Permalänk
Melding Plague

Via släpper Epia LT

Tillverkaren Via har släppt en ny modell i sin Epia-serie Mini-itx-moderkort. Modellen heter LT och är tänkt för hemmaservrar och routrar. Den bygger på Vias CX700-styrkrets samt processorn C7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte dumt ut.....men en ungefärlig prislapp?

Permalänk
Medlem

Varför inte 2st gigabit portar med en gång ? Dumt att snåla tycker jag. Enda orsaken till att jag gjorde mig av med mitt EPIA var att jag inte tyckte prestandan via nätverk räckte till som server. Kör helt Gigabit här hemma med en Dlink 4300 router (som är betydligt billigare än ett epia).

Jetway J7F4K däremot är ett trevligt kort, dual gigabit och samma CPU som LT kortet
http://www.jetwaycomputer.com/itx.html

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Trevligt med två inbyggda nätverkskort och passivt kyld processor.
Skulle vara trevligt att bygga en liten Linux router/brandvägg med denna.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, men vad ska man med gigabit på internet porten för? ingen har det idag... möjligtvis företag men inte svensson. Själv undrar jag lite på hur mkt som går att klämma ur gigabit porten och hur stabila korten är..

Håller med ovanstående. om att detta behöver vi och är nog perfekt för sitt ändamål.

Frågan är ju om man skulle kunna göra en NAS av denna dator när man ändå liks är på G. Då krävs det flera hårddisk uttag, helst sata.

Jag tycker själva kortet är i rätt pris och kan inte klaga, men kringutrustningen är för dyr, dvs ett pytte litet mini-itx agg och chassi. Bara det kan gå på vad självaste kortet kostar.

Permalänk
Medlem

Är inte det här VIAs 17:e kort eller något, som har precis detta? Varje kort de har på hemsidan lämpar sig som filserver, som HTPC, etc.. dvs alla kort har egentligen samma sak. Alla lämpar sig för allt. Nästan alla har 1 LAN-port, nästan ingen har GB-LAN. Alla har PCI, ingen har PCI-express vilket behövs för att bygga en bra NAS.

Det kanske kommer 2012 eller någon gång. VIA verkar ju nyss ha övergått från ISA-portar...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.