Logitech samarbetar med Carl Zeiss

Permalänk
Melding Plague

Logitech samarbetar med Carl Zeiss

Tillverkaren Logitech har idag tillkännagivit att de samarbetar med lins-tillverkaren Carl Zeiss. I diverse nya webbkameror från Logitech kommer det finnas optik från Carl Zeiss, och redan nu finns det två modeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nokia använder väl också Carls Zeiss ?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Zeiss säljer väl sig och sina lins-specar till vem som helst som hostar upp några miljoner? Sony, Nokia, Kodak, Voigtländer osv? Jag börjar bli rätt blasé vad det gäller Zeiss-linserna.

Samsung använder Schneider-Kreuznach-linser, för övrigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Är zeiss desperata? Innan var deras grejer absolut kanon men nu när namnet säljs ut vitt och brett undrar man om det bara är märkes hype.

Kameran från Logitech är säkerligen kanon som andra logitech produkter men jag ser hellre att kameran får ordentligt macstöd.

Permalänk
Medlem

Måste de vara så små? (till notebooks m.m. är det väl befogat)
Oavsett påkostade optik eller ej måste det väl bli mycket roligare resultat om den vore större?

Permalänk
Avstängd

Kul med lite webcam nyheter, det är inte så ofta man hör om webcams.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Är zeiss desperata? Innan var deras grejer absolut kanon men nu när namnet säljs ut vitt och brett undrar man om det bara är märkes hype.

Kameran från Logitech är säkerligen kanon som andra logitech produkter men jag ser hellre att kameran får ordentligt macstöd.

desperata?
Dom har kvalite.... och kunder som Nokia, Sony, Logitech vill köpa av dom...
Skall dom säga nej till dom eller ?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Ekonomisk kris hos Carl Zeiss tydligen...

Överlevnad framför kvalitet. Tragiskt.

Permalänk
Medlem

jag menar ok, kameror, video etc.
men webkameror? är det extra viktigt att optiken är bra? eller är det bara min känsla att de små knappnålshuvudena inte har mycket till kvalitet i sig för att det är mest plast och inte behövs mycket mer?

eller är det därför EXTRA viktigt med bra optik? om det nu finns mycket optik att tala om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
jag menar ok, kameror, video etc.
men webkameror? är det extra viktigt att optiken är bra? eller är det bara min känsla att de små knappnålshuvudena inte har mycket till kvalitet i sig för att det är mest plast och inte behövs mycket mer?

eller är det därför EXTRA viktigt med bra optik? om det nu finns mycket optik att tala om..

Jo frågan är ju om det är optiken eller sensorerna som är viktigast vid den storleken.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Carl Zeiss tar väl bara fram designen och låter licenstillverka objektiven i Asien.

Det är inget fel i att Carl Zeiss breddar sin marknad. Det är först under de senaste årtiondena som Zeiss endast tillverkat objektiv av förnämare klass. Före det hade de optik från budgetklass, mellanklass till högsta klass. Exempel är tvålinsiga akromater till lådkameror ("Frontar", design av Goerz (som slogs ihop med Zeiss 1926)).

Visst kan man tycka att det går inflation i namnet "Carl Zeiss", men har man råd att köpa en mobil eller webcam med zeissoptik så kan man fortfarande dregla över Zeiss "finare" kameraobjektiv som Planar, Sonnar, Distagon m.fl. som kostar skjortan.

Permalänk

Varför skulle detta påverka någonting? Kvalitén på webkameror är fortfarande under all kritik... En kamera idag för en femhundring ger fanimig samma bild som en kamera för 500:- för två år sedan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför skulle detta påverka någonting? Kvalitén på webkameror är fortfarande under all kritik... En kamera idag för en femhundring ger fanimig samma bild som en kamera för 500:- för två år sedan.

Vart hittar du en kamera som kom ut för 2 år sedan med vidoupplösningen 1600 x 1200?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mroslin
Ekonomisk kris hos Carl Zeiss tydligen...

Överlevnad framför kvalitet. Tragiskt.

Ja, du har uppenbarligen stor insikt i det ekonomiska läget i företaget, och även stenkoll på deras produktlinje.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den förstnämnda har en 2 megapixels optik som även kan interpoleras upp till 8 megapixel

Fjortisskräp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vart hittar du en kamera som kom ut för 2 år sedan med vidoupplösningen 1600 x 1200?

Oj. Antar att du även tror att en pentium 4 EE 3,8 ghz är det hetaste inom marknaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vart hittar du en kamera som kom ut för 2 år sedan med vidoupplösningen 1600 x 1200?

Du skämtar med mig va?
För det första, vi pratar om billiga webcams. Inte om kameror.
Och 1600*1200 videoupplösning? Öhm, tror du att en webcam på 500:- filmar i HD-upplösning?...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
tror du att en webcam på 500:- filmar i HD-upplösning?...

ja, dock har jag aldrig påstått att den skulle ha just det priset
http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_communications/webca...