-kort.

Drivrutinen för Audigy 1-4 original är fortfarande från i Mars.

MEN det går utmärkt att köra "riktiga" Audigy med X-Fi-drivrutinen från den 30 Maj:

http://us.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCat...

dock kan man inte installera den på normalt sätt, man måste packa upp den med WinRAR först och sen navigera in i mappen kallad "drivers" och där dubbelklicka på "setup" istället.

Den fungerar klockrent för allt musiklyssnande, har kört den i ett par dar nu och det är totalt stabilt och låter mycket bra. Den fungerar dessutom lika bra i XP.

Notera att det kan vara smart att _först_ installera hela Audigy-paketet från i Mars innan man kör in X-Fi-drivaren, så att man får tillgång till "audio console". Den fungerar lika bra med de nya drivarna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det är inte bara creatives fel att drivrutinerna är så här försenade.
Det är så otroligt långt tid creative har haft på sig och förrens nu har dem knappt släppt något vettigt drivrutin, MEN eftersom Microsoft (Jävla ...) bestämde sig för att ta bort Directx Sound Acceleration ur Vista tog dem därmed bort ALL hårdvarasupport från alla sorters Ljudkort, tack vare det fick man använda sig av en beta mjukvaro program vid namnet Creative ALchemy Project för att kunna få vettigt ljudkvalite på datorn, i alla fall fick jag göra det.
Tycker verkligen det är löjligt av microsoft att dem ändrar en hel koncept och därmed förstör för många utvecklare och tillverkare.
Så än en gång, tack till Microsoft för att dem förstörde med Vista, även om jag sitter på det för att förr eller senare måste jag uppgradera och jag vill helst ta itu med alla program för närvarande än då.

Edit: Vad i Helvete ?! ?! ?! ?! ?!
Var är X-Fi Drivrutinen ? =/ För guds skull säg inte att dem inte släppte drivrutiner till X-Fi serien ..............................

Jösses.

Vad för problem hade du med ljudet? Jag installerade Vista för några dagar sen med samma ljudkort (audigy2 value) och ett par sennheiserlurar som låtit helt okej tidigare. Nu äre det sprak, låter osm att det är ett par lurar från rusta. Testat drivisar, codecs för mp3 osv, olika spelare, olika eq. Ska testa det du skrev och se om det är något för mig. Inte så inne på dom här grejejrna med hårdvaruacceleration osv

edit: bara för xfi... kiss i en liten låda även om det säkert inte hade hjälpt

Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg en gång till, ordentligt, jag har Audigy Value och inte minsta sprak, knaster eller dist i Vista x32.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Läs mitt inlägg en gång till, ordentligt, jag har Audigy Value och inte minsta sprak, knaster eller dist i Vista x32.

En del av dom tidiga ljudkorten har/hade strul när dom kördes med moderkort som baserades på Nvidias chipset. Fråga google. Problemet visar just genom att det spraka och knastrar under avspelningen.
Sen undrar jag varför ens köpa Creative skräp ? Drivrutiner är buggiga (när dom väl kommer), med drivrutiner följer så mycket skit som man MÅSTE installera osv osv.
Finns fler tillverkare...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Och fortfarande ingen lösning på X-fi kort och mikrofon under XP??!! Reklamerade min X-Fi Extremegamer tidigare idag p.g.a. att mikrofoningången inte fungerar (läs: creatives "flexijack" är felkodad/trasig från fabrik). Tycker att de borde reagera när de får tillbaka tusentals ljudkort men icke.

Har inga problem med micken till mitt. Va de en speciell serie dom släppte som va kass? Borde dom ju byta ut kortet ganska fort tycker man.

Citat:

MEN eftersom Microsoft (Jävla ...) bestämde sig för att ta bort Directx Sound Acceleration ur Vista tog dem därmed bort ALL hårdvarasupport från alla sorters Ljudkort, tack vare det fick man använda sig av en beta mjukvaro program vid namnet Creative ALchemy Project för att kunna få vettigt ljudkvalite på datorn, i alla fall fick jag göra det.

Vad MS har gjort är att dom inte tillåter drivrutiner att göra annat än just driva hårdvara. Detta är kanonbra för dig och för mig och alla andra. Bara Creative kan få tummen ur röva. Det dom verkar duktiga på är att snacka skit (som att dom inte fått info från ms om hur det funkar förrän vista släpptes).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Har inga problem med micken till mitt. Va de en speciell serie dom släppte som va kass? Borde dom ju byta ut kortet ganska fort tycker man.

Min fungerade fram till en vecka sen eller nåt. Nu var den stendöd, med undantag för högt sprakande (inte mitt headset, jag har provat med flera olika). Efter att ha googlat lite så kom jag fram till att jag hade "tur" som hade en fungerande mikrofoningång ett tag iallafall. Flexijack är ett endaste skämt, på vår bekostnad.

Hmm, ett till företag som har asus-sjukan. Dvs de är så stora att de kan skita i de som får defekta produkter.

Permalänk
Medlem

Den är inte till för Soundblaster Live!

Mitt soundblaster Live! Value supportas inte längre, men jag fick det att funka med någon tredjepartsdrivrutin i Vista 32-bit.

Permalänk
Medlem

Drivrutinen är till för:

"Creative Sound Blaster Audigy Value/SE/LS and Sound Blaster Live! 24-bit "

Dessa är inte riktiga Audigy/Sb Live!-kort, de är AC97-kort och saknar emu2k1-processorn aka "Audigy-processorn".

Det är samma sak med X-Fi "Extreme Audio", det är ett vanligt AC97-kort.

Ronnylovs kort är förmodligen ett äkta SB Live!, liksom mitt Audigy bulk är ett äkta Audigy(jag skrev fel ovan, jag skrev "Value" när jag menade "bulk") och kräver en riktig emu2k1-drivrutin. I mitt fall fungerar alltså den senaste X-Fi-drivrutinen om man moddar installationen enligt min tidigare post. Det är inte omöjligt att det även fungerar med SBLive!, även om det inte är lika troligt. Synd att de skrotat alla uppgraderingar av original-SBLive!-korten, eftersom de hursomhelst fortfarande låter mycket bättre än onboard-ljud trots avsaknad av 24-bitars stöd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||