Åtta grafikkortskylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Processorkylaren är noga utvald efter att jag läst många många tester varefter slutsatsen är att Thermalright Ultra-120 eXtreme helt enkelt passivt kyler bäst. Då har jag inget problem med hundralappen extra den kostar.

Av personlig erfarenhet vet jag att Aplus Miditower XClio II är en mycket bra uppfinning och Alpus var till och med bland de första ut med de stora 250mm fläktarna. Den stora fläkten kommer helt enkelt blåsa rakt på processorkylaren mindre än en decimeter ifrån och jag tänker mig att det bör undvara mig en extra fläkt till processorkylaren.

Ett alternativ jag också tittat på md stor fläkt:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=625&page=8

Har du kollat upp att en Ultra-120 Extreme faktiskt får plats innanför den där 250mm fläkten? Känns som det kan riskera bli trångt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Det mer påkostade Lian Li PC-6070 Scand leverras "färdigdämpat" och är tilltalande för ett tyst bygge, men hur bra luftgenomströmning blir det?(www.webhallen.com/prod.php?id=51399)

Inte speciellt bra tyvärr
Det sitter bara en minimal perforerad lucka i botten i fronten såvitt jag minns.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag har nu mätt i ett tidigare datorbygge utav ett XClio II och kommit fram till att det är 17,5 cm fån moderkortet till skåpdörren på motsatt sida. 250mm-fläkten i skåpdörren är sedan 3,5 cm tjock. Detta lämnar 14cm och således rymmer faktiskt inte xClio II en Thermalright Ultra-120 vilken mäter hela 16 cm.

Jag mottager gäna förslag på tystast möjliga annan kylare som är >13 cm i höjd.

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Inte speciellt bra tyvärr
Det sitter bara en minimal perforerad lucka i botten i fronten såvitt jag minns.

Fast med lågvarviga 120mm räcker det. Dock så kan det vara en idé att öppna upp gallret en aning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Jag mottager gäna förslag på tystast möjliga annan kylare som är >13 cm i höjd.

Thermalrights XP-120 fungerar rätt bra, och är låg. Jag har en sådan i HTPC:n, och den borde hålla sig inom dina mått.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Tack för ett bra tips!

Av någon anledning hade jag missat denna variant, mest antagligen för att den varit med sedan 2005 så jag har nog skummat förbi den tidigare.
Har nu dock läst på om att den visst klarar även nyare Socket LGA775, även om "adaptor" säljs separat till detta, och mycket väl kan användas till en Core 2 Duo.

Thermalright - XP-120:
www.webhallen.com/prod.php?id=40050

Dock är jag nu mycket intressserad av att få veta om XP-120 fortfarande är så bra att den skulle motivera de ca 300 kr i prisskillnad mot en Gemini II, release April 2007 ?

Cooler Master Gemini II:
www.webhallen.com/prod.php?id=74584

Ett intressant test av 3 olika kylare från Thermalright:
www.pcper.com/article.php?aid=286

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Du har ju iofs SI-128 att välj på också. Själv funderar jag på en HR-01 till min serverburk, så att man kan använda duct:en och 120mm-fläkten på burkens baksida. Borde kunna bli väldigt tyst och bra.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Utgår garantin på grafikkortet om man installerar en annan fläkt?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3