Genomgång av ddr3-standarden

Permalänk
Melding Plague

Genomgång av ddr3-standarden

På Digit-life har man publicerat en intressant artikel där man behandlar den nya ddr3-standarden samt går igenom tidigare ddr-standarder och hur utvecklingen har sett ut för ddr-tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte dåligt,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Inte dåligt,

jag håller inte med.

SECOND!!!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

DDR3 verkar få en mycket bättre start än DDR2 av det jag har sett. DDR3 ftw.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

fattar ingenting.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Det ser ut som prestandan från 8 stcken DDR400 (200Mhz) i ett DDR3 minne...

Permalänk
Avstängd

Äntligen börjar minnena bli snabba!
Måste kännas dumt att sitta med en 3,4 Ghz processor och 400 Mhz minnen

Permalänk

Alltså jag fattar inte? Majoriteten av datorägarna i Sverige sitter med minnen som max kan tillgodogöra sig ddr2 PC4200 eftersom de utnyttjat 266fsb maximalt. Allt över detta är onödigt ifall man inte överklockar. Inte förräns nu kom cpun med 333 i fsb dvs lämplig för PC5300 minnen. Att då satsa på ddr3 med stöd för fsb på över 500 är enbart för entusiaster som vill överklocka sina cpu:n rejält. De flesta medelsvensson kan nöja sig med ddr2 PC5300 ty de utnyttjar inte mer i prollar på 1333 quadpumped fsb.

Jag själv har en onödig ddr2 pc6400 som jag köpte i tron att de var bättre än pc5300 respektive pc4200 men så länge jag inte överklockar så funkar skiten i 5-5-5-18 i pc 4200 istället för 4-4-4-12 i pc 6400. Jag kanske ska öveklocka efter jul men än så länge har jag en porsche som jag kör på essingelden i rusningtrafik.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Dagens processorer klarar köra annat än 1:1 så du FÅR mer prestanda av 6400 faktiskt. Detta UTAN överklockning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Alltså jag fattar inte? Majoriteten av datorägarna i Sverige sitter med minnen som max kan tillgodogöra sig ddr2 PC4200 eftersom de utnyttjat 266fsb maximalt. Allt över detta är onödigt ifall man inte överklockar. Inte förräns nu kom cpun med 333 i fsb dvs lämplig för PC5300 minnen. Att då satsa på ddr3 med stöd för fsb på över 500 är enbart för entusiaster som vill överklocka sina cpu:n rejält. De flesta medelsvensson kan nöja sig med ddr2 PC5300 ty de utnyttjar inte mer i prollar på 1333 quadpumped fsb.

Jag själv har en onödig ddr2 pc6400 som jag köpte i tron att de var bättre än pc5300 respektive pc4200 men så länge jag inte överklockar så funkar skiten i 5-5-5-18 i pc 4200 istället för 4-4-4-12 i pc 6400. Jag kanske ska öveklocka efter jul men än så länge har jag en porsche som jag kör på essingelden i rusningtrafik.

Du är en sann bakåtsträvare. Hade majoriteten tänkt som du så skulle vi med all säkerhet inte ens haft datorer i dag. Sen finns det ju fler fördelar med DDR3, en sak är energieffektiviteten.

Ska vi blanda in vad Svensson behöver och inte behöver så kan vi lika gärna säga att en 1 GHz PIII med 256 MB SDRAM duger utmärkt åt de allra flesta som inte spelar tyngre spel. Man kan skriva på den, man kan surfa, maila, se på film och man kan lyssna på musik.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Dagens processorer klarar köra annat än 1:1 så du FÅR mer prestanda av 6400 faktiskt. Detta UTAN överklockning.

Hur menar du? Jag kör mitt minne i 2:3 dvs PC 4200 eftersom fsb ligger på 266. På vilket sett är mitt minne bättre än ett original PC 4200?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
På vilket sett är mitt minne bättre än ett original PC 4200?

Det är väl "självklart" att ditt är bättre, sen att du inte utnyttjar det är en annan sak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Du är en sann bakåtsträvare. Hade majoriteten tänkt som du så skulle vi med all säkerhet inte ens haft datorer i dag. Sen finns det ju fler fördelar med DDR3, en sak är energieffektiviteten.

Ska vi blanda in vad Svensson behöver och inte behöver så kan vi lika gärna säga att en 1 GHz PIII med 256 MB SDRAM duger utmärkt åt de allra flesta som inte spelar tyngre spel. Man kan skriva på den, man kan surfa, maila, se på film och man kan lyssna på musik.

hehe, nja riktigt så illa är det inte. Jag är bara dåligt insatt. När jag köpte datorn sade säljaren att de minnena(de jag har nu) är bättre än PC 5300 och visst har han rätt men det han också borde ha sagt är att de minnena är overkill ifall jag INTE ska överklocka. Jag tyckte jag läste på bl a på sweclockers innan datorköpet men tydligen inte tillräckligt. Man lär sig saker hela tiden.:)

Nu när jag har dessa minnen ska jag testa att överklocka cpu:n lite grann. Att köra den i 333fsb x9 borde kunna utnyttja "Pc 5300-minnet" vilket borde kunna genomföras relativt smärtfritt.:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Även om potentialen finns i ddr3 standarden så börjar det bli lite omvända situationer. Först var minnet flaskhalsen i systemet. Nu är det cpuns fsb som ligger och flaskhalsar systemet. Så länge de inte får till ett bra chipset och får upp fsbn så kommer vi inte kunna ha glädje av den bandbredd som ddr3 minnena erbjuder och jag hoppas att det inte dröjer allt för länge.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det ser ut som prestandan från 8 stcken DDR400 (200Mhz) i ett DDR3 minne...

Snarare 4. Eller 8 st SDR 200MHz.

Minneschippen i sig är ju inte snabbare än 200Mhz i dessa heller. Mina gamla mosel stickor som är ca 7 år gamla eller nåt klarade nästan det.

Permalänk

Joo, det kan väll stämma eftersom SDRAM PC133 låg på 133Mhz...

Permalänk
Medlem

Processorer med minnescontrollern direkt i CPUnborde väl i teorin kunna utnyttja dessa minnen fullt ut (ja, jag vet att det inte finns stöd för DDR3 ännu i AMD-processorernas minnescontroller)? Då är ju inte fsb inblandad i leken om man säger så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Processorer med minnescontrollern direkt i CPUnborde väl i teorin kunna utnyttja dessa minnen fullt ut (ja, jag vet att det inte finns stöd för DDR3 ännu i AMD-processorernas minnescontroller)? Då är ju inte fsb inblandad i leken om man säger så.

Problemet är att dessa minneskontrollers är så effektiva så det är ju precis nyligen som DDR inte räcker längre, eftersom de utnyttjade DDR så bra. DDR2 kräver ju höga frekvenser på processorn för att kunna ge en större prestandavinst. För att utnyttja DDR3 krävs antagligen ännu högre prestanda i processorn.