Permalänk
Avstängd

IDE-kabel?

Till detta moderkort:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324364&view=detailed

står det att det följer med en IDE-kabel. Någon som vet om det är en rund IDE-kabel eller inte?

EDIT: Dessutom kan jag inte riktigt se hur många IDE-enheter det moderkortet stödjer. Jag har 3 st IDE-enheter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt moderkort, och det är den gröna kontakten på moderkortet som är IDE. Det finns tyvärr bara en IDE-kontakt alltså, som man kan ansluta 2 enheter till om jag inte är helt ute och cyklar. Jag fick med en vanlig flat IDE-kabel, och kan inte tänka mig att något moderkort inkluderar en rund IDE-kabel.

IDE är ju som tur är på väg att dö ut på vanliga moderkort nu, fast lite synd för oss som fortfarande har kvar några IDE-enheter som vi är för snåla att byta ut. Däremot så hatar jag IDE-kablar med passion, och ser fram emot trådlösa hårddiskar Fast SATA är inte så tokigt det heller.

Edit: Man får för övrigt med två SATA-kablar också.

Permalänk
Avstängd

Hmm, okej... Det får bli till att köpa en SATA-brännare då... Du kanske har någon idé på hur jag ska kunna koppla både en hårddisk och en DVD-läsare till en och samma IDE-kabel. Hårddisken sitter ju där nere ovh DVD-läsaren sitter längst upp. Avståndet mellan de två IDE-kontakterna på en IDE-kabel är ju för litet för att kunna koppla in båda två. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 1m lång rund IDE-kabel, och satte min dvd-brännare så långt ner som möjligt. Då räckte kabeln precis i mitt P180-chassi, men det ser inte snyggt ut. Även om kabeln var 1 meter så var biten mellan hårddisk och dvd-brännaren bara runt 2-3 dm, något som jag missat.

Men det funkar i alla fall just nu, men så fort jag får lite mer pengar så ska jag köpa mig en ny SATA-hårddisk och ersätta min gamla 160GB IDE. Under tiden så får jag nöja mig med att tyst förbanna den person som tyckte det var en bra idé med korta, flata och otympliga kablar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag köpte en 1m lång rund IDE-kabel, och satte min dvd-brännare så långt ner som möjligt. Då räckte kabeln precis i mitt P180-chassi, men det ser inte snyggt ut. Även om kabeln var 1 meter så var biten mellan hårddisk och dvd-brännaren bara runt 2-3 dm, något som jag missat.

Men det funkar i alla fall just nu, men så fort jag får lite mer pengar så ska jag köpa mig en ny SATA-hårddisk och ersätta min gamla 160GB IDE. Under tiden så får jag nöja mig med att tyst förbanna den person som tyckte det var en bra idé med korta, flata och otympliga kablar

Jag har precis köpt ett extra IDE-kontrollerkort och 2 st runda IDE-kablar, så det löser sig...