Samsung lanserar 64 gigabyte ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 64 gigabyte ssd-hårddisk

Tillverkaren Samsung har i dagarna lanserat en 1,8-tums ssd-hårddisk (solid state harddrive) som har en lagringskapacitet på 64 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Daniel Holm för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Antar att man får diskutera allt som står i nyheten?

Isåfall; är människohårstrån lika tjocka oavsett var på kroppen de sitter?

Och lite mer relevant, om man tycker att ovanstående är irrelevant:
När kan man tänka sig att dessa kan komma till stationära med hyffsade priser?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Antalet gigabyte verkar gå ner och priset också om det går rätt till. Kanske man har råd att köpa dessa. Dåligt att ej något pris var sagt.

De borde nog nästan också lansera en 32Gb disk, skulle nog vara jävligt populär.

Permalänk
Medlem

Tänkte klaga lite på att man trotts de enormt många lanseringarna inte går att få tag på en enda av dessa ("nya generationen") SSD diskar.
Men kollade som hastighast på prisjakt och visst finns det ett par:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=produkt_pris_inkm...

Men priserna känns inte så attraktiva. 32 gb vore trevligt att ha i alla fall och det går på 4400 kr (Samsungs - nu ör den i 2.5" och nyheten är i 1.8" men storleken verkar inte ha någon större relation till priset på så här små kapaciteter). Klart bättre än inget men jag vill minnas att man blivigt lovad bra mycket bättre priser det senate halvåret i alla fall.

Trotts de enorma satsningar som görs *överallt* så är konkurrensen extremt dålig på marknaden än så länge.

Permalänk
Medlem

4400kr för 32gb disk? bah... kan tänka mig 1500kr som mest, skulle kunna tänka mig köpa direkt då.

Permalänk
Medlem

Förlåt min dumma fråga:

Men hur snabba är de jämför med vanliga SATA II hårddiskar??

Permalänk
Medlem

whoman: kanske drar detta ur baken, men generellt skall väl SSD ha bättre söktid och sämre överföringshatighet, alltså vara bättre på att hantera många små filer men större filöverföringar går slött.

Sedan undrar jag om "2500-dels människohår" är en teknisk term?

Permalänk
Medlem

jag kör ett system från ett CF-kort, märker ingen större skillnad i hastighet (vare sig access eller flöde) mellan det och en laptopdisk. (och det är inget särdeles märkvärdigt kort) så på denna Samsungdisken är det nog främst skrivhastigheten som motiverar priset på om nått.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Alltid trevligt med nya SSD-diskar.
Börjar inte WD, Hitatchi och Seagate komma in på SSD-marknaden snart, så kanske de halkar efter när fler och fler går över till SSD.

Hoppas att fler tillverkare börjar producera SSD diskar så att konkurrensen ökar, priserna går ner, och de kriga om vem som kan göra den största och snabbaste disken.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

en annan nyhet är dom uppkomande 256 GB SSD modellerna.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag kör ett system från ett CF-kort, märker ingen större skillnad i hastighet (vare sig access eller flöde) mellan det och en laptopdisk. (och det är inget särdeles märkvärdigt kort) så på denna Samsungdisken är det nog främst skrivhastigheten som motiverar priset på om nått.

Vad har du för läshastighet/skrivhastighet på det CF-kortet?

65/45 + den "ultrasnabba" accesstiden låter som himmelriket för min laptop med en nuvaran 4200 varvs 1,8" disk.

Permalänk
Medlem

För egen del är det endast till bärbara i första hand som dessa diskar är intressanta med tanke på att man slipper ännu en till mekanisk del. Och sen kanske batteritiden blir bättre också, eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

/ blade80: ja, mekaniska diskar är en av de värsta strömtjuvarna. var sig de går eller spinner upp och ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Vad har du för läshastighet/skrivhastighet på det CF-kortet?

65/45 + den "ultrasnabba" accesstiden låter som himmelriket för min laptop med en nuvaran 4200 varvs 1,8" disk.

det är märkt som "120x", vilket bör bli runt 20MB/s med minnestillverkarnas konstiga klassningssystem antar jag. (och det finns ju mycket snabbare kort om man vill ha) vad skrivhastigheten är vettetusan däremot, kanske 10MB/s? men jag upplever den som sagt inte värre än en typisk laptopdisk på läsningen iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En av de värsta var att ta i tycker jag.
De nyare 7200 rpm diskarna drar ju max runt 2 W medans SSD diskarna normalt drar max ~1W.

Vid idle brukar hårddiskarna dra runt 1 W och SSD diskarna runt 0 W.

Så det är löst räknat 1 watts förbättring konstant. Lite större bärbara kommer därför antagligen inte se någon större förbättring i batteritid medans mindre och strömsnålare datorer kommer se en större ökning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En av de värsta var att ta i tycker jag.
De nyare 7200 rpm diskarna drar ju max runt 2 W medans SSD diskarna normalt drar max ~1W.

Vid idle brukar hårddiskarna dra runt 1 W och SSD diskarna runt 0 W.

Så det är löst räknat 1 watts förbättring konstant. Lite större bärbara kommer därför antagligen inte se någon större förbättring i batteritid medans mindre och strömsnålare datorer kommer se en större ökning.

lite? det är ju dubbelt så bra.

sen snackar vi ju konstanter också, att en mekanisk disk spinner ner är i praktiken oanvändbart när man använder en bärbar på batteri, och när man inte använder så drar man ju fördelaktligen ner dom helt i strömspar minst ändå. så den där halveringen ger jag inte mycket för ändå, och dessutom har spin up en tendens att orsaka ännu mer strömåtgång om disken inte får vila nån längre tid ändå.

så jag vill nog hävda att skillnaden, i praktiken är större än så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lite? det är ju dubbelt så bra.

sen snackar vi ju konstanter också, att en mekanisk disk spinner ner är i praktiken oanvändbart när man använder en bärbar på batteri, och när man inte använder så drar man ju fördelaktligen ner dom helt i strömspar minst ändå. så den där halveringen ger jag inte mycket för ändå, och dessutom har spin up en tendens att orsaka ännu mer strömåtgång om disken inte får vila nån längre tid ändå.

så jag vill nog hävda att skillnaden, i praktiken är större än så.

Sen blir dom långt ifrån så varma också? Har för mig jag läste om en SSD disk som var 24c idle och 25c vid fulload så kylning behövs inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Sen blir dom långt ifrån så varma också? Har för mig jag läste om en SSD disk som var 24c idle och 25c vid fulload så kylning behövs inte

Och håller förhoppningsvis bättre än en mekanisk disk också. Vi får väl se. Sugen blir man i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men när kommer prisraset tro?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lite? det är ju dubbelt så bra.

sen snackar vi ju konstanter också, att en mekanisk disk spinner ner är i praktiken oanvändbart när man använder en bärbar på batteri, och när man inte använder så drar man ju fördelaktligen ner dom helt i strömspar minst ändå. så den där halveringen ger jag inte mycket för ändå, och dessutom har spin up en tendens att orsaka ännu mer strömåtgång om disken inte får vila nån längre tid ändå.

så jag vill nog hävda att skillnaden, i praktiken är större än så.

Skrev väl aldrig att det var lite? (allt är relativt)

Bara att det inte var en av de större 'strömtjuvarna'.
Processorn och skärmen drar ju båda flera gånger mer vardera än vad hårddisken gör. Och om man ser till en 15.4" dator så tror jag därför inte att man kommer få någon större skillnad i batteritid.

På ultraportabla visst, då kanske det börjar märkas en del men om man är ute efter bra batteritid så bör man nog lägga pengarna på ett bättre/till batteri.

Permalänk
Medlem

En sån hade jag gärna sett i min Thinkpad X41
Sen lär det märkas på strömförbrukningen, tycker det är sällan min disk går ner i viloläge även om datorn bara står..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.